Thomas Michelsen, useriøs anmelder!!
Fra : Frans Olsen

Dato : 30-04-01 09:23

Hvorfor skal en anmelder have lov til at slippe afsted med hvad som helst?

Jeg tænker her på Thomas Michelsens anmeldelse i Politiken af cellisten Jian
Wang og pianisten Katrine Gislinges koncert på Louisiana fredag aften.
(bragt i politiken søndag) Jeg sidder ikke med anmeldelsen her, derfor kan
jeg kan ikke citere derfra, men jeg kan sagtens underbygge mine påstande!!

Michelsen har så mange forudbestemte meninger om, især Katrine Gislinge, men
også om Wang at det virker som om han slet ikke havde behøvet at dukke op
til koncerten for at anmelde den!

Og værst af alt, det virker som om han bygger videre på sine tidligere
anmeldelser af Wang og Gislinge (i andre sammenhænge) for at give sine
påstande mere vægt, - man kan frygte at folk ender med at tro på det vrøvl
han skriver, hvis han gentager sig selv igen og igen, - det er jo en
klassiker!

Hvor er det dog trist at man som anmelder ikke er i stand til at sætte sig
ud over sit eget ego og i hvertflad forsøge at lytte, være til stede og
opleve, - have bare lidt respekt for seriøse musikere der øver mange timer
hver dag for at give publikum en stor oplevelse, - som denne koncert faktisk
var!

Ærlig talt, - jeg fatter ikke at de gider spille for en mand som Michelsen,
han gider jo alligevel ikke at høre efter, - eller også kan han bare ikke og
så er det måske på tide at finde et andet job.

Frans Olsen, tilskuer

Fra : KASPER

Dato : 30-04-01 13:07

"Frans Olsen" <olsen.frans@ibion.dk> wrote in
<3aed205b$0$5732$4d4eb98e@news.dk.uu.net>:

>Hvorfor skal en anmelder have lov til at slippe afsted med hvad som
>helst?

Fordi han/hun i udgangspunktet har ligeså meget ret til sin egen mening som
du (og alle andre) har.

Generelt mener jeg, at problemet med anmeldelser er at de altid vil bygge på
personlige (anmelderens) holdninger og smag krydret med en mænge paratviden
og perspektiveringer. Når disse betragtninger kolliderer med dine egne, vil
anmelderen fremstå useriøs i /dine/ øjne.

[klip]

> [...]
>påstande mere vægt, - man kan frygte at folk ender med at tro på det
>vrøvl han skriver, hvis han gentager sig selv igen og igen, - det er jo

Spørgsmålet er, om det er anmelderen eller dig, som har ret. I ser jo
tydeligvis forskelligt på koncerten (og musikerne), og dermed kan det jo
være, at du ikke kan se evt. fejl mens anmelderen kun kan se fejl.

> [...]
>og opleve, - have bare lidt respekt for seriøse musikere der øver mange
>timer hver dag for at give publikum en stor oplevelse, - som denne

Det er vel ligeså trist at "normale" mennesker ikke kan holde sig objektive?
Smag og behag /er/ forskellig - det må man leve med.

>Ærlig talt, - jeg fatter ikke at de gider spille for en mand som
>Michelsen, han gider jo alligevel ikke at høre efter, - eller også kan
>han bare ikke og så er det måske på tide at finde et andet job.

Tja, eller så var det på tide at nedprioritere den betydning man tillægger
anmeldelser. Fx. så hader jeg Tim Christensens musik og det kan ikke ændres
af de positive anmeldelser (som jeg synes er skrevet af inkompetente
rockanmeldere, der svømmer med flokken).

Vær tilfreds med at du har fået en god koncertoplevelse eller CD, og sk** så
på anmelderens mening. (pardon my french)

--
KASPER

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 30-04-01 14:23

Man kan jo ikke andet end at give Kasper fuldstændig ret.

Fra : Frans Olsen

Dato : 02-05-01 13:24

"KASPER" <kd42@hotmail.com> wrote in message

> Fordi han/hun i udgangspunktet har ligeså meget ret til sin egen mening
som
> du (og alle andre) har.

Det er muligt at det hænger sådan sammen, men MIN mening kommer ikke ud i en
af landets største aviser, - min mening bliver ikke læst af måske 50 gange
så mange mennesker som der rent faktisk var til koncerten, - jeg mener, -
har man ikke et vist ansvar som prof anmelder i forhold til andre 'normale'
mennesker.

> [...]

vil
> anmelderen fremstå useriøs i /dine/ øjne.

Det er natruligvis ikke det jeg mener......

Han kan have 100 procent andre meninger end jeg har, - det er mere måden han
giver udtryk for sine meninger jeg bliver oprørt over!!

> [...]
> tydeligvis forskelligt på koncerten (og musikerne), og dermed kan det jo
> være, at du ikke kan se evt. fejl mens anmelderen kun kan se fejl.

Det jeg mener er, at Michelsen gentagne gange har skrevet f.eks. at Katrine
Gislinge går for meget i detaljer og mister overblikket, - han har faktisk
sjældent en anmeldelse hvor denne kæphest ikke dukker op, - og det er
fuldstændigt ligegyldigt hvordan hun har spillet, - det er bare et stempel
han har givet hende, en fix ide som jo helst skal passe, - som om den bliver
bedre af at blive gentaget i det uendelige. Giv hende dog lige en chance!!!

> Det er vel ligeså trist at "normale" mennesker ikke kan holde sig
objektive?
> Smag og behag /er/ forskellig - det må man leve med.

Hvorfor skulle jeg forholde mig objektiv, - jeg er jo ikke anmelder

> [...]
>
> Vær tilfreds med at du har fået en god koncertoplevelse eller CD, og sk**

> på anmelderens mening. (pardon my french)

Man skal altså lade anmelderen slippe afsted med hvad som helst !!!

Fra : ZAP

Dato : 06-05-01 20:39

"Frans Olsen" <olsen.frans@ibion.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor skal en anmelder have lov til at slippe afsted med hvad som helst?

Kan kun give dig fuldstændig ret. En anmelder har selvfølgelig sin egen
personlig mening, men han / hun når samtidig ud til tusindvis af mennesker.
Det giver magt og magt (bør) giver ansvar. Har selv været til flere
koncerter hvor stemningen var kanon og 95% af publikum har været i ekstase,
hvorefter jeg dagen efter kan læse at koncerten var elendig (sjovt nok
nævnes den generelle stemning sjældent). Det er sgu da synd at folk skal gå
glip af god musik pga. enkelte forhåndsindtaget mavesure anmeldere.

ZAP