Hvornår tilgiver du... og gør han faktisk ~
Fra : someone@somedomain.c~

Dato : 27-04-04 18:50

De ti bud indeholder ting vi alle kan forholde os til....

Men ikke desto mindre må man regne med, at det er guds vilje at man skal følge dem mere
end de fleste af os kan, i vores hverdag...

Jeg har for nyligt brudt det sidste af de ti bud... og har nu "fuldt hus"... hvor skal jeg finde
vejen ind i guds rige... jeg har nogle seriøse traumer... og før i tiden kunne jeg benytte mig
af min "resterende" tro på at der var en tilgivelse et sted... men nu er det hele slut... jeg har
taget et liv der var skabt af gud... det var for at redde mit eget og andres... men stadig er det
vel ingen undskyldning...

"Hvad du gør mod en af mine, gør du mod mig"

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 27-04-04 20:18

someone@somedomain.com.invalid wrote:

Velkommen til!

> De ti bud indeholder ting vi alle kan forholde os til....
>
> Men ikke desto mindre må man regne med, at det er guds vilje at man
> skal følge dem mere end de fleste af os kan, i vores hverdag...

Hele Kristendommens grundide er såmænd ikke at vi alle sammen skal rende
rundt og overholde De Ti Bud og derved tro os velforvarede - snarere
tværtimod, for dèt er jødisk lovreligion, du dèr beskriver!

Jesus understreger i sin Bjergprædiken (Matthæusevangeliet, kapitel 5) netop
at det drejer sig om "Lovens Ånd" i stedet for "Lovens Bogstav", ved f.eks.
at sammenligne begær direkte med hor og vrede med drab: For Ham at se er der
tilsyneladende ikke nogen egentlig forskel mellem tanke og handling.

Og hvor vil Han så hen med det? Jo, så vidt jeg kan se er det netop for at
understrege Guds Retfærdighed som er Nåde og Tilgivelse: Når vi som
mennesker taler om "retfærdighed", er det tværtimod retfærdighed, vi
tillægger os selv (gennem hævn, f.eks.), hvorimod Guds Retfærdighed er den
Nåde, Han viser os på grund af SIN Egen Retfærdighed, der er hævet langt
over den ret primitive, menneskelige retfærdighedsforestilling.

Det handler netop ikke om at være selvindbildt "frelst" og rose sig af at
man bilder sig ind at overholde Loven, for det KAN man bare ikke! Tværtimod
handler det netop om at erkende at man nu engang er synder, og så tro og
håbe på Nåden og Tilgivelsen, som Gud - totalt ufortjent - viser os.

> Jeg har for nyligt brudt det sidste af de ti bud... og har nu "fuldt
> hus"... hvor skal jeg finde vejen ind i guds rige... jeg har nogle
> seriøse traumer...

Må jeg spørge hvilke?

> og før i tiden kunne jeg benytte mig af min
> "resterende" tro på at der var en tilgivelse et sted... men nu er det
> hele slut...

Dét tror jeg såmænd ikke, du skal regne med. Håbløsheden og selvopgivelsen
er nemlig alle tiders udgangspunkt for den syndserkendelse, der leder til
omvendelse og tro. Kristendommen handler ikke om at vi skal storme Himlen og
gøre os lige med Gud, men tværtimod om at Gud - ved Jesus Kristus - har
bevæget Sig ned blandt os, gjort sig lige med os og opsøgt os i håbløsheden,
lige netop dèr, hvor vi ellers tror os allermest "Gudsforladte".

Det er faktisk først i dèn situation, at Gud "kaster os livlinen", om man
vil, og ved troen låner os af Sin styrke og retfærdighed. Kristendommen i
dèn lutheranske fortolkning, jeg selv dyrker den, handler netop om at det
ikke er gerninger - herunder også undladelse af visse "tabu"-gerninger - der
frelser eller fordømmer os, men derimod alene troen på at Jesus døde for
vore synders skyld, herunder OGSÅ mine og dine!

> jeg har taget et liv der var skabt af gud...det var for
> at redde mit eget og andres... men stadig er det vel ingen
> undskyldning...

Hvad drejer det sig om? Mord, manddrab eller blot en abort?

Prøv f.eks. at huske på den ene af de to røvere, der var korsfæstet ved
siden af Jesus: På dèn tid var røvere ikke røvere i moderne forstand, altså
ved at true sig til ting, men røveri indbefattede også vold og ret ofte
mord. Offeret overlevede sjældent, for man efterlod nødigt vidner. Endskønt
den ene røver altså var morder, fik han ALLIGEVEL en direkte personlig
invitation til at være sammen med Jesus i Hans Faders Rige, fordi han blot
troede på at Jesus var retfærdig.

> "Hvad du gør mod en af mine, gør du mod mig"

Jo, men netop derfor ville det jo heller ikke være særligt kristent af mig
at pege fingre.

Du behøver ene og alene at tro på at Jesus var retfærdig og acceptere at Han
OGSÅ døde for DIN personlige skyld - og ikke blot for andre selvindbildt
"retfærdiges" skyld. Derved kommer Hans retfærdighed dig til del, idet Han
omvendt påtager sig din synd: Set med menneskelige øjne er dèt jo om noget
"dybt uretfærdigt", men det er altså netop Guds Retfærdighed at være os
"uretfærdigt" nådige. Gudsketakoglov for dèt!

Anders Peter Johnsen

Fra : Mark Langdahl

Dato : 27-04-04 22:48

<someone@somedomain.com.invalid> wrote in message
> De ti bud indeholder ting vi alle kan forholde os til....
>
> Men ikke desto mindre må man regne med, at det er guds vilje at man skal
følge dem mere
> end de fleste af os kan, i vores hverdag...

Jeg vil sådan set give dig ret i, hvad du skriver, men jeg tror, du har en
lidt forkert indgangsvinkel til at gøre det... De ti bud er givet os, fordi
Gud gennem dem ønsker at vise os, hvordan vi kan leve i glæde og fred med
Gud og vores medmennesker, så på den måde er der god fornuft i de ti bud.
Men de ti bud er ikke ti absolutte krav, som vi skal overholde, før Gud vil
have med os at gøre. Gud elsker os, som vi er, også selv om vi bryder de
bud, han har givet os, og han har givet os Jesus for at vi ikke længere
skulle være bundet af vores synd. Paulus skriver i romerbrevet om at vi i
Jesus er fri fra synden. Det betyder først og fremmest, at vi er fri fra
syndens konsekvenser, og at synden ikke længere adskiller os fra Gud. Men
det betyder samtidig også, at vi er sat fri fra at skulle leve med synden i
vore liv. Vi må leve med Jesus, og følge ham efter. Det betyder også, at vi
må følge Jesus efter i vores liv. Ikke for at Gud skal elske os mere, det i
sig selv er en umulighed, for Gud elskede os nok til at han gav sig selv for
os. Men fordi Gud under os et liv, hvor vi ikke skal leve med at synden
styrer os... Det er faktisk også ret så fantastisk, når man tænker over det.

> [...]
det hele slut... jeg har
> taget et liv der var skabt af gud... det var for at redde mit eget og

Gud er sådan set heller ikke interesseret i en undskyldning. Vi kan ofte
finde på en masse undskyldninger for de ulykker, vi render og laver, men det
eneste Gud har brug for at høre fra os er, "Far, jeg har klokket i det igen.
Kan du tilgive mig?" Og det fantastiske er, at uanset hvor slemt, vi har
klokket i det, så tilgiver han os. Og han ønsker at hjælpe os videre. For
ganske vist kan vores synd ikke længere skille os fra Gud, men den kan
stadig ødelægge meget for os selv. Jeg kender ikke din situation og hvad du
har gjort af gale ting. Men jeg ved, at Gud elsker dig, og Gud har en plan
med dig. Og den plan har han stadig selv om du klokker i det på de værst
tænkelige måder. Uanset, hvor langt du selv mener at være gået væk fra, hvad
Gud ønskede for dig, så er det blot at vende om, og så er han der og vil
lede dig.

> "Hvad du gør mod en af mine, gør du mod mig"

Hvad Jesus gjorde for sine, det gjorde han for dig! Vi har alle gjort ting,
der er slemme nok til, at Jesus måtte lide døden for at de kunne slettes ud.
Netop fordi prisen for synden var så høj, kan vi også dårligt være ligeglad
med den... Men prisen er altså betalt, og det er ikke længere, hvad vi gør,
men hvad Jesus gjorde, der er afgørende for, om Gud synes om os... Han
elsker dig præcist som den du er, og det er der intet, du kan gøre, der kan
lave om på.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 27-04-04 23:33

<someone@somedomain.com.invalid> mælte sligt:

> [...]
>taget et liv der var skabt af gud... det var for at redde mit eget og andres... men stadig er det

Læs Dostojevskijs "Rodion Raskolnikov" (også kaldet "Forbrydelse og
straf") - den handler netop om muligheden for tilgivelse efter et begået
mord.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Må jeg ikke tale om mine smerter, har jeg ingen fornøjelse af dem."
- H.C. Andersen

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 28-04-04 10:02

I news:408e9d37$0$224$edfadb0f@dread12.news.tele.dk skrev
someone@somedomain.com.invalid følgende:

> [...]
> er det hele slut... jeg har taget et liv der var skabt af gud...
> det var for at redde mit eget og andres... men stadig er det vel

Du har Guds trofaste løfte om at du trygt kan komme til ham, og at han
vil sætte en uoverskridelig streg over din fortid så han har tilgivet
og forglemt den for altid.

Jesus siger: "Den som Sønnen [altså Jesus] har fået frigjort, skal
være virkelig fri". Du kan altså regne med at når du kommer til Gud,
vil du blive fuldt ud frigjort fra alt, hvad det end måtte være, du
har gjort i din fortid.

Du kan altså starte på en helt frisk og renvasket tavle, altså helt
forfra, uden at noget fra din fortid hænger ved og klæber sig til dig.

Det er muligt at mennesker ikke kan/vil glemme, men denne begrænsning
er Gud ikke underlagt.

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://bibel-skole.dk/
*** Alle med debatforum ***

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 28-04-04 20:27

"Andreas, Ravsted" <sort@hul.invalid> wrote in message

En meget udmærket forklaring Andreas, jeg vil lige bidrage med mine 25 øre

> Du kan altså starte på en helt frisk og renvasket tavle, altså helt
> forfra, uden at noget fra din fortid hænger ved og klæber sig til dig.

Derefter er det så også vigtigt at tilgive sig selv. Nogen gange kan komme
til at glemme Guds tilgivelse, når vi glemmer at tilgive os selv efter Gud
har tilgivet os.

Evangeliet handler basalt set om at det kortvarigt er OK at græde over
spildt mælk, men derefter bede om Guds tilgivelse og tilgive sig selv.
Mælken er så mirakuløst i din spand igen og Gud håber blot, at du har lært,
hvordan du kan undgå at spilde mælk igen.

mvh Kenn

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 28-04-04 20:44

I news:40900566$0$273$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Kenn L. Schjødt følgende:

[ ... ]
> [...]
> sig selv. Mælken er så mirakuløst i din spand igen og Gud håber
> blot, at du har lært, hvordan du kan undgå at spilde mælk igen.

Jeg er, og kan ikke være andet, end meget enig med dig.

Fra : Harald Mossige

Dato : 28-04-04 20:48

"Kenn L. Schjødt" <kenndåsekød@xn--dsekd-mra0l.schjodt.net> wrote in message

> [...]
lært,
> hvordan du kan undgå at spilde mælk igen.

Og så, etter god gammel oppskrift, offerets smerte er overlatt til gud? ->
som "kristen" er det skadelig med empati.

HM

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 28-04-04 21:13

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> wrote in message

> Og så, etter god gammel oppskrift, offerets smerte er overlatt til gud? ->
> som "kristen" er det skadelig med empati.

Vi bør altid have forståelse og empati for vores medmennesker, det er en del
af næstekærlighedsbudet. Smerten er svær at tage på sig, men empatien mener
jeg er fundamental, ellers er man følelseskold. Desværre er det noget jeg
tror mange danskere kan kæmpe med, mig selv inkl. da vi jo er vokset op med
at samfundet tager sig af de nødlidende.

Men det er jo en hel anden debat....eksempelvis hvordan er det i Norge..?

mvh Kenn

Fra : Harald Mossige

Dato : 28-04-04 22:36

> [...]
> at samfundet tager sig af de nødlidende.
>
> Men det er jo en hel anden debat....eksempelvis hvordan er det i Norge..?

Akkurat som i Danmark, antar jeg.
Ingen "kristelige" "samfun" har rutiner eller forskrifter eller ? , som
forventer, forutsetter eller krev at "synderen" skal forsøka å holde offeret
skadesløs.

Alle "synderer" får blanko syndsforlatelse. Sleivet sagt: "Gjev faen i
offeret".

HM

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 28-04-04 23:01

Harald Mossige wrote:

> [...]
> holde offeret skadesløs.
>
> Alle "synderer" får blanko syndsforlatelse. Sleivet sagt: "Gjev faen i

Offeret hedder Jesus Kristus..

Hvilken "importtold" tænker du på at du eventuelt selv ville 'score'
fortjeneste på?

"Modtag (Nåden) for intet, giv (Nåden) for intet!", sagde Han.

Ja, husk Offeret!

Fatter du dèt?

At Kristendommen fundamentalt set bygger på erkendelsen af at vi ALDRIG er
"skadesløse", men at vi netop derimod alle er "skyldnere"?

Anders Peter Johnsen

Fra : Harald Mossige

Dato : 28-04-04 23:51

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> wrote in message

> Offeret hedder Jesus Kristus..

Akkurat ja.
Det er slike mennesker som deg, som kan tenkes å kolidere med ein parkert
bil og så lite på guds tilgivelse, for deretter å snike seg fra åstedet,
uten tanke for den skaden som er forvoldet.

Det er religionen din i eit nøtteskall.

HM

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 29-04-04 09:29

I news:40903566$1@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

[ ... ]
> [...]
> parkert bil og så lite på guds tilgivelse, for deretter å snike seg
> fra åstedet, uten tanke for den skaden som er forvoldet.

Nu har nordmanden da helt mistet fodfæstet og tillægger åbenbart andre
sine egne handlinger.

Fra : Harald Mossige

Dato : 29-04-04 09:48

> [...]
> Harald Mossige følgende:
>
> [ ... ]

> Nu har nordmanden da helt mistet fodfæstet og tillægger åbenbart andre

Så så guttebassen. Jeg tviler på at du har skjønt poenget.

HM

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 29-04-04 09:27

I news:409023ad$1@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

[ ... ]
> [...]
> holde offeret skadesløs.
>
> Alle "synderer" får blanko syndsforlatelse. Sleivet sagt: "Gjev

Hvad er det dog for noget forkølet sludder at skrive? Det har jo
hverken hold i virkeligheden eller i det Kenn gav udtryk for.

Fra : Harald Mossige

Dato : 29-04-04 09:45

> [...]
>
> Hvad er det dog for noget forkølet sludder at skrive? Det har jo
> hverken hold i virkeligheden eller i det Kenn gav udtryk for.

Jeg skjønner at du misliker påstanden min. Du kan markere deg selv ved å
protestere, men det er bare tomme ord. Henvis heller til dokumentasjon som
viser at jeg tar feil.

HM

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 29-04-04 09:59

I news:4090c07a$1@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

> Jeg skjønner at du misliker påstanden min. Du kan markere deg selv
> ved å protestere, men det er bare tomme ord. Henvis heller til
> dokumentasjon som viser at jeg tar feil.

Du fremsætter et postulat der intet hold har i noget som helst af det
Kenn skrev! Ganske enkelt!

Fra : Harald Mossige

Dato : 29-04-04 10:14

> [...]
> I news:4090c07a$1@news.wineasy.se skrev
> Harald Mossige følgende:

> Du fremsætter et postulat der intet hold har i noget som helst af det

Ingen dokumentasjon.
Jeg antar at Kenn kan svare for seg selv.

HM

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 29-04-04 10:52

I news:4090c76c$1@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

> Ingen dokumentasjon.
> Jeg antar at Kenn kan svare for seg selv.

Ingen dokumentation på hvad?

Det blev dokumenteret at du fremsatte en fantasifuld påstand grebet ud
af den blå luft uden sammenhæng med, hold i noget som helst af det
Kenn skrev!

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 29-04-04 14:05

Harald Mossige wrote:

> Og så, etter god gammel oppskrift, offerets smerte er overlatt til
> gud? -> som "kristen" er det skadelig med empati.
>
> HM

Og lige ca. dèr røg hele tråden af sporet...

Hvad med at vi lige lod den anonyme trådstarter "Someone" komme til orde og
lyttede til hvad han - eller hun - havde at sige? Eller skal vi bare lade os
distrahere af barnlig off-struction fra gruppens mere useriøse,
personfnidrende skribenter og lade dem kapre tråden, så "Someone" uset
forlader diskussionen uden at fortælle, hvad han/hun har på hjerte?

Anders Peter Johnsen

Fra : jørgen

Dato : 28-04-04 22:16

"Kenn L. Schjødt" <kenndåsekød@xn--dsekd-mra0l.schjodt.net> skrev i en
meddelelse news:40900566$0$273$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
lært,
> hvordan du kan undgå at spilde mælk igen.

Spørgsmålet er om vi kan *lære* at synde mindre, eller om det ikke istedet
handler om en forvandling ved overgivelse til Kristus således at det mere og
mere er Ham der lever sit liv igennem os? Det at vi tror vi kan selv er jo i
sig selv en synd.

"Jeg elendige menneske! Hvem skal fri mig fra dette dødsens legeme? Men Gud
ske tak ved Jesus Kristus, vor Herre!" Rom 7,24-25

"Og alle vi, som med utilsløret ansigt i et spejl skuer Herrens herlighed,
forvandles efter det billede, vi skuer, fra herlighed til herlighed, sådan
som det sker ved den Herre, som Ånden er." 2 Kor 3,18

"Jeg lever ikke mere selv, men Kristus lever i mig, og mit liv her på jorden
lever jeg i troen på Guds søn, der elskede mig og gav sig selv hen for mig."
Gal 2,20

Se også Gal 5,13-26.

mvh jørgen.

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 28-04-04 22:20

I news:40901efa$0$310$edfadb0f@dread16.news.tele.dk skrev
jørgen følgende:

> [...]
> således at det mere og mere er Ham der lever sit liv igennem os?
> Det at vi tror vi kan selv er jo i sig selv en synd.

Godt indlæg Jørgen. Det handler jo netop om at vi skal lade os
forvandle. Det er lige netop det som det hele handler om. Vi skal
opgive at prøve selv, og i stedet overgive os til Jesus, så Han kan
forvandle os til sit billede.

Fra : Kall, Mogens

Dato : 29-04-04 22:36

"Andreas, Ravsted" skrev

> [...]
> forvandle. Det er lige netop det som det hele handler om. Vi skal
> opgive at prøve selv, og i stedet overgive os til Jesus, så Han kan

Halleluja!

File-number:
2028

Fra : Kall, Mogens

Dato : 28-04-04 20:30

"Andreas, Ravsted" skrev

> [...]
> forfra, uden at noget fra din fortid hænger ved og klæber sig til dig.
>
> Det er muligt at mennesker ikke kan/vil glemme, men denne begrænsning

Halleluja!

File-number:
2012

Fra : Cyril Malka

Dato : 29-04-04 10:13

Goddag Harald

Den 28 Apr 2004 23:35:41 +0200 skrev Harald Mossige om Re: Hvornår
tilgiver du... og gør han faktisk det? :

HM> Akkurat som i Danmark, antar jeg.
HM> Ingen "kristelige" "samfun" har rutiner eller forskrifter eller ? ,

Jo. Den katolske Kirke har.

HM> Alle "synderer" får blanko syndsforlatelse. Sleivet sagt: "Gjev faen
HM> i offeret".

Nej, ikke helt, den katolske Kirke vil antage at det kræver handling ud
over det at skrifte. Det er nemlig ikke nok at vedkende sig sine fejl.
Det er en protestansk afart at mene at det er nok at pive over det og
ikke gøre noget.

Den katolske Kirke er tættere på den oprindelige jødedom:

Mange synder gør skade på den næste, man skal derfor gøre sit for at
reparere det (for eksempel give tilbage det, man har stjålet, retablere
den dårlig omdømme, man har givet én, give kompensation for evt. slag)

(fra den officelle katolske katekismus, §1459, dog på fransk, min
oversættelse)

--
Venligst

Cyril

et-sect-era - Aktualitetsblad om sekternes verden
et-sect-era 3. årgang - nr. 48 - Nyheder: Tusinder af Jehovas Vidner
bliver misbrugt
http://www.etsectera.com/ - http://www.sekter.org/

Fra : Harald Mossige

Dato : 29-04-04 11:01

"Cyril Malka" <news@malka.co.il> wrote in message
> [...]

Jo. Den katolske Kirke har.

HM> Alle "synderer" får blanko syndsforlatelse. Sleivet sagt: "Gjev faen

Litt gravid?

> den katolske Kirke vil antage at det kræver handling ud
> over det at skrifte.

Js, men ingen verifisering. Derfor blir praksis - -

> Det er nemlig ikke nok at vedkende sig sine fejl.
> Det er en protestansk afart at mene at det er nok at pive over det og
> ikke gøre noget.

> Den katolske Kirke er tættere på den oprindelige jødedom:

Nåja, i den "Jesuske" jødedommen var sonoffer ei viktig okonomisk
inntektskilde.

> [...]
> den dårlig omdømme, man har givet én, give kompensation for evt. slag)

> (fra den officelle katolske katekismus, §1459, dog på fransk, min

Du dokumenterer i alle fall, men eg les ikkje fransk. På den andre sida,
erfaringa mi tilseier at eg skal stola på deg.

HM

Fra : Cyril Malka

Dato : 29-04-04 10:15

Goddag Harald

Den 29 Apr 2004 00:51:18 +0200 skrev Harald Mossige om Re: Hvornår
> [...]

HM> parkert bil og så lite på guds tilgivelse, for deretter å snike seg
HM> fra åstedet, uten tanke for den skaden som er forvoldet.

Jeg tror, man skal se det i forbindelse med protestantisme. Lige så vel
som, i protestantisme, det er nok at tro, det kræver ingen handling, så
kræver det ej heller nogen handling at rette op på de skader man
forvolder.

Det er nok at pive (lidt kort sagt )

Fra : Cyril Malka

Dato : 29-04-04 13:46

Goddag Harald

Den 29 Apr 2004 12:01:12 +0200 skrev Harald Mossige om Re: Hvornår
tilgiver du... og gør han faktisk det? :

HM> Jo. Den katolske Kirke har.

Set fra præstens synspunkt, kan han jo ikke vide om den anden angrer
eller ej, derfor må han stole på, at den person der beder om
syndsforladelse angrer.

På samme måde, når man beder den angrende om at rette op på det, kan man
vel aldrig helt checke at vedkommende gør det...

HM> Js, men ingen verifisering. Derfor blir praksis - -

Nej, ingen verificering. Intet forhindrer vedkommende i at sige "jeg
angrer" og når præsten siger: Så skal du gøre dit og dat for at rette op
på det, er der intet der forhindrer synderen i at sige "javel", og ikke
gøre det.

HM> Nåja, i den "Jesuske" jødedommen var sonoffer ei viktig okonomisk
HM> inntektskilde.

Det er aflad, ikke syndsbekendelsen. Der er en forskel.

I syndsbekendelsen giver præsten en syndsforladelsen og (altså i den
katoslke kirke) skal man også udføre noget, en handling, der skal rette
på den skade, man har påført andre.

Men alt dette er ingen sikkerhed for at det bliver løst "deroppe". Man
kan gå med ren samvittighed og alligevel komme til regnskab når
tidspunktet kommer.

Det var dér aflad kom inde i billedet: Man kunne sælge aflad,
syndsbekendelsen, i himlen. Og dette kan så ikke lade sig gøre.

HM> Du dokumenterer i alle fall, men eg les ikkje fransk. På den andre
HM> sida, erfaringa mi tilseier at eg skal stola på deg.

Det glæder mig

Der er vist en søgbar katekismus på

http://www.christusrex.org/www2/kerygma/ccc/searchcat.html

Men den virker ikke med min Opera så jeg ved ikke, om du vil kunne
checke det her.

Fra : Harald Mossige

Dato : 29-04-04 16:30

> [...]

tilgiver du... og gør han faktisk det? :

HM> Jo. Den katolske Kirke har.

> Set fra præstens synspunkt, kan han jo ikke vide om den anden angrer

Persten påtar seg ein umulig oppgave, han opptrer som guds stedfortreder.

> derfor må han stole på, at den person der beder om
> syndsforladelse angrer.

Han har også mulighet tel å gå inn som "megler" sammen med "synderen"
overfor offeret.

Problemet med den løsningen er den store fristelsen det er å samtidig å
"forlange, presse" offeret til å "tilgi" synderen.

> På samme måde, når man beder den angrende om at rette op på det, >kan man
vel aldrig helt checke at vedkommende gør det...

Nei, derfor er det meget tvilsomt at presten opptrer som guds stedfortreder.

> [...]

> I syndsbekendelsen giver præsten en syndsforladelsen og (altså i den
> katoslke kirke) skal man også udføre noget, en handling, der skal rette

Det betviler jeg.

> Men alt dette er ingen sikkerhed for at det bliver løst "deroppe". Man
>kan gå med ren samvittighed og alligevel komme til regnskab når
> tidspunktet kommer.

Det er en hypotetisk tanke, og fulstendig irelevant sett fra offerets side.

> Det var dér aflad kom inde i billedet: Man kunne sælge aflad,
> syndsbekendelsen, i himlen. Og dette kan så ikke lade sig gøre.

Alikevel, tanken om "å kjøpe avlat" er meget dypt forankret i "alle sekters"
underbevissthet. Det er bare formene som er forskjellige.

HM

Fra : Cyril Malka

Dato : 29-04-04 13:47

Goddag Harald

Den 29 Apr 2004 12:04:46 +0200 skrev Harald Mossige om Re: Hvornår
tilgiver du... og gør han faktisk det? :

HM> Det er farlig å ropa: "Kongen går splitter naken".

Jeps! Hellere forblive i uvidenhed

Fra : Cyril Malka

Dato : 29-04-04 17:02

Goddag Harald

Den 29 Apr 2004 17:29:47 +0200 skrev Harald Mossige om Re: Hvornår
tilgiver du... og gør han faktisk det? :

HM> Han har også mulighet tel å gå inn som "megler" sammen med
HM> "synderen" overfor offeret.

I teori ja, og jeg ved at Pater Huber (ham igen) har gjort det, hvor han
nægtede at uddele eukaristien ("nadver") hvis han kendte til at bestemte
folk fra menigheden var uvenner. Så skulle de blive gode venner før at
eurkaristien blev uddelt.

HM> Problemet med den løsningen er den store fristelsen det er å
HM> samtidig å"forlange, presse" offeret til å "tilgi" synderen.

Altså, under alle omstændigheder, psykologisk set, ved man at det er
bedre at man tilgiver dem, der gør en ondt. Intet nyt i det. Dér hvor
det bliver "tricky" er hvis man forlanger at folk bliver gode venner.

Jeg tilgiver nemt, men det betyder ikke at jeg bliver god venner med
andre.

Men tilgiver man ikke, så bærer man nag, og psykologisk set, er det
energi man binder et håbløst sted.

Men dette er jo allerede i de hebraiske skrifter: Man må hverken bære
nag eller søge hævn. Men man skal hellere ikke hykle og lade som om nu
er alt lutter lagkage.

HM> vel aldrig helt checke at vedkommende gør det...
HM> Nei, derfor er det meget tvilsomt at presten opptrer som guds
HM> stedfortreder.

Ja. Altså naturligvis er det forkert at lade folk til at tro at så er
alt tilgivet fordi man har bekendt sine synder til en præst og det er
korrekt: ingen kan tale i Guds sted.

HM> Det betviler jeg.

Det står i katekismusen og det er velkendt at man, før i tiden, skulle
sige så og så mange "Hil dig Maria" m.m. Det har udviklet sig siden, men
man har altid skulle udføre en handling i den katolske kirke.

Jow.

Fra : Harald Mossige

Dato : 29-04-04 18:30

> [...]

> nægtede at uddele eukaristien ("nadver") hvis han kendte til at bestemte
> folk fra menigheden var uvenner. Så skulle de blive gode venner før at

Jeg tror at trossamfunnene ville nyte mer tillit blant "folk flest" om
"presteskapet" var mer villige til å stå fram og forlange: "Rett skal være
rett".

> [...]

> Altså, under alle omstændigheder, psykologisk set, ved man at det er
> bedre at man tilgiver dem, der gør en ondt.

Det er bare en "halv sannhet". Svært ofte er det for offeret, snakk om
sosialliv eller sosial død. I den forbindelse er det påkrevet at offeret får
oppreisning. I slike tilfeller er "tilgivelse irelevant. (ref. janteloven).

> Intet nyt i det.

> Dér hvor
> det bliver "tricky" er hvis man forlanger at folk bliver gode venner.

Nei. Det avslører bare drømmende mennesker som absolutt ville ha nytte av å
pleie omgang med vanlige mennesker i vanlige menneskers miljø. (Det var eit
forsøk på ullen innpakking

> Jeg tilgiver nemt, men det betyder ikke at jeg bliver god venner med
> andre.

Svært få "kristne (vei)lederer" skjønner det fundamentale og enkle:
Tillit missbrukes bare en gang.

> Men tilgiver man ikke, så bærer man nag, og psykologisk set, er det
> energi man binder et håbløst sted.

Det er en meget farlig og forenklet tankegang.

(Men nå synes jeg at "tråden vår" blir for lang og for vid. Jeg tror vi
knytter isammen feil ender)

> Men dette er jo allerede i de hebraiske skrifter: Man må hverken bære
> nag eller søge hævn. Men man skal hellere ikke hykle og lade som om nu
> er alt lutter lagkage.

Denne synes jeg er overforenklet. (Det fungerer bra for et presteskap.)

> [...]

> sige så og så mange "Hil dig Maria" m.m. Det har udviklet sig siden, men
> man har altid skulle udføre en handling i den katolske kirke.

Ja, det kjenner jeg til, men det er irelevant i forhold til utgangspåstanden
min.

Fra : Cyril Malka

Dato : 29-04-04 17:46

Goddag Harald

Den 29 Apr 2004 18:21:59 +0200 skrev Harald Mossige om Re: Hvornår
tilgiver du... og gør han faktisk det? :

HM> Det er mulig det fungerer i privatlivet ditt å angripe personen når
HM> meningene blir "ubekagelige", men det fungerer altså ikke overfor
HM> meg.

Jeg kan huske en kronik jeg læste en gang for snart længe siden (vist i
1996) i Fyens Stiftstidende, hvor forfatteren fortalte at det var svært
at argumentere mod danskere. Han sagde at det faktisk foregik i flere
tempi:

1. Du skriver (eller siger) noget, der ikke passer inde i det
anerkendte/politisk korrekt eller det gængse

2. Man spørger dig om dokumentation

3. Du frembringer dokumentation

4. Man vil påstå at pågældende dokumentation ikke er gældende og/eller

5. Man vil mistænkeliggøre dig

Evt. 4 og 5 sammen.

--
Venligst

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt?
http://www.nytestamente.org/

Fra : Cyril Malka

Dato : 29-04-04 20:05

Goddag Harald

Den 29 Apr 2004 19:29:42 +0200 skrev Harald Mossige om Re: Hvornår
tilgiver du... og gør han faktisk det? :

HM> Det er bare en "halv sannhet". Svært ofte er det for offeret, snakk
HM> om sosialliv eller sosial død.

Nej. Offeret kommer ikke videre i at rode rundt i det, man har lidt. Man
skal komme videre.

HM> I den forbindelse er det påkrevet at offeret får oppreisning.

Det er ikke nødvendigt, nej. Dels fordi man ikke altid kan få
oprejsning, dels fordi ens videre liv ikke skal være afhængigt af det.

Man kan ikke undgå at ting går en imod. Man kan ikke undgår at andre
folk sårer en og det kan være en anelse for nemt så, at blive til et
offer og vente på at andre skal rette op på det.

Hvilket du kan se rundt omkring med at når en, der har begået fejl og
undskylder sig, så nægter offeret at tage imod undskyldning for derved
at have krammet på "forbryderen".

HM> Nei. Det avslører bare drømmende mennesker som absolutt ville ha
HM> nytte av å pleie omgang med vanlige mennesker i vanlige menneskers
HM> miljø. (Det var eit forsøk på ullen innpakking

Ja, men det er en almindelig misforståelse. Jeg synes, det er vigtigt at
man lærer at tilgive, også selv om den anden part ikke har gjort noget
for det, for at komme videre. Så længe man holder fast på had eller
andet, så kommer man ganske enkelt ikke videre for ens liv vil (til
dels) styres af det.

HM> Svært få "kristne (vei)lederer" skjønner det fundamentale og enkle:
HM> Tillit missbrukes bare en gang.

Det er jeg enig om. Fordi jeg tilgiver betyder det bestemt ikke at jeg
ligefrem stoler på dem eller vender min ryg til dem. Man kan sagtens
tilgive men tage sig i agt for det, de kan finde på.

De to ting er ikke ukompatible.

HM> Det er en meget farlig og forenklet tankegang.

Nej. Det er en metode jeg har brugt med mange mennesker i over ti år,
som er blevet brugt i almen psykologi og kognitiv psykologi i de sidste
(i hvert fald) 60-70 år, plus alle de andre metoder, der kan ligne.

HM> (Men nå synes jeg at "tråden vår" blir for lang og for vid. Jeg tror
HM> vi knytter isammen feil ender)

Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår her? Altså at vi holder her med
snakken?

Det er okay.

HM> Denne synes jeg er overforenklet. (Det fungerer bra for et
HM> presteskap.)

Det synes jeg ikke, det er. E=mc2 er også forenklet, men det er ikke
desto mindre sandt og kan udvikles mere.

Det gælder også for tilgivelsen og ovenstående.

Fra : Britt Malka

Dato : 29-04-04 20:20

On Thu, 29 Apr 2004 21:05:20 +0200, Cyril Malka
<news@nytestamente.org> wrote:

>Nej. Det er en metode jeg har brugt med mange mennesker i over ti år,
>som er blevet brugt i almen psykologi og kognitiv psykologi i de sidste
>(i hvert fald) 60-70 år, plus alle de andre metoder, der kan ligne.

Uh, Cyril, du stikker hovedet i løvens mund og i rebets løkke på én
gang. Der går sandsynligvis ikke mere end 10-14 sekunder, før Vidal,
Lyrik, Andreas, Søren Bo, Kenn, Bodil (hvis hendes udbyder ikke har
afbrudt hendes forbindelse endnu) m.fl. vil kaste sig over denne
godbid og rakke dig ned.

Hvordan kan du - usle, frafaldne, altid tidligere værende jøde,
hedning og katolik - hvordan kan du af alle mennesker tillade dig at
skrive, at du har mennesker i terapi?

Måske skulle jeg lige futte til dk.snak.mudderkastning med det samme,
selv om disse indvider foretrækker at rakke dig ned her.

Tænk, at du har så stor en betydning for dig. Ja, visse nazistiske
katolikker har dig endda på forsiden af deres hjemmeside.
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : Vidal

Dato : 29-04-04 21:14

Britt Malka wrote:

> [...]
> Lyrik, Andreas, Søren Bo, Kenn, Bodil (hvis hendes udbyder ikke har
> afbrudt hendes forbindelse endnu) m.fl. vil kaste sig over denne

Nej, nej, hvorfor skulle jeg dog beskæfrige mig med
det. Cyllerix og du har mig jo i killfiltret.

Lad os ikke tage din mands analysevirksomhed op i
denne gruppe. Den debat hører hjemme i mudderet.

Ellers kan man jo ikke udtrykke sin sande mening om
den uden at skulle bryde samtlige netikketteregler.

Såsom at FUT'te uden angivelse

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Britt Malka

Dato : 29-04-04 20:24

> [...]

Hvordan kan du - usle, frafaldne, altid tidligere værende jøde,
hedning og katolik - hvordan kan du af alle mennesker tillade dig at

Jeg futter lige til dk.snak.mudderkastning med det samme, selv om

Fra : Cyril Malka

Dato : 29-04-04 20:18

Goddag Britt

Den Thu, 29 Apr 2004 21:08:59 +0200 skrev Britt Malka om Re: Hvornår
tilgiver du... og gør han faktisk det? :

BM> Det kan du da godt foreslå, men så længe de handler om kristendom,
BM> får du næppe ret i dit forslag, og faktisk handler Haralds og Cyrils
BM> indlæg mere om kristendom end dine og andres hadefulde angreb.

Ja, måske burde Andreas (og visse andre) gennechecke fundatsen for
gruppen (http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.livssyn.kristendom):

> Altså en nyhedsgruppe, hvor alle kristendomsrelaterede spørgsmål,
> fortællinger, synspunkter og oplevelser kan tages op.

Kristendomsrelaterede spørgsmål er ikke nødvendigvis fordi man er
troende kristen, af en bestemt retning eller andet... De skal bare være
kristendormsrelaterede.

> Det må forventes, at diskussionen til tider bliver ophedet. Derfor
> forventes det, at alle deltagere på trods af eventuelle uenigheder
> holder en sober tone i debatten. Indlæg, der ikke gør dette, er
> uønskede. Undgå at håne folk på grund af deres tro eller mangel på
> samme.

Og dette er en ting Andreas, Villy, Anders og andre af mit killfilter
indhold af ynkelige og frådsende skribenter falder igennem. Før var det
galt vi var katolikker, nu er det galt vi er jøder... Men alt i alt et
tydeligt bevis på en manglende evne til at kunne argumentere.

Hvis de personer, som end ikke overholder fundatsen holdte deres
tastatur, så kunne det her være en glimrende gruppe.

Så skulel nogen her hold sig fra gruppen, er det de såkaldte "bibeltro
kristne" og andre selvretfærdige som mener at deres opførsel, i strid
med fundats, er helt legitimt og som stædigt holder fast på deres povert
og misundelig opførsel...

Måske kan man se årsag ti ldet i Jesu hadebudskab?

Hadets budskab:

http://www.nytestamente.org/content/view/2/2/

Anyway... Nu smutter jeg og ser film

Fra : Cyril Malka

Dato : 29-04-04 20:29

Goddag Britt

Den Thu, 29 Apr 2004 21:19:36 +0200 skrev Britt Malka om Re: Hvornår
tilgiver du... og gør han faktisk det? :

BM> Uh, Cyril, du stikker hovedet i løvens mund og i rebets løkke på én
BM> gang.

Bah! Det er jo det samme, de lirer af alligevel og som de har liret af
de sidste 10-15 år. Det forhindrer intet, ændrer intet såhe... Lad dem
tømme deres gale...

BM> Tænk, at du har så stor en betydning for dig. Ja, visse nazistiske
BM> katolikker har dig endda på forsiden af deres hjemmeside.

Jeps, ekstremisterne har aldrig kunnet lide mig, hvilket jo er fint
nok for så længe jeg er en torn i foden på så nogle typer, bestyrker det
mig i at jeg gør det rigtige.

Ej heller den slags er noget nyt.

Nå... NU smutter jeg altså