Tele 2 inkasso
Fra : Brian

Dato : 07-04-04 20:35

Hejsa

En lille forhistorie.

I løbet af sommeren 2003, da Tele2 kørte deres store kampagne, fik jeg
tilmeldt mig deres Internet løsning.
Da de havde udsat datoen 2 gange, meddelte jeg dem at jeg ikke ønskede deres
Internet alligevel. Det skete telefonisk, men jeg fik en mundtlig accept fra
vedkommende i kundeservicen.

Nogen måneder senere, får jeg så første regning fra dem.
Jeg ringer til kundeservice og får den annulleret. Samtidig får jeg
bekræftet, at mit abonnement er opsagt.

Alligevel sker der ikke andet end at de sender mig en
rykker for regningen, hvilket jeg brokker mig over igen.
Denne gang får jeg af vide at jeg bedes sende en skriftlig opsigelse, så den
sender jeg anbefalet, og regner med at sagen er ude af verdenen.

Nogen måneder senere igen, får jeg en regning vedrørende et opsigelsesgebyr,
fordi jeg afsluttede abonnementet inden 6 måneder. Jeg ringer til
kundeservice og forklarer, at jeg aldrig har været koblet på deres Internet,
og at jeg aldrig nåede at få "startet" på abonnementet. Dette godtager de,
og jeg får annuleret gebyret.

Så går det selvfølgelig ikke bedre, end at jeg for knap 2 måneder siden, fik
endnu en regning. Jeg ringer til dem endnu en gang, forklarer dem hele
situationen, og får af vide at personen nok skal tage sig af det, så jeg
ikke modtager flere regninger. Vi aftaler at hvis hun ikke melder tilbage,
er alt iorden.

Idag åbner jeg så min post, og finder en inkassoopkrævning fra et firma der
hedder CIS. Der står kort at de opkræver et gebyr på vegne af Tele2, og jeg
skal betale 2538,02 inden 10 dage.... men det har jeg ikke lyst til!
Jeg har aldrig hentet så meget som 1Kb data igennem deres Internet, og
finder hele sagen dybt latterlig.

Hvordan skal jeg forholde mig i den situation ?
Betale gebyret, og så sige at det var en lærestreg, eller nægte at betale og
se hvad der sker ?

Jeg har desværre ikke fået fat talt med Tele2 endnu, da deres kundeservice
lukker, når andre mennesker har fri.
Jeg frygter dog også lidt at jeg bliver spist af med en historie om, at de
ikke kan gøre mere fra deres side af bordet, og jeg skal kontakte CIS
istedet.
Det hele skal nok passe med, at de holder påskelukket til Tirsdag, hvilket
napper 5 af de 10 dage, jeg har til rådighed.

Men kort sagt, hvordan skal jeg forholde mig ?

Jeg kan ikke dokumentere noget af kommunikationen imellem mig og Tele2. Dog
fik jeg af vide sidste gang jeg snakkede med dem, at hun godt kunne se på
hendes skærm at der havde været mange problemer...

/Brian

Fra : alexbo

Dato : 07-04-04 20:54

"Brian" skrev

> Men kort sagt, hvordan skal jeg forholde mig ?

Hold op med at ringe, skriv.

Skriv til inkassofirmaet at du bestrider beløbet, samt at du gerne vil have
dokumentation.

Skriv til tele2 at du har modtaget denne inkasso og at du ikke kan anerkende
gælden, som de bedes sende dokumentation for.

Skriv kort i henvemdelsen hvordan du opfatter forløbet, med ca.datoer på
telefonsamtaler.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian

Dato : 07-04-04 21:28

Hejsa

alexbo skrev:
> [...]
>
> Skriv til tele2 at du har modtaget denne inkasso og at du ikke kan
> anerkende gælden, som de bedes sende dokumentation for.

Okay, skal man samtidig skrive at man ønsker bekræftelse på at brevet
er modtaget, eller er det nok at sende som anbefalet ?

> Skriv kort i henvemdelsen hvordan du opfatter forløbet, med ca.datoer
> på telefonsamtaler.

Uha... datoer har jeg svært ved at komme med, det forarger mig at det
overhovedet burde være nødvendigt at dokumentere en klagesag!

Jeg vil skrive dem et brev imorgen, takker!

/Brian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-04-04 21:32

Brian skrev:

>Okay, skal man samtidig skrive at man ønsker bekræftelse på at brevet
>er modtaget, eller er det nok at sende som anbefalet ?

Det er nok at sende det almindeligt, men sørg for at tage en kopi
og for at sende det via posthuset og bed om en kvittering for
afsendelsen.

>Uha... datoer har jeg svært ved at komme med, det forarger mig at det
>overhovedet burde være nødvendigt at dokumentere en klagesag!

Øh ... skulle man bare kunne klage ud af den blå luft?

--
Bertel

Fra : Brian

Dato : 07-04-04 21:38

Hejsa

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det er nok at sende det almindeligt, men sørg for at tage en kopi
> og for at sende det via posthuset og bed om en kvittering for
> afsendelsen.

Okay, det vil jeg gøre.

> Øh ... skulle man bare kunne klage ud af den blå luft?

Nææ... kun når der er en grund til det.
Men jeg synes det er helt tosset, at man ved alt kontakt med firmaer
åbenbart skal notere alt hvad der sker... hvem man snakker med, hvornår osv.

Det må jeg så tage som en lærestreg

/Brian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-04-04 22:38

Brian skrev:

>Men jeg synes det er helt tosset, at man ved alt kontakt med firmaer
>åbenbart skal notere alt hvad der sker... hvem man snakker med, hvornår osv.

Det har ikke noget med firmaer at gøre. Hvis en aftale brydes,
kan man naturligvis godt nøjes med at forklare med ord hvad der
blev aftalt og hvad der er sket, men man står stærkere hvis man
også har det på papir.

--
Bertel

Fra : Brian

Dato : 07-04-04 22:51

Hejsa

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> kan man naturligvis godt nøjes med at forklare med ord hvad der
> blev aftalt og hvad der er sket, men man står stærkere hvis man

Jaa... det kan jeg så se efterfølgende, så må jeg håbe at det ikke bliver
en dyrkøbt erfaring.

/Brian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-04-04 06:00

Brian skrev:

>Jaa... det kan jeg så se efterfølgende, så må jeg håbe at det ikke bliver
>en dyrkøbt erfaring.

Du skal ikke tro at alt er tabt. Som udgangspunkt er det i orden
at fremlægge en sag med mundtlige beviser. Til støtte for din
påstand tjener jo også at du aldrig har fået monteret eller
benyttet en ADSL-opkobling. Tele2 må også kunne se i deres
arkiver at datoen er blevet udsat.

--
Bertel

Fra : Jonathan Stein

Dato : 07-04-04 21:45

alexbo wrote:

> Hold op med at ringe, skriv.

Helt enig!

> Skriv til inkassofirmaet at du bestrider beløbet, samt at du gerne vil have
> dokumentation.

- og gør det klart, at du (Brian) flere gange tidligere har gjort
indsigelser over for Tele 2.
Du behøver ikke gentage hele sagen for inkasso-firmaet. De har pligt
til at undersøge sagen, og kan miste deres autorisation, hvis de
fortsætter opkrævningen uden at have undersøgt den.

Husk kvittering på afsendelsen (evt. fra en fax, hvis du ikke har
lyst til at betale for flere anbefalede breve).

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Brian

Dato : 07-04-04 22:10

Hejsa

Jonathan Stein skrev:

> - og gør det klart, at du (Brian) flere gange tidligere har gjort
> indsigelser over for Tele 2.

Skal jeg skrive det til CIS ?
Altså bare forklare dem at der har været problemer, men ikke gå
i dybden med det ?

> Du behøver ikke gentage hele sagen for inkasso-firmaet. De har
> pligt til at undersøge sagen, og kan miste deres autorisation, hvis de
> fortsætter opkrævningen uden at have undersøgt den.

Så 10 dages fristen skal ikke tages så alvorligt ?
Jeg ønsker for alt i verden ikke at ende i RKI!

> Husk kvittering på afsendelsen (evt. fra en fax, hvis du ikke har
> lyst til at betale for flere anbefalede breve).

Jeg tør ikke tage nogen chancer, så jeg tager forbi posthuset og sender
brevene.
En kvittering fra dem, må være fint.

/Brian

Fra : Jonathan Stein

Dato : 07-04-04 23:55

Brian wrote:

> Skal jeg skrive det til CIS ?
> Altså bare forklare dem at der har været problemer, men ikke gå
> i dybden med det ?

Ja. Skriv, at du _har_ modtaget opkrævninger fra Tele 2 og at du har
gjort indsigelser mod disse og telefonisk har fået bekræftet, at
opkrævningerne er annulleret.

> Så 10 dages fristen skal ikke tages så alvorligt?

Nej, - bare svar uden unødvendig forsinkelse og læn dig så tilbage og
se hvad de svarer.

Det værste der ske er, at Tele 2 pludselig ændrer

> Jeg ønsker for alt i verden ikke at ende i RKI!

Det gør du heller ikke med mindre du vedkender dig gælden eller sagen
kommer for retten (og du taber i retten).

> Jeg tør ikke tage nogen chancer, så jeg tager forbi posthuset og sender
> brevene.
> En kvittering fra dem, må være fint.

Dit valg - hvis du sover bedre om natten, er det sikkert pengene
værd.

Hvis Tele 2 pludselig skulle ombestemme sig og mene, at du faktisk
skal betale for 6 måneder, må vi kigge lidt nærmere på hvilken aftale,
der er indgået, og om Tele 2 har overholdt deres del.

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 07-04-04 23:56

On Thu, 08 Apr 2004 00:54:45 +0200, Jonathan Stein <jstein@image.dk>
wrote:

> Det gør du heller ikke med mindre du vedkender dig gælden eller sagen
>kommer for retten (og du taber i retten).

Og man ikke betaler, når gælden er fastslået antager jeg?
--
Svend Olaf

Fra : Jonathan Stein

Dato : 08-04-04 00:33

Svend Olaf Mikkelsen wrote:

> Og man ikke betaler, når gælden er fastslået antager jeg?

Ja. Hvis man får en dom og betaler, er der ikke længere nogen gæld,
og så er der heller ikke noget at registrere.

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 07-04-04 22:13

On Wed, 7 Apr 2004 21:53:56 +0200, "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk>
wrote:

>Skriv til inkassofirmaet at du bestrider beløbet, samt at du gerne vil have
>dokumentation.

Sludder. Inkassofirmaer skal per definition ignoreres.

Men man skal ikke blive kunde nogen steder, uden at have de ressourcer
der skal til at følge sagen til dørs i givet fald.
--
Svend Olaf

Fra : alexbo

Dato : 07-04-04 22:53

"Svend Olaf Mikkelsen" skrev

> Sludder. Inkassofirmaer skal per definition ignoreres.

Næh, men dit indlæg burde, men jeg magtede det ikke.

mvh
Alex Christensen

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 07-04-04 23:02

On Wed, 7 Apr 2004 23:52:59 +0200, "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk>
wrote:

>"Svend Olaf Mikkelsen" skrev

>Næh, men dit indlæg burde, men jeg magtede det ikke.
>
>mvh
>Alex Christensen

Forklar dog hellere hvorfor du ikke synes de skal ignoreres?
--
Svend Olaf

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-04-04 06:02

Svend Olaf Mikkelsen skrev:

>Forklar dog hellere hvorfor du ikke synes de skal ignoreres?

Sandsynligvis fordi man kan forskertse sine rettigheder i mange
situationer ved passivitet.

--
Bertel

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 08-04-04 11:24

On Thu, 08 Apr 2004 07:01:32 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>Sandsynligvis fordi man kan forskertse sine rettigheder i mange
>situationer ved passivitet.

Hvis man har mistanke om at det er noget der kan få 1 til at gå fra
hus og hjem, kan man prøve at kontakte en advokat.

I andre tilfælde kan man undersøge hvem kreditor er, og henvende sig
til kreditor.

Ellers skal man som nævnt ikke blive kunde nogen steder uden at have
de fornødne ressourcer.
--
Svend Olaf

Fra : Gerner

Dato : 08-04-04 14:33

On Thu, 08 Apr 2004 10:24:10 GMT, svolaf@inet.uni2.dk (Svend Olaf Mikkelsen)
wrote in dk.videnskab.jura:

>Ellers skal man som nævnt ikke blive kunde nogen steder uden at have
>de fornødne ressourcer.

Jeg undrer mig noget over det du der skriver. Skal folk med små midler, som dog
er tilstrækkelige til også at betale for en internetforbindelse, ikke have
adgang til internettet fordi de ikke skulle have råd til at få juridisk
rådgivning eller betale åbenbar urimelige betalingskrav ?

Man kan komme ud for både urimelige og tåbelig betalingskrav i alle situationer
hvor 2 eller flere er indblandet økonomisk.

Jeg har f.eks. været udsat for et tåbeligt betalingskrav fra et
videoudlejningsfirma, hvor man kunne abbonere på kredit.
Sagen blev aldrig afgjort men faldt på 5 års forældelsesfristen.
Jeg har ikke af den grund eller andre grunde været anmeldt til rki eller andre
af den slags firmaer.
Faktisk bad jeg inkassofirmaet om at sende sagen til retsafgørelse ved hver
eneste henvendelse fra dem. At de ikke gjorde det fik mig til at mistænke dem
for at malke videofirmaet for at føre sagen.

--
Gerner
1024WU/4809hrs

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 08-04-04 15:52

On Thu, 08 Apr 2004 15:33:15 +0200, Gerner
<nospamadresse@postkasse.org> wrote:

> [...]
>eneste henvendelse fra dem. At de ikke gjorde det fik mig til at mistænke dem
>for at malke videofirmaet for at føre sagen.

Hvad får dig til at tro at det kostede videofirmaet noget?
--
Svend Olaf

Fra : Gerner

Dato : 08-04-04 17:49

On Thu, 08 Apr 2004 14:51:36 GMT, svolaf@inet.uni2.dk (Svend Olaf Mikkelsen)
wrote in dk.videnskab.jura:

>Hvad får dig til at tro at det kostede videofirmaet noget?

Det koster vel altid noget at have nogen til at gøre noget for sig.
Pengene for arbejdet kunne de jo ikke få fra mig.

--
Gerner
1025WU/4814hrs

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 10-04-04 11:05

On Thu, 08 Apr 2004 18:49:22 +0200, Gerner
<nospamadresse@postkasse.org> wrote:

>Det koster vel altid noget at have nogen til at gøre noget for sig.
>Pengene for arbejdet kunne de jo ikke få fra mig.

Spørgsmålet er om der er et juridisk krav om at kreditor skal betale
påståede omkostninger, som skyldner ikke betaler. Og om dette krav i
givet fald opfyldes.

Eller om det vi ser er at dem der betaler gebyrerne også betaler for
omkostninger vedrørende andre skyldnere.
--
Svend Olaf

Fra : Gerner

Dato : 10-04-04 15:38

On Sat, 10 Apr 2004 10:04:35 GMT, svolaf@inet.uni2.dk (Svend Olaf Mikkelsen)
wrote in dk.videnskab.jura:

>Spørgsmålet er om der er et juridisk krav om at kreditor skal betale
>påståede omkostninger, som skyldner ikke betaler. Og om dette krav i
>givet fald opfyldes.

Dit spørgsmål gik ud på om videofirmaet skal betale inkassofirmaet for at
inddrive pengene, og jeg svarede: Hvorfor ikke, da de ikke fik pengene fra mig.

Hvad dit svar gik ud på var vist ikke en besvarelse af min "påstand".

>Eller om det vi ser er at dem der betaler gebyrerne også betaler for
>omkostninger vedrørende andre skyldnere.

Aner det ikke og er ikke interesseret.

Deromod undlod du at besvare mit spørgsmål om:
>Ellers skal man som nævnt ikke blive kunde nogen steder uden at have
>de fornødne ressourcer.

en mere spørgte også hvad du mente med det.

--
Gerner
1031WU/4843hrs

Fra : Peter Hansson

Dato : 08-04-04 15:03

"Svend Olaf Mikkelsen" <svolaf@inet.uni2.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> <nospamius@lundhansen.dk> wrote:
>
> Ellers skal man som nævnt ikke blive kunde nogen steder uden at have
Fornødne ressourcer til hvad!!!

Mener du, at man ikke skal blive kunde nogen steder, uden at have en
20-30000kr. parat til eventualiteter vedr. f.eks advokatbistand, retsager
m.v.

Hvis dette var tilfældet, burde firmaerne da føje det til deres generelle
vilkår.

Jeg vil godt se det firma, der tør gøre dette.

Måske noget lignende det her.

"Kunden gøres iøvrigt opmærksom på, at vi pludselig og øjensynlig uden grund
kan opkræve mærkelige og i visse tilfælde store gebyrer m.v., hvorfor
kunden, for ikke at miste rettigheder, rådes til at afsætte et passende
beløb til advokatbistand m.v.."

PH

Fra : Jonathan Stein

Dato : 08-04-04 15:10

Svend Olaf Mikkelsen wrote:

> Forklar dog hellere hvorfor du ikke synes de skal ignoreres?

Hvis man svarer direkte til inkasso-firmaet, har de ingen
undskyldning for at fortsætte sagen, og hvis de gør det alligevel, har
man en klar sag til rigspolitichefen.

Svarer man til kreditor (her Tele 2), får man muligvis
underholdningen ved at følge hvordan Tele 2 og CIS skændes om hvem, der
har smidt hvad væk, men det er ikke den hurtigste/nemmeste måde at
afslutte sagen.

Fra : Froggy

Dato : 07-04-04 22:50

"Brian" skrev:
> Men kort sagt, hvordan skal jeg forholde mig ?

Du skal skynde dig at klage til:

Teleankenævnet
Nørre Voldgade 48 st.
1358 København K
Telefon: 3318 6900
http://www.teleanke.dk/

- men skynd dig at få brevet af sted, få en kvittering på posthuset,
og send evt. også brevet pr. e-mail (så har du 2 kvitteringer).

Send samtidig kopi af klagen til inkassofirmaet, sammen med
den forklaring, du har skrevet herinde (husk kvittering på posthuset).

Læs evt. mere på:
http://www.itst.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=95024617

- der er vist andre end dig, der har været i samme situation, og
lidt ærgerligt, at du ikke kan dokumentere de pågældende samtaler.
- det er altid en go' idé at be' om en skriftlig bekræftelse, ligesom
det er nemt at være bagklog

--
Froggy
Der er bedre at vide meget om lidt

Fra : alexbo

Dato : 07-04-04 22:58

"Froggy" skrev

> Du skal skynde dig at klage til:
> Teleankenævnet
> - men skynd dig at få brevet af sted, få en kvittering på posthuset,
> og send evt. også brevet pr. e-mail (så har du 2 kvitteringer).

Er det sådan at Teleankenævnet er kendt for at smide breve væk.
Og i så fald er der et ankenævn for teleankenævn.

Jeg kender ikke så meget til Teleankenævnet, men jeg vil tro man skal have
et eller andet at anke over, f.eks. en afgørelse fra Tele2, man ikke er enig
i.
Så jeg synes at først må Brian have en skriftlig afgørelse, før han anker.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian

Dato : 07-04-04 23:00

Hejsa

Froggy skrev:

> [...]
>
> - men skynd dig at få brevet af sted, få en kvittering på posthuset,
> og send evt. også brevet pr. e-mail (så har du 2 kvitteringer).

Desværre skriver de følgende: "NB: Inden de klager til Telestyrelsen, skal
deres telefonselskab have haft mulighed for at behandle klagen"

Da det er det første "negative" jeg har fra Tele2, bliver jeg nok nødt til
at vente
på deres svar.

> Send samtidig kopi af klagen til inkassofirmaet, sammen med
> den forklaring, du har skrevet herinde (husk kvittering på posthuset).

Jeg sender til Inkassonfirmaet samt Tele2 imorgen, så må jeg vente
på deres svar, før jeg kan inddrage Teleankenævnet.

> Læs evt. mere på:
> http://www.itst.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=95024617

Fint link, takker

> - der er vist andre end dig, der har været i samme situation, og
> lidt ærgerligt, at du ikke kan dokumentere de pågældende samtaler.

Jeps, det ærgrer jeg mig også helt tosset over.

> - det er altid en go' idé at be' om en skriftlig bekræftelse, ligesom
> det er nemt at være bagklog

Nemlig... men dén fejl, laver jeg helt sikkert ikke igen!

/Brian

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 07-04-04 22:58

Helt tilfældig læste jeg idag en historie om netop om ........ TELE2

skrevet af Jacob Bunk Nielsen, som faktisk på nogen områder mindre om din

Den kan læses på http://tele2-inkasso.flof.dk/

Allan Bach

Fra : Brian

Dato : 07-04-04 23:16

Hejsa

Allan Schuster Bach skrev:
> Helt tilfældig læste jeg idag en historie om netop om ........ TELE2
>
> skrevet af Jacob Bunk Nielsen, som faktisk på nogen områder mindre om
> [...]

Hmm.... har jeg ret i at CIS altså intet kan foretage sig, før de har
leveret dokumentation for gælden ?

/Brian

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 07-04-04 23:35

On Thu, 8 Apr 2004 00:16:07 +0200, "Brian" <Nejtak@til.spam> wrote:

>Hejsa

>Hmm.... har jeg ret i at CIS altså intet kan foretage sig, før de har
>leveret dokumentation for gælden ?
>
>/Brian

For at citere en Tele2 medarbejder:

"Der er ingen grund til at gå i panik - inkassofirmaers funktion er jo

blot at skræmme folk til at betale."
--
Svend Olaf

Fra : rasmus carlsen

Dato : 07-04-04 20:39

"Brian" <Nejtak@til.spam> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> En lille forhistorie.

[den sædvanlige historie om inkompetence hos tele2]

- skriv tele2 et brev, hvori du nægter at betale og giver begrundelse
herfor. Så skal tele2 trække inkassosagen tilbage så længe sagen kører.
Accepterer de ikke skriver du til teleankenævnet www.teleanke.dk

ras

Fra : Nette

Dato : 08-04-04 04:55

"Brian" skrev i en meddelelse news:c51l3o$5vs$1@sunsite.dk...
> [...]
> fik jeg af vide sidste gang jeg snakkede med dem, at hun godt kunne se på
> hendes skærm at der havde været mange problemer...

Ikke fordi det er særlig juridisk, men hvis det kan trøste lidt, så kan jeg
fortælle at jeg for nogle år siden oplevede noget lignende. De kunne ikke
bevise mit forbrug og annulerede derfor efter nogen tids tovtrækkeri deres
krav om betaling for internet, men jeg slåssede et par år mere med dem for
at få dem til at forstå jeg IKKE skulle betale dem administrationsgebyr for
deres rykkere, de havde sendt mig på noget, jeg ikke havde forbrugt. De
tilbød endda at jeg kunne betale tilbage i rater.
Jeg gav mig aldrig og de måtte til sidst erkende deres fejl.
Men pinligt var det at få et brev fra inkassofirmaet.

Nette

Fra : Brian

Dato : 08-04-04 15:39

Hejsa

Jeg har nu fået forfattet et par breve, som bliver skippet afsted på lørdag
når posthuset åbner.

Tak for alle input, jeg var lidt i vildrede omkring hvordan jeg skulle
forholde mig til det... så er det godt at hjælpen er nær

Jeg melder tilbage her i gruppen når jeg engang får svar.
Indtil da, vil jeg ønske alle en god påske, og sige mange tak for hjælpen.

/Brian