Ang. Telia og inkasso
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 12-04-04 19:46

Hejsa

Jeg har lidt problemer med Telia, da de bliver ved med at sende mig
regninger, selvom abb. er opsagt for ca. 1 år siden.

De har nu sat et indkasso firma på sagen, uden varsel...

De skriver at hvis jeg ikke betale inden 5 dage, vil jeg få besøg af en
konsulent på min bopæl i henhold til inkassoloven.

Hvad kan de helt precis gøre, hvis de møder op på min adresse?

Det er umuligt at få en dialog med Telia, da de ikke vil tale med mig, da
det er overgået til inkasso.

Hvad gør jeg?

Beløbet de mener jeg skylder er 400 kr., + 300 i inkasso omkostninger.

Venligst
Hans

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-04-04 20:31

"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det er overgået til inkasso.
>
> Hvad gør jeg?
>
> Beløbet de mener jeg skylder er 400 kr., + 300 i inkasso omkostninger.

De kan íntet gøre, hvis du kan dokuemente at du har ret!
De kan heller ikke komme ind i dit hjem uden du giver tilladelse.

Kun offentlig inkasso vil give mulighed for at de kan komme ind via en
pantefoged - andre kan ikke, men må rejse privat søgsmål mod dig.

Du skal bare, hvis de dukker op, nægte dem adgang, så er den ikke længere.

--
ahw

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 12-04-04 20:36

Hej

> [...]
> pantefoged - andre kan ikke, men må rejse privat søgsmål mod dig.
>
> Du skal bare, hvis de dukker op, nægte dem adgang, så er den ikke længere.

Mange tak for informationen

Venligst
Hans

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-04-04 20:59

> Mange tak for informationen

Du bør dog være "klædt på" og læse inkassoloven grundigt - det er altid godt
at være forberedt.

Og selvom de altså - hvis de overholder inkassoloven - møder op på din
bopæl, så har de stadig ingen ret til at komme ind i din bolig uden videre.

--
ahw

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-04-04 20:37

Hans Mouridsen skrev:

>De har nu sat et indkasso firma på sagen, uden varsel...

Henvendelser til skyldneren

Fra inkassoloven:

§ 10.   Før der over for skyldneren må iværksættes andre
   foranstaltninger med henblik på inddrivelse af en
   fordring, skal der til skyldneren være sendt en
   påkravsskrivelse, der opfylder betingelserne i stk. 2 og
   3, og den i stk. 3 nævnte frist skal være udløbet,
    jf. dog § 11.

Stk. 2.   I påkravsskrivelsen skal tydeligt angives alle
   oplysninger, som er nødvendige for skyldnerens bedømmelse
   af fordringen.

Stk. 3.   I påkravsskrivelsen skal angives en frist, inden for
   hvilken skyldneren kan indfri fordringen, uden at der
   foretages foranstaltninger, hvorved der påføres
   skyldneren yderligere omkostninger. Fristen skal være
   mindst 10 dage fra afsendelsen af påkravsskrivelsen.

Om det er et inkassofirma, betyder ikke så meget. Men før de kan
sende sagen til inkasso, skal du have haft et varsel på minimum
10 dage således at du kunne betale uden ekstra omkostninger. Det
lader ikke til at være tilfældet, og så har de brudt
inkassoloven.

>De skriver at hvis jeg ikke betale inden 5 dage, vil jeg få besøg af en
>konsulent på min bopæl i henhold til inkassoloven.

Her er inkassolovens bestemmelser om besøg hos skyldneren (in
casu: den formodede skyldner):

§ 12.   Der må ikke uden skyldnerens forudgående anmodning herom
   rettes personlig henvendelse til skyldneren på steder,
   hvortil der ikke er almindelig adgang, medmindre et
   skriftligt varsel forinden er kommet frem til skyldneren.
   I varselsskrivelsen skal tydeligt være angivet stedet og
   det omtrentlige tidspunkt på dagen, hvor henvendelsen vil
   finde sted, samt autorisationsindehaverens telefonnummer
   og adresse. Varselsskrivelsen må ikke afsendes, før den i
   § 10, stk. 3, nævnte frist er udløbet. Har den varslede
    henvendelse fundet sted, uden at skyldneren er blevet
   truffet, må personlige henvendelser herefter foretages
   uden yderligere varsler, såfremt dette er anført tydeligt
   i varselsskrivelsen.

[Stk. 2 og stk. 3 klippet]

Med andre ord skal 10-dages-fristen først være overstået før der
kan blive tale om personligt fremmøde. Det er så atter et brud på
inkassoloven.

>Hvad kan de helt precis gøre, hvis de møder op på min adresse?

Det må de ikke (endnu).

>Hvad gør jeg?

Skriv et brev hvor du forklarer at du ikke skylder noget. Tag en
kopi til dig selv og send brevet til både Telia og
inkassofidusen. Send det via posthuset så du kan få kvittering
for afsendelsen.

Henvis til lov om inkassovirksomhed § 10 og §12 som du mener
begge er blevet brudt ved at firmaet har fremsendt det omtalte
brev med den angivne ordlyd.

--
Bertel

Fra : Jonathan Stein

Dato : 12-04-04 21:34

Hans Mouridsen wrote:

> Jeg har lidt problemer med Telia, da de bliver ved med at sende mig
> regninger, selvom abb. er opsagt for ca. 1 år siden.

Det kan jo være, at du skylder penge for den periode, hvor du havde
abonnementet? Har du tidligere kontaktet Telia? - Hvad har de svaret?

Det er vigtigt, at du har 100% styr på, om du faktisk skylder
pengene. Hvis du gør det, løber der bare flere og flere omkostninger på,
jo længere du trækker sagen.

> De har nu sat et indkasso firma på sagen, uden varsel...

Er du igen 100% sikker på, at der ikke står et eller andet på en af
de regninger om inkasso?

> De skriver at hvis jeg ikke betale inden 5 dage, vil jeg få besøg af en
> konsulent på min bopæl i henhold til inkassoloven.

"Vil få" eller "kan få"? De skal på forhånd fortælle hvornår, de har
tænkt at komme på besøg.

> Hvad kan de helt precis gøre, hvis de møder op på min adresse?

Indgå den dialog, som du ikke kan få med Telia... De har ikke krav på
noget, og jeg ville på forhånd meddele dem, at de ikke var velkomne.
Skulle de møde op, kan du bede dem gå uden at svare på noget som helst.

> Det er umuligt at få en dialog med Telia, da de ikke vil tale med mig, da
> det er overgået til inkasso.
>
> Hvad gør jeg?

Skriver til inkasso-firmaet, at du tidligere har meddelt Telia, at du
ikke kan anerkende deres krav (hvis du altså har gjort det?).
Herefter må firmaet ikke fortsætte opkrævningen før de har undersøgt
sagen med Telia.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 13-04-04 16:51

On Mon, 12 Apr 2004 20:46:16 +0200, "Hans Mouridsen"
<hom@FJERNMIGpc.dk> wrote:

> [...]
>det er overgået til inkasso.
>
>Hvad gør jeg?
>
>Beløbet de mener jeg skylder er 400 kr., + 300 i inkasso omkostninger.

Hvis man nu forestiller sig at man i et sådant tilfælde henvender sig
til en advokat for at få hjælp (og denne ville tage sagen), kan man så
hvis inkassohenvendelsen var uberettiget føre omkostningerne til
advokaten over på inkassofirmaet eller kreditor? Er der i givet fald
nogen formskrav, der skal opfyldes først?

Personligt vil jeg hellere betale 3000 kr. til en regelret afgjort
sag, end 700 kr. som jeg tvivler på jeg skylder.
--
Svend Olaf