Købsaftale - advokat valg og pris
Fra : Jackster

Dato : 10-04-04 21:58

Hej allesammen

Jeg er ved at købe drømmehuset med resten af familien.

I den forbindelse skal jeg, have godkendt købsaftalen af en advokat.
Jeg bor i Randers og skal finde mig en advokat heromkring.

Hvad skal jeg "gå efter" samt hvilket prisleje?
Ejendomsmælger kender en til 8.000, men kan man ikke komme længere ned.

Det er mit første ejendomskøb, så erfaringer er velkommen.

Mange tak for din tid.

/Henning

Fra : John Kurt Nielsen

Dato : 10-04-04 22:35

Jeg bor på sjælland og her koster en advokat ca. det samme + moms. Du skal
bemærke at i Jylland deler køber og sælger advokaten hvorimod på sjælland
betaler køber det hele.
Jeg har også kigget lidt på priser og det lavest jeg har oplevet var en
advokat i Sønderborg til 6-8.000 kr + moms hvis du ikke ønsker at afholde
møde med din advokat, behøver det ikke at være i nærheden; men kunne i
princippet godt være i den anden ende af landet især hvis du kun går efter
prisen
Du skal bemærke at nogle gange er der en sammenhæng mellem pris og kvalitet
så det er en god ide at høre i din omgangskreds om de kender en god en. Jeg
har tidligere købt lejlighed og her var jeg glad for min advokat og min
advokat ifm huskøb er jeg også glad for fordi han opdagede ting, som jeg
ikke selv havde tænkt over og som kunne have kostet mig 130.000 + udnyttet
loftrum

John

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-04-04 08:36

In article <407868ad$0$312$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, John Kurt Nielsen wrote:
> Jeg bor på sjælland og her koster en advokat ca. det samme + moms. Du skal
> bemærke at i Jylland deler køber og sælger advokaten hvorimod på sjælland
> betaler køber det hele.

Sådan var det ikke da jeg handlede for ca. 10 år siden, da betalte jeg
det hele. Tog den af mægler anbefalede advokat, som gjorde et godt stykke
arbejde, også i forbindelse med at tage nogle ting videre til modparten.
Prisen dengang var vist 6-7000 inkl.moms.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-04-04 08:59

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> arbejde, også i forbindelse med at tage nogle ting videre til modparten.
> Prisen dengang var vist 6-7000 inkl.moms.

mægler er købers mand, lad være med at tro på mægleren.

JonB

Fra : jan@stevns.net

Dato : 11-04-04 09:10

Jon Bendtsen <noone@example.com> skrev :

>mægler er købers mand, lad være med at tro på mægleren.

Du mener vel "sælger's mand" ?

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-04-04 12:59

jan@stevns.net wrote:

> Du mener vel "sælger's mand" ?

ja, selvfølgelig, hvad tænker jeg på

JonB

Fra : @(FJERNES)pederporse~

Dato : 11-04-04 09:15

Er du helt sikker på, det ikke lige er omvendt?
pp

Fra : Thomas Vestergaard

Dato : 11-04-04 10:00

"John Kurt Nielsen" <johnkurt@ofir.dk> wrote in

> Jeg bor på sjælland og her koster en advokat ca. det samme + moms. Du
> skal bemærke at i Jylland deler køber og sælger advokaten hvorimod på
> sjælland betaler køber det hele.

Vi har lige købt hus i Aalborg, og her har vi selv betalt vores egen
advokat. Men køber og sælger deles om udgiften til tinglysning af skødet.
For advokatens ulejlighed har vi betalt 6.000kr + moms. Vi har muligvis
fået lidt rabat, forbi vi samtidig er ved at få oprettet et testamente,
da vi ikke er gift.

> John
> "Jackster" <test@test.dk> skrev i en meddelelse

Vi valgte ud fra, at et familiemedlem tidligere har gjort brugt af denne
advokat og har været godt tilfreds.
Du skal ikke vælge den advokat som ejendomsmægleren kender. Jeg synes det
er betænkelig hvis ejendomsmægler og din advokat kender hinanden. Kan du
så være sikker på at få den bedste rådgivning?
Husk på at ejendomsmægleren er ikke din ven. Han er betalt af sælger for
at varetage sælgers interesser.

Det kan godt være du synes at 8.000kr er meget at betale til en advokat.
Men som køber i en hushandel, er det det sidste sted hvor man må forsøge
at spare penge. Det var det råd jeg fik, da jeg skulle igang.

Ellers må jeg foreslå at tage De Gule Sider og ringe rundt til
forskellige advokatkontorer. Spørg til om de vil repræsenterer dig i en
bolighandel, og hvad de koster. Der er som regel sammenhæng mellem pris
og kvalitet.

Held og lykke med det.

mvh
-thomas

Fra : Peter G C

Dato : 12-04-04 16:42

"Thomas Vestergaard" <tv51@hotmail> skrev i en meddelelse

[klip]

> Vi har lige købt hus i Aalborg, og her har vi selv betalt vores egen
> advokat. Men køber og sælger deles om udgiften til tinglysning af skødet.

Sådan er praksis ganske rigtigt i Jylland. Køber betaler egen adv. Man deles
alene om tinglysningsafgiften.

> For advokatens ulejlighed har vi betalt 6.000kr + moms. Vi har muligvis
> fået lidt rabat, forbi vi samtidig er ved at få oprettet et testamente,
> da vi ikke er gift.

Lyder fornuftigt. Også prisen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 11-04-04 09:27

"Jackster" skrev 10.04.2004 22:57:

> Hvad skal jeg "gå efter" samt hvilket prisleje?
> Ejendomsmælger kender en til 8.000, men kan man ikke komme længere ned.

Find en advokat du har tillid til (spørg evt. venner og familie). Lad være
med at hænge dig så meget i prisen - betyder 2000 fra eller til virkelig så
meget når du (formoder jeg) er i gang med en handel i millionklassen?

Du kan aftale en fast pris på en hushandel med de fleste advokater. Gør det,
så du ved hvad det koster på forhånd.

/kristian

Fra : Rasmus

Dato : 11-04-04 17:10

"Jackster" <test@test.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvad skal jeg "gå efter" samt hvilket prisleje?
> Ejendomsmælger kender en til 8.000, men kan man ikke komme længere ned.

For 3 år siden gav jeg 4000+moms da jeg købte min lejlighed, det var en
advokat ejendomsmægleren anbefalede...., i første omgang ville han have
5000+moms, men prisen var åbenbart ikke fast

mvh
Rasmus

Fra : Jackster

Dato : 14-04-04 17:25

Mange tak for de mange gode svar.

Jeg er nu på udkig efter en advokat. Jeg fik formuleret mig lidt forkert.
Jeg ville sådan set bare vide om prisen på 8000-10000 for en advokat var
normal.

Det kan jeg forstå den er. Så prisen hænger jeg mig ikke i.

/Henning