/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Købeloven ved udestue.
Fra : Kim Jørgensen


Dato : 11-04-04 21:26

Hej.

Mine svigerforældre købte i sommeren 2002 en flok udestueelementer for ca
15.000,-.

Udestuen blev sat op af en deres bekendte.

Der gik ikke længe før det viste sig at det hele var pisse utæt, og det ikke
var i samlingerne ml. elementerne men i selve elementet hvor glasset sad.

Gentagne gange var en servicemand fra fabrikken forbi og kitte/fuge osv. han
anbefalede de malede skidtet da malingen evt. kunne lukke samlingerne så det
ikke længere var utæt.

Dette hjalp heller ikke, så servicemanden måtte nu forbi og skifte ALLE
ruderne i elementer til thermoglas, da det måske ville hjælpe.

Nu er sæsonen startet i sommerhuset, og når det regner kommer der stadig
vand ind.

Et kald til fabrikken viste nu at de mente der skulle nye elementer op, som
mine svigerforældre selv skal sørge for at sætte op.

Dette mener jeg ikke kan passe iflg. den nye købelov.

Er der ikke noget om at gentagne forsøg på at rette defekten kan ende med
ombytning uden gene for kunden ? , og uden gene må være at de sender en mand
til at fixe sagerne i mine øjne.

Jeg har fortalt svigerfar at han skulle ringe til dem og bede om denne
udmelding på skrift, så han i tilfælde det løber af sporet har noget
dokumentation.

Hvad siger i der tolker lovene, er der noget lurvet i denne sag ?, og ifald,
kan i henvise til nogle paragraffer han kan smide i hovedet på fabrikken.

Mvh. og på forhånd tak.

Kim



 
 
Henning (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 11-04-04 21:51


>Et kald til fabrikken viste nu at de mente der skulle nye elementer op, som
>mine svigerforældre selv skal sørge for at sætte op.
>
>Dette mener jeg ikke kan passe iflg. den nye købelov.

Hvorfor ikke? De har købt en given vare, elementer til udestue, dem
får de nu byttet. De har ikke købt opsætning og montering, derfor kan
de heller ikke få det dækket.


Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Rune Wold (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Rune Wold


Dato : 11-04-04 22:00

Henning wrote:

[klip]

> De har købt en given vare, elementer til udestue, dem
> får de nu byttet. De har ikke købt opsætning og montering, derfor kan
> de heller ikke få det dækket.

Helt og aldeles enig.

/Rune Wold

Jonathan Stein (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Jonathan Stein


Dato : 11-04-04 22:27

Rune Wold wrote:

>> De har købt en given vare, elementer til udestue, dem
>> får de nu byttet. De har ikke købt opsætning og montering, derfor kan
>> de heller ikke få det dækket.
>
> Helt og aldeles enig.

Hvad med KBL §78 stk. 4 (afhjælpning skal foretages uden udgift og
uden væsentlig ulempe for køberen). Det må være forudsigeligt, at
bygningselementer er monteret, når fejlen skal afhjælpes.

- Og i fald køberen selv bekoster udskiftningen, kan §80 (4. pkt. -
erstatning for tab som følge af manglende egenskaber) så ikke anvendes?

M.v.h.

Jonathan

--
Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Kim Jørgensen (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Kim Jørgensen


Dato : 11-04-04 22:38


"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> wrote in message
news:c5ccvg$5hc$1@sunsite.dk...

> Hvad med KBL §78 stk. 4 (afhjælpning skal foretages uden udgift og
> uden væsentlig ulempe for køberen). Det må være forudsigeligt, at
> bygningselementer er monteret, når fejlen skal afhjælpes.
>
> - Og i fald køberen selv bekoster udskiftningen, kan §80 (4. pkt. -
> erstatning for tab som følge af manglende egenskaber) så ikke anvendes?

Ok, jeg mente også der var noget om ulempe, men var ikke sikker.

Nogle bud på om disse paragraffer kan bruges i givne sag ?

Mvh.

Kim



Rune Wold (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Rune Wold


Dato : 11-04-04 22:53

Jonathan Stein wrote:

[klip]

> Hvad med KBL §78 stk. 4 (afhjælpning skal foretages uden udgift og
> uden væsentlig ulempe for køberen).

Afhjælpning vedrører kun det oprindeligt købte. Eftersom det har vist
sig at være umuligt at afhjælpe manglen ved det oprindeligt købte, så er
alene omleveringsbeføjelsen relevant.
Det ligger i selve begrebet omlevering, at det i hvert fald ikke kan
strække sig længere, end hvad der vil følge af den første aftale. Da det
der aldrig har været aftalt montering, kan det selvsagt ikke blive en
del af forpligtelsen for sælger ved omleveringen.

[klip]

> - Og i fald køberen selv bekoster udskiftningen, kan §80 (4. pkt. -
> erstatning for tab som følge af manglende egenskaber) så ikke anvendes?

En eventuel udgift (en de facto økonomisk udgift) ved den ekstra
montering er som udgangspunkt et tab, der kan kræves erstattet. Det
kræver dog et ansvarsgrundlag.
Da der antagelig er tale om en oprindelig mangel, er alene KBL § 80,
stk. 1, nr. 4 relevant. Den kræver, at der er afgivet garanti mod
manglen for, at der foreligger et ansvarsgrundlag. Det kan ikke ses
udfra det oplyste, at der skulle foreligge en garanti.
Da sælger iøvrigt udfra det oplyste næppe har handlet i strid med
almindelig hæderlig, jf. KBL § 80, stk. 1, nr. 1, er der efter min
mening intet at komme efter.

/Rune Wold

Jonathan Stein (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Jonathan Stein


Dato : 11-04-04 23:57

Rune Wold wrote:

>> Hvad med KBL §78 stk. 4 (afhjælpning skal foretages uden udgift og
>> uden væsentlig ulempe for køberen).
>
> Afhjælpning vedrører kun det oprindeligt købte. Eftersom det har vist
> sig at være umuligt at afhjælpe manglen ved det oprindeligt købte, så er
> alene omleveringsbeføjelsen relevant.
> Det ligger i selve begrebet omlevering, at det i hvert fald ikke kan
> strække sig længere, end hvad der vil følge af den første aftale. Da det
> der aldrig har været aftalt montering, kan det selvsagt ikke blive en
> del af forpligtelsen for sælger ved omleveringen.

Jeg mener der var nogle sager fremme omkring reparation/ombytning af
varer, der var besværlige at transportere.
Som jeg husker dem, måtte sælger reparere/ombytte på købers adresse,
selv om varen var købt uden levering.

Husker jeg forkert? - Og hvis jeg husker korrekt, er der så ikke en
parallel til, at fejlen skal afhjælpes uden væsentlig udgift og ulempe?

>> - Og i fald køberen selv bekoster udskiftningen, kan §80 (4. pkt. -
>> erstatning for tab som følge af manglende egenskaber) så ikke anvendes?
>
> En eventuel udgift (en de facto økonomisk udgift) ved den ekstra
> montering er som udgangspunkt et tab, der kan kræves erstattet. Det
> kræver dog et ansvarsgrundlag.
> Da der antagelig er tale om en oprindelig mangel, er alene KBL § 80,
> stk. 1, nr. 4 relevant. Den kræver, at der er afgivet garanti mod
> manglen for, at der foreligger et ansvarsgrundlag.

Hvorfor garanti? §80 nr. 4 siger da bare, at man kan kræve
erstatning, hvis genstanden savner egenskaber, som må anses tilsikrede.

Det må vel "anses tilsikret", at vinduer er tætte?

M.v.h.

Jonathan

--
Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Rune Wold (12-04-2004)
Kommentar
Fra : Rune Wold


Dato : 12-04-04 09:41

Jonathan Stein wrote:

[klip]

> Husker jeg forkert?

Det ved jeg ikke. Men hvis der rent faktisk foreligger en dom, der
pålægger transportforpligtelser ved omleveringsbeføjelsen udover, hvad
der følger af den oprindelige aftale, ja så halter mit argument.

Om der foreligger sådan en dom ved jeg ikke, men indtil jeg har fået
henvisning og læst dommen, så må fastholde mit oprindelige standpunkt.

[klip]

> Hvorfor garanti?

Fordi ordet tilsikring skal forstås som garanti. Sådan har det i hvert
fald været siden købelovens givelse i 1906.

/Rune Wold


jan@stevns.net (11-04-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 11-04-04 23:05

Jonathan Stein <jstein@image.dk> skrev :

>Hvad med KBL §78 stk. 4 (afhjælpning skal foretages uden udgift og
>uden væsentlig ulempe for køberen). Det må være forudsigeligt, at
>bygningselementer er monteret, når fejlen skal afhjælpes.

varen - det de har betalt for, og har reklamationsret på, bliver vel
også bare byttet, uden udgift og ulempe - monteringen er sælgeren ikke
ansvarlig for, den abe, må de plante hos "montøren"

Havde de købt varen + monteringen, kunne de forvente at sælgeren også
monterede, men ikke når det ikke er en del af handlen.

groft sagt, kan du lave en parallel til en pære der ikke holder længe
nok, den kan du måske reklamere over, og få byttet, men du må selv
skifte den.

Det er selve *varen* der er reklamationsret på - ikke arbejdet.



--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Kim Jørgensen (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Kim Jørgensen


Dato : 11-04-04 22:39


"Henning" <nomail@all.invalid> wrote in message
news:urbj705l4ttkbja8jrkp6u75d4jku2ubv7@4ax.com...
>

> Hvorfor ikke?

Fordi jeg jeg mener det ikke kan passe, og derfor spørger mig til råds
blandt folk der sikkert har mere styr på jura end jeg, fremfor at frembruse
om alt min viden som der måske ikke er hold i.

Mvh.

Kim



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste