Fortrydelsesret ved fjernsalg - problemer ~
Fra : Jens Dalum

Dato : 05-04-04 11:27

Nedenstående har kørt i en anden NG, nemlig dk.forbruger.
Læs historien her:

Fra : Mikkel

Dato : 05-04-04 14:33

<snip en lang historie>

> [...]
> 14-dages fortrydelsesret periode? Der er jo oprette et nyt ordre nummer og
> så betragtes denne vel som en ny handel eller hur?

Nej. Du har gjort opmærksom på, at du har ønsket at benytte dig af din
returret. At de så sender dig et nyt grafikkort, er ikke dit problem. Du er
ikke forpligtet til at sende det nye retur, men kan bede dem om at hente det
på din adresse.

> [...]
> erstatning fra mig, for opfunde historier, såsom at indpakningen var i
> stykker, CD-rommene er ridset, kortet er ridset og meget mere af samme

Nu skal man heller ikke gøre folk værre end de er. De har nok misforstået
tingene en smule, de har jo ingen gevinst ved at sende dig et nyt
grafik-kort, som du så kunne sende retur.

Fra : Jens Dalum

Dato : 05-04-04 17:09

> tingene en smule, de har jo ingen gevinst ved at sende dig et nyt
> grafik-kort, som du så kunne sende retur.

Det var jo netop det de gjorde Mikkel, velvidende at jeg ikke ønskede et
nyt kort og ville returnere det. Det koster mig lige 40-45 kroner i
returporto - så gevinsten tilfalder Post Danmark

/Jensen...

NB: Nu er der håb om mine penge retur. Fik af direktionen et svar, med
tilbud om at returnere det og penge inden 5 dage. Men stadig skriver de:

Da grafikkortet er brugt (edit: det første), kan man ikke umiddelbart få
pengene tilbage !

Det er da ligegyldigt om at kortet er brugt eller ikke brugt, men det lærer
de åbenbart aldrig.

/Jensen......

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-04-04 17:28

Jens Dalum wrote:
> NB: Nu er der håb om mine penge retur. Fik af direktionen et svar, med
> tilbud om at returnere det og penge inden 5 dage. Men stadig skriver
> de:

Sidste sommer var de ca. 3 uger om at give mig mine penge tilbage.
Først påstod de, at de ikke havde modtaget pakken, siden at varen ikke var i
pakken o. lign.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Jens Dalum

Dato : 05-04-04 17:46

siden at varen ikke var i
> pakken o. lign.

Ja de prøver åbenbart lidt af hvert...
Men da jeg ikke har pakket noget op og da jeg videoptager hele seancen fra
mit hjem til posthus, regner jeg da ikke med at der bliver problemer...men
hvad - det regnede jeg jo heller ikke med da jeg besttilte grafikkortet..

/Jensen...

Fra : Martin

Dato : 06-04-04 15:22

Jens Dalum wrote:
> [...]
> de:
>
> Da grafikkortet er brugt (edit: det første), kan man ikke umiddelbart

Ud fra hvad jeg har læst vil jeg mene der er tale om 2 situationer, og at I
bare taler forbi hinanden.

1. Vælger du at benytte dig af din 14-dages returret, så skal der ikke
blandes RMA skemaer ind i det. Så skal du blot oplyse midt-data om at du
ønsker at gøre brug af din 14-dages returret, men som han oplyser så er
kortet brug hvorfor man ikke umiddelbart kan gøre brug af den 14-dages
returret.

derfor mener jeg også at det drejer sig om en fejl/mangel-sag ...

2. Hvis du vælger at bruge RMA skemaet og påråbe dig en mangel har sælger
lov til at nægte ophævelse af købet, hvis han til gengæld tilbyder ombytning
eller afhjælpning. Dette fremgår af købeloven.

sakset fra forbrug.dk:

"Forbrugeren vælger ophævelse af købet

Sælger kan afvise og skal i stedet tilbyde forbrugeren at vælge imellem både
ombytning og afhjælpning (reparation).

Sælgeren kan afvise køberens krav om ophævelse eller afslag

Sælgeren kan afvise købers krav om ophævelse af købet eller afslag i prisen
ved at tilbyde afhjælpning eller ombytning. Sælger skal tilbyde både
afhjælpning og ombytning. Det er forbrugeren, der vælger mellem de to
muligheder.

Forbrugeren kan dog ikke frit vælge mellem ombytning og afhjælpning, hvis
sælger godtgør, at den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren
uforholdsmæssige omkostninger."

> Det er da ligegyldigt om at kortet er brugt eller ikke brugt, men det
> lærer de åbenbart aldrig.

Som beskrevet så er det ikke lige gyldig i forhold til din 14-dages
returret.

--
<><><><><><><><><><><><><><>
Med Venlig Hilsen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-04-04 16:15

"Martin" <dsl127518@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Som beskrevet så er det ikke lige gyldig i forhold til din 14-dages
> returret.

I praksis er det da.
Varen må gerne afprøves, og i den forbindelse opdages en mangel.

Køber kan vælge mellem at køre en reklamationssag, eller at returnere varen
efter fristerne for fjernsalg.
Der er mig bekendt ikke begrænset returret for fejlbehæftede varer. Det
fremgår ihvertfald ikke af dørsalgsloven, og det ville nok også være en
kende uforståeligt.

/Per

Fra : bem

Dato : 06-04-04 17:15

Martin wrote:
> 2. Hvis du vælger at bruge RMA skemaet og påråbe dig en mangel har
> sælger lov til at nægte ophævelse af købet, hvis han til gengæld
> tilbyder ombytning eller afhjælpning. Dette fremgår af købeloven.

Det passer simpelt hen ikke jf. forbrugeraftaleloven, bemærk stk. 2:

§ 8. Har forbrugeren ved køb fået varen eller en del heraf i hænde, er hans
fortrydelsesret betinget af, at han holder det modtagne til disposition for
sælgeren i væsentlig samme stand og mængde, hvori det var, da han fik det i
hænde, jf. dog stk. 2. Har køberen taget varen i brug, kan
fortrydelsesretten ikke gøres gældende, såfremt det efter varens art er
åbenbart, at brugen medfører en formindskelse af varens salgsværdi.
Stk. 2. Er varen blevet beskadiget eller forringet, efter at køberen har
fået den i hænde, *bevarer han sin fortrydelsesret*, hvis beskadigelsen
eller forringelsen ikke skyldes uagtsomhed eller manglende omsorg fra hans
side.

/Bo

Fra : Peter Hansson

Dato : 06-04-04 18:19

"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller forringelsen ikke skyldes uagtsomhed eller manglende omsorg fra hans

Såfremt fejlen var til stede ved modtagelsen, kan jeg ikke se at stk 2 kan
bruges.

PH

Fra : bem

Dato : 06-04-04 19:39

Peter Hansson wrote:

> Såfremt fejlen var til stede ved modtagelsen, kan jeg ikke se at stk
> 2 kan bruges.

Nej, det har du ret i, men så er det heller ikke nødvendigt at anvende stk.
2. Martin påstår, at sælger kan nægte at lade køber fortryde købet, hvis
køber "påberåber" sig en mangel. Det vil i alle tilfælde være forkert, både
hvis fejlen fandtes ved leveringen og hvis den opstod senere.

/Bo

Fra : Peter Hansson

Dato : 06-04-04 20:42

> [...]
både
> hvis fejlen fandtes ved leveringen og hvis den opstod senere.

Enig. Køber har valget mellem reklamation og fortrydelse de første 14 dage.

PH

Fra : Jens Dalum

Dato : 06-04-04 21:26

> [...]
> returret.
>
> derfor mener jeg også at det drejer sig om en fejl/mangel-sag ...

Det skal man netop UDFYLDE. Du kan ikke komme videre med returneringsskemaet
(RMA) hvis ikke du udfylder feltet: Fejlbeskrivelse !! Det er umuligt at
komme videre. Hvis du bare sætter kryds i: Krediteres, og du trykker ok,
popper der en side op hvor det KRÆVES at man udfylder fejlbeskrivelse. Så
den var jo ike så god, MidtData er og bliver en samling dummernikker, ikke?

/Jensen...........

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-04-04 07:39

"Jens Dalum" <cow-one@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> popper der en side op hvor det KRÆVES at man udfylder fejlbeskrivelse. Så
> den var jo ike så god, MidtData er og bliver en samling dummernikker,

Du kan også bare returnere varen...
Forretningen kan ikke stillle særlige krav til udfyldelse af diverse skemaer
mv. ved returnering efter fjernsalg.

Du er blevet dårligt vejledt hos Midtdata. E-handelsfonden (som står bag
E-handelsmærket) vil sikkert være interesseret i en beskrivelse af
forløbet.

/Per