Udlevering af tegninger ??
Fra : Jan Andreasen

Dato : 11-04-04 22:43

Hej
Jeg er ved at få bygget til på mit sommerhus. Har en nysgerrig nabo
(grundejerforeningsformand), som før har fået udleveret tegninger over andre
byggesager godkendt af Amtet.

Må han få udleveret tegninger af min tilbygning, godkendt af kommunen, uden
min tilladelse ??

Mvh Jan Andreasen.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-04-04 22:55

"Jan Andreasen" <affaldspost@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
andre
> byggesager godkendt af Amtet.
>
> Må han få udleveret tegninger af min tilbygning, godkendt af kommunen,

Uden at være alt for skråsikker, mener jeg at godkendte tegninger over huse
er offentligt tilgængelige - jeg har i hvert fald aldrig hørt om at der
skulle være problemer med at få dem udleveret - heller ikke da vi købte
vores eget hus (før købet var på plads).

--
ahw

Fra : Peter Hansson

Dato : 11-04-04 23:13

"Arne H. Wilstrup" <karl@derblevdusnydt.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skulle være problemer med at få dem udleveret - heller ikke da vi købte
> vores eget hus (før købet var på plads).

Rent juridisk er spørgsmålet vel om disse opfylder kravene i
offentlighedsloven om aktindsigt. Hvilket man kunne mene.

PH

Fra : Per Christoffersen

Dato : 13-04-04 09:23

> [...]

> skulle være problemer med at få dem udleveret - heller ikke da vi købte
> vores eget hus (før købet var på plads).

Bygningstegninger indgivet til en teknisk forvaltning er offentligt
tilgængelge i langt de fleste tilfælde.
Jeg har hentet tegninger på snart sagt hvad som helst masser af gange fra
masser af kommuner ifbm. mit arbejde som arkitekt.

Jeg må så også ærligt indrømme, at jeg aldrig har funderet over hjemmelen
til det. I dette tilfælde er jeg dog overbevist om, at den må være der,
fordi det er fuldstændig almindelig fremgangsmåde.

/Per

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 13-04-04 15:39

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til det. I dette tilfælde er jeg dog overbevist om, at den må være der,
> fordi det er fuldstændig almindelig fremgangsmåde.

netop, hvad jeg også mente!
Det er fint at få det bekræftet.

--
ahw

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 13-04-04 19:47

Per Christoffersen wrote in dk.videnskab.jura:

[...]

> Jeg må så også ærligt indrømme, at jeg aldrig har funderet over hjemmelen
> til det. I dette tilfælde er jeg dog overbevist om, at den må være der,
> fordi det er fuldstændig almindelig fremgangsmåde.

Jeg fik på et tidspunkt disse oplysninger udleveret af en kommune hvor der
stod hvilken hjemmel det henførte under. Jeg har selvfølgelig smit noten
fra kommunen væk, men med lidt søgning på www.retsinfo.dk kombineret med
min nogenlunde svage hukommelse kom jeg frem til at det er det
"Bekendtgørelse om adgangen til at modtage oplysninger fra Bygnings- og
Boligregisteret (BBR) samt oplysninger sammenstillet med flere
ejendomsdataregistre m.v. og digitale kort - BEK nr 860 af 28/09/2001" §§ 5
til 7 omhandler - med referencer til § 5 i lov om bygnings- og
boligregistrering.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"I hate jumping out of a perfectly good airplane"
-- Bill Paxton as Dane in 'Navy Seals'