Opsigelse, bortvisning og løn
Fra : Henrik \(4000\)

Dato : 13-04-04 14:25

Hej

Jeg skrev for nogle dage siden omkring manglende løn og opsigelse på grund
af dette.

Udløbet af denne sag er som følger:
Jeg har meldt mig ledig og får ikke 3 ugers karantæne, men firmaet har ikke
opsagt mig endnu, men "bortvist" vig på grund af min egen opsigelse ( som
nok er det anbefalet brev jeg sendte til dem, hvor i jeg skrev at jeg så mig
opsage at firmaet på grund af misviligeholdelse af kontrakt. )

Dette er min advokats udlæg af sagen.
Jeg går hjemme, men er juridisk ansat i firmaet, men de har frataget mig
mine arbejdsredskaber, som gør det umuligt for mig at udføre mit job.

De reagere ikke på nogle breve som sendes til dem , det kan de selvfølgelig
nå endnu.

Når vi så får alt på plads og jeg bliver opsagt og fritstillet, kan jeg så
udenvidre have 2 lønninger ?, en fra det gamle job i opsigelse perioden og
et fra det nye job ? eller frasiger jeg mig retten til min opsigelse løn
hvis jeg tager ansættelse i et nyt firma ?, Mere en tanke på om jeg skal
holde lidt betalt ferie eller jeg skal ud og have en dobbeltløn.

MVH
Henrik

Fra : Fly Christensen

Dato : 13-04-04 19:32

On Tue, 13 Apr 2004 15:25:24 +0200, "Henrik \(4000\)" <Not@not.not>
wrote:

[snip]
>Dette er min advokats udlæg af sagen. (...)
[snip]
>Når (...) ?, en (...) ? eller (...) ?,

Når du nu har en advokat, hvorfor spørger du så ikke denne?

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : Henrik \(4000\)

Dato : 13-04-04 21:23

[snip]
> Når du nu har en advokat, hvorfor spørger du så ikke denne?
[snip]

Fordi han ikke lige var til rådighed, og fordi at jeg godt kan lide dette
forum.
Nogle gange kommer der også lidt andet lys på sagen og det søger jeg
selvfølgelig også.

/Henrik

Fra : Fly Christensen

Dato : 14-04-04 12:37

On Tue, 13 Apr 2004 22:22:34 +0200, "Henrik \(4000\)" <Not@not.not>
wrote:

>[snip]
>[snip]

[snip]
>Nogle gange kommer der også lidt andet lys på sagen og det søger jeg
>selvfølgelig også.

Fair nok.

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : Niels Henriksen

Dato : 14-04-04 11:53

"Henrik (4000)" <Not@not.not> wrote in message
> [...]
mig
> opsage at firmaet på grund af misviligeholdelse af kontrakt. )

Hvis du allerede har opsagt jobbet pga. overtrædelse af kontrakten, så kan
firmaet ikke bortvise dig, da du har fratrådt med øjeblikkelig virkning.

Det samme gælder hvis du overtræder kontrakten, så vil firmaet kunne
bortvise dig med øjeblikkelig virkning.

--
Niels Henriksen

Fra : Henrik \(4000\)

Dato : 14-04-04 14:11

[snip]
> Hvis du allerede har opsagt jobbet pga. overtrædelse af kontrakten, så kan
> firmaet ikke bortvise dig, da du har fratrådt med øjeblikkelig virkning.

[snip]

Der har jeg nok ikke forklaret mig ordentligt.

Jeg har sendt et anbefalet brev til firmaet hvor i jeg skriver at jeg ser
mig som opsagt af firmaet,, på grund af manglende løn, smatidig med at jeg
gør krav på min løn gør jeg også krav på mine lønsedler ( har ikke fået
nogen fra firmaet endnu )

De skriver så tilbage i en mail at de accpetere min opsigelse, men jeg har
jo ikke sagt op.

Nu er sagen den at min advokat vil have dem til at sige mig op, og ikke
omvendt, og så tage den der fra, så rent juridisk er jeg stadig ansat i
firmaet, dog uden nmulighed for at udføre mit erhverv, da de har frataget
alle mine arbejdsredskaber,

håber at det overstående er forståeligt, er selv ved at blive en lille smule
forvirret over alle de breve og telefon opkald

MVH
Henrik

Fra : uffe s?gaard

Dato : 15-04-04 22:13

"Henrik \(4000\)" <Not@not.not> wrote in message news:<407d385f$0$499$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> [...]
>
> håber at det overstående er forståeligt, er selv ved at blive en lille smule
> forvirret over alle de breve og telefon opkald

Hvis du sender et brev til dem hvori du skriver at de har misligholdt
betingelserne i din ansættelseskontrakt (hvilket de selvfølgelig også
har??), så anses den handling du udfører som en opsigelse fra din
side. Dermed har de sådan set ret i at din opsigelse er godtaget.

Mht. til de andre problemstillinger har jeg ikke lige nogle gode bud

Fra : uffe s?gaard

Dato : 16-04-04 13:51

Glem hvad jeg skrev ovenfor. Jeg er lige kommet i tvivl. Tror nu mere
det er et fortolkningsspørgsmål om dit brev tjener som en egentlig
opsigelse, eller om der bare er tale om en forespørgsel til din
arbejdsplads.

Fra : Henrik \(4000\)

Dato : 17-04-04 11:37

"uffe s?gaard" <Uffes2000@hotmail.com> skrev i en meddelelse
(Snip)
> [...]
> det er et fortolkningsspørgsmål om dit brev tjener som en egentlig
> opsigelse, eller om der bare er tale om en forespørgsel til din

Det har jeg så gjort.

Der er endnu ikke sket noget i sagen, så jeg afventer bare.
Sagens vidre fakta er lige nu:
Jeg er i følge min fagforening ( har meldt mig ind og de vil gerne køre
sagen færdig )
af jeg juridisk stadig er ansat i firmate, jeg har kun været opsagt ind til
min løn går ind på min konto, der efter er jeg ansat igen. Det har
fagforeningen bedt firmaet om at bekræfte, ved at sende en anbefalet brev
til firmaet ( gjort den 7. april ). Da jeg talte med fagforeningen her i
fredags var der stadig ikke sket noget, jeg spurgte lidt bekymret til min
situation, når vi nu når den 1. maj, til dette har jeg fået at vide at jeg
ikke er opsagt, men hvis firmaet ikke udbetaler løn, vil jeg få et ac fra
min fagforening / A-kasse og at vejeret ellers er godt og jeg bare skulle
holde lidt weekend.

Hvad der så sker efterfølgende aner jeg ikke, men jeg skriver lidt info
omkring dette når, jeg ved lidt mere, eller hvis jeg søger et alternativ syn
på sagen / det vidre forløb.

Jeg starter op in ny header til den tid
Læg evt. en besvarelse under denne, hvis jeg med et fremtidig indlæg går for
meget OT. så lader jeg være med det.

MVH
Henrik