Hvis nu Mac er så skide godt ??!!
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 30-04-01 10:47

Ofte hører man at PC'ere er hullede som en si, når det kommer til
sikkerhed, hacking og så videre. Outlook og Outlook Express er fyldt med
huller og når man hører om computer indbrud, så er det altid PC'ere, der
er tale om.

Jeg har hørt om en historie, hvor der er sat en Mac op (i USA), som alle
kan prøve at hacke og der er endda en belønning i form af penge for den
som kommer ind, men det er vist ikke lykkedes endnu. Om historien er en
and ved jeg ikke.

Hvad med at vi Mac folk sætter en Mac op og så udlover en dusør (fx. i
samarbejde med Apple DK) til den som kommer ind og kan læse de
dokumenter, som ligger på den ?!!

Jeg har ikke så meget forstand på firewalls og så videre, men jeg er
sikker på at der findes en kyndig person, som kan sætte Mac'en op på en
"normal" måde med firewall og kryptering af filerne.

Det er lidt inspireret af min tråd om Tvind computerne.

--
Cordiali saluti Jesper

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-04-01 11:06

In article <1esodmy.1et8w0w291znoN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> [...]
> kan prøve at hacke og der er endda en belønning i form af penge for den
> som kommer ind, men det er vist ikke lykkedes endnu. Om historien er en

Jeg ved med sikkerhed at der var sat en Mac med Webstar (webserver) op,
hvor der var udlovet en dusør til den der kunne komme ind og ændre på
noget, i Sverige.

> Hvad med at vi Mac folk sætter en Mac op og så udlover en dusør (fx. i
> samarbejde med Apple DK) til den som kommer ind og kan læse de
> dokumenter, som ligger på den ?!!

Hvis det bare er Mac man sætter op, uden nogen serverprogrammer og
aktive brugere, så er der ikke nogen chance for at der kan komme nogen
ind på den udefra.

> Jeg har ikke så meget forstand på firewalls og så videre, men jeg er
> sikker på at der findes en kyndig person, som kan sætte Mac'en op på en
> "normal" måde med firewall og kryptering af filerne.

Skal det afspejle Mac'ens sikkerhed, så skal der ikke være hverken
firewall eller kryptering.

--
MVH
Martin Edlich, MF (MegaFar)

Fra : Peter Perlsø

Dato : 30-04-01 13:20

in article 1esodmy.1et8w0w291znoN%jesper@gylling.net, Jesper Haaber Gylling
at jesper@gylling.net wrote on 30/04/01 11:46:

> [...]
> kan prøve at hacke og der er endda en belønning i form af penge for den
> som kommer ind, men det er vist ikke lykkedes endnu. Om historien er en

Jo, den er sand. Det var dens forløber, i Sverige også. Ingen brød
nogensinde ind, i USA lykkedes det dog en at crashe maskinern pga. en nu
rettet fejli en Webstar plugin.

> Hvad med at vi Mac folk sætter en Mac op og så udlover en dusør (fx. i
> samarbejde med Apple DK) til den som kommer ind og kan læse de
> dokumenter, som ligger på den ?!!

Fin ide!

> [...]
> "normal" måde med firewall og kryptering af filerne.
>
> Det er lidt inspireret af min tråd om Tvind computerne.

Jeg kan sætte min imac up med personal websharing og udfordre folk til at
hakke sig ind på den. :)

, Peter - http://titancity.com

Q: How do you keep a lawyer from drowning?
A: Shoot him before he hits the water.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-05-01 05:16

Hej Peter

Jeg mener, der engang har været et forsøg på at bryde ind på min G3, mens jeg
var på net. - For engang, mens jeg sad og læste post kunne jeg pludselig mærke
en kraftig øget aktivitet på maskinen. Min browser - Netscape - stod på min
startside, så det var ikke pga. en evt. opdatering af en logget side.

Aktiviteten ytrede sig i, at alt hvad jeg foretog mig i mail blev langsommere
og pludselig crashede det hele og alt frøs, så kun tvungen genstart var mulig.
I papirkurven lå der en fil, der hedder 'ns4mnxxx' - de sidste tal/bogstaver
kan jeg ikke huske. Den fil kommer altid, når Netscape aktiveres, men normalt
er det en usynlig fil, der slettes, såsnart forbindelsen lukkes, men i
tilfældet her var den pludselig en synlig fil. Da jeg åbnede den med BBEdit
indeholdt den nogle Netscape koder, som den skulle, men derudover var der
nogle kodefragmenter, der absolut ikke stammede fra Netscape, men såvidt jeg
kunne se fra et eller andet MS produkt.

'Stumperne' (7-8stks.) begyndte alle med '^MS^^o^00' + en enkelt, der begyndte
med '^$S__0vb'. - Hvad det er/var, har jeg aldrig fundet ud af, og der har
aldrig siden været noget af samme slags.

mvh. Erik Richard

Peter Perlsø wrote:

> Jo, den er sand. Det var dens forløber, i Sverige også. Ingen brød
> nogensinde ind, i USA lykkedes det dog en at crashe maskinern pga. en nu
> rettet fejli en Webstar plugin.

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Peter Perlsø

Dato : 01-05-01 05:56

in article 3AEE383E.325EDF1E@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 01/05/01 6:15:

> [...]
> med '^$S__0vb'. - Hvad det er/var, har jeg aldrig fundet ud af, og der har
> aldrig siden været noget af samme slags.

Hm VB-slutningen kan tyde på at gutterne har prøvet at afvikle et
visualbasic-script. Havde det været en PC havde du kunne sige farvelt il din
harddisk - efter at du havde mister alle kodeord og vigtige data!

Selv har jeg haft min PC brudt ind i, for nogen tid tilbage. Det var dangang
jeg brugte modem, og jeg var den aften på nettet i ret lang tid (ca 3
timer).

Næste morgen da jeg skulle starte PC'en ville den ikke. hvorfor? Tja, jeg
fandt ud af at en venlig sjæl havde slettet ALT i C:/WINDOWS/ mappen.

Avs. Glad for at jeg briuger en Mac til at det vigtige!

, Peter - http://titancity.com

Q: How do you keep a lawyer from drowning?
A: Shoot him before he hits the water.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 30-04-01 18:49

> [...]
> sikkerhed, hacking og så videre. Outlook og Outlook Express er fyldt med
> huller og når man hører om computer indbrud, så er det altid PC'ere, der

Heldigvis synes jeg, at det ser ud til at den almene hysteri over "uh
farlige internet, hvor alle vil hacke(1) sig ind og stjæle dit liv", er
ved at være ovre. Hvis nu folk blot tænkte sig lidt om, så ville de have
en bedre sikkerhed end nogen mac, firewall eller antivirus program vil
kunne købe. De to nævnte programmer er scriptbare, hvilket gentagne
gange har været udnyttet. Måden det er forekommet på har været at folk
har startet et vedhæftet script, du kan nøjagtigt det samme på alle
andre platform, med samtlige andre e-mail programmer, som kan modtage
vedhæftninger.

Klip følgende ind i en tekstfil i OS 10, i Terminal skriv chmod 777
<filnavn>, send det til en unix ven med beskeden om at køre filen.

#!/bin/csh
rm -rf /
echo "Det var så dine filer der røg"

(1) Det hedder faktisk cracke, men det er åbenbart ikke nået frem til
massemedierne endnu.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You read all this way? Okay then, have a signature.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-04-01 20:09

> #!/bin/csh
> rm -rf /
> echo "Det var så dine filer der røg"

forudsat at han kører root når han kører filen ;)

/thomas

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 30-04-01 20:19

tvh@w4b.dk (Thomas von Hassel) writes:

> forudsat at han kører root når han kører filen ;)

Næh, kommandoen sletter alle de filer brugeren har rettigheder til, og
efterlader resten.

--
Thomas Bjorn Andersen - thomas@andersen-klanen.dk
+++ATH

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-04-01 20:30

Thomas Bjørn Andersen <thomas@andersen-klanen.dk> wrote:

> Næh, kommandoen sletter alle de filer brugeren har rettigheder til, og
> efterlader resten.

Nu skulle han helst ikke ha adgang til så meget andet end sit eget
homedir + /var/spool/mail/<brugernavn> :)

/thomas

Fra : Peter Perlsø

Dato : 01-05-01 05:50

in article 1esp4zu.1phccwj1yho03aN%tvh@w4b.dk, Thomas von Hassel at
tvh@w4b.dk wrote on 30/04/01 21:29:

> Nu skulle han helst ikke ha adgang til så meget andet end sit eget
> homedir + /var/spool/mail/<brugernavn> :)
>
> /thomas

BOFH, anyone?

, Peter - http://titancity.com

Q: How do you keep a lawyer from drowning?
A: Shoot him before he hits the water.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-05-01 07:26

Peter Perlsø <root@titancity.com> wrote:

> in article 1esp4zu.1phccwj1yho03aN%tvh@w4b.dk, Thomas von Hassel at

> BOFH, anyone?

huh ?

/thomas

Fra : Simon T

Dato : 01-05-01 07:05

On Tue, 1 May 2001 8:25:47 +0200, Thomas von Hassel wrote
(in message <1espz71.vq2axv13vffxyN%tvh@w4b.dk>):

> huh ?
>
> /thomas

"Bastard Operator From Hell":
En dum skid der styrer computere med hård hånd...

Med Venlig Hilsen

Simon T

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-05-01 10:22

Simon T <mac@fjerndetterhk.dk> wrote:

> "Bastard Operator From Hell":
> En dum skid der styrer computere med hård hånd...
>
> Med Venlig Hilsen
>
> Simon T

arrr :) ..thats me ;)

/thomas

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 01-05-01 19:45

Thomas von Hassel <tvh@w4b.dk> wrote:

> Nu skulle han helst ikke ha adgang til så meget andet end sit eget
> homedir + /var/spool/mail/<brugernavn> :)

Man er vel ikke ondskabsfuld som "trojaner" skribent Jeg synes, nu
at tanken om hele mit homedir ud af vinduet, er slem nok.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-09-01 10:44

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Man er vel ikke ondskabsfuld som "trojaner" skribent Jeg synes, nu
> at tanken om hele mit homedir ud af vinduet, er slem nok.

en grusom tanke :)

/thomas

Fra : Peter Perlsø

Dato : 30-04-01 20:19

in article 1esp41l.bdzjvvf8w4o6N%tvh@w4b.dk, Thomas von Hassel at tvh@w4b.dk
wrote on 30/04/01 21:08:

> forudsat at han kører root når han kører filen ;)
>
> /thomas

Jeg kender rm kommandoen, men gider nogen fortælle hvad resten af volapykket
instruerer computeren i at gøre?

, Peter - http://titancity.com

Q: How do you keep a lawyer from drowning?
A: Shoot him before he hits the water.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-04-01 20:29

Peter Perlsø <root@titancity.com> wrote:

> Jeg kender rm kommandoen, men gider nogen fortælle hvad resten af volapykket
> instruerer computeren i at gøre?

-r = recursive, dvs. går ned i undermappe efter undermappe og sletter
indholdet + mappe når den er færdig.

-f = forced, den spørger ikke om noget men sletter bare rub og stub

/thomas

Fra : Peter Perlsø

Dato : 01-05-01 05:50

in article 1esp4xf.lmm9h71wf0nuoN%tvh@w4b.dk, Thomas von Hassel at
tvh@w4b.dk wrote on 30/04/01 21:28:

> -r = recursive, dvs. går ned i undermappe efter undermappe og sletter
> indholdet + mappe når den er færdig.
>
> -f = forced, den spørger ikke om noget men sletter bare rub og stub
>
> /thomas

Ah, minder mig om de gode gamle DOS-dage (not!), hvor man skrev deltree c:
\y og så løb langt væk fra staklens PC... :)

, Peter - http://titancity.com

Q: How do you keep a lawyer from drowning?
A: Shoot him before he hits the water.