Ansvar ved glasskade på rude i lejlighed?
Fra : //zlgge

Dato : 01-04-04 16:44

Hej ng.

I dag var vi så uheldige at vores altandør smækkede op for vinden og knuste
ruden i døren (glasdør). Vi bor til leje og har ikke en glasskade dækning på
vores indbo.
Nu ringede vi så efter viseværten og han bedyrede at ejeren heller ikke
havde forsikring på vinduer mm. på ejendommen og vi derfor selv skulle
betale for en ny rude.
Så vidt jeg ved er der jo forskellige ting som henholdsvis vi og ejer er
forpligtiget til.
Men hvem skal betale ruden?
Det er helt sikkert vores skyld at den gik itu, på trods af at der er en
"sikkerheds-skinne" på døren. Men hvem skal dække skaden?

Mvh
//zigge

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-04-04 19:16

Scripsit "//zlgge" <ziggeFORMEGET@privat.dk>

> I dag var vi så uheldige at vores altandør smækkede op for vinden og knuste
> ruden i døren (glasdør).
[...]
> Men hvem skal betale ruden?

Det ser ikke ud til at begrebet "ansvar" er relevant i sagen. Efter
din forklaring er der tale om et hændeligt uheld; sådan nogen er der
ingen der har ansvar for.

Udgiften til udbedring skal derfor betragtes som en almindelig
vedligeholdelsesudgift. Hvem der skal dække sådan en afhænger i et
vist omfang af din lejeaftale.

> Det er helt sikkert vores skyld at den gik itu,

Huh? Mener du at I direkte har fremkaldt skaden?

--
Henning Makholm "Nej, hvor er vi altså heldige! Længe
leve vor Buxgører Sansibar Bastelvel!"

Fra : //zigge

Dato : 01-04-04 20:16

> [...]
> vist omfang af din lejeaftale.

> Huh? Mener du at I direkte har fremkaldt skaden?

Nej selvfølgeligt ikke, det var vinden der tog i døren og smækkede den så
hårdt op at glasset sprang på trods af at der er en glideskinne i toppen af
døren, der skal forhindre at døren åbnes op i muren.

Mvh
//zigge

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-04-04 20:41

In article <406c6a1b$0$264$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, //zigge wrote:

> Nej selvfølgeligt ikke, det var vinden der tog i døren og smækkede den så
> hårdt op at glasset sprang på trods af at der er en glideskinne i toppen af
> døren, der skal forhindre at døren åbnes op i muren.

Ville en almindelig familiefar med almindelig sund fornuft have
kunnet formode, eksempelvis ved at se ud, at der var særlig
kraftig vind, og risiko for at døren ville blæse op ?

Fra : //zigge

Dato : 01-04-04 22:31

meddelelse news:slrnc6os3c.2m9.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Ville en almindelig familiefar med almindelig sund fornuft have
> kunnet formode, eksempelvis ved at se ud, at der var særlig
> kraftig vind, og risiko for at døren ville blæse op ?

Jo det ville han sikkert. Men nu var det ikke undertegnede der åbnede døren,
men min kone. Og da vi bor i byen et sted uden så meget grønt omkring huset
og med ret godt lydisolerede vinduer, var det altså uundgåeligt.

Men du kunne måske fortælle mig hvem der kommer til at betale regningen for
ruden?

Det er egentligt ikke så meget fordi jeg ikke vil betale ruden, men det
undrede mig bare at der ikke er en bygningsforsikring der dækker den slags -
hvad nu hvis det var noget der blæste op på vores vinduer under en storm og
knuste ruden?

Mvh
//zigge

Fra : PM

Dato : 01-04-04 22:52

Henviser til Makholms indlæg, som er korrekt og den mest gængse afgørelse i
den slags sager. Det er ikke sket med fortsæt, og resultatet kunne ikke
forudses. Atså er der tale om den almindelige vedligeholdelseskonto.

Du kan kun gøres ansvarlig for bevidste handlinger eller undladelser, sårn
lidt groft sagt

PM

Fra : Rune Wold

Dato : 01-04-04 23:04

PM wrote:

[klip]

> Du kan kun gøres ansvarlig for bevidste handlinger eller undladelser, sårn
> lidt groft sagt

Ja det er da meget groft sagt. Hele erstatningsretten vedrører netop
adfærd, som må betegnes uagtsomme. Man er vel pr. definition ikke
bevidst om sine uagtsomme handlinger. Dermed ikke sagt, at man ikke
ifalder ansvar for sine forsætlige (bevidste) handlinger, men man
ifalder altså ansvar allerede ved uagtsomhed.

/Rune Wold

Fra : MAndersen

Dato : 02-04-04 06:37

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
slags -
> hvad nu hvis det var noget der blæste op på vores vinduer under en storm

Du skal finde din lejekontrakt, her står hvem der er ansvarlig for bl.a.
glas og kumme.

MAndersen

Fra : JBH

Dato : 02-04-04 02:24

> [...]
af
> døren, der skal forhindre at døren åbnes op i muren.

Og fordi der kun sidder en glideskinne i toppen, vrides døren når den når
endestoppet og glasset knækker. Der skal faktisk ikke så meget til for at
det sker.

mvh
JBH

Fra : Ole Jansen

Dato : 04-04-04 13:39

Hej Zlgge

Glem alt om, at få erstattet ruden via en ansvarsforsikring, uanset om I har
været
uagtsomme eller om der er tale om hændeligt uheld.

En ansvarsforsikring erstatter nemlig IKKE for skade på ting som man har sat
sig
i besiddelse af, har i varetægt o.s.v. Og et lejemål er i jeres varetægt.

Det er derfor, at en indboforsikring kan udvides til også at omfatte glas-og
sanitets-
forsikring for folk som bor til leje. En sådan forsikring ville have betalt
fuldt ud, uanset
skyldsspørgsmålet.

Nu skal i finde jeres lejekontrakt frem. Står der deri, at I skal sørge for
glas-og sanitets-
forsikring, ja så må i punge ud for den ødelagte altanrude.

Hvis der derimod IKKE er nævnt noget som helst omkring dette spørgsmål, så
mener
jeg at der en lovgivning på området, som for ca. 6-8 år, pålagte husejer at
betale for
sådanne skader.

Og da der jo skal være ruder i lejemålet, så må udlejer betale.