Hvorfra ser en kristen kristendommen bedst~
Fra : Lars Kristensen

Dato : 24-04-04 15:12

Indefra eller udefra?

Lidt dumt spørgsmål, for en kristen kan ikke se sin religion udefra,
for så er vedkommende ikke længere kristen. Så spørgsmålet må vel mere
være:

Hvornår kan en kristen stole på en beskrivelse af kristendommen, set
udefra af en "ikke-kristen"? Her tænker jeg ikke på folk som er
konverteret til kristendom.

Samme spørgsmål kan faktisk stilles til en hvilken som helst
religionsudøver, hvor kristendom er udskriftet med udøverens religion.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Fra : Harald Mossige

Dato : 24-04-04 15:30

"Lars Kristensen" <lars@hjertensfryd.dk> wrote in message
> [...]
>
> Samme spørgsmål kan faktisk stilles til en hvilken som helst
> religionsudøver, hvor kristendom er udskriftet med udøverens religion.

På den andre siden, har "kristendommen" behov for å vite hvordan den
forstått av mennesker som er "utenfor".

HM

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 24-04-04 16:31

I news:408a79d8@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

[ ... ]
> På den andre siden, har "kristendommen" behov for å vite hvordan den
> forstått av mennesker som er "utenfor".

Det er i al fald en rigtig god idé dersom kristne prøver at se og
forstå hvordan kristendommen ses og forstås af dem "udenfor"!

Det vil jo alt andet lige give den kristne en langt bedre, bredere og
mere nuanceret syn på sin egen tro

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://bibel-skole.dk/
*** Alle med debatforum ***

Fra : Harald Mossige

Dato : 24-04-04 18:14

"Andreas, Ravsted" <sort@hul.invalid> wrote in message
> [...]
> forstå hvordan kristendommen ses og forstås af dem "udenfor"!
>
> Det vil jo alt andet lige give den kristne en langt bedre, bredere og

Og så er det han Andreas som fortel det. Tenk, han HM rtur ikkje at han
Andreas snakker sandt. Han Andreas har altfor mange gonger klippa bort
nærgåanse spørsmål, forsvara seg med salver av bibelhenvisninger og angrepet
hedningen HM når HM kar klora litt ubehagelig i "kalken". Han HM har tatt i
bruk Andreas sitt killerfilter.

HM

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 24-04-04 19:22

I news:408aa069$1@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

[ ... ]
> Og så er det han Andreas som fortel det. Tenk, han HM rtur ikkje at
> han Andreas snakker sandt.

Det er da dit problem om du mener jeg taler sandt eller ej. Jeg gav
blot udtryk for min holdning, som tilfældigvis jo også faldt sammen
med din holdning denne gang.

> Han HM har tatt i bruk Andreas sitt killerfilter.

Jamen dette er da herligt!!!!

Nu bliver man også killfiltret blot fordi man giver en person ret i de
betragtninger vedkommende fremfører LOL

Fra : Harald Mossige

Dato : 24-04-04 19:46

> [...]
> med din holdning denne gang.

> Jamen dette er da herligt!!!!
>
> Nu bliver man også killfiltret blot fordi man giver en person ret i de

Har vi ikke et hensiktsmessig filtet ;-}

HM

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 24-04-04 19:59

I news:408ab5cc$1@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

> Har vi ikke et hensiktsmessig filtet ;-}

Hovsa, du kan jo ikke se mit indlæg når jeg er i dit killfilter, og
dermed heller ikke svare mig LOL

Fra : Harald Mossige

Dato : 24-04-04 20:33

> I news:408ab5cc$1@news.wineasy.se skrev
> Harald Mossige følgende:

> Hovsa, du kan jo ikke se mit indlæg når jeg er i dit killfilter, og
> dermed heller ikke svare mig LOL

Takk, i like måte.

HM

Fra : Peter B. Juul

Dato : 24-04-04 22:03

"Andreas, Ravsted" <sort@hul.invalid> writes:

> Hovsa, du kan jo ikke se mit indlæg når jeg er i dit killfilter, og
> dermed heller ikke svare mig LOL

Andreas, det er vel ikke så svært at fatte det: Killfiltre fungerer
forskelligt i forskellige programmer.

Nogle systemer viser slet ikke filtrerede beskeder. Andre markerer dem
som filtreret, men så det stadig er muligt at læse dem - de springes
bare over i den almindelige gennemgang (sådan fungerer mit) og atter
andre lægger til og trækker fra, så man f.eks. altid ser svar på ting,
man selv har skrevet (sådan _kan_ mit fungere, hvis jeg sætter det op
til det.)

(og før du spørger: Nej, din nye adresse er ikke i mit
kill-filter. Jeg venter til du opfører dig tovligt. Det er en slags
"prøveløsladelse" )
--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm not ignoring any facts.
The RockBear. ((^)) I'm simply ignoring you.

Fra : Harald Mossige

Dato : 24-04-04 22:30

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> wrote in message

> [...]
>
> (og før du spørger: Nej, din nye adresse er ikke i mit
> kill-filter. Jeg venter til du opfører dig tovligt. Det er en slags

Endå ein mulighet finnes. Det mentale killerfilteret.Det fungerer De er like
effektivt som automatisk syndsforlatelse. (Hei AF.)

HM

Fra : Peter B. Juul

Dato : 25-04-04 22:23

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> writes:

> Endå ein mulighet finnes. Det mentale killerfilteret.

Ja, det brugte jeg også engang. Det digitale er hurtigere.

--
Peter B. Juul, o.-.o "[Tor Nørretranders] er feteret i medierne
The RockBear. ((^)) som 'videnskabsjournalist' og ofte også

Fra : Harald Mossige

Dato : 25-04-04 22:45

> Ja, det brugte jeg også engang. Det digitale er hurtigere.

Ja, og nå har du brukt det to ganger

HM

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 24-04-04 22:39

I news:m2smetw0lb.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk skrev
Peter B. Juul følgende:

[ ... ]
> (og før du spørger: Nej, din nye adresse er ikke i mit
> kill-filter. Jeg venter til du opfører dig tovligt. Det er en slags
> "prøveløsladelse" )

hi hi - du har en dejlig humor.

Skulle din vej nogen gang falde forbi Ravsted, så kig endelig ind

Fra : Kim2000

Dato : 24-04-04 20:42

> hedningen HM når HM kar klora litt ubehagelig i "kalken". Han HM har tatt
> bruk Andreas sitt killerfilter.

Det er godt nok en barsk gruppe den her, man må end ikke give folk ret før
man falder i unåde....

Fra : Harald Mossige

Dato : 24-04-04 20:52

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> wrote in message

> Det er godt nok en barsk gruppe den her, man må end ikke give folk ret før
> man falder i unåde....

Kim2000:
Merk deg. Denne gemyttelige passiaren mellom AF og meg blir missforstått vis
du ikkje kjenner forhistorien.

HM

Fra : Kim2000

Dato : 24-04-04 20:59

> Merk deg. Denne gemyttelige passiaren mellom AF og meg blir missforstått
vis
> du ikkje kjenner forhistorien.

okay, så er jeg mere rolig

Mvh
Kim

Fra : Harald Mossige

Dato : 24-04-04 21:31

> vis
>
> okay, så er jeg mere rolig
>
> Mvh
> Kim

}

HM

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 24-04-04 22:40

I news:408ac2eb$0$273$edfadb0f@dread16.news.tele.dk skrev
Kim2000 følgende:

> Det er godt nok en barsk gruppe den her, man må end ikke give folk
> ret før man falder i unåde....

Det er jo noget af det der er så skønt her på usenet

Fra : jørgen

Dato : 24-04-04 17:22

"Lars Kristensen" <lars@hjertensfryd.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvornår kan en kristen stole på en beskrivelse af kristendommen, set
> udefra af en "ikke-kristen"? Her tænker jeg ikke på folk som er

Indenfor almindeligheder kan en ikke-kristen måske godt bidrage til en
forståelse af visse aspekter i kristendommen, eks. hvordan en menighed
fungere og opfører sig i samfundet. Men ellers skal man have Guds Ånd for at
kunne forstå de åndelige ting :

"Et sjæleligt menneske tager ikke imod det, der kommer fra Guds ånd; det er
en dårskab for sådan et menneske, og det kan ikke fatte det, for det
bedømmes kun efter Åndens målestok. Det åndelige menneske derimod bedømmer
alt, men selv bedømmes det ikke af nogen; for »hvem kender Herrens tanker og
kan belære ham?« Men vi har Kristi tanker." 2 Kor 2,14-16

mvh jørgen.

Fra : (Per Røn

Dato : 25-04-04 08:54

Lars Kristensen <lars@hjertensfryd.dk> wrote:

> Lidt dumt spørgsmål, for en kristen kan ikke se sin religion udefra,
> for så er vedkommende ikke længere kristen.

Og hvorfor skulle en kristen ikke kunne gøre det? Hvorfor skulle en
kristen ikke kunne skelne mellem tro og viden, og eksempelvis snakke om
Per Erik Rønne

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 25-04-04 14:59

per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid (Per Rønne) mælte sligt:

>Og hvorfor skulle en kristen ikke kunne gøre det? Hvorfor skulle en
>kristen ikke kunne skelne mellem tro og viden, og eksempelvis snakke om

Primært fordi Josef aldrig nogensinde har heddet "Yusuf". På hebræisk
navnet. På græsk hedder han »Iôsêf«.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Ha ha ha ha -- oh, 'concubine', 'erogenous zo-o-one',
'loose woman', 'erogenous zone'..."

Fra : (Per Røn

Dato : 25-04-04 15:35

Rasmus Underbjerg Pinnerup <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote:

> per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid (Per Rønne) mælte sligt:

> Primært fordi Josef aldrig nogensinde har heddet "Yusuf". På hebræisk
> navnet. På græsk hedder han »Iôsêf«.

Og derfor skulle en kristen ikke kunne skelne mellem tro og viden?
--
Per Erik Rønne

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 25-04-04 15:45

per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid (Per Rønne) mælte sligt:

>Og derfor skulle en kristen ikke kunne skelne mellem tro og viden?

Nej, derfor skulle en kristen ikke kunne skelne mellem »den historiske
Yeshua ben Yusuf« og »kristendommens Jesus«, eftersom den historiske
skikkelse snarere har heddet »Jeshua‘ ben Josef«.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"This translation is subject to revision according to the Latin typical
edition (editio typica) when it is published."

Fra : Peter B. Juul

Dato : 25-04-04 22:25

Rasmus Underbjerg Pinnerup <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> writes:

> Nej, derfor skulle en kristen ikke kunne skelne mellem »den historiske
> Yeshua ben Yusuf« og »kristendommens Jesus«, eftersom den historiske
> skikkelse snarere har heddet »Jeshua‘ ben Josef«.

Det kunne jo være en kristen araber, der af en eller anden grund
snakkede arabisk, når har "var troende" og arabisk, når han "var
historisk."

--
Peter B. Juul, o.-.o "Første bind i Sandman-serien er noget af det
The RockBear. ((^)) bedste der er udgivet i tegneseriemediet

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 26-04-04 00:15

p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk (Peter B. Juul) mælte sligt:

>Det kunne jo være en kristen araber, der af en eller anden grund
>snakkede arabisk, når har "var troende" og arabisk, når han "var
>historisk."

Arabisk og arabisk, you say? Så burde han i hvert fald tale om »Isa« i
mindst én af de to kontekster.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
Sona, si latine loqueris!

Fra : Peter B. Juul

Dato : 26-04-04 09:32

Rasmus Underbjerg Pinnerup <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> writes:

> Arabisk og arabisk, you say?

Læs hvad jeg mener, ikke hvad jeg skriver, vantro hund!

--
Peter B. Juul, o.-.o "Vreden gudinde besyng,
The RockBear. ((^)) som greb Montaquiden Romeo."

Fra : Britt Malka

Dato : 25-04-04 10:34

On 24 Apr 2004 07:11:34 -0700, lars@hjertensfryd.dk (Lars Kristensen)
wrote:

>Indefra eller udefra?

Mit bud ville være begge veje fra.

>Lidt dumt spørgsmål, for en kristen kan ikke se sin religion udefra,
>for så er vedkommende ikke længere kristen.

Nej, han kan ikke selv se det udefra, men han kan se det udefra gennem
andres øjne - hvis han altså tør!

Her i Frankrig har der været vist to dokumentar-serier i hver ti
afsnit. Vi har købt de sidste ti på dvd, og de handler om
kristendommens barndom.

Eksperterne, som de to journalister bag udsendelsen, har brugt, kommer
fra mange forskellige steder. Der er protestantiske, katolske og
jødiske teologer, der er historikere m.fl.

Billedet burde derfor være nuanceret, og der er da også af og til
større forskellige imellem det, de enkelte eksperter har ræsonneret
sig frem til. Fx mente nogle, at Lucas var forfatteren til Apostelens
Gerninger, mens andre mente, at han ikke var, og atter andre fandt
ikke spørgsmålet væsentligt.

Det er meget spændende udsendelser, der - som nævnt - havde flere
tydeligvis kristne eksperter blandt deltagerne.

Alligevel rakker det katolske magasin "Pelerin" ned på udsendelserne.

Så virker det på mig som om, at der er nogle sandheder, man ikke vil
se. Man vil lukke øjnene og holde sig for ørene og synge
"la-la-la-la-la, jeg kan ikke høre dig!".

>Hvornår kan en kristen stole på en beskrivelse af kristendommen, set
>udefra af en "ikke-kristen"? Her tænker jeg ikke på folk som er
>konverteret til kristendom.

I mit eksempel stoler den kristne (Pelerin) end ikke på beskrivelsen
indefra, fordi den ikke passer ind i deres billede af kristendommen.

Men ellers burde en kristen kunne stole på en beskrivelse af
kristendommen, når den er velunderbygget. Det kan være fra
videnskabelige undersøgelser af fysiske ting (som fx Torino-ligklædet)
eller studier af skrifterne og det nye testamente.

Så er spørgsmålet bare, om de tør.

>Samme spørgsmål kan faktisk stilles til en hvilken som helst
>religionsudøver, hvor kristendom er udskriftet med udøverens religion.

Med samme svar, ville jeg mene.
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : Vidal

Dato : 25-04-04 13:47

Britt Malka wrote:

> Så virker det på mig som om, at der er nogle sandheder, man ikke vil
> se. Man vil lukke øjnene og holde sig for ørene og synge
> "la-la-la-la-la, jeg kan ikke høre dig!".

Måske kan vi også have forskellige 'sandheder'.

Du har jo f.eks. givet udtryk for, at Jesus var en
doven fyr, der ikke gad arbejde og derfor udnyttede
de fattige for at kunne opretholde en livsstil.

Din mand Cyril mener, jomfru Maria var en luder og
Jesus var alfons.

Se det er sandheder, der gælder for dig og din mand,
men selvfølgeigt ikke for de kristne i gruppen her.

Der er jo også sandheder du lukker øjnene for, eksempelvis
Frankrigs udtalte fjendtlige holdning mod jøder f.eks. i
forhold til Danmark.

Det vil du ikke gerne høre og griber gerne til midler for
ikke at se.

Så virker det på mig som om, at der er nogle sandheder,
du heller ikke vil se. Du vil lukke øjnene og holde dig
for ørene og synge "la-la-la-la-la, jeg kan ikke høre dig!".

Og du gør det klart mere end andre.

Venlig hilsen,

Villy dalsgaard

Fra : Cyril Malka

Dato : 25-04-04 15:54

Goddag Rasmus

Den Sun, 25 Apr 2004 16:45:23 +0200 skrev Rasmus Underbjerg Pinnerup om
Re: Hvorfra ser en kristen kristendommen bedst? :

RUP> Nej, derfor skulle en kristen ikke kunne skelne mellem »den
RUP> historiske Yeshua ben Yusuf« og »kristendommens Jesus«, eftersom
RUP> den historiske skikkelse snarere har heddet »Jeshua___ ben Josef«.

Sandsynligvis ikke, nej... Højst ben Myriam, hvis der er været et
efternavn.

--
Venligst

Cyril

et-sect-era - Aktualitetsblad om sekternes verden
et-sect-era 3. årgang - nr. 48 - Nyheder: Tusinder af Jehovas Vidner
bliver misbrugt
http://www.etsectera.com/ - http://www.sekter.org/

Fra : (Per Røn

Dato : 25-04-04 16:24

Cyril Malka <news@malka.co.il> wrote:

> [...]
> Re: Hvorfra ser en kristen kristendommen bedst? :

> Sandsynligvis ikke, nej... Højst ben Myriam, hvis der er været et

Hans patronymikon [ikke slægts- eller efternavn] ville have været
knyttet til Josef. Fra hvem han jo også nedstammer fra David .
--
Per Erik Rønne

Fra : Cyril Malka

Dato : 25-04-04 16:44

Goddag Per

Den Sun, 25 Apr 2004 17:24:13 +0200 skrev Per Rønne om Re: Hvorfra ser
en kristen kristendommen bedst? :

PR> Hans patronymikon [ikke slægts- eller efternavn] ville have været
PR> knyttet til Josef. Fra hvem han jo også nedstammer fra David .

Nej, for han påstods at være "af Gud". I evangeliet tiltales han også
som "Marias søn", hvilket jo er usandsynligt hvis Josef havde
faderskabet på nogen måde.

Og i øvrigt nedstammer han ikke fra David.

jf. news:<20040423103746.0ae96024@cylle>

hvor dette er noget mere uddybet.