Feriepenge efter barsel
Fra : Henrik P.

Dato : 13-04-04 18:39

Hej!

Måske kan I hjælpe?

Min kæreste holdt sidste år hele sin barsel efter vores datters fødsel.
I den pågældende periode var hun ikke medlem af a-kasse.
Hun har været i arbejde siden september 2003.

Har hun optjent feriepenge under barsel?
Og hvis ja - hvem skal betale?

Med venlig hilsen
Henrik Poulsen

Fra : Ole Jansen

Dato : 13-04-04 19:02

Henrik P. wrote:
> [...]
> Hun har været i arbejde siden september 2003.
>
> Har hun optjent feriepenge under barsel?

Hej Henrik
Hvis din kæreset ikke har fået løn eller andet under barsel har hun
krav på betalt ferie optjent i perioden september 2003 til 31. december
2004. Se nedenfor.
Dette er ikke ensbetydende med at hun ikke kan holde 25 dages ferie
i ferieåret som løber fra 1. maj. Blot skal hun selv betale.

Hilsen Nanjan

Ferieloven:
Optjening af ferie

§ 7. En lønmodtager optjener ret til 2,08 dages betalt ferie for hver måneds
ansættelse i et kalenderår (optjeningsår). For ansættelsesperioder af under
1 måneds varighed optjenes ferien i forhold til ansættelsens længde.

Stk. 2. I følgende perioder optjenes der ikke ret til betalt ferie under
ansættelsen:

2) Barselperioder, andre orlovsperioder eller tjenestefrihedsperioder, hvor
arbejdsgiveren ikke skal betale fuld eller delvis løn.

§ 8. En lønmodtager har ret til 25 dages ferie om året, uanset om der er
optjent ret til betalt ferie efter § 7.

Stk. 2. For en lønmodtager, der er omfattet af § 23, og som ikke har
optjent ret til betalt ferie hos arbejdsgiveren efter § 7, fradrages 4,8
pct. af månedslønnen pr. dag, lønmodtageren holder ferie.