Fra : Kall, Mogens

Dato : 27-04-04 00:03

Cyril skrev:

Date: 9. april 2004 CET 18:35
Subject: Re: Jesus - Messias eller ej?
news:20040409183520.0fb7dda5@cylle

(citat start)

1784 news:5Zzdc.139040$jf4.7367456@news000.worldonline.dk

KM> [ ... ]
KM> Det bliver værre og værre det her, Cyril !!!

Såså

Jeg er oprigtigt rørt af din bekymring.

KM> Det er en LIGNELSE (v11) Jesus her bruger i Luk.19,11-27, hvorfor
KM> man ikke kan udlede en sådan konklusion (at Jesus beder andre om at
KM> halshugge Hans fjender).

Nej da.

Lignelsen er det med den rige mand og dem der har og dem der ikke har
osv.

Konklusionen på lignelsen er at dem, der ikke vil have ham som konge,
hans fjender, skal hugges ned.

Men har du en anden forklaring, er jeg helt med på: Hvad siger den
lignelse?

(citat slut)

Lignelsen om de betroede pund, Luk. 19,11-27

(Mattæus har en tilsvarende lignelse i Matt.25,14-30)

Baggrund:
Folket mente, at Guds rige *straks* skulle træde synligt frem (de nærmede
sig Jerusalem, v.11)

En mand rejser bort for at skaffe sig kongeværdighed (v.12)

Ingen tvivl - Jesus taler her om sig selv.

Han drager bort (til Gud Fader indtil Dommedag°)

Denne mand betror sin formue til Hans tjenere (v.13)

Det er Kirken° Jesus her taler om.

Vi er Hans tempel; dér hvor Guds Ånd bor, se ...
2000 news:g5fjc.149382$jf4.7941620@news000.worldonline.dk
.... det såkaldte betroede talent.

Driv handel med pengene (talenterne) indtil Jeg kommer tilbage (v13b).

Her genkender vi straks Jesu Ord:

"(forkynd det glade budskab) ...
I har fået det for intet, giv det (videre) for intet."
(Matt.10,8b)

Her gælder det om at være en trofast tjener (fx. Matt.24,45).

Mandens landsmænd forsøger at hindre Ham i at blive konge (v.14).

Úmiddelbart kunne man forledes til at tro, at Jesus her primært har
jødefolket i tankerne, men Jesus har jo også fået andre såkaldte fjender. Et
eksempel:

"Giv kejseren, hvad kejserens er,
og Gud, hvad Guds er!"
(Matt.22,21)

Det vil derfor være en *forhastet* konklusion af drage, dersom man blot ser
problemstillingen, som et opgør mellem Jesus og jødefolket.

Jesus er jo (ifølge NT) Adam-no-2, og *enhver*, som gør mørkets onde
gerning, ér Hans fjende. Både voldsmændene, tyveknægtene og rovmorderne (for
nu at nævne de værste). Således også Hans egne útro tjenere (Matt.24,48-51).

Manden kommer tilbage og har nu fået kongeværdighed og tjenerne skal gøre
regnskab (v.15).

Heri genkender vi Dommedag°, hvor Gud skal dømme levende og døde!

Hvad der er blevet sagt i det skjulte, råbes nu ud fra tagene (afsløring).
Jesus siger:

"Men Jeg siger jer, at menneskene
skal gøre regnskab på dommens
dag for hvert unyttigt ord, de taler.

Thi ud fra dine ord skal du friken-
des, og ud fra dine ord skal du
fordømmes."
(Matt.12,36-37)

Den første tjener træder frem (v.16)

Ligeledes den næste (v.18)

Begge har de ynglet og begge bliver de belønnet (v.17 og 19)

Den tredje tjener træder frem (v.20).

Han har af frygt ikke formået at yngle og det, han havde, tages fra ham
(v.21-26).

I Matt-versionen står der desangående, at ...

"Kast den unyttige tjener ud i
mørket udenfor.' Dér skal der være
gråd og tænderskæren."
(Matt.25,30)

I Lukas-versionen står der, at ...

"Men Mine fjender dér, som ikke
ønskede, at Jeg skulle være konge
over dem, før dem herhen og hug
dem ned for Mine øjne."
(Luk.19,27)

Altså kan en Guds tjener risikere evig *fortabelse*; dersom han/hun er sin
Herre útro (se Matt.7,21-23). Ligeledes fortabes Hans fjender.

Lignelsen egentlige formål er, ligesom ved veråbene, se ...
2002 news:pJfjc.149393$jf4.7943841@news000.worldonline.dk

.... en *kraftig* opfordring:

Omvend jer derfor, enhver fra sin ondskab, at I må kunne bestå på Dommens
Dag°.

Med kærlig venskablig hilsen,
Mogens Kall
The servant of Michael.

Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm

Ønskes oplysninger om Mormonerne, Jehovas Vidner eller en anden sekt,
da kontakt Dialogcentret http://www.dci.dk/
(denne kilde er *GRATIS*, Matt.10,8b, modsat "visse" andres)

Last-Informationfile:
1662 news:sbX3c.108512$jf4.6509896@news000.worldonline.dk
1847 news:wWtfc.143210$jf4.7527548@news000.worldonline.dk

File-number:
2003

Fra : Kall, Mogens

Dato : 27-04-04 11:26

"Kall, Mogens" skrev

[ ... ]
> [...]
>
> ... en *kraftig* opfordring:
>
> Omvend jer derfor, enhver fra sin ondskab, at I må kunne bestå på Dommens

DADDY-Interrupt:
(2004-04-27, CET 11:58)
- "... (classifÿed) ..."

Input andagtstekst from www.ubc.dk Tirsdag 27. april 2004:

(citat start)

"Vær årvågne og på vagt." 1.Pet.5,8

Hvis du ønsker at udvikle en sund holdning til dig selv, er du nødt til
jævnligt at bekende disse 12 ting:

(1) Jeg ved, Gud har skabt mig, og at Han elsker mig (Jer.31,3).

(2) Jeg ved, jeg kommer til kort nogle gange, og jeg ønsker at forandre mig.
Jeg tror på, at Gud arbejder i mit liv hver dag; og mens Han gør det, kan
jeg godt acceptere mig selv og glældes over livet.

(3) Alle har fejl; jeg er ikke en fiasko, bare fordi jeg ikke er perfekt.

(4) Jeg arbejder sammen med Gud på at overvinde mine fejl, men der vil altid
være noget at arbejde med; og derfor vil jeg ikke miste modet, bare fordi
Han udpeger områder, hvor jeg forbedre mig. (Own: 1.Pet.1,6-9)

(5) Jeg ønsker, at mennesker skal kunne lide mig, men mit selvværd er ikke
afhængigt af andres meninger. Jesus har allerede demonstreret mit værd ved
at dø for mig.

(6) Jeg nægter at lade mig styre af, hvad andre tænker, siger eller gør.
Hvis de afviser mig, vil jeg overleve, for Gud har lovet aldrig at afvise
mig, så længe jeg tror på Ham.

(7) Ligegyldigt hvor ofte jeg fejler, giver jeg ikke op, for Gud er med mig.
Han har lovet ikke at lade mig i stikken eller svigte mig (Hebr.13,5).

(8) Jeg kan godt lide mig selv; jeg kan ikke lide, alt hvad jeg gør, og jeg
ønsker at forbedre mig; men jeg nægter at undervurdere mig selv!

(9) Jeg er accepteret af Gud gennem Jesu blod (Ef.2,8-9).

(10) Gud har en plan med mit liv, og jeg har tænkt mig at fuldføre den; jeg
har gudgivne evner og dem vil jeg bruge til at herliggøre Ham.

(11) I mig selv er jeg intet, men i Kristus er jeg alt, jeg har brug for at
være (Own: John.15,1-8).

(12) Jeg kan gøre alt, hvad Gud kalder mig til: "Alt formår jeg i Ham, der
giver mig kraft." (Fil.4,13)

(citat slut)

Music:

New International-version (2004):

Yes I will

words and music by Steve Hindalong, Marc Byrd, and Bebo Norman

In the passion of Your sacrifice
I saw the prophecy fulfilled
Healer of the word, the wounded Christ
I heard You say, "Come follow Me"