Salmevalg og Grosbøll - et helhedssyn!
Fra : Bo Warming

Dato : 26-04-04 02:15

Salmevalg og Grosbøll - et helhedssyn!

Stefans-kirken afholdt afholdt en velbesøgt frilufts-sommer-gudstjeneste i
Nørrebro-parken under banneret "Lad jer ikke forarge", men da to lesbiske
lod sig vie i kirken på basis af dokumentfalsk, som de straks derefter
tilstod og annulerede, så valgte præst og bisp at politi-anmeldelde den
uskyldige happening, hvilket domstolen anså for grundløs trætte, og den
undlod at straffe lovovertrædelsen, da dommeren straks indså, at
forbrydelsen havde intet offer(andet end at den stolte præst var blevet
ydmyget med lidt tidsspilde).

Sct. Andreas-kirken vendte heller ikke venstre kind til, da et
menighedsmedlem skrev læserbreve og holdt verdslige foredrag om
"evangelisk-luthersk reinkarnation". Præsten ekskluderede og bispen hoppede
uden forbehold på præstens dømmesyge vogn (ligesom samme bisp bakkede op om
nævnte dokumentfalsk-politianmeldelse, hvormed folkekirken latterliggjorde
sig i tolerante danskeres øjne).

Anderledes evne til at få tingene til at glide udviste Helsingør-bispen, da
Grosbøll i ti år havde forkyndt netop den moderne kultur-kristendom, som de
fleste folkekirkemedlemmer tror på,

En avisjournalist boganmeldte med aggressiv drejning.. Roskildebispen har
rost debatten som gavnlig folkekirke-PR, ved at der udvistes rummelighed.
Måske dette svækkes af, at denne flinke bisp har seriøst, fornylig kaldt sig
selv skitzofren (dvs syg og uvederhæftig?) i et radio-interview
("Løkkegaard" P1, kan høres på nettet).

Min drøm af en folkekirke er en kirke, hvor talrige bisper, præster og
menighedsråd havde bakket op om, at Grosbøll ikke fyredes, og man burde have
tilbudt at arbejde for snarlig ny-ansættelse af ham i eget sogn/stift , hvis
fyring kom på tale. Ligeledes burde flest mulig have hilst det
reinkarnationstroende menighedsrådsmedlem velkommen i deres sogn og stift i
nuværende årtusind, hvor hans menighedsrådsvalgperiode forlængst var ophørt,
og det var hans status som folkevalgt, som de reinkarnations-intolerante
ville til livs (eller ville de udtrykke foragt for vælgerne i det lokale
menighedsrådsvalg-demokrati i sognet, hvor han var valgt?).

Talrige sogne, hvor jeg har søgt sognebåndsløsning i de senere år, har
afvist mig, vistnok fordi jeg ikke er som folk flest (bl.a. Glistrup-fan).
Andre præster straks tilbudt sig. God stil.

I protest mod eksklusionen af det reinkarnations-propaganderende
ex-folkekirkemedlem fra Sct Andreas sognet, har jeg ladet mig oplære og
firme som katolik, og har meddelt dette ærligt overalt - men ingen har
ekskluderet mig. Katolikkerne har storsindet stil og selvtillid, så de
aldrig kunne drømme om at udsmide. Andre har nok satset på repressiv
tolerance, og ikke ønsket at give mig reklame og martyrium. God stil.

Jesus anbefalede at vende venstre kind til, og var godt eksempel derpå¨på
Golgatha,

Det roser Nietzsche ham for, og denne moralske, kristne, moralangribende,
kristendomsangribende digterfilosof anbefaler Jesus som et eksempel til
efterfølgelse.

Det rummer et Gandhisk fredsbudskab, som der kan læres mere af, end af Mel
Gibsons tortur-film.Sagt i korthed på Glistrup-dansk, fodbolddansk: "Gå
efter bolden, ikke efter manden".

Iøvrigt mener jeg at Fyns-bispen, der vil have færre snobrødsbagere og mere
teologisk tyngde, er på vildspor. Ligesom de, der lader kirkekoncerter og
salmevalg gå udenom Bach, Handel Mozart, Schubert, Ingemann og Grundtvig
ørehængere. Sidstnævnte lod salmer synge på tidens schlagere ("Vartov
gallopader") . Det havde teologisk tyngde, jvf følgende fyndord fra Ebbe
Kløvedal Reichs yndlingsprofessor

"Grundtvig forlangte en kirke af levende mennesker, og som man vel kan sige,
han grundlagde en kirke på den enkeltes oplevelse af samfundet". Vilhelm
Grønbech

"Grundtvig gør forsøg på at skabe den danske dogme-menighed om til en
kult-kirke". Vilhelm Grønbech

"Grundtvig varsler om en menneskehed, dervil sætte samfund i stedet for
isolation, forlange koret&marchen i stedet for stemningen-ved-solnedgangen,

livet i stedet for beskuelse-og-nydelse-af-livet". Vilhelm Grønbech

FORKORT FRIT

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 26-04-04 16:14

Bo Warming wrote:

> [...]
> som et eksempel til efterfølgelse.
>
> Det rummer et Gandhisk fredsbudskab, som der kan læres mere af, end

Det forekommer mig lige lovligt kunstigt at stille Gibsons Passionsskildring
op imod Jesu Budskab: Tværtimod understreger den jo netop at Jesus i
ALLERHØJESTE grad Selv udlevede dèn livsholdning, Han pålagde os andre. Har
du overhovedet set filmen?

Anders Peter Johnsen

Fra : Bo Warming

Dato : 26-04-04 20:58

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> wrote in message

> [...]
> op imod Jesu Budskab: Tværtimod understreger den jo netop at Jesus i
> ALLERHØJESTE grad Selv udlevede dèn livsholdning, Han pålagde os andre.

Hvis jeg var omringet af fjendtlige soldater, der ville henrette mig, så er
klog handling at flygte.

Jesus kunne have flygtet fra Getsemane have, men havde et kald og en
profeti, der skulle udleves.

Han vendte venstre kind til jødepræsteskabets dødsønske, men han beder
intetsteds om, at kristne skal gå i hans fodspor i så extrem grad.

Vi skal vende den venstre kind til i betydningen GÅ EFTER BOLD EJ MAND, og
ikke kræve hævn - kun sikre at forebyggende straffe sker.Og tilgive som den
utro godsforvalter blev tilgivet, skønt han var uundskyldelig egoistisk
storbedrager.

Gibson-filmen er om en god-ond forenklende muslimagtig kristendom, og den er
populær i mellemøsten, hvor koranen svælger i helvedsberetninger om de
pinsler vantro skal lide efter døden.

Gibson-film er uvægerlig en opfordring til aggressiv religion om at de
onde - fx dem der dræbte Jesus - er så forfærdelige at de selv fortjener
sådant. Gibson er Bush-mand og filmen skal gavne Bush-genvalg, om at der er
onde skurke der godkender abort, og skurke der modarbejder Irak-krig.

Fra : Kim2000

Dato : 26-04-04 22:04

(klip) en masse

> sådant. Gibson er Bush-mand og filmen skal gavne Bush-genvalg, om at der
er
> onde skurke der godkender abort, og skurke der modarbejder Irak-krig.

Det er i hvert fald første gang jeg har set et indlæg der perspektivere sig
gennem Stefans-kirken, sin egen eksklution fra snart sagt hvad som helst,
til koranen, til Gibson; for at nå frem til at Passion Of Jesus er lavet for
at få Bush genvalgt. En sådan perspektivering er vist ikke set før i
Usernets historie....

mvh
Kim

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 26-04-04 22:30

Bo Warming wrote:

> Gibson-filmen er om en god-ond forenklende muslimagtig kristendom,

Hva'be'har?

Det er da netop tværtimod den totalpacifistiske Jesus, der frivilligt vælger
at gå i døden for os og vore synder, filmen viser?

> og
> den er populær i mellemøsten, hvor koranen svælger i
> helvedsberetninger om de pinsler vantro skal lide efter døden.

Skægt nok, så finder jeg tværtimod dens Judasbeskrivelse som een af de mest
sympatiske, jeg længe er stødt på: Det er jo også til en vis grad HANS
lidelseshistorie, der udpensles, da han som den stakkels mand han jo er
bogstaveligt talt har alle Helvedes dæmoner - med Satan i spidsen - efter
sig. Jeg har ganske svært ved at tro at nogen, der ser filmen, ligefrem
fryder sig over dèt.

> Gibson-film er uvægerlig en opfordring til aggressiv religion om at de
> onde - fx dem der dræbte Jesus - er så forfærdelige at de selv
> fortjener sådant.

Hvor I alverdens riger og lande ser du - netop du, Bo, som jo ellers ikke
engang kan tage Adolf Hitler & Co's erklærede nazisme, endsige Holocaust
seriøst - "opfordring til aggressiv religion" i filmen?

Tværtimod helbreder Jesus jo blandt andet ypperstepræstens tjener! Filmen
fremstiller de jødiske ypperstepræster som unødvendigt stivnakkede, javel,
ligesom den ISÆR fremstiller de romerske bødler som umenneskeligt
sadistiske, men det bruges jo udelukkende som baggrund for at vise det
egentlige vigtige, nemlig Kristus og Hans Offervilje. Du synes at miste
fokus?

> Gibson er Bush-mand og filmen skal gavne
> Bush-genvalg, om at der er onde skurke der godkender abort, og skurke
> der modarbejder Irak-krig.

Jeg kan overhovedet ikke følge dig i dit konspirationsteoretiske sludder:
Forhold dig i stedet til selve filmen og ikke - ligesom alle mulige andre
'bedrevidende' kritikere - til alle mulige motiver, som du mere eller mindre
uberettiget tillægger instruktøren.

Jeg mener tværtimod at filmen snarere i god kristen ånd prædiker sympati med
de misforståede "skurke" end søger nogen "hævn" over dem: Det er jo ikke
"Jøden Süss", men derimod den absolutte modsætning, der her er tale om.
Husk blandt andet korsordene : "Tilgiv dem Fader, for de ved ikke hvad de
gør!", som også virkelig understreges i filmen.

Sagt på nudansk fremstiller filmen IKKE Jesus som "en stakkels forfulgt
martyr, som 'de onde jøder slog ihjel'", men derimod som en uhyggeligt
viljesstærk mand, som begår fuldt overlagt "suicide by cop", for at frelse
Verden ifølge sit kald. Ifølge dit store idol Nietzsche er det jo netop også
hele den mere jordnære pointe at Jesus udstiller perversiteten i dèt Michel
Focault vist senere har kaldt "rituel vold": Det er jo netop den totale
antitese til voldelig fundamentalisme, Jesus opstiller ved bogstaveligt talt
at lade sig slagte uden på nogen måde at hævne, men derimod tilgive og
gengælde ondt med godt.

Det er jo NETOP ikke een eller anden fascistoid "Hævneren fra Helvede"-
fremstilling, man ser rejse Sig fra Graven, men derimod Jesus Kristus som
selveste den Saliggjorte og Sejrende Genopstandne Frelser, meget lig
Thorvaldsens smukke statue af Ham i Vor Frue Kirke...

Men okay, du tror jo så heller ikke - ifølge dit eget udsagn - på filmens
slutning, så det er måske dèr, den proverbiale "hund" ligger begravet?

Anders Peter Johnsen