Afløb fra badekar stoppet
Fra : H. Olesen

Dato : 30-04-01 13:14

Jeg bor i etagebyggeri fra ca 1936 hvor der er siddebadekar og skal
jeg have brus er det også i siddebadekarret.

Afløbet er nu bevet tilstoppet og bare jeg tager et brusebad tager det
flere timer før vandet er løbet ud af badekarret.

Har I nogen ideer til hvordan jeg kan få fjernet forstoppelsen? Det er
nok hovedsagligt hårrester.

Afløbet fra badekarret ligger under gulvet og er ca en meter langt hen
til den rist (fælles med håndvask) hvor det tømmes ud og der kan ikke
være meget fald på røret.

Jeg har prøvet med en svubber og med kaustiksoda (blandet med vand
ihh. anvisningerne på dåsen, 250 g kaustiksoda til 2 liter vand).
Intet af dette har hjulpet.

--
mange havehilsener
Helle

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 30-04-01 13:34

"H. Olesen" <helle@fjernhavesiden.dk> skrev i en meddelelse
> Har I nogen ideer til hvordan jeg kan få fjernet forstoppelsen? Det er
> nok hovedsagligt hårrester.

Hvad med at prøve med sådan én, som ligner en flaskerenser, men er så
stor/lang, at den kan bruges i et afløb. (Jeg kan ikke huske, hvad den
hedder)

Venligst

Henriette Døssing
www.doessing.dk
henriette@doessing.dk

Fra : H. Olesen

Dato : 30-04-01 13:42

On Mon, 30 Apr 2001 14:34:01 +0200, Fischer & Døssing
<peter@fischer.ms> wrote:

>Hvad med at prøve med sådan én, som ligner en flaskerenser, men er så
>stor/lang, at den kan bruges i et afløb. (Jeg kan ikke huske, hvad den
>hedder)

Jeg kender ikke sådan en men har selv tænkt på om man kan få noget i
stil med en flaskerenser. Det skal dog være noget meget bøjeligt
materiale, da afløbet går næsten vinkelret ud omkring 5 cm under
afløbshullet i badekarret.

Er der nogen der ved hvad en sådan fyr hedder og hvor den kan fås?

Fra : H. Olesen

Dato : 30-04-01 14:12

On Mon, 30 Apr 2001 14:13:47 +0200, H. Olesen
<helle@fjernhavesiden.dk> wrote:

> [...]

>Jeg har prøvet med en svubber og med kaustiksoda (blandet med vand
>ihh. anvisningerne på dåsen, 250 g kaustiksoda til 2 liter vand).

Så fik jeg hul igennem.
Typisk, når man har gået og bøvlet med noget i over en uge og så
poster her, så finder man selv svaret kort efter. Kender I det?

Til de interesserede kan jeg oplyse at det faktisk lykkedes med
kaustik soda, man skal bare ikke følge brugsanvisningen på dåsen.

Metoden vil jeg gerne røbe her, hvis I lover mig at være yderst
forsigtige, hvis I prøver den, for det sprutter og sprøjter og hvæser
og man kan passe meget på hud og øjne, da kaustik soda er ætsende.

Men fidusen er at hælde den kaustiske soda direkte i afløbet og
derefter at overhælde med kogende vand.

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 30-04-01 19:29

"H. Olesen" wrote:

> Men fidusen er at hælde den kaustiske soda direkte i afløbet og
> derefter at overhælde med kogende vand.

Var det forstoppelsen i røret, der forsvandt, eller blev der blot hul
direkte ned til underboen??

Johan

Fra : Emil

Dato : 30-04-01 23:20

On Mon, 30 Apr 2001, H. Olesen wrote:

> [...]

>Til de interesserede kan jeg oplyse at det faktisk lykkedes med
>kaustik soda, man skal bare ikke følge brugsanvisningen på dåsen.

Som du fortalte tidligere er det sikkert hår som har foråsaget
forstoppelsen. Det kan du aldrig undgå.

Den rigtige fremgangsmåde er at bruge en gardinspiral til at
frigøre forstopningen med.

Du kan undgå fremtidige forstoppelser ved at ligge lidt tyndt
nylonstof (Gardisette - meget store masker) øverst i afløbet.
Det er hurtigt at rense/skylle/vaske og bliver det ulækkert er
det hurtigt og billigt at skifte ud. Eller hvad med lidt
plasticgrydesvamp?

>Men fidusen er at hælde den kaustiske soda direkte i afløbet og
>derefter at overhælde med kogende vand.

Gys! I det mindste skal der bruges beskyttelsesbriller og andet
-udstyr.
Dine velmente advarsler er desværre ikke nok til at forhindre
ulykker.

Fra : Peter

Dato : 30-04-01 14:44

Hej

Jeg har købt en afløbsrenser i Bilka for 50,- kr.

Det er et stempel med en sugekop for enden.
Man trækker 1 gang og trykker 1 gang - vupti problemet er løst.

Den er genial, hurtig, miljøvenlig og ufarlig.

--
Venlig hilsen

Peter Heinzl

Cgi Shop
Mail: peter@cgi-shop.dk
web: www.cgi-shop.dk

Fra : H. Olesen

Dato : 30-04-01 15:07

On Mon, 30 Apr 2001 15:44:02 +0200, "Peter" <peter@cgi-shop.dk> wrote:

>Det er et stempel med en sugekop for enden.
>Man trækker 1 gang og trykker 1 gang - vupti problemet er løst.
>
>Den er genial, hurtig, miljøvenlig og ufarlig.

Jo, det lyder glimrende til fremtidig brug. Men jeg forstår ikke
rigtigt hvad det er for en, hvordan den virker? Hvad er forskellen fra
en svubber, går der noget ned i selve afløbet?

Fra : Jean Seeberg

Dato : 06-05-01 21:36

> Jeg har prøvet med en svubber og med kaustiksoda (blandet med vand
> ihh. anvisningerne på dåsen, 250 g kaustiksoda til 2 liter vand).
> Intet af dette har hjulpet.

PAS PÅ med kaustiksoda, nu er dit hus og sandsynligvis også rørerne af jern,
men hvis de er af plastik, kan du meget nemt risikere at de smelter da der
kan udvikles en meget høj temperatur.

Køb dig et rensebånd, det er samme model som til udendørs kloarker, bare
meget mindre.
Det er et flad stålbånd som du kan skubbe ind og så dreje og den skarpe kant
ligesom skærer/løsner snavset.

Hilsen Jean