Nabostøjhegn
Fra : Bjarne Larsen

Dato : 30-04-01 11:22

Hej.

Jeg har fået nye naboer, de har "swimming"pool, gyngestativ, to børn og en
hund.
Som I jo nok kan se er det en kombination der kan frembringe en del støj.
Det er ikke så meget at de er der, det er mere at det hele er ca. 2 meter
fra vores stuevindue.
Så mit spørgsmål går på om der er nogen der har et forslag til et effektivt
støjhegn (eller en webadresse omhandlende samme), og vil et evt. hegn
hjælpe.

På forhånd tak

Bjarne Larsen

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 30-04-01 17:40

Bjarne Larsen wrote:

> [...]
> Så mit spørgsmål går på om der er nogen der har et forslag til et effektivt
> støjhegn (eller en webadresse omhandlende samme), og vil et evt. hegn

Du kan skifte ruden (og evt. karm) til en støjdæmpende type. Hvis det er
en gammel termorude, kan der også være noget at spare på varmeregningen.

Alternativet er et motor-vejs-støjværn, og det er jo ikke pænt at se på,
fra hverken den ene eller anden side. Og det vil nok heller ikke være så
befordrende for nabo-skabet...

--Johan

Fra : Emil

Dato : 30-04-01 23:20

On Mon, 30 Apr 2001, Johan Myhre Andersen wrote:

>Alternativet er et motor-vejs-støjværn, og det er jo ikke pænt at se på,
>fra hverken den ene eller anden side. Og det vil nok heller ikke være så
>befordrende for nabo-skabet...

Det vil være i begge parters interesse at finde en god løsning.
Jeg synes en beplantet støjskærm (set på den ydre ringvej i
Århus N) vil være en god, pæn og fornuftig løsning. Højden skal
dog kun være som en almindelig hæk.

m.v.h. Emil

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 30-04-01 23:29

Emil wrote:

> [...]
> Jeg synes en beplantet støjskærm (set på den ydre ringvej i
> Århus N) vil være en god, pæn og fornuftig løsning. Højden skal

Den er måske ikke så grim, men det er dog en noget voldsom ting, blot
for at dæmpe lyded fra naboens unger.

Jeg tror lyden af naboen bliver mere irriterende, hvis man ikke kender
hinanden og ikke snakker med hinanden. Hvis det f.eks. var ens egne børn
der larmede i haven, eller ens egen swimming-pool, så ville lyden næppe
være særligt irriterende.
Så i stedet for at bygge fæstninger kunne man snakke lidt mere med
naboen, evt. hen over hækken, og evt. foreslå dem at smøre
gyngestativet, hvis det knirker, etc.
Det var min mening.

--Johan

Fra : Niels Steg

Dato : 01-05-01 00:04

"Johan Myhre Andersen" <jma@cpk.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
børn
> der larmede i haven, eller ens egen swimming-pool, så ville lyden

Nå nå der er nu forskel på larm, hvis mine unger er glade er det dejligt
at høre dem larme, men ind imellem er det søskendekævl og konkurrence,
og det er forfærdeligt træls at høre på..

> Så i stedet for at bygge fæstninger kunne man snakke lidt mere med
> naboen, evt. hen over hækken, og evt. foreslå dem at smøre
> gyngestativet, hvis det knirker, etc.
> Det var min mening.

En god nabosnak er altid rart.. men idylen kan ødelægges af støjende
unger.

og en (lyd)fæstning kan jo have en låge!

Niels

Fra : Emil

Dato : 01-05-01 01:01

On Tue, 01 May 2001, Johan Myhre Andersen wrote:

>Så i stedet for at bygge fæstninger kunne man snakke lidt mere med
>naboen, evt. hen over hækken, og evt. foreslå dem at smøre
>gyngestativet, hvis det knirker, etc.
>Det var min mening.

Du har så ganske ret!
Mit forslag var da også ment som et kompromis.

Et par af mine naboer måtte i forbindelse med indlæggelse af gas
og fællesantenne nedlægge en høj hæk. Det var det bedste der var
sket for dem i de sidste mange, mange år <en lang og lykkelig
forklaring er udeladt>

Problemet er måske at vi lever i "sovebyer" hvor vi bare skal
overleve - ikke opleve - eller blot "leve". Jeg tænker her på
artiklen i Samvirke, hvor der beskrives en trend i USA hen mod de
gamle landsbyer - uden bilismens ensomme terror. Nå- det er en
helt anden historie.

Men jeg aner også et holdningsskift i den gamle 60-er generation
hen mod (til) fællesskaber. Det er nok kun begyndelsen vi har
set. Men det er dælme svært at få de unge forældre med på ideen.

Min private vision er at alle (liguster-) hække skal fjernes.

m.v.h. Emil

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 01-05-01 18:43

Emil wrote:

> [...]
> og fællesantenne nedlægge en høj hæk. Det var det bedste der var
> sket for dem i de sidste mange, mange år <en lang og lykkelig

Tak for den! Det er rart at høre solstrålehistorier!

> Min private vision er at alle (liguster-) hække skal fjernes.

Tjah, jeg vil nu gerne have en hæk. Faktisk har jeg købt hus/grund fordi
der ikke var plads til en hæk i min lejlighed... :) Mange fra kvarteret
ved mit nye hus er standset op, for at få en snak, og det er rart. Så
jeg vil nok prøve at lave en slags forhave, som er åben udadtil, hvor
man kan få god kontakt til naboerne. Men samtidig vil jeg også gerne
have et mere lukket, privat rum i min have, hvor jeg kan sidde ugeneret
med min bare, hvide mave :)

--Johan

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 30-04-01 19:45

Bjarne Larsen wrote:

> [...]
> hund.
> Som I jo nok kan se er det en kombination der kan frembringe en del støj.

Det går hurtigt over, om 10 år er de store.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-04-01 19:53

Peter Ole Kvint skrev i meddelelsen <3AEDB2BF.7168E6F1@danbbs.dk>...
>Det går hurtigt over, om 10 år er de store.

Ja - så bliver det meget bedre - så bliver der i stedet gratis musik, når de
spiller højt på stereoanlægget

--
M.v.h.
Jan Vestergaard

Fra : Erik P. Ernst

Dato : 30-04-01 22:04

"Bjarne Larsen" <jb_larsen@hotmail.com_remove> wrote in message
> [...]
effektivt
> støjhegn (eller en webadresse omhandlende samme), og vil et evt. hegn

Måske ikke den værste støj - når man selv har en motervej liggende ca.
200 meter fra terrassen!

Men prøv dette http://www.rockdelta.dk

Mvh
Erik Ernst