Lån
Fra : Henrik Olsen

Dato : 30-04-01 12:57

Ja, emnet har sikkert været oppe en mulliard gange herinde, men jeg har ikke
set så mange konkrete priser i min søgning, så jeg spørger alligevel efter
kommentarer til nedenstående.

Danske Bank, DKK 70.000, godt 9,5% i rente.

Ingen udbetaling, da jeg egentligt har pengene i forvejen på en opsparing,
men den vil jeg gerne holde fredet p.t., så de 70K er hvad jeg mangler lige
nu. Det betaler cyklen, og udstyr for 10-15K betaler jeg nu og her fra min
lønkonto, sammen med de kommende afdrag. Således er opsparingen/sikkerheden
bevaret intakt, og min lønkonto er stadig sund nok til at livet kan
fortsætte uden at føle sig på helt bar bund "kun" pga. ny MC.
Jeg får mulighed får at afdrage større beløb, når jeg har lyst - uden
omlægning af lånet. Så har jeg ekstra penge i kassen lige pludselig, så kan
jeg kappe en bid af lånet, og således få reduceret renteudgiften og
afdragstiden betydeligt. Det er vigtigt for mig.

Så hvad siger I til dette udbud fra banken? Har andre fået væsentligt bedre
bud, og hvor?

Fra : Søren Mortensen

Dato : 30-04-01 13:02

, DKK 70.000, godt 9,5% i rente.

> [...]
> jeg kappe en bid af lånet, og således få reduceret renteudgiften og
> afdragstiden betydeligt. Det er vigtigt for mig.

Hvis du har pengene i forvejen må du dæleme há dem på en god opsparing, for
de fleste giver 0% i endestående og så er det en ret dårlig idé at betale
9,5% i rente på et lån ... bare ud fra en økonomisk betragtning.

Hvis banken er den du vanligt bruger må du kunne presse renten længere ned.
Jeg låner det samme i Jyske Bank, men til 6,7% uden garanti eller pant. Jeg
er dog aktionær i banken...

Held og lykke

Søren
Falco

Fra : Steen Persson

Dato : 30-04-01 13:16

Hvis ikke du har lyst til at gi' nogen udbetaling, så tror jeg ikke du skal
regne med at få renten ret meget længere ned. Du kan jo evt. prøve at checke
nogle andre steder evt. nogen af de netbanker der findes. Der kan du sikkert
se hvad de kan tilbyde og hvad de kræver af udbetaling etc. Der kan dog være
forskellige forhold fra bank til bank såsom aktionær status etc. som gør at
du kan få nogle bedre renter. Har du egentlig prøvet at presse renten på det
tilbud du har fået. Mange gange kan man godt presse renten ned hvis man går
dem lidt på klingen.

En lille detalje som også kan være værd at overveje, er om de kræver pant i
cyklen eller ej.
Hvis de kræver pant, så skal der tinglyses pantebrev osv. hvilket gør det
lidt dyrere bare at låne pengene. Ulempen er nemlig også at en pantebrev
ikke længere kan overføres til en anden cykel den dag du får lyst til at
skifte den ud - der skal laves et nyt dvs det koster penge igen.

--
Steen Persson
BSA A10 Golden Flash '55

Fra : Henrik Olsen

Dato : 30-04-01 13:28

"Steen Persson" <stp@REMOVEfoss.dk> wrote in message
> [...]
det
> tilbud du har fået. Mange gange kan man godt presse renten ned hvis man

Jeg ved ikke helt hvordan man skal se på dét med en udbetaling i min
situation, da jeg kun låner det jeg synes skal til for at min økonomi og
forbrugskonto stadig er fornuftig. Betaler en lille bid af cykel og alt
udstyr fra lønkontoen. Det kan man vel også kalde en slags udbetaling,
eller? Har penge til at give en udbetaling, men så kunne jeg ligesåvel låne
det mindre(?) - hvilket er situationen nu.

Har ikke presset dem endnu med en lavere rente, da jeg lige ville høre nogle
erfaringer inden.

Fra : Carsten

Dato : 30-04-01 13:31

> lidt dyrere bare at låne pengene. Ulempen er nemlig også at en pantebrev
> ikke længere kan overføres til en anden cykel den dag du får lyst til at
> skifte den ud - der skal laves et nyt dvs det koster penge igen.

Det er ikke helt sandt. Man kan godt "skifte" MC'en ud på et tinglyst
pantebrev. Det kræver blot at samme dokument tinglyses igen. De
fleste banker gør dette uden at tage gebyr, men gebyret til tinglysningen
slipper man ikke for.

Altså, pris 1. gang = bankgebyr + stempel + tinglysningsgebyr
Pris efterfølgende = tinglysningsgebyr

Hilsen

Carsten
CBR 600 F2 '94 (og ex-bankmand anno 1988/89)

Fra : Brian

Dato : 30-04-01 13:51

Kig på ÅOP Årlig omkostning i procent i stedet for den nominelle rente. I
ÅOP igår også diverse gebyrer og omkostninger. F.eks. BG tager tit høje
gebyrer men lave renter, for at få nogle kunder.

Vedr. skifte af MC, så har jeg (må jeg hellere indrømme) aldrig hørt at man
blot kan lave en ny tinglysning. På ejerpantebrevet står både stelnr. og
reg.nr samt selvfølgelig type og størrelse på MC'en. Oveni det står jo også
pantebrevets beløbsbegrænsning. Jeg er godt klar over at sidstnævnte kan
ændres, men jeg har ikke hørt at man kan bruge samme dok. til ny MC.

Det er svært at sige, hvad man kan få lånet til rundt omkring, men efter min
mening burde man ikke tage en netbank. Der er manglende service, og vi har
set med Basisbank, hvordan det går!

Mvh.
Brian - Vanløse
Bankassistent og Suzuki Savage ejer

Ps. Sorry Carsten for den direkte mail til dig :)

Fra : Steen Persson

Dato : 30-04-01 14:32

Det var tidligere så'n at man kunne lave en alonge til et eksisterende
panterbrev og så bruge det samme pantebrev igen og igen, men det er lavet om
så det ikke kan la' sig gøre mere. Der skal laves et nyt hver gang. Det er
vistnok blevet lavet om indenfor det sidste års tid.

--
Steen Persson
BSA A10 Golden Flash '55

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 30-04-01 14:43

"Carsten" <carjak@wanadoo.dk> writes:

> [...]
> pantebrev. Det kræver blot at samme dokument tinglyses igen. De
> fleste banker gør dette uden at tage gebyr, men gebyret til tinglysningen

Tsk. tsk. tsk.

Du kan komme helt uden om tinglysning: Du skal bede om at MC'en ikke
står som pant for lånet. I stedet skal man så tegne en livsforsikring
til gode for banken.

Vupti, så har man sluppet for tinglysning og en masse penge til staten

Og da banken ikke har pant i MC'en kan du sælge den og købe en anden,
uden at skulle spørge banken (forudsat du ikke skal låne flere penge).

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@exbit.dk> Opinions are mine...

Fra : Brian

Dato : 30-04-01 16:30

> [...]
>
>Og da banken ikke har pant i MC'en kan du sælge den og købe en anden,
>uden at skulle spørge banken (forudsat du ikke skal låne flere penge).

Den kommer ikke igennem i den bank jeg er i! Hvilken sikkerhed vil banken få
i tilfælde af at MC'en bliver stjålet???

Fra : Jens Olesen

Dato : 30-04-01 21:27

"Brian" <sadman@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Bankassistent og Suzuki Savage ejer
>
> Banken har da staig sikker hed i den livsforsikring som der er tegnet, man
slipper jo ikke for at afdrage sit mellemværende med sin bank hvis man er så
uheldig at få kværnen stålet. det er jo ikke bankens problem men ens eget.
Sikkerheden består i at hvis man stiller skoene så er der en pose penge til
banken. Vi min kone og jeg er startet på samme måde for at slippe for at
stille kautionister.

Mange hilsner

Jens

(Ny og intereseret i det hele)

Fra : Brian

Dato : 01-05-01 09:36

Jamen, hvis man har pant i MC'en, så kræver banken kasko. Banken sender så
en panthaverdekleration til forsikringsselskabet, hvori det står at hvis de
skal udbetale nogle penge pga. enten skade eller tyveri, så skal de sendes
til banken til evt. indfrielse af lånet. Det siger sig selv, at hvis banken
ikke har den sikkerhed som pant giver, så vil renten alt andet lige være
højere.

Hvis man køber ældre maskiner er det noget andet. Banken har et regelsæt for
hvor gammelt køretøjet må være for at pant er relevant.
Mht. kautionister, så er pant ALTID at foretrække frem for kaution! (set fra
bankens synspunkt) Renten er desuden som regel højere ved kaution.

Igen til alle jer, der vil købe og skal bruge bankens hjælp. Kig på
omkostningerne ved etablering. Staten skal have nogle penge, men det skal
bankerne så sandelig også. Jeg har set eksempler på 3-4000 i forskel fra 2
banker. Kig også på indfrielsesvilkår. Nogle finansieringsselskaber har
indlagt et gebyr ved indfrielse før tid. Dvs. det kan evt. koste kr. 1000 i
gebyr for at skifte mc.

Skriv endelig hvis I har flere spørgsmål af bankmæssig eller
sikkerhedsmæssig karakter. Jeg vil gøre hvad jeg kan!

Mvh.
Brian - Vanløse
Bankassistent og Suzuki Savage ejer (med pantebrev og rente meget tæt på
diskontorenten)

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 01-05-01 16:29

"Brian" <sadman@jubiipost.dk> writes:

> Jamen, hvis man har pant i MC'en, så kræver banken kasko.

Og hele den manøvre som jeg har beskrevet går ud på AT UNDGÅ panten i
MC'en. For pant kræver tinglysning, og tinglysning koster penge.
Mange penge.

> [...]
> indlagt et gebyr ved indfrielse før tid. Dvs. det kan evt. koste kr. 1000 i

Se dét er jeg nemlig enig i. En MC forhandler i Esbjerg kunne tilbyde
mig en væsentligt lavere rente end banken, men når alt udenom selve
afdragene blev regnet sammen (renter + diverse gebyrer), så lå de
milevidt fra bankens tilbud.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@exbit.dk> Opinions are mine...

Fra : RadioMan

Dato : 30-04-01 20:50

--
"Everything i write will be misunderstood. Please do not be angry. I'm just
a Dumb Blonde Danish Boy"
Henrik Olsen <ho_maps@e-box.dk> wrote in message

_SNIP_

> [...]

_SNIP_

> Så hvad siger I til dette udbud fra banken? Har andre fået væsentligt

_SNIP_

Hej gruppe! - Og Henrik....

Vi har lige lånt 37000 til at købe en cykel til min kæreste...
Vi skal tilbagebetale 39500 i løbet af halvandet år ( 18 Afdrag )
Det skulle give 6.9% omregnet.
Det er osse Danske bank.
Ingen startgebyrer, ingen pantebreve, ingen omkostninger.
Jeg er forholdsvis god kune i banken, idet jeg købte en ejerlejlighed for et
lille år siden, og den offentlige vurdering er steget til at være næsten
dobbelt så høj som det jeg skylder på den.... - Altså rimelig god økonomi.

- Det og så et godt forhold til min bankrådgiver er jo nok mirakeltingene
når man skal handle lån...

Lars

Fra : Armand

Dato : 30-04-01 23:12

Henrik Olsen <ho_maps@e-box.dk> skrev i en
> [...]
> efter kommentarer til nedenstående.
> Danske Bank, DKK 70.000, godt 9,5% i rente.

Ingen tvivl:

Lån pengene i Lån & Spar bank, hvorved du får mulighed for en af landets
billigste forsikringer!

--
Armand.
(der yderligere tilslutter sig betragtningen omkring indlånsrente vs.

Fra : Ole Baun

Dato : 02-05-01 19:43

"Henrik Olsen" <ho_maps@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> afdragstiden betydeligt. Det er vigtigt for mig.
>
> Så hvad siger I til dette udbud fra banken? Har andre fået væsentligt

Hej Henrik

Jeg forstår ikke helt hvorfor du ikke bruger den opsparing du har i stedet
for at låne, men dig om det.
Du vil gerne have mulighed for at kunne betale lånet tilbage med varierende
månedlige beløb, alt efter hvad du har råd til. Korrekt ?
Måske kunne du få en kassekredit med et lånemaksimum på det du vil låne, og
så stille din opsparing som sikkerhed for kassekreditten.
Jeg må dog indrømme at jeg ikke ved så meget om det. Det skyldes nok min
opvækst. Herovre i det jyske går vi mest ind for at handle kontant

Ole Baun
CB 500, ´96

Fra : Grunnet

Dato : 02-05-01 20:52

> [...]
min
> opvækst. Herovre i det jyske går vi mest ind for at handle kontant

Ole er jo inde på noget af det helt rigtige.

Få dig en kassekredit på 70k - sæt din opsparing over på kassekreditten
og skrive en check fra denne når du henter MC'en. Aftal evt. en
afvikling af kassekreditten (nedskrivning af trækningsretten) svarende
til den ydelse du skulle betale på lånet.
På den måde har du stadig fri likviditet, uden at du i første omgang
skal forrente de 70K.
Det er jo helt hen i skoven at låne 70K til 9% og så have tilsvarende
beløb stående på en indlånskonto til mellem 0 og 3 % - det rene tilsæt,
hvorimod du med kassekreditmodellen undgår at skulle betale renter før
du har behov for at trække på den ekstra likviditet.

Hilsen Steen
CB400N (82)
grunnet@12mail.dk
http://home.12mail.dk/~grunnet (Intet om MC)

Fra : Henrik Olsen

Dato : 03-05-01 08:44

"Grunnet" <grunnet@(slet dette)12mail.dk> wrote in message
> [...]
> hvorimod du med kassekreditmodellen undgår at skulle betale renter før
> du har behov for at trække på den ekstra likviditet.

Korrekt. Jeg får dog en del mere i rente på min opsparing i
statsobligationer, men de løber snart ud, og ovenstående bliver klart det
smarteste. Godt forklaret. Jeg har fået foreslaget præsenteret før, men
først nu er det blevet helt klart.

Jeg takker alle for de mange gode råd.