Seksualitet på arbejdspladsen
Fra : Paul

Dato : 25-04-04 13:20

Hej!

Hvor almindeligt er det, at kommunikation på arbejdspladsen også omfatter
fysisk sex?

Kan ikke lade være med at spørge efter jeg har set en af de her film på
Discovery om forskellen på chimpanser og bonoboer (chimpanse lignende aber).
Ifølge føromtalte film, så er der stor forskel på, hvordan chimpanser og
bonoboer løser konflikter. Chimpanser benytter aggression hvor bonoboer
bliver intime.

Da vi mennesker er i stand til at variere vor opførsel alt efter hvilken
kultur vi lever i, så vil jeg egentlig gerne vide om nogen af jer har
erfaring med, om fysisk intimitet kan indgå som konfliktløsning på
arbejdspladsen?

M.v.h.

Paul

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 25-04-04 17:51

"Paul" <paul_fra_usenet@yahoo.slettes.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kultur vi lever i, så vil jeg egentlig gerne vide om nogen af jer har
> erfaring med, om fysisk intimitet kan indgå som konfliktløsning på

Jeg har ingen erfaringer med fysisk intimitet, men har til gengæld en klar
fornemmelse af, at romantik på arbejdspladsen, som kan være et forstadium
til fysisk intimitet, oftere skaber end løser konflikter. Ikke mindst kan
konflikter opstå, hvis intimiteten sker på bekostning af andre nære kolleger
endsige arbejdet.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Per

Dato : 25-04-04 18:26

> [...]
> kultur vi lever i, så vil jeg egentlig gerne vide om nogen af jer har
> erfaring med, om fysisk intimitet kan indgå som konfliktløsning på

----

Et svar til dig fra hhv. en mand og en kvinde

Hej Paul

Jeg tror du lever i en tid som for længst er passeret, eller en evolution
der ikke har taget form endnu.

Hvis man valgte at løse problemstillinger således, ville straks helt andre
former af konflikter opstå, som vil være avlet af den fysiske intimitet.
Fordi i langt de fleste tilfælde, følger der naturligt følelser med
intimitet og så er det pludseligt svært at forholde sig proffesionel til sin
arbejdskollega og/eller sin arbejdsplads.
Muligvis er mænd skabt helt anderledes end kvinder således at mænd ville
have det langt nemmere med det, lige indtil de skal hjem og fortælle kone
eller kæresten om at denne nye fysiske intim konfliktløsning.

Iøvrigt bruger dyr generelt deres sexualitet til at markere sig og løse
konflikter i langt de fleste situationer, fordi de mangler et verbalt sprog
at komunikere til deres artsfæller og andre dyre arter med. Det er præsis
det som adskilder os fra resten af dyreriget.

Jeg tror du vil finde denne bog interessant: Kvinden og aben. Det er en helt
fantastisk bog af Peter Høeg

Med venlig hilsen
Natalie!

--

Hej Paul!

Jeg tænker straks på firmajulefrokost, da jeg læste dit indlæg!

Hvor mange gange har man ikke hørt om, at kolleger der ikke kan døje
hinanden til hverdag pludselig finder sammen seksuelt til firmajulefrokost -
hvorfor mon?

Ja jeg ved det ikke men det kunne da være for at bløde lidt op i et ellers
svært dagligdags arbejdsliv.

Ellers tror jeg ikke at konflikter kan løses på denne måde - det er nok lidt
svært at skabe en seksuel forbindelse hvis der er problemer med den ene
eller anden art.

PÅ den anden side har jeg da hørt om personer der har brugt deres
seksualitet til at nå til tops - det er nok mest kvinder der har mulighed
for dette - om det er en måde at løse konflikter på ja det må andre
bedømme!!!

Mvh. Per!

---
Denne mail er certificeret virusfri

Fra : Paul

Dato : 25-04-04 22:15

> Hej Paul

Hej, Natalie!

> Jeg tror du lever i en tid som for længst er passeret, eller en evolution
> der ikke har taget form endnu.

Hvad baserer du det på?
Jeg formulerer blot en tanke... Tanker er toldfrie og behøver ikke at
definere min person eller måden hvorpå jeg opfatter verden.
Det er muligt at have en objektiv indfaldsvinkel til et case scenarie.

> [...]
sin
> arbejdskollega og/eller sin arbejdsplads.

Hmm, måske er konflikterne netop opstået på grund af den seksuelle
tiltrækning?

Måske er konflikten opstået som i dette teoretiske case:
Min nærmeste leder, som iøvrigt er kvinde, er ikke leder af natur, men
ønsker en karriere og forestiller sig, at bl.a. jeg som hendes underordnede
kan hjælpe hende godt på vej i den forbindelse. Hendes person er (som
iøvrigt mange kvinders) dominerende (control freak) af natur, hvorimod
hendes seksualitet er submissiv (den slags finder jeg hurtigt ud af). Hun
føler sig tiltrukket seksuelt af mig, men kæmper en brav kamp for at
balancere sin professionalisme og undertrykke sin seksualitet.
Problemstillingen er, at hun er svagt funderet som leder og har svært ved at
sætte grænser for sig selv. Resulatet bliver, at det i virkelighedens verden
er mig, som skal være den drivende professionelle kraft, hvor hun så høster
æren, samtidig med hun er noget så lækker og godt kunne trænge til at blive
bollet godt og grundigt. Det eneste, som adskiller mig fra at overtage
hendes stilling er hendes rigtig gode forhold til hendes nærmeste leder
(hendes bedste veninde) - yep, tough situation.

> Muligvis er mænd skabt helt anderledes end kvinder således at mænd ville
> have det langt nemmere med det, lige indtil de skal hjem og fortælle kone
> eller kæresten om at denne nye fysiske intim konfliktløsning.

Tja, jeg tror nu godt at nogle kvinder godt kunne konfliktløse med sex.
Ligesom jeg tror nogle mænd absolut ikke er i stand til at konfliktløse med
sex.
I sidste ende er det vel et spørgsmål om der er tillid mellem parterne.

> [...]
> at komunikere til deres artsfæller og andre dyre arter med. Det er præsis
> det som adskilder os fra resten af dyreriget.

Der findes par som aldrig nogensinde har fundet ud af at kommunikere sig
frem til en løsning verbalt.
Først skændes de - og så boller de. Deres måde at løse konflikter på.

> Jeg tror du vil finde denne bog interessant: Kvinden og aben. Det er en
helt
> fantastisk bog af Peter Høeg

Tak.

> Med venlig hilsen
> Natalie!
>
> --
>
> Hej Paul!

Hej Per!

> [...]
> hvorfor mon?
>
> Ja jeg ved det ikke men det kunne da være for at bløde lidt op i et ellers

Det kunne være et outlet for frustrationer - jeg giver dig ret, jeg tænkte
også på bl.a. firmafrokoster o.lign.
Jeg tror samtidig også nogle mennesker indgår i mere komplicerede forhold
til kollegaer, hvor de prøver at kompencere for det de ellers ikke får.
Dominerende control freak kvinder har i rigtig mange tilfælde en slatten
karklud af en mand derhjemme - hell, de har jo selv "formet" ham.
Når den type kvinder (og mænd) så kommer til magt, så vil der uvægerligt
være nogle som prøver at kombinere sig frem til en elsker(inde) eller lidt
sjov i gaden.

> Ellers tror jeg ikke at konflikter kan løses på denne måde - det er nok
lidt
> svært at skabe en seksuel forbindelse hvis der er problemer med den ene
> eller anden art.

Man kan muligvis løse nogle konflikter - og samtidig skabe andre!
Men, sådan er det jo med alle livets forhold.

> PÅ den anden side har jeg da hørt om personer der har brugt deres
> seksualitet til at nå til tops - det er nok mest kvinder der har mulighed
> for dette

Det kommer da an på hvilken slags arbejdsplads det er?
I nogle virksomheder (mest offentlige og semi-offentlige) er der faktisk en
hel del kvindelige mellemledere.

- om det er en måde at løse konflikter på ja det må andre
> bedømme!!!

Yup.

M.v.h.

Paul

Fra : Henning

Dato : 26-04-04 08:17

Paul wrote:
> [...]
> stilling er hendes rigtig gode forhold til hendes nærmeste leder
> (hendes bedste veninde) - yep, tough situation.

Det kunne da også godt være, hun bare udelegerede opgaverne,
hvilket kendetegner en god leder, hun skal bare se efter om
opgaverne bliver løst korrekt
At hun måske trænger til sex, er sgutte din opgave at vurdere,
det kunne jo være, at det var med veninden hun helst ville
have dækket dette behov

Jeg har i 37 år arbejdet på en "kvinde-arbejdsplads"
yders få gange har jeg oplevet at få tilnærmelser ud over
småfliteri, hvor der ikke fra min side var nogen opfattelse
af alvor i forløbet, ligesom jeg da heller ikke anser det,
at give en kvindelig kollega jeg holder af, et knus som
værende seksuelt, ligesom disse kvinder heller ikke
opfatter det som sådan, det er jo ikke alle og enhvær,
man giver knuser, det kan for øvrigt ligeså godt være
en mandlig kollega, jeg giver et knus.

Men jeg vil aldrig anbefale fysisk intimitet som konfliktløsning!

MVH
Henning

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 26-04-04 14:27

"Henning" <h2m@fjern dette.madsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det kunne da også godt være, hun bare udelegerede opgaverne,
> hvilket kendetegner en god leder, hun skal bare se efter om
> opgaverne bliver løst korrekt

Helt enig. Det er også helt normalt, at lederen tager æren for den succes,
som skyldes lederens underordnedes arbejdsindsats. Omvendt må lederen også
påtage sig risikoen for en fiasko, idet lederen har ansvaret for opgavernes
løsning.

Hvis det havde været en psykologisk diskussion, kunne det være relevant at
spørge til baggrunden for Pauls holdning til sin kvindelige chef. Hvad
fortæller det om hans syn på kvinder, at de bare trænger til et godt knald,
hvis der er problemer med dem? Og hvad har han imod, at chefen tager æren
for succes på de områder, som er lederens opgave? I mine øjne kan man da
sagtens glæde sig over, at man selv har bidraget positivt til den succes,
uden det behøver blive fremhævet i alle mulige sammenhænge.

> Men jeg vil aldrig anbefale fysisk intimitet som konfliktløsning!

I den aktuelle situation vil jeg dog ikke afvise, en efterfølgende
bortvisning vil løse Pauls problem.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Paul

Dato : 26-04-04 22:32

"Boerge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Helt enig. Det er også helt normalt, at lederen tager æren for den succes,
> som skyldes lederens underordnedes arbejdsindsats.

Uanset hvordan motivation opnås?
En leder må efter min opfattelse tage æren for de resultater de kan skabe
gennem andre, når begge parter får del i successen - på den ene eller anden
måde.
Det er en antikveret indstilling at spise underordnede af med "kommer tid,
kommer råd" løsninger.
Enten er man et team, hvor både leder og underordnede er fælles om at trække
læsset.
Eller også er man arbejdsgiver/arbejdstager - og så må lederen finde sig i
at blive hængt ud for at være et sløvt læs - når alt lederen kun vil er at
bestemme og tage æren, uden at give sine underordnede kredit.

> Omvendt må lederen også
> påtage sig risikoen for en fiasko, idet lederen har ansvaret for
opgavernes
> løsning.

Der findes gode ledere - og så findes der "budgetholdere" og
"sagsbehandlere".
En "budgetholder" type er kold overfor hvordan DU som underordnet kommer
igennem arbejdsdagen - bare DU ikke koster lederen penge.
En "sagsbehandler" type gør kun noget for din "sag" når du henvender dig -
og kun hvis du er i kridthuset.
Begge typer er ifølge min overbevisning lige til at åbne op og skide i... Så
kan det vidst ikke siges mere tydeligt.

Og, jeg HAR oplevet rigtig gode ledere... heldigvis!

> [...]
> spørge til baggrunden for Pauls holdning til sin kvindelige chef. Hvad
> fortæller det om hans syn på kvinder, at de bare trænger til et godt

Det fortæller intet om mit syn på kvinder.
Kvinder er - ligesom mænd - unikke individer, som skal behandles
individuelt.
Det fortæller dog noget om mit syn på et enkelt kvindeligt individ.

> Og hvad har han imod, at chefen tager æren
> for succes på de områder, som er lederens opgave?

Læs ovenstående.

> I mine øjne kan man da
> sagtens glæde sig over, at man selv har bidraget positivt til den succes,
> uden det behøver blive fremhævet i alle mulige sammenhænge.

Ja.
Men... Jeg er ikke på arbejde for min fornøjelses skyld.
Glæde ved at bidrage positivt til succes kan ikke smøres på brødet.
Noget for noget.
Vil lige komme dig i forkøbet... Dette afsnit har ikke noget med seksualitet
at gøre.

> I den aktuelle situation vil jeg dog ikke afvise, en efterfølgende
> bortvisning vil løse Pauls problem.

*LOL*

> Med venlig hilsen
> Børge

Med venlig hilsen,

Paul

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 27-04-04 05:18

> Uanset hvordan motivation opnås?

I min verden kommer meget af motivationen indefra, men det er måske mig, der
er speciel (også) på det punkt.

> En leder må efter min opfattelse tage æren for de resultater de kan skabe
> gennem andre, når begge parter får del i successen - på den ene eller
anden
> måde.

I min verden tager jeg selv min del af sucessen ved at fortælle mig selv, at
jeg må have gjort et godt stykke arbejde, når det har bidraget til en
succes. Den første gevinst kan være lidt gødning til min selvtillid, og
senere kan det føre til, at chefen måske ikke holder så meget øje med mig,
mere spændende opgaver, mere ansvar og måske mere i løn. Med mine dårlige
erfaringer på arbejdsmarkedet kan det såmænd være tilfredsstillende, at jeg
ikke bliver frataget arbejdsopgaver eller "kørt ud på et sidespor".

> Enten er man et team, hvor både leder og underordnede er fælles om at
trække
> læsset.

Tja, men i min verden er der altid både ydere og nydere i et team, og det er
et stort spørgsmål, hvor motiveret man egentlig er, hvis tilfredsstillelsen
ved veludført arbejde ikke er tilstrækkelig. Hvis jeg er glad for mit
arbejde, er det vigtigste for mig, at jeg føler, jeg har leveret en indsats,
jeg kan være bekendt, og hvis jeg har bidraget til en succes, min chef kan
"sole sig i", kan min indsats da ikke have været helt dårlig. For mig er det
faktisk værre, hvis jeg ikke ved, hvordan resultatet bliver modtaget af
kunderne, for slet ikke at tale om den situation, hvor min indsats har
bidraget til store problemer for min chef.

Men igen: Jeg er nok lidt underlig (også) på det punkt.

> Begge typer er ifølge min overbevisning lige til at åbne op og skide i...

> kan det vidst ikke siges mere tydeligt.

Det er så din overbevisning. Efterhånden har jeg fået en mere pragmatisk
holdning: En leders opgave er motivation af medarbejderne, og så længe
medarbejderne arbejder effektivt, må lederne siges at have løst deres
opgave. Når lederne får ros for de opgaver, deres underordnede løser, må de
underordnede have løst deres opgaver tilfredsstillende, og lederne har løst
deres opgave med motivering af medarbejderne. Tilsyneladende er du da heller
ikke så utilfreds, at du har taget din afsked, så helt galt kan det da ikke
være.

> Og, jeg HAR oplevet rigtig gode ledere... heldigvis!

Hvorfor blev du så ikke hos dem?

> Det fortæller intet om mit syn på kvinder.

Det er jeg ikke så sikker på, du kan udtale dig om, da meget foregår
ubevidst. Hvis det havde været en mandlig chef, havde du nok ikke ment, at
han bare trængte til god sex. For mig ser det meget ud, som om du betragter
kvinder, som ikke opfører sig, som du ønsker, som hysteriske kvinder, som
bare har brug for et godt knald. Hvordan vil du egentlig have det, hvis din
kvindelige chef mente det om dig? Jeg kan fortælle dig, at det ikke er
særlig rart at blive opfattet på den måde, idet jeg har prøvet det nogle
gange i denne gruppe.

> Men... Jeg er ikke på arbejde for min fornøjelses skyld.

Så skulle du måske overveje at finde dig et andet arbejde.

> Glæde ved at bidrage positivt til succes kan ikke smøres på brødet.

Får du ikke løn for dit arbejde?

Nå ja, på det punkt er min situation nok speciel, da det er længe siden, jeg
har fået løn for mit arbejde. Mine seneste arbejdsforhold har været ulønnet
arbejdsprøvning, og tidligere har jeg haft en del ulønnet praktik. Der er
det nødvendigt at finde andre glæder ved arbejdet, og for mig er det glæden
ved veludført arbejde. Hvis jeg ikke kan få lov til at levere en indsats,
jeg føler, jeg kan være bekendt, ønsker jeg slet ikke at være ansat. Det kan
selvfølgelig have noget at gøre med min begrænsede selvtillid, at jeg har
behov for at føle, jeg dur til noget.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Paul

Dato : 27-04-04 06:49

> I min verden kommer meget af motivationen indefra, men det er måske mig,
der
> er speciel (også) på det punkt.

I min verden består motivation af to dele: Talent og efterspørgsel.
Talent kommer indefra og består af det jeg kan (ikke kan lade være med) og
under alle omstændigheder ville lave uanset om jeg fik løn for det eller ej.
Efterspørgslen kommer fra arbejdsmarkedet og dermed min leder.
Jo bedre jeg er til mit arbejde, jo mere bør min leder gøre for at holde på
mig.
Det burde i princippet være en leders eneste opgave at motivere sine
ansatte - alt andet kan delegeres videre ned i hierakiet.
Er jeg god til mit arbejde og formår min leder ikke at motivere mig, må jeg
enten finde et andet sted at arbejde, eller - gøre min leders foresatte
opmærksom på, at jeg ikke finder min leder er dygtig til sit arbejde, nemlig
at motivere mig.

> I min verden tager jeg selv min del af sucessen ved at fortælle mig selv,
at
> jeg må have gjort et godt stykke arbejde, når det har bidraget til en
> succes.

Så må du jo være en meget selvstændig person - siden du kan medvirke til en
succes uden din leder ser sig nødsaget til at motivere dig med f.eks. ros.
Du indser nødvendigheden i at rose dig selv når nu din leder ikke passer sit
arbejde.
Din leder indser samtidig at du jo gerne medvirker til en succes uden at
blive motiveret - så hvorfor skulle din leder så motivere dig yderligere?

> Den første gevinst kan være lidt gødning til min selvtillid, og
> senere kan det føre til, at chefen måske ikke holder så meget øje med mig,
> mere spændende opgaver, mere ansvar og måske mere i løn.

Gevinst? Øh, hvilken gevinst var nu lige det?
Ovenfor "tager jeg selv min del af succesen", så hvilken gevinst taler vi
om? Din leder har jo ikke givet dig noget - ikke givet dig del i succesen.
Det hele foregår jo i dit hovede, så i princippet kan det jo være din leder
slet ikke forbinder dig med succes!
Hvorfor holder chefen øje med dig? At holde øje med har i min verden
negativ klang.
Hvis chefen ikke længere "holder øje med dig", hvorfor skal du så få mere
spændende opgaver, mere ansvar og måske mere i løn?
Ledere lægger mærke til én - ens styrker og svagheder, og formår at bidrage
til éns personlige udvikling samt kompetencer.

> Med mine dårlige
> erfaringer på arbejdsmarkedet kan det såmænd være tilfredsstillende, at
jeg
> ikke bliver frataget arbejdsopgaver eller "kørt ud på et sidespor".

Ja, der findes forskellige definitioner på succes...

> [...]
> et stort spørgsmål, hvor motiveret man egentlig er, hvis
tilfredsstillelsen
> ved veludført arbejde ikke er tilstrækkelig.

Som min tidligere chef sagde: "I dag er det ikke nok at være god til sit
arbejde - det er alle de andre også. Man skal altid være god - og gerne
bedre!"
Veludført arbejde er lige så trivielt som at få sin løn udbetalt til tiden.
Yder du ikke veludført arbejde er der altid en anden, som kan udføre det...
Tilfredsstillelsen i dagens verden er at have et arbejde og samtidig være
med til at gøre virksomheden bedre til at overleve.
Det er så din leders opgave at motivere dig til førnævnte.

> [...]
> jeg kan være bekendt, og hvis jeg har bidraget til en succes, min chef kan
> "sole sig i", kan min indsats da ikke have været helt dårlig.

Det har du ret i.

> [...]
> kunderne, for slet ikke at tale om den situation, hvor min indsats har
> bidraget til store problemer for min chef.

Måske skyldes din indsats, at din leder ikke har motiveret dig ordentligt -
f.eks. haft en dialog om forventninger o.lign.
Det kan jo være at din leders store problemer er selvforskyldte på grund af
en manglende motivation af dig.

> [...]
løst
> deres opgave med motivering af medarbejderne.

Du har ret.

> Tilsyneladende er du da heller
> ikke så utilfreds, at du har taget din afsked, så helt galt kan det da
ikke
> være.

Man smider jo ikke barnet ud med badevandet...
Det er et spørgsmål om at forbedre sin arbejdsplads - også nedefra.
Hvis ikke det er muligt, og man ikke direkte er træt af sit arbejde - så kan
man jo bare holde op med at tænke over forholdene og realisere sine talenter
i fritiden.

> Hvorfor blev du så ikke hos dem?

*G* Hvorfor blev de ikke i virksomheden?
Det siger vidst lidt om min arbejdsplads.

> Det er jeg ikke så sikker på, du kan udtale dig om, da meget foregår
> ubevidst.

Men, det kan du åbenbart udtale dig om?

> [...]
betragter
> kvinder, som ikke opfører sig, som du ønsker, som hysteriske kvinder, som

Nej. Det har du helt misforstået, selvom jeg har prøvet at forklare dig
sagens rette sammenhæng.
Jeg har beskrevet et teoretisk scenarie, hvor den kvindelige leder er svagt
funderet som leder og samtidig gør sig til seksuelt.
Havde hun ikke gjort sig til og var hun ikke en en svag leder, så havde
situationen været en anden.

> Hvordan vil du egentlig have det, hvis din
> kvindelige chef mente det om dig?

Det kommer da an på hvem hun er og hvorfor hun mener det?

> Så skulle du måske overveje at finde dig et andet arbejde.

Eller få arbejdet til at finde en anden leder?

> Får du ikke løn for dit arbejde?

Et arbejde eller at arbejde er ikke per definition en succes.
Jeg får løn for mit arbejde uanset om jeg bidrager positivt til en succes
eller ej.
Når det så er en succes og jeg bidrager til succesen, så vil jeg gerne have
del i succesen - det være sig enten økonomisk eller en del af æren.
Hvorfor skal jeg bidrage positivt til succes uden at kunne bruge det til
noget enten økonomisk eller karrieremæssigt?
Hvorfor tror nogle ledere at de ikke skal dele succesen med andre, hverken
> [...]

kan
> selvfølgelig have noget at gøre med min begrænsede selvtillid, at jeg har

Det forklarer forskellen i vore opfattelser.

> Med venlig hilsen
> Børge

Med venlig hilsen,

Paul

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 27-04-04 16:04

"Paul" <paul_fra_usenet@yahoo.slettes.dk> skrev i en meddelelse

> I min verden består motivation af to dele: Talent og efterspørgsel.

På det punkt er vi så uenige. I mine øjne er talent bare udtryk for vores
udbud, mens efterspørgsel er udtryk for, hvad der er brug for. I mine øjne
har det intet at gøre med motivation, som er vores vilje til og glæde ved at
levere en given ydelse.

> Talent kommer indefra og består af det jeg kan (ikke kan lade være med) og
> under alle omstændigheder ville lave uanset om jeg fik løn for det eller
ej.

Ok.

> Jo bedre jeg er til mit arbejde, jo mere bør min leder gøre for at holde

> mig.

Det er ikke givet. Din leder vil ikke gøre meget for at holde på dig, hvis
du kan erstattes eller helt undværes. Udover din evne til at udføre dit
arbejde, kan det betyde meget, hvad hun synes om dig. For at være rigtig
grov kan jeg påstå, at det er et spørgsmål, om man udfører sit arbejde
særlig godt, hvis man bruger sin energi på utilfredshed end sit arbejde, og
jeg tvivler på, en kvindelig leder har brug for en mandlig medarbejder, som
mest tænker på at have sex med hende, med mindre han er ansat som gigolo. I
hvert fald ved jeg fra mine tidligere ansættelsesforhold, at jeg blev
grundigt træt af kolleger, som nærmest brugte mere tid og energi på at
beklage sig og diskutere med ledelsen end passe deres arbejde. Det betød
dels, at jeg måtte arbejde mere for også at nå det arbejde, andre ikke
nåede, fordi de havde travlt med snak, og jeg følte mig som en morakker,
fordi jeg prøvede at løse de opgaver, jeg var ansat til at løse.

> Det burde i princippet være en leders eneste opgave at motivere sine
> ansatte - alt andet kan delegeres videre ned i hierakiet.

Så længe du udfører dit arbejde, må du siges at være motiveret for det, og
lederen har løst sin opgave.

> [...]
> enten finde et andet sted at arbejde, eller - gøre min leders foresatte
> opmærksom på, at jeg ikke finder min leder er dygtig til sit arbejde,

Hvorfor finder du dig så ikke et andet arbejde? Det er nok ikke nogen god
idé at gå til din leders foresatte, da samarbejdsvanskeligheder er en gyldig
fyringsgrund, og de færreste ledere ønsker at beskæfige demotiveret
arbejdskraft.

> Så må du jo være en meget selvstændig person - siden du kan medvirke til
en
> succes uden din leder ser sig nødsaget til at motivere dig med f.eks. ros.

Det er jeg skam også. Er du ikke det?

> Du indser nødvendigheden i at rose dig selv når nu din leder ikke passer
sit
> arbejde.

Naturligvis. Det er da mig og ikke lederen, det går ud over, hvis jeg ikke
gør det. Det er da også mig, der må kæmpe med min dårlige samvittighed, hvis
jeg ikke leverer en arbejdsindsats, jeg kan være bekendt. Lederen kan
strengt taget være ligeglad, så længe de bestilte varer eller ydelser bliver
leveret.

> Din leder indser samtidig at du jo gerne medvirker til en succes uden at
> blive motiveret - så hvorfor skulle din leder så motivere dig yderligere?

Det kunne jo være, min leder fandt ud af, at der var grænser for, hvor meget
jeg kunne eller ville medvirke til en succes. I første omgang bliver det
mentale og fysiske overskud mindre, hvis man ikke bliver motiveret. For mit
vedkommende fører det til utilfredshed, som typisk fører til, jeg vælger at
tage min afsked ved først givne lejlighed. Mine ledere har sandsynligvis
opdaget en dalende kreativitet og effektivitet, før jeg blev stresset, og de
endelig modtog min opsigelse.

> Det hele foregår jo i dit hovede, så i princippet kan det jo være din
leder
> slet ikke forbinder dig med succes!

Hvad er der nu galt med, at det hele foregår i mit hoved? Det samme gør sig
da gældende med din utilfredshed. Alt, du har skrevet i denne tråd, er
noget, der foregår i dit hoved.

> Hvorfor holder chefen øje med dig?

Kald det, hvad du vil. Du forventer tilsyneladende selv, at din chef holder
øje med dig. I første omgang skal en ny leder naturligvis lære mig og mine
ressourcer at kende, ikke mindst for at kunne vejlede mig, hvis jeg gør
noget forkert eller bare kunne gøre noget lettere, men også for at finde ud
af, om mine talenter udnyttes optimalt.

> Hvis chefen ikke længere "holder øje med dig", hvorfor skal du så få mere
> spændende opgaver, mere ansvar og måske mere i løn?

Det kan foregå på to måder: Enten kommer chefen og tilbyder mig en opgave,
eller jeg overtager en opgave, som mine kolleger har svært ved at få tid til
at løse. Når chefen ikke længere holder øje med mig - i hvert fald ikke
åbenlyst - kan jeg jo prøve at gøre positivt opmærksom på mig selv, hvis jeg
ønsker det.

> Ledere lægger mærke til én - ens styrker og svagheder, og formår at
bidrage
> til éns personlige udvikling samt kompetencer.

Måske... Hvis en medarbejder har løst den samme opgave tilfredsstillende
nogle gange, er der ingen grund til at holde øje med, om medarbejderen
bliver ved med at løse opgaven tilfredsstillende. I så fald går lederne
normalt ud fra, at opgaven bliver løst tilfredsstillende, med mindre lederen
hører andet.

I min hidtidige branche (IT) var det sandelig også medarbejderens eget
ansvar at udvikle sine faglige og personlige kompetencer. Så længe
medarbejderen passer sit arbejde, har lederen faktisk ingen særlig grund til
at bidrage til medarbejderens personlige udvikling og kompetencer.

I mine øjne er det væsentlige spørgsmål: Hvem har størst interesse i hvad?

> Som min tidligere chef sagde: "I dag er det ikke nok at være god til sit
> arbejde - det er alle de andre også. Man skal altid være god - og gerne
> bedre!"

Det er da nok rigtigt, og i dag forventes medarbejderen selv at påtage sig
et ansvar for sin egen udvikling og motivation.

> Veludført arbejde er lige så trivielt som at få sin løn udbetalt til
tiden.

Nej.

> Tilfredsstillelsen i dagens verden er at have et arbejde og samtidig være
> med til at gøre virksomheden bedre til at overleve.

Ogå det kræver altså, at man er konkurrencedygtig på arbejdsmarkedet og i
hvert fald ikke skaber alt for store vanskeligheder for sig selv på
arbejdspladsen. På den anden side sætter mange ledere tilsyneladende pris på
initiativ.

> Det er så din leders opgave at motivere dig til førnævnte.

Tja, men det er altså medarbejderen, der sidder med smerten, hvis
vedkommende mister sit arbejde.

> Måske skyldes din indsats, at din leder ikke har motiveret dig
ordentligt -
> f.eks. haft en dialog om forventninger o.lign.

Måske... Nu kan jeg ikke huske hvilke situationer, jeg tænkte på.

> Man smider jo ikke barnet ud med badevandet...

Næh...

> Det er et spørgsmål om at forbedre sin arbejdsplads - også nedefra.

Som udgangspunkt er det ikke dit ansvar. Du har primært ansvar for dig selv.

> [...]
kan
> man jo bare holde op med at tænke over forholdene og realisere sine

Man kunne jo også prøve at finde et andet job på en anden arbejdsplads, hvis
man da ikke ligefrem har råd til at gå arbejdsløs.

> *G* Hvorfor blev de ikke i virksomheden?

Nå, det var på den samme arbejdsplads. Jeg troede, det var forskellige
steder.

> Men, det kan du åbenbart udtale dig om?

Jeg udtaler mig om så meget... Prøv blot at søge på mit navn i Google.

> Jeg har beskrevet et teoretisk scenarie, hvor den kvindelige leder er
svagt
> funderet som leder og samtidig gør sig til seksuelt.

Det har jeg forstået, men der må være en grund til, du lægger mærke till, at
hun gør sig til (som du skriver det) seksuelt. For mig virker det, som om du
tænder seksuelt på hende, og grundlæggende ikke respekterer hende som andet
end sex-objekt.

> Havde hun ikke gjort sig til og var hun ikke en en svag leder, så havde
> situationen været en anden.

Sikkert. Hvordan havde situationen mon været, hvis hun havde været en svag
leder, som ikke havde gjort sig til?
Hvad hvis hun havde været en god leder, som havde gjort sig til?
Hvordan havde situationen været, hvis hun "bare" var en kollega eller
bekendt, som gjorde sig til - eller ikke gjorde sig til - seksuelt?

Vi har diskuteret mange gange før i dette forum, at en udfordrende
påklædning og attitude _ikke_ må opfattes som en invitation til voldtægt.
Det skal kun betragtes som et spil, som vi mænd bør ignorere, med mindre vi
kender og vil overholde spillets regler.

> Det kommer da an på hvem hun er og hvorfor hun mener det?

Det er den leder, du omtaler som svag og seksuelt udfordrende, og hendes
baggrund for at mene det, er din utilfredshed. Hvad er svaret? Ønsker du at
"kneppe" hende, fordi du ikke får dine seksuelle behov dækket andre steder?
Opfatter du hende som en svag leder, fordi du kun respekterer hende som
sex-objekt, uden hun ønsker sex med dig?

> Eller få arbejdet til at finde en anden leder?

Vil det løse problemet - eller er det bare et skalkeskjul?

> Hvorfor skal jeg bidrage positivt til succes uden at kunne bruge det til
> noget enten økonomisk eller karrieremæssigt?

Så er vi tilbage ved glæden ved veludført arbejde (at være god til noget).

> Hvorfor tror nogle ledere at de ikke skal dele succesen med andre, hverken
> økonomisk eller karrieremæssigt?

Det kan jeg ikke svare på, og det er strengt taget heller ikke mit problem.
Det mest sandsynlige svar er efter min mening manglende betænksomhed, hvis
de da overhovedet har mulighed for det. Måske er der ikke budgetmæssig
dækning for en økonomisk belønning eller en forfremmelse, især når man må
formode, at det samme vil blive forventet ved fremtidige successer.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Paul

Dato : 26-04-04 22:06

> [...]
>
> Det kunne da også godt være, hun bare udelegerede opgaverne,
> hvilket kendetegner en god leder, hun skal bare se efter om

"hvilket kendetegner en god leder..." - hun er jo netop svagt funderet som
leder.

> At hun måske trænger til sex, er sgutte din opgave at vurdere,
> det kunne jo være, at det var med veninden hun helst ville
> have dækket dette behov

Vurdere og vurdere... Når kvindemennesket gør sig til, så må man jo undre
sig over om det er sådan hun foretrækker at motivere sine underordnede.
Det med veninden lyder godt nok frækt... *G*

> [...]
> opfatter det som sådan, det er jo ikke alle og enhvær,
> man giver knuser, det kan for øvrigt ligeså godt være

OK, nu er der en del kvindelige ansatte hvor jeg arbejder, og vi kan altid
udveksle flirt eller sjoferter uden det bliver misforstået.
Men, der er så også undtagelsen, som måske ikke lige forstår, hvordan man
skal motivere sine underordnede...
Dertil skal det siges, at jeg også har haft kvindelige ledere, som er mægtig
gode til at håndtere flirt - det har noget med personen at gøre og om de får
dækket deres basale behov.

> Men jeg vil aldrig anbefale fysisk intimitet som konfliktløsning!

Har heller ikke lige tænkt mig at gøre det... Ville bare lige vende tanken.

Fra : Henning

Dato : 27-04-04 18:35

Paul wrote:

> Har heller ikke lige tænkt mig at gøre det... Ville bare lige vende
> tanken.

Tjah fantasi er godt nok pirrende
Lige i øjeblikket udveksler jeg fantasier med en dejlig kvinde
på 67 år fra Amerika, det er både sjovt og pirrende *G*

MVH
Henning

Fra : nusle

Dato : 25-04-04 18:35

"Paul" <paul_fra_usenet@yahoo.slettes.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> Hvor almindeligt er det, at kommunikation på arbejdspladsen også omfatter
> fysisk sex?

Her præciserer du, at det skulle være sex.

> [...]
> kultur vi lever i, så vil jeg egentlig gerne vide om nogen af jer har
> erfaring med, om fysisk intimitet kan indgå som konfliktløsning på

Ergo må ovenstående "fysisk intimitet" være sex.

I så fald har jeg kun gjort mig den erfaring, baseret på
observationer af kolleger, at det medfører konflikt, ikke
at det kan bruges som konfliktløsning.

De færreste mennesker ønsker, efter min opfattelse, at
dyrke sex med et menneske de er i konflikt med.

mange hilsner
nusle

Fra : Paul

Dato : 25-04-04 22:26

"nusle" <nusle@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hej,

Hej nusle!

> [...]

> I så fald har jeg kun gjort mig den erfaring, baseret på
> observationer af kolleger, at det medfører konflikt, ikke

Nu kender jeg af gode grunde ikke til omstændighederne, men hvis man bare
boller løs, sådan head on... Ja, så er chancerne for at få problemer
rimeligt store.
Måske er det bare mig, men jeg er rimelig god til at læse situationer og
kvinder (selvom man mange gange ikke kan se det på min opførsel *G*), og så
tænker jeg ikke primært med det lille hovede - såeh, jeg ville jo nok vente
til den rette situation....

> De færreste mennesker ønsker, efter min opfattelse, at
> dyrke sex med et menneske de er i konflikt med.

Bogstaveligt talt, så må jeg give dig ret.
Sådan rent teoretisk set, så kan sex være den afsluttende del af
konfliktløsningen, som led i en længere proces...
Jeg kan heller ikke forestille mig, at det skulle være nok, hvis man hoppede
på hinanden og bollede... *G*

> mange hilsner
> nusle

M.v.h.

Paul

Fra : nusle

Dato : 26-04-04 18:06

"Paul" <paul_fra_usenet@yahoo.slettes.dk> skrev i en meddelelse

Hej Paul

> [...]
> kvinder (selvom man mange gange ikke kan se det på min opførsel *G*), og

> tænker jeg ikke primært med det lille hovede - såeh, jeg ville jo nok

Jamen, selvom du som udgangspunkt læser og tolker både
situationen og kvinden korrekt - så kan alt ændre sig ganske
hurtigt. Mennesker (inkl. kvinder ) er letbevægelige og
følelsesfulde væsner. Med andre ord, måske vil der aldrig
opstå en konflikt pga. det seksuelle i din bevidsthed, men
i hendes eller omvendt - og så skal det alligevel nok ende
i en konflikt.

> Bogstaveligt talt, så må jeg give dig ret.
> Sådan rent teoretisk set, så kan sex være den afsluttende del af
> konfliktløsningen, som led i en længere proces...

Ja, det kan være en særdeles fin afsluttende del

> Jeg kan heller ikke forestille mig, at det skulle være nok, hvis man
hoppede
> på hinanden og bollede... *G*

Nej, ikke nok - men alligevel "for meget".

mange hilsner
nusle

Fra : Paul

Dato : 27-04-04 10:52

"nusle" <nusle@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Paul

Hej nusle!

> [...]
> opstå en konflikt pga. det seksuelle i din bevidsthed, men
> i hendes eller omvendt - og så skal det alligevel nok ende

Så rigtigt som det er skrevet. Alt er foranderligt...

> Ja, det kan være en særdeles fin afsluttende del

Ehem... ja.

> mange hilsner
> nusle

mange hilsener,

Paul

Fra : M

Dato : 06-05-04 22:30

Paul, det lyser jo ud af dine spørgsmål og dine modsvar, at du allerede har
valgt hvad DU kunne tænke dig og hvad hun SKAL have. Og du søger hid og did
efter bekræftelse på at du skal gå efter kussen imorgen på jobbet... Men kom
dog lidt ned på jorden og vær lidt tolerant overfor hende, og pas dig selv
lidt... Du skal da ikke udnytte hende at hun er lidt sårbar, og at du
faktisk har job-magten for hende. Giv lidt af dig selv, og vær tolerant. Det
kan jo være at det så udvikler sig til begges fordel, uden at hun partous
skal TAGES...

En lille sidekommentar fra mig, der med interesse har læst debatten(der
iøvrigt var god og saglig!).

PS: Alle har vist fantasier om en på jobbet, men direkte at springe op på
ryggen af hende og ellers gå løs, det skal man nok ikke regne med der kommer
noget godt ud af, hvis ikke begge er 100% med på idéen og at der opnåes en
Win-win situation.

mvh. Michael