Skal vi genoverveje Fundatsen?
Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 23-04-04 14:40

Hej i Gruppen!

Er det ikke snart på tide at vi sætter os i fællesskab og genovervejer
fundatsen for denne nyhedsgruppe?

Eet eller andet sted virker det jo desværre som om at den er sat ud af
kraft...

Jeg kunne godt tænke mig at man - i hvert fald i fundatsen - noterede at vi
helt sikkert diskuterer ud fra forskellige overbevisninger, men at der netop
skal være plads til dèt. Der lyder lidt mange "*plonk*" og
"FUT"-bemærkninger herinde i øjeblikket, nærmest som en anden borgerkrig...

Vi er for mig at se inde i en nærmest kup-agtig tilstand, hvor
enkeltpersoner prøver at "overtage" gruppen, hvilket må og skal forhindres,
hvis dette skal fortsætte som et velfungerende åbent forum, BÅDE for folk
som har "rent intellektuel" interesse i Kristendommen og for folk, som
grundet personlig tro (uanset hvilken) har interesse i at diskutere
Kristendom med folk af forskellige kristne og ikke-kristne
trosoverbevisninger.

Det er jo NETOP ikke en sekt, der her, men det skulle vist forestilles at
være et frit, demokratisk forum?

Anders Peter Johnsen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 23-04-04 14:56

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:40891ccd$0$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> trosoverbevisninger.
>
> Det er jo NETOP ikke en sekt, der her, men det skulle vist forestilles at

Jeg har tænkt de samme tanker flere gange de sidste mange dage.
Mvh.Bodil.

Fra : Cyril Malka

Dato : 23-04-04 15:13

Goddag Bodil

Den Fri, 23 Apr 2004 15:55:34 +0200 skrev Bodil Grove Christensen om Re:
> [...]

> at være et frit, demokratisk forum?

Jeg har tænkt de samme tanker flere gange de sidste mange dage.

Warf!

God idé!

Jeg synes vitterligt at fundatsen til dk.livssyn.kristendom skal laves
om. Måske kunne man tilføje:

- Der forbydes folk at smække andre i deres kill-filter
- Malkerne må under ingen omstændigheder give igen når de flammes.

Ja! God idé! genielt: Gruppen her er kun til dem som os, ikek som andre,
for vi er nemlig ingen sekt...

Gør det!

FUT: dk.snak.mudderkastning hvor den slags hører til. Så kan I bearbejde
en fundats dér, som vil måske passe bedre til gruppens ånd.

--
Venligst

Cyril

Fra : Søren Bo Rødgaard He~

Dato : 23-04-04 15:37

On Fri, 23 Apr 2004 15:40:29 +0200, "Anders Peter Johnsen"
<anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> wrote in
<40891ccd$0$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

>Hej i Gruppen!
>
>Er det ikke snart på tide at vi sætter os i fællesskab og genovervejer
>fundatsen for denne nyhedsgruppe?

Nu har jeg læst fundatsen igennm, og umiddelbart ser jeg ikke nogen
grund til at ændre den, men har du noget specielt i tanke?

>Eet eller andet sted virker det jo desværre som om at den er sat ud af
>kraft...

Enig.

>... Der lyder lidt mange "*plonk*" og
>"FUT"-bemærkninger herinde i øjeblikket, nærmest som en anden borgerkrig...

Det ser jeg ikke som en svaghed ved fundatsen, snarere - som det er i
øjeblikket - at det er holdning hos de to personer der har haft
travlset med dette, der er problemet.

> [...]
>grundet personlig tro (uanset hvilken) har interesse i at diskutere
>Kristendom med folk af forskellige kristne og ikke-kristne

Hvis vi begynder at ændre på dette ud fra den aktuelle situation, så
mener jeg at netop at de personer der hentydes til har fået lov til at
sætte dagsordnen langt ud over, hvad vi allerde har været vidne til.

>Det er jo NETOP ikke en sekt, der her, men det skulle vist forestilles at
>være et frit, demokratisk forum?

Derfor ser jeg heller ikke nogen grund til at ændre på fundatsen - det
vil netop være udtryk for at lade sig diktere.

Fx kan man vælge helt at ignorere de indlæg de pågældende FUT'er,
eller helt ignorere dem. Så længe man hopper med på vognen fortsætter
det, som rammende beskriver som "en nærmest kup-agtig tilstand".

Med venlig hilsen
Søren Bo Rødgaard Henriksen

Fra : Britt Malka

Dato : 23-04-04 15:52

On Fri, 23 Apr 2004 16:37:13 +0200, Søren Bo Rødgaard Henriksen
<sbrh@c.dk> wrote:

>Det ser jeg ikke som en svaghed ved fundatsen, snarere - som det er i
>øjeblikket - at det er holdning hos de to personer der har haft
>travlset med dette, der er problemet.

Hvordan kan det være et problem, at vi nægter at læse tilsvinende
indlæg?

Er det et problem, at man netop ikke kan få lov at svine os til i
denne gruppe?

I, der har denne tilbøjelighed, har da dk.snak.mudderkastning til det.

Mig bekendt er det ikke indholdt i fundatsen for denne gruppe.

>Fx kan man vælge helt at ignorere de indlæg de pågældende FUT'er,
>eller helt ignorere dem.

Det ville være rart, ja, hvis man enten ignorerede indlæggene eller
man kunne holde sig til emnet endda?

En FUT, der bliver ignoreret, viser jo desværre kun, at man nægter at
overholde etiketten, selv om man har kendskab til. Det er der jo
heldigvis midler imod, medmindre de enkelte udbyder har for meget at
lave og derfor ikke tager klager alvorligt. Det vil snart vise sig.
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 23-04-04 16:03

I news:54bi805c2n556negfbdklair49dlf9goud@4ax.com skrev
Britt Malka følgende:

[ ... ]
> [...]
> heldigvis midler imod, medmindre de enkelte udbyder har for meget at
> lave og derfor ikke tager klager alvorligt. Det vil snart vise sig.

Så du har sendt en stribe kalger.

Har du også husket at sende klage over din gemal Cyrill?

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 23-04-04 16:12

Søren Bo Rødgaard Henriksen wrote:
> [...]

> eller helt ignorere dem. Så længe man hopper med på vognen fortsætter
> det, som rammende beskriver som "en nærmest kup-agtig tilstand".

Nej, du har ret...Det er jo sådan set antiterror-lovgivningsparadokset om
igen?

Amerikanere - eller for den sags skyld tyskere - der spørger sig selv: "Tror
vi på uhindret demokratisk frihed?"

Tror vi på demokratiet, og er vi dermed nødt til at sætte visse grænser, for
at det ikke automatisk ender i forført totalitarisme?

Eller ER dèt grundliggende forført totalitarisme?

(Som tidligere nævnt studerer jeg selv "Menneskerettigheder i jura og
politik" på min overbygningsuddannelse ved Historie på Københavns
Universitet og prøver at perspektivere til "sækulariseringen" mht. speciale
om 8 måneder.
At min kære afdøde far selv var jurist med stærk fritidsinteresse for den
græske lovskriver Solon og jeg selv som luthersk kristen - til en vis grad -
dyrker Moses som "lovforfatter" og Kristus som "Lovens Ophævelse under
Nådens Regimente" gør det næppe meget lettere, men så meget desto mere
spædende!)

Lov sætter grænser. Tilbagevendende problem: Balancen mellem rettigheder og
pligter, hvor det ene desværre næppe giver praktisk mening uden det andet,
selv om den (kristne?) grundtanke er at lov netop også gælder enhver
forbryder, hvorforuden lov bare ikke er lov, men privilegium...

Anders Peter Johnsen

Fra : Søren Bo Rødgaard He~

Dato : 23-04-04 19:19

On Fri, 23 Apr 2004 17:11:51 +0200, "Anders Peter Johnsen"
<40893238$0$130$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

>Lov sætter grænser.

Ja, men man kan også vælge at udvide din sætning: Lov sætter grænser,
og grænder definerer din frihed.

Og aktuelt kan det omsættes til: Fundatsen har afstukket nogle rammer
eller vilkår for denne nyhedsgruppe, og inden for disse præmisser kan
man så fri udtrykke sig.

Og for mig ser jeg pt. ikke problemet i en mangelfuld fundats, men
dybest set om den respekteret - eller ånden i den bliver respekteret..

Naturligvis kan det ikke undgås at der opstår situationer i en
nyhedsgruppe som denne, hvor fundatsen bliver tilsidesat. Og igen er
der tale om enkeltstående tilfælde permanente tilsidesættelser.

I praksis er der vel ret beset ingen reel saktionsmulighed, med mindre
nyhedsgruppen er modereret, og det ville være en beklagelig udvikling.

Jeg kan kun sige, som jeg tidligere har sagt, læg de ubehagelige
elementer på is, enten for en tid eller permanet. Jeg mener,
erfaringerne i gruppen taler ligesom sit eget tydelige sprog. Før
eller siden når man et punkt, hvor man ganske enkelt må sige til sig
selv: Nu står jeg af, og så må modparten så synes at han/hun har ret
eller fået det sidste ord - hvis det er det der skal til, so be it.

---------------------------
http://soren.somet.dk

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 23-04-04 17:00

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> wrote in message

> Er det ikke snart på tide at vi sætter os i fællesskab og genovervejer
> fundatsen for denne nyhedsgruppe?

Jeg synes egentlig fundatsen er fin nok, det er mere efterlevelsen af den
der halter

Jeg tror at det handler om en forandring indefra og ikke udefra. Derudover
en klar afstandtagen fra en kerne gruppe, når folk ikke efterlever
fundatsen. Derudover bør man vel bare ignorerer folk der ikke følger
fundatsen, når de laver tråde og gøre opmærksom på bruddet når de forfølger
visse emner/grupperinger osv.

mvh Kenn

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 23-04-04 17:25

Kenn L. Schjødt wrote:
> [...]
> ikke følger fundatsen, når de laver tråde og gøre opmærksom på
> bruddet når de forfølger visse emner/grupperinger osv.

Har du da svært ved at få øje på velicoraptor-taktikken?

Anders Peter Johnsen

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 23-04-04 18:12

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> wrote in message

> Har du da svært ved at få øje på velicoraptor-taktikken?

Hmmmm.....skal jeg overveje at se Jurassic Park igen, eller forklarer du mig
lige detaljerne

mvh Kenn

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 23-04-04 18:31

Kenn L. Schjødt wrote:
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> wrote in
> message

> Hmmmm.....skal jeg overveje at se Jurassic Park igen, eller forklarer
> du mig lige detaljerne

Klart, så går jeg lige i storhedsvanvid og hører R.E.Ms "The Wake-up bomb" i
mellemtiden! ;-D

Anders Peter Johnsen

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 23-04-04 19:36

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> wrote in message

> Klart, så går jeg lige i storhedsvanvid og hører R.E.Ms "The Wake-up bomb"
> mellemtiden! ;-D

Den gik over mit hoved :-?

mvh kenn

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 23-04-04 19:56

Kenn L. Schjødt wrote:
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> wrote in
> message

> Den gik over mit hoved :-?

Du hentydede selv til Jurassic Park, hvorfor jeg hentyder til en sang, hvor
forsangeren ligner sig med en Tyrannosaurus Rex...

Anders Peter Johnsen

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 23-04-04 20:04

> [...]

hvor
> forsangeren ligner sig med en Tyrannosaurus Rex...

OK....her fandt vi så ud af du ved mere om REM end jeg gør

Jag mangler dog stadig en beskrivelse af Velociraptor taktikken. Er det ikke
noget med at være flere om et bytte, have nogle store grimme kløer og jage
børn i et køkken

mvh Kenn

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 23-04-04 20:16

Kenn L. Schjødt wrote:
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> wrote in
> message

> OK....her fandt vi så ud af du ved mere om REM end jeg gør

Nåja, så okay, da...

> Jag mangler dog stadig en beskrivelse af Velociraptor taktikken. Er
> det ikke noget med at være flere om et bytte, have nogle store grimme
> kløer og jage børn i et køkken

Een distraherer byttet, mens den anden går i en stor bue udenom for at
foretage bagholdsangreb...

Anders Peter Johnsen

Fra : Lyrik

Dato : 24-04-04 11:59

> [...]
> Hej i Gruppen!
>
> Er det ikke snart på tide at vi sætter os i fællesskab og genovervejer
++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jeg husker at gruppen blev oprettet efter at kristne på dk.livssyn havde
været ude for at deres indlæg om den kristne tro druknede i Hare Krishna og
andre opfattelser.
Så så man behovet for, at have en gruppe hvor det var kristendom der
debatteredes.
Meningen var at det var for kristne der debatterede deres kristendom.
Det første anslag imod denne tanke var da Rasmus Underbjerg Pinderup, der i
mange år havde været en kristen forkæmper, pludselig sprang ud af skabet
som -ateist!
Han ville gerne vedblive at skrive på gruppen, af grunde han kun selv
kender.
Dette betød at fundatsen ændredes, således at der kunne gives plads for
anderledes tænkende.
Man kan sige at livssyn.kristendom igen blev en slags dk.livssyn.
Der fulgte et sandt bombardement imod kristendommen på den gruppe der skulle
have været kristen.
Men der var en forskel. På livssyn kunne man diskutere hare krishna, men som
hare krishnamand på livssyn kristendom kunne man kun angribe kristendommen
ud fra sit hare krishna synspunkt! Man kunne ikke diskutere hare krishna!
Her er forskellen. Ateister og jødedomsfolk kan være her, men kun for at
angribe kristendommen, eller lade sig overbevise af den.

"Da kristendommen er en missionerende tro, hilser vi modsigelser velkommen".

Sidste modsigelse er Malkamodsigelsen. Modsigelserne har fået gruppen til at
blomstre og indlæggene står i fuldt forårsflor!))
Den ensidige "jødeforelskelse", som den findes i mange protestantiske
sammenhænge, har fået tid til en eftertanke!
Hvad er det så der protesteres imod?
Jo det er det faktum at farisæerne har lavet en sammensværgelse, ligesom på
Jesu tid. Vi ser det lyslevende for os. Vi forstår hvad de første kristne
var oppe imod.
Sammensværgelsen er strikket således sammen:
1. farisæer skænder Kristus.
Den kristne forsvarer Kristus.
1. farisæer erklærer sit spørgsmål for ikke besvaret og kommer med personlig
cikane imod den kristne.
Den kristne går i den personlige fælde og svarer som angrebet person.
1. farisæer erklærer "jødehad" og *PLOK*er den kristne.
2. farisæer følger hurtigt trop og gør det samme.

Farisæernes grundtanke er at deres farisæer-forfædre var uden skyld i Jesu
død.
Al påvisning af det modsatte erklæres "antisemitisme"!
Samtidig erklærer de sig som drageyngel efter deres forfædre idet de
pointerer at Jesus og hans disciple burde være stenet for at nulre aks på
sabatten!!
Således får evangeliet stor nutidig kraft og troen bliver styrket hos de
kristne. De ved nu de er af den forfulgte sandhed!

Jeg foreslår følgende:
At vi ikke laver om på fundatsen!)
Men at vi gør det at hvis en kristen bliver plonket uretmæssigt af en
"indtrængende", som vel at mærke ikke giver stof til herliggørelse af
Kristus med sin indtrængen, så følger vi kristne trop og plonker
indtrængeren!

Kristen: Jesus er min Herre
Indtrænger: Jesus er søn af en skøge
Kristen: Din spotter!
Indtrænger: Racist! *PLONK*
Kristen2: *PLONK*
Kristen3: *PLONK*
Kristen4: *PLONK*
Kristen 5-n: *PLONK*

Med venlig hilsen
Jens Erik Bech

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 24-04-04 16:35

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> mælte sligt:

Jeg kan ikke se, hvad en fundatsændring skulle kunne gøre ved den uro,
der præger gruppen lige for tiden. Til gengæld kunne gruppens deltagere
nok gøre en ting eller to, hvis de kollektivt valgte at bruge mindre tid
på at føre bandekrig.

> [...]
>debatteredes.
>Meningen var at det var for kristne der debatterede deres kristendom.

Den oprindelige fundats, som fremsat af Jørgen, lød bl.a.:

Gruppen er fortrinsvis for kristne, der tror på den kristne Gud, som
Han er benbaret i Bibelen.

Jeg hæfter mig ved "fortrinsvis" og dermed ikke "udelukkende". Kristne
har da også alle dage udgjort langt flertallet af gruppens deltagere.

> [...]
>af skabet som -ateist!
>Han ville gerne vedblive at skrive på gruppen, af grunde han kun selv

Jeg kan ikke tro, at du lyver bevidst, så det må være alderen, der
spiller dig et puds. For det første var jeg kun kristen i ca. 2½ år -
hvilket kun dårligt kan kaldes mange - og for det andet blev
dk.livssyn.kristendom først oprettet *efter* at jeg havde forladt
kristendommen, nemlig d. 21/9-1998 (med indlægget
<6tth0i$9t8$1@news.dknet.dk>).

>Dette betød at fundatsen ændredes,

Nej, fundatsen blev ikke ændret for at jeg kunne vedblive at skrive på
gruppen. Men 1½ år efter den oprindelige fundats var blevet vedtaget,
fandt et flertal af gruppens brugere, at der var brug for visse
justeringer, hvorfor der blev skrevet en ny fundats.

>således at der kunne gives plads for
>anderledes tænkende.

Ja, men plads til anderledestænkende huer dig ikke, kan jeg forstå?

> [...]
>Her er forskellen. Ateister og jødedomsfolk kan være her, men kun for at
>angribe kristendommen, eller lade sig overbevise af den.

Sagen er den simple, at usenetgrupper (i hvert fald i dk-hierarkiet) er
opdelt efter emne - ikke efter, hvad gruppens brugere må mene. Denne
gruppes emne er kristendom - der foreskrives ikke, at debattørerne skal
have noget bestemt syn på kristendom.

>"Da kristendommen er en missionerende tro, hilser vi modsigelser velkommen".

Mission uden mulighed for modsigelse synes noget mindre tiltalende, men
det er måske bare mig.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Klap da i sektfidus og giv dit liv til Jesus"

Fra : Lyrik

Dato : 24-04-04 23:45

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en
meddelelse news:qduk80te7m7bn0aktfh7pjong68juomgj0@4ax.com...
> [...]
> dk.livssyn.kristendom først oprettet *efter* at jeg havde forladt
> kristendommen, nemlig d. 21/9-1998 (med indlægget
++++++++++++++++++++++++++++++++++
OK det kan være jeg husker detaljerne upræcist

> [...]
> fandt et flertal af gruppens brugere, at der var brug for visse
> justeringer, hvorfor der blev skrevet en ny fundats.
+++++++++++++++++++++++++++++++
Men jeg husker tydeligt hvem der inspirerede til det Og jeg mistænker dig
for at ville finde en breche til "angreb på den kristne fæstning"-Hvilket jo
også skete til overmål efter denne ændring.
Nu hvor modstanderne er blevet svage er der ikke længere noget at frygte!

> Ja, men plads til anderledestænkende huer dig ikke, kan jeg forstå?
+++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jo efterhånden har jeg vendet mig til det. Men den hyggegruppe for
Bibelstuderende kristne der kunne have været fik vi aldrig!
<klip>

> Mission uden mulighed for modsigelse synes noget mindre tiltalende, men
> det er måske bare mig.
+++++++++++++++++++++++++++++++++
Du misforstår! "" var bare for at vise "en læresætning"
Jeg mener det jo som jeg skriver det.

Hilsen
Jens

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 24-04-04 23:50

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev...

> Og jeg mistænker dig
> for at ville finde en breche til "angreb på den kristne fæstning"

Ahem! Sku' vi nu ik' liiiii....
Rasmus ikke lægger skjul på, at han ikke er kristen; det kan vi nemt
blive enige om. Men han angriber da ikke kristendommen?! Han diskuterer
på lige fod med alle andre, men har så bare den fordel (=ulempe for med-
og moddebattører, måske), at han har gevaldigt godt styr på sit
baggrundsstof og ikke er sen til at komme med henvisninger. Oftest er
disse henvisninger jo i øvrigt bibelske, hvilket sjældent gør dem mindre
problematiske at have med at gøre...

Der skal nok være nogle, der ønsker at benytte debatten som en kærkommen
lejlighed til at "gå til angreb på den kristne fæstning", men jeg finder
det absolut urimeligt at regne Rasmus som en af dem.

> Jo efterhånden har jeg vendet mig til det. Men den hyggegruppe for
> Bibelstuderende kristne der kunne have været fik vi aldrig!

En sådan hyggegruppe ville aldrig kunne eksistere på usenet, men som
debatten i sin tid også utallige gange gjorde opmærksom på, ville det
være ganske nemt at oprette et andet forum til den slags. (Det er vist
også forsøgt af flere, uden helt at slå an.)

Og jo, jeg så godt din smiley.

Christina

Fra : Britt Malka

Dato : 25-04-04 10:37

On Sat, 24 Apr 2004 17:34:36 +0200, Rasmus Underbjerg Pinnerup
<pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote:

>Mission uden mulighed for modsigelse synes noget mindre tiltalende, men
>det er måske bare mig.

Nej, det er ikke bare dig.

En tro burde kunne tåle, at man stiller sig selv eller andre udøvere
spørgsmål eller drøfter ting, der forekommer ulogiske eller
fejlagtige.

Ellers er vi jo ovre i en sekt, hvor spørgsmål og egne tanker er
forbudt, og kun sektens lære er tilladt.

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 25-04-04 13:16

I news:oi1n809cubvkinpil3kffh5obd0n217bvj@4ax.com skrev
Britt Malka følgende:

> [...]
> fejlagtige.
>
> Ellers er vi jo ovre i en sekt, hvor spørgsmål og egne tanker er
> forbudt, og kun sektens lære er tilladt.

Så må jeres private udgave af jødedommen jo være en sekt, for i finder
jo åbenbart at enhver form for kritisk holdning er antijødisk og
antisemitisk.

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://bibel-skole.dk/
*** Alle med debatforum ***

Fra : Bo Warming

Dato : 25-04-04 14:41

>"Da kristendommen er en missionerende tro, hilser vi modsigelser
velkommen".

Der bør være flere Bach,Handel, Mozart ørehængere ved kirkekoncerterne og
der bør være flere Ingemann og gammelkendte Grundtvigsalmer ved
gudstjenesterne.

Det er en måde at køre kirken til Folkekirke og dermed gøre den om ikke
toptunet effektivt missionerende så i det mindste sine penge værd for andre
end de ansatte.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 25-04-04 10:38

Lyrik wrote:
> [...]
> debatteredes.
> Meningen var at det var for kristne der debatterede deres kristendom.

Det er jeg skam heller ikke selv ubetinget tilhænger af, da det således
meget hurtigt vil bruges til at ekskludere skribenter, der trods at de måske
ikke er kristne alligvel kan supplere diskussionerne med andre vinkler.

Desuden vil man således lynhurtigt opleve at man "internt" blandt kristne af
forskellige denominationer begynder at hævde at modpartens tro slet ikke er
Kristendom, og derfor slet ikke hører hjemme her. Jeg husker f.eks. Erik
Larsen, som vi lige har hørt fra...

Som sagt vil jeg NETOP undgå at det bliver een eller anden slags
yderligtgående sekt, hvor enkelte driver selvbestaltet meninghedstugt mod
alle, der ikke lige deler DERES (tromæssige?) opfattelse : Dette er ikke som
sådan en kristen menighed - selv om det måske af nogle kristne nok kan
bruges sådan - men derimod et åbent forum til samtale og diskussion om
kristnrelaterede emner.

Men samtidig skal der også være plads til at man kan diskutere personlig
tro, uden at godmodige smådrillerier udvikler sig til decideret hetz og
chikane...

> [...]
> "indtrængende", som vel at mærke ikke giver stof til herliggørelse af
> Kristus med sin indtrængen, så følger vi kristne trop og plonker

Det er for mig at se SLET ikke vejen at gå: Tværtimod ville det vel bare
være gammeltestamentlig stening og nytestamentlig udstødelse om igen, og vil
blot give stof til folks platte fordomme om kristne.

Anders Peter Johnsen

Fra : Cyril Malka

Dato : 25-04-04 09:40

Goddag Kenn

Den Fri, 23 Apr 2004 20:48:50 +0200 skrev Kenn L. Schjødt om Re: Skal vi
genoverveje Fundatsen? :

KLS> Denne bemærkning viser jo at du ikke selv er nogen uskyldighed, du
KLS> taler om at I ikke må forsvarer jer mod flaming også gør du det
KLS> selv i samme indlæg....hmmmmmmmmm.

Besvaret i den gruppe, hvor det hører til: dk.snak.mudderkastning.

--
Venligst

Cyril

et-sect-era - Aktualitetsblad om sekternes verden
et-sect-era 3. årgang - nr. 48 - Nyheder: Tusinder af Jehovas Vidner
bliver misbrugt
http://www.etsectera.com/ - http://www.sekter.org/

Fra : Cyril Malka

Dato : 25-04-04 10:49

Goddag Britt

Den Sun, 25 Apr 2004 11:37:16 +0200 skrev Britt Malka om Re: Skal vi
genoverveje Fundatsen? :

BM> En tro burde kunne tåle, at man stiller sig selv eller andre udøvere
BM> spørgsmål eller drøfter ting, der forekommer ulogiske eller
BM> fejlagtige.

På den anden side kan det være at nogle på gruppen her gerne vil have en
slags... skal vi sige "virtuel kirke", hvor kun kristne, eller dem, der
bekender sig kristendommen taler om?

Der kommer en dynamik i en gruppe som denne, hvor man ikke nødvendigvis
skal være kristen for at deltage, men det kan være at nogle håber på at
få et eller andet bekræftelse, støtte eller andet i en sådan gruppe.
Støtte, som de naturligvis ikke får.

Så måske skulle man lave en ny gruppe: dk.livssyn.kristen hvis fundats
skulle indeholde at man skal se på sagerne udelukkende set fra et
kristent synspunkt? altså, ikke en debat om kristendommen, kristen
livssyn eller andet, men at kristen livssyn, kristen holdning er en
betingelse?

Just a thought.

Fra : Britt Malka

Dato : 25-04-04 11:20

On Sun, 25 Apr 2004 11:49:17 +0200, Cyril Malka <news@malka.co.il>
wrote:

> [...]
>kristent synspunkt? altså, ikke en debat om kristendommen, kristen
>livssyn eller andet, men at kristen livssyn, kristen holdning er en

Det ville ikke være nok, fordi for at undgå splid, uenighed og
skænderier, skal denne gruppe så være delt op i undergrupper:

dk.livssyn.kristen.folkekirke
dk.livssyn.kristen.lds
dk.livssyn.kristen.adventister
dk.livssyn.kristen.katolikker
dk.livssyn.kristen.apostolikere

osv.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 25-04-04 14:21

Cyril Malka <news@malka.co.il> mælte sligt:

> [...]
>skal være kristen for at deltage, men det kan være at nogle håber på at
>få et eller andet bekræftelse, støtte eller andet i en sådan gruppe.

Ja, det ønske har flere gange været udtrykt. Specifikt at gruppen
snarere skulle være en kristen menighed end en debatgruppe.

> [...]
>kristent synspunkt? altså, ikke en debat om kristendommen, kristen
>livssyn eller andet, men at kristen livssyn, kristen holdning er en

Det har også et par gange været foreslået. Senest i efteråret '99, hvor
en gruppe ved navn dk.livssyn.kristendom.bibeltro eller
dk.livssyn.kristendom.evangelisk blev foreslået oprettet. Der opstod en
vældig debat om det rimelige i at lave en gruppe på det ellers
offentlige danske usenet, hvor kun folk med bestemte meninger måtte
skrive, og det kom til en afstemning, der fik det udfald, at
Styregruppen, der administrerer det danske usenet-hierarki, valgte ikke
at oprette en sådan gruppe men henviste i stedet til private
mailing-lister eller webfora. Det blev også forsøgt, men slog ikke an.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"There is no such thing as sin.
There is only life and anti-life."

Fra : Cyril Malka

Dato : 25-04-04 11:40

Goddag Britt

Den Sun, 25 Apr 2004 12:19:37 +0200 skrev Britt Malka om Re: Skal vi
genoverveje Fundatsen? :

BM> Det ville ikke være nok, fordi for at undgå splid, uenighed og
BM> skænderier, skal denne gruppe så være delt op i undergrupper:

Nej, for jeg tror mange i gruppen ikke har noget mod skænderier. Men det
ser ud til at det tydeligvis generer mange af dem, at folk fra andre
trosretninger eller ingen trosretninger blander sig i snakken og af og
til sparker i myretuen...

Det kan de sådan set være fri for i en sådan gruppe.

Fra : Cyril Malka

Dato : 25-04-04 14:34

Goddag Rasmus

Den Sun, 25 Apr 2004 15:21:13 +0200 skrev Rasmus Underbjerg Pinnerup om
> [...]

RUP> hvor en gruppe ved navn dk.livssyn.kristendom.bibeltro eller
RUP> dk.livssyn.kristendom.evangelisk blev foreslået oprettet.

Hmmm... Det er måske for snævert et publikum? Måske blot:
dk.livssyn.kristen ?

> [...]
RUP> usenet-hierarki, valgte ikke at oprette en sådan gruppe men
RUP> henviste i stedet til private mailing-lister eller webfora.

Ja, naturligvis, set med de øjne... såhe...

Og tanken om en sådan gruppe (altså dk.livssyn.kristen) vil falde under
samme kategori, kan jeg forstå?

RUP> Det blev også forsøgt, men slog ikke an.

Okay.

Fra : Cyril Malka

Dato : 25-04-04 18:29

Goddag Kenn

Den Sun, 25 Apr 2004 18:43:59 +0200 skrev Kenn L. Schjødt om Re: Skal vi
genoverveje Fundatsen? :

KLS> Siden dit oprindelige indlæg blev postet her og det i langt højere
KLS> grad passer i den foreslåede gruppe, kan jeg kun lade dit åbenlyse
KLS> hykleri være.

Jeg forsøgte ellers at holde den slags her fra gruppen, du havde rig
lejlighed til at poste ovenstående slags i dk.snak.mudderkastning, hvor
det rent faktisk hører til i stedet for at skabe støj her.

Jeg vil lige minde dig om dine egne ord:

"Jeg tror dine følelser løber af med dig. Hvornår har jeg svinet Cyril
til...?" (news:40895e46$0$217$edfadb0f@dread11.news.tele.dk fra den
23/04-2004)

Her har du et eksempel.

Og endeligt i dk.livssyn.kristendom fra den samme dato (om at debattere
seriøs):

"
> Det ville være rart. Det kunne være spændende at se, om det kunne lade
> sig gøre.

Du er jo velkommen til at være med i forsøget "

(fra news:40893a4c$0$313$edfadb0f@dread11.news.tele.dk)

Dit forsøg på at være seriøs holdt så kun lige i to dage...

Vil du gerne, næste gang, enten slet ikke svare, eller følge FUT'en, for
ovenstående havde rent faktisk absolut intet med NG'ens fundats at gøre
og medvirker til at ødelægge gruppen.

Fra : Cyril Malka

Dato : 25-04-04 19:02

Goddag Kenn

Den Sun, 25 Apr 2004 19:52:25 +0200 skrev Kenn L. Schjødt om Re: Skal vi
genoverveje Fundatsen? :

KLS> Hvorfor bliver du så ved med det?

Kenn: Når man laver en EOD, så svarer man ikke, så *har man* lavet en
EOD. Det bør du vide, når du belærer og kritiserer mig for det
andetsteds.

Her igen: Venligst hold dig til fundatsen eller lave en FUT dér, hvor du
mener dit indlæg hører til (i det tilfælde *ikke* dk.livssyn.kristendom
!)

FUT: dk.admin.netikette