Tilbagebetaling af SU - hvad med skatten?
Fra : JS

Dato : 09-04-04 15:07

Hvis man har tjent eksempelvis 20.000 for meget i forhold til fribeløbet og
har fået SU i alle 12 mdr. hvor meget skal så tilbagebetales... Jeg er klar
over at det kun er halvdelen af forskellen mellem mindste og største
fribeløb der skal betales + resten, men hvad med skatten. Man har jo betalt
skat af de 20.000, men er SU-styrelsen ligeglad med dette eller hvad?

Jeg kan ikke finde reglerne herfor på www.su.dk - der nævnes ikke noget om
skat. Hvis det er tilfældet at det er alle 20.000 (minus "rabatten") der
skal tilbagebetales er det noget af en lussing at få for ikke at have været
forudseende og frameldt ca. 3 klip.

Spørgsmålet er måske ikke det mest relevante spørgsmål i denne gruppe, men
der kan dog sættes nogle § på, så jeg håber at I vil svare.

Mvh. JS

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-04-04 15:15

"JS" <js_539@hotmail.com> wrote in news:c56an2$80b$1@sunsite.dk

> Man har jo betalt
> skat af de 20.000, men er SU-styrelsen ligeglad med dette eller
> hvad?

SU styrelsen er formentlig rimelig ligeglade, det er skattevæsnet der
står for at holde styr på om du har betalt for lidt eller for meget i
skat.

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/blog/ ::...
'Veni, Vidi, Velcro' - I came, I saw, I stuck around.

Fra : JS

Dato : 09-04-04 15:24

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> SU styrelsen er formentlig rimelig ligeglade, det er skattevæsnet der
> står for at holde styr på om du har betalt for lidt eller for meget i

Ja ok, det er klart men jeg mener at kunne huske at de er begyndt at
samarbejde så man ikke længere skal henvende sig til skattevæsenet for at få
skat tilbage, hvis man har fået udbetalt for mange klip. Spørgsmålet er om
man i ovennævnte tilfælde med for høj indkomst kan få skatten refunderet -
kort sagt: betyder tilbagebetalingen af det for meget tjente i virkeligheden
at a-indkomsten det pågældende år sænkes (og der dermed er grundlag for
tilbagebetaling af skat) eller er der blot tale et "strafbeløb"?

Fra : Jesper Krogh

Dato : 09-04-04 15:30

I dk.videnskab.jura, skrev JS:
> [...]
> skal tilbagebetales er det noget af en lussing at få for ikke at have været

Når du får regningen fra SU-styrelsen med tilbage betaling, tager du en
kopi og sender den til skattekontoret. Så tilbage betaler de tilsvarende
skat.

Det er dobbelt-surt alligevel, for de klip som du tilbagebetaler får du
stadig ikke lov til at få på et andet tidspunkt.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
Jabber - Det eneste instant messaging system der sikrer DIT privatliv.

Fra : Boss

Dato : 09-04-04 18:33

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Spørgsmålet er måske ikke det mest relevante spørgsmål i denne gruppe, men
> der kan dog sættes nogle § på, så jeg håber at I vil svare.

Jeg tjente 20.000 for meget i 2002 og har betalt 16.000 tilbage ( man få
rabat på ca. 4030.- kr)

Surt og ikke andet, selv om man har betalt skat af de 20.000. Sådan er
lovgivningen for tiden .

Mvh

Mike

Fra : JS

Dato : 09-04-04 21:42

"Boss" <mf749425NOSPAM@HEREsocsci.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> rabat på ca. 4030.- kr)
>
> Surt og ikke andet, selv om man har betalt skat af de 20.000. Sådan er

Fik du ikke refunderet skatten???
Hvorfor ikke?

Fra : David T. Metz

Dato : 12-04-04 09:55

Boss wrote:

> Surt og ikke andet, selv om man har betalt skat af de 20.000. Sådan er
> lovgivningen for tiden .

Nej den er ej, du har snydt dig selv. Kontakt din skatteforvaltning, vis dem
en kvittering og få refunderet skatten.

David

Fra : Tobias K. Tobiasen

Dato : 09-04-04 23:38

JS wrote:
> [...]
> fribeløb der skal betales + resten, men hvad med skatten. Man har jo
> betalt skat af de 20.000, men er SU-styrelsen ligeglad med dette eller
Jeg har prøvet det i 2001. SU styrelsen sendte en opkrævning hvor der stod
"HUSK: Tag dette stykke papir med ned på skattekontoret og få refunderet
skatten". Det gjorde jeg så og fik en check fra skattefar 2 dage senere.

Jeg ved ikke om det er blevet automatiseret siden.

T2K

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 10-04-04 17:55

"JS" skrev 09.04.2004 16:07:

> Man har jo betalt
> skat af de 20.000, men er SU-styrelsen ligeglad med dette eller hvad?

Skattevæsenet får automatisk besked og sender dig et "forslag til fornyet
ligning" for det pågældende år. Hvis du blot læner dig tilbage får du en
check på beløbet i løbet af noget tid.

/kristian