Fra : Kall, Mogens

Dato : 26-04-04 20:45

Mogens Kall skrev (til Cyril):

Date: 18. april 2004 CET 06:22
Subject: Re: Jesus - Messias eller ej?
1917 news:fungc.144132$jf4.7626117@news000.worldonline.dk

(citat start)

[ ... ]

> Mitsvoterne er fra Moses tid. De er udtaget fra Bibelen, fra Torahen.
> givet fra Gud til det sit folk. Moses' lære er mere end lige det fem
> bøger og folket er blevet undervist i den lære i al den tid. Et arv, de
> har ført videre fra generation til generation.
>
> Fundet af gamle dokumenter har tydelig vist den nøjagtighed med hvilket
> teksterne har været videregivet.

Og de kan dateres til hvornår (C-14 datering, tak) ?

> Der er en skrigende modsætning i at du modsiger og mistænkeliggøre en
> lære og en tro som er grundlag for din guddoms komme.

Du misforstår mig.

Jeg mistænkeliggør ikke denne lære og tro. Jeg skelner blot mellem ...

1.
Guddommelig inspirerede hellige skrifter.

2.
Menneskeskabte skrifter.

Således betragter jeg *IKKE* - læs nu godt efter - Martin Luthers skrifter
som værende *guddommelig inspirerede*. Ligeledes mht. de andre (Kirkefædrene
osv.)
Ikke dermed sagt at jeg (og andre) ikke kan have glæde og gavn af disse
skrifter.

> Læren er blevet videreført af folket. Mener du et helt folk lyver?

Nej!

> Hvis ja, så bryder NT jo sammen.
>
> Hvis nej, så er Jesus ikke den ventede Messias.

Heri er vi úenige.

Tillad mig at begrunde hvorfor:

(lad os tage et hypotetisk eksempel,
Jeg overdriver "lidt" for at fremme forståelsen)

Lad os forestille os, at vi er Gud. Vi overbringer Moseloven til et
slavefolk, som vi lige har befriet.

I denne lov står der blandt andet ...

"Du må IKKE slå ihjel."
(2.Mos. (Ex.) 20,13)
(Law no 6 - internal reference)

Herefter går der mange år, og en dag "besøger" vi dette befriede slavefolk
*igen*.

Til vores store bedrøvelse konstaterer vi, at en-eller-anden skør idiot, en
såkaldt selvbestaltet "profet", har ændret vores lov og lokket (eller
bedraget) hele folket med på denne blindgyde, således at folket nu tror, at
vi har sagt:

"Du må IKKE slå ihjel,
men de dumme sorte (the black-one),
dem må du godt slå ihjel,
for de er jo slet ikke rigtige mennesker"

[ ... klip 2004-04-26 ... ]

Og se, det var jo ikke lige dét, der var vores hensigt, vel ?

-

Mener jeg hermed, at Jødedommen har fordrejet GT-skrifterne ?

Nej! På *INGEN* måde!!!

Dog bliver vi alligevel nødt til at skelne mellem, hvad Gud har sagt og så,
hvad mennesker har sagt. Okay ?

(citat slut)

Dette indlæg hævder Cyril besvaret, se ...
.... i hans indlæg til Andreas Falck ...

Date: 21. april 2004 CET 13:23
Subject: Re: Hvorfor bliver Jesus - eller hans disciple - ikke stenet her?

(citat start)

Jo. For jeg har nu flere gange forsøgt at forklare, hvad loven dækker
over, hvilket er ignoreret stort og fordi de kristne nu en gang har
bestemt at kun dette, som er i den (af den protestanske kirke) godkendte
canon er "inspirerede og gældende".

Hvilket er en fejlantagelse.
Canoniske skrifter er meget ældre. Loven, Torahen, blev fastslået i 432
fvt., profeterne, ca. 200 fvt. og de sidste af loven og de profetiske
skrifter m.m. noget før 100 fvt.
Ligeledes har det altid været vist at Torahen ikke indeholder hele
loven.

Der har altid været et mundtlig lov ved siden af, som blev givet videre
fra Moses til sit folk, for alt står ikke i de fem mosebøger.

Den lov, lige så inspireret som Torahen, har så på et tidspunkt været
skrevet ned.

(citat slut)

Spørgsmål ej besvaret:

Præcis hvornår kan vi dokumentere, at mistvot har eksisteret (som et skrift)
?

På tilsvarende vis mht. tsaddik.

Årsagen hertil skyldes, at det kunne være meget rart, om vi kunne få
dokumenteret, om hvorvidt Jesus er blevet direkte konfronteret med ordene.

-

Konklusionen bliver da (for mig at se), at Cyril ikke udfra GT-skrifterne
kan påvise, at de jødiske skrifter mistvot samt tsaddik ér guddommelig
inspirerede skrifter, hvorfor man heller ej kan forlange, at Jesus (eller en
anden Messiahs, hypotetisk set) *skal* overholde dem.

Sikkert noget tilsvarende mht. Talmud

Med kærlig venskablig hilsen,
Mogens Kall
The servant of Michael.

Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm

Ønskes oplysninger om Mormonerne, Jehovas Vidner eller en anden sekt,
da kontakt Dialogcentret http://www.dci.dk/
(denne kilde er *GRATIS*, Matt.10,8b, modsat "visse" andres)

Last-Informationfile:
1662 news:sbX3c.108512$jf4.6509896@news000.worldonline.dk
1847 news:wWtfc.143210$jf4.7527548@news000.worldonline.dk

File-number: