G3 vil ikke lukke
Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 30-04-01 09:15

Hej!
Jeg har fået et lidt mystisk problem. Min gode solide gamle beige G3 233,
OS8.1 vil ikke lukke ned. Det glæder uanset om jeg bruger tænd/sluk tasten
eller går via menulinien. Maskinen lukker ned og genstarter - det eneste
der hjælper er at tage strømmen.
Jeg fik forresten også en fejlmelding på et tidspunkt, som gik ud på at
der ikke var tilstrækkelig hukommelse til at lukke maskinen - der var 106
MB fri hukommelse. Nogen der har en idé om, hvad der er galt?
Jeg har kørt en Norton - den viste nogle beskadigede filer i Black Out -
de blev smidt ud men ændrede ikke problemerne med at lukke maskinen.

Frank Løkkegaard

Fra : Karl Antz

Dato : 30-04-01 10:30

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Jeg har fået et lidt mystisk problem. Min gode solide gamle beige G3 233,
> OS8.1 vil ikke lukke ned. Det glæder uanset om jeg bruger tænd/sluk tasten
> eller går via menulinien.

.... glæder det dig eller din Mac?

) undskyld - jeg ku' ikke lade være ...

ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 30-04-01 10:51

karlantz@isa.dknet.dk,Ny-Internet writes:
>... glæder det dig eller din Mac?
>
>) undskyld - jeg ku' ikke lade være ...

)
Tja, jeg plejer jo at være glad når jeg sidder ved Mac'en, men denne glæde
er nu ved at blive lige lovlig overstrømmende

Frank Løkkegaard

Fra : Ulrich Oswald

Dato : 30-04-01 12:08

On Mon, 30 Apr 2001 10:14:52 +0200, Frank_Løkkegaard wrote
(in message <fc.0073fb6b031b7f090073fb6b031b7f09.31b7fd7@net.dialog.dk>):

> Hej!
> Jeg har fået et lidt mystisk problem. Min gode solide gamle beige G3 233,
> OS8.1 vil ikke lukke ned. /---/

Hmmm - Har du noget liggende i "Shutdown Items" (i Systemmappen)?

/Ulrich

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 30-04-01 13:26

MacUlrich@mac.com,Ny-Internet writes:
>Hmmm - Har du noget liggende i "Shutdown Items" (i Systemmappen)?
Nej, desværre, den er helt tom!

Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11
Fax 75 51 47 11
Mobil 40 33 23 64
E-mail fl@net.dialog.dk
E-mail -gaard@post.tele.dk

'How did you go bankrupt?' Bill asked
'Two ways,' Mike said. 'Gradually and then suddenly.'
Ernest Hemmingway: The Sun Also Rises

Fra : Martin Petersen

Dato : 30-04-01 15:01

> [...]

> Jeg har kørt en Norton - den viste nogle beskadigede filer i Black Out -
> de blev smidt ud men ændrede ikke problemerne med at lukke maskinen.

Har du prøvet at slukke via menulinjen, og så fjerne ledningen til
keyboardet umiddelbart efter? Så kunne du i det mindste se om det havde
noget med tænd/sluk-tasten i keyboardet at gøre.

Ellers har du naturligvisk prøvet at trashe finder-prefs, generelt
prefs, ikke?

Faktisk havde jeg noget nær det samme problem i den Performa jeg solgte
til dig engang! Dog genstartede den ikke med det samme, men efter fem
minutter. Jeg fandt aldrig fejlen som "gik over af sig selv" ...
Mens den var der, måtte jeg så leve med at have en vippekontakt siddende
på powerledningen. Virkelig klamhuggeragtigt, men det virkede, så længe
der var brug for det.

v.h.
Martin P

Fra : IT-Sektionen

Dato : 30-04-01 15:35

Frank Løkkegaard skrev i meddelelsen ...
>Hej!
>Jeg har fået et lidt mystisk problem. Min gode solide gamle beige G3 233,
>OS8.1 vil ikke lukke ned.

Hej Frank

Jeg har en PDF fil hvori der står alverdens ting om PowerMac G3, 233 mhz
disaktop. den er på 5,4MB og jeg sender den gerne, hvis du er interesseret
og ellers kan modtage i den størrelse.

I den står bl.a. nævnt : "The Cuda Chip"
The Cuda is a microcontroller chip. Its function is to
• Turn system power on and off
• Manage system resets from various commands
• Maintain parameter RAM (PRAM)
• Manage the Apple Desktop Bus (ADB)
• Manage the real-time clock

Many system problems can be resolved by resetting the Cuda
chip (see Symptom Charts for examples). Press the Cuda
reset button on the logic board to reset the Cuda chip. (See
“Logic Board Diagram” later in this chapter to locate the
Cuda reset button.) If you continue to experience system
problems, refer to “Resetting the Logic Board” in this
Basics chapter.

om "Resetting the Logic Board" står der :
Resetting the logic board can resolve many system problems
(refer to “Symptom Charts” for examples). Whenever you
have a unit that fails to power up, you should follow this
procedure before replacing any modules.
1 Unplug the computer.
2 Remove the battery from the logic board.
3 Disconnect the power supply cable from the logic board
and then press the Power On button. (See “Logic Board
Diagram” later in this chapter to locate the Power On
button.)
4 Wait at least 10 minutes before replacing the battery.
5 Make sure the battery is installed in the correct +/-
direction.
6 Reassemble the computer and test the unit.
Note: This procedure resets the computer’s PRAM. Be sure
to check the computer’s time/date and other system
parameter settings afterwards.

venlig hilsen

Jørgen

Fra : Gunnar Holse

Dato : 01-05-01 04:49

> Jeg har en PDF fil hvori der står alverdens ting om PowerMac G3, 233 mhz
> disaktop.

En særligt sjælden mutant?

/GH

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 30-04-01 18:58

Hej Jørgen!
Den PDF fil vil jeg meget gerne se. Du kan bruge denne mail loe@tanke.dk
1000 tak!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-05-01 04:49

fHej Frank

Har du prøvet at tvangsgenstarte med COM+CRTL+START og straks efter at den er
startet trykke på knappen på fronten af maskinen?

Hvilket system bruger du - 9.0.x? - Så kan det være en meget stor 'Temporary
Tiems Folder', (en usynlig mappe), der hindrer en korrekt nedlukning. Find
autoPurge på versiontracker.com og kør den. Læg AutoPurge eller en henvisning
i mappen 'Startemner' - og brug tvangsstartmetoden COM+CRTL+START og lad den
starte helt op igen.

Har du DiskWarrior, vil jeg anbefale, at du lægger en ny directory fil, da en
beskadigelse af den også kan hindre en korrekt nedlukning.

mvh. Erik Richard

Frank Løkkegaard wrote:

> [...]
> Jeg har kørt en Norton - den viste nogle beskadigede filer i Black Out -
> de blev smidt ud men ændrede ikke problemerne med at lukke maskinen.

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962