Jesus vs. Jesus - Født af prostitutionen?
Fra : Cyril Malka

Dato : 23-04-04 09:38

Det er slående at se, evangelierne igennem, at Jesus *ikke*
identificeres som "Jesus søn af Josef", men som "Jesus af Nazareth" (En
by, der ikke eksisterede på daværende tidspunkt), som "nazoreer",
"galilæer" eller, endnu mere forbavsende, som "Marias søn" (Mrk. 6:3)

Dette, mere end noget andet kunne henlede tankerne om at han ikke var et
ægte barn, men et "biologisk barn".

I noget tidlige apokryfe litteratur blev Maria også anklaget for at have
haft seksuelle forhold til en romersk soldag: Panther (Pandera), hun er
blevet kaldt "libertine", "prostitueret", og, ifølge den alexandrine
tradition påstod man at hun havde begået incest med sin bror.

Eksisterede disse anklager allerede dengang Jesus levede?

Måske. Dette kunne forklare mange ting. Deriblandt:

Hvorfor er Jesus så brutalt over for sin egen mor. Han opfører sig
bestemt ikke som en jøde bør over for sin mor og familie:

- Men han svarede dem: »Hvem er min mor og mine brødre?« Og han så rundt
på dem, der sad omkring ham, og han sagde: » Se, her er min mor og mine
brødre. For den, der gør Guds vilje, er min bror og søster og mor.«
(Mark. 3:33)

- Men vinen slap op, og Jesu mor sagde til ham: »De har ikke mere vin.«
Jesus sagde til hende: »Hvad vil du mig, kvinde? Min time er endnu
ikke kommet.« (Joh. 2:3)

Hos Lukas er han bestemt ikke mere respektfuld af sin mor.:

- Men han sagde til dem: »Hvorfor ledte I efter mig? Vidste I ikke, at
jeg bør være hos min fader?« (Luk. 1:49)

Og til en forbipasserende, som roser Maria:

- Mens han sagde det, var der en kvinde i skaren, der råbte: »Saligt er
det moderliv, som bar dig, og de bryster, du diede!« Men han
svarede: »Javist! Salige er de, som hører Guds ord og bevarer det!«

Hvorfor? Har Maria da ikke være lydig over for Gud?

Derfor vil traditionen finde på en udmækret måde at stoppe alt dette.

I Matthæus evangeliet (som antages at være skrevet før Lukas, hvorfor
det antages, at Lukas har skrevet noget af og føjet til) bygger Matthæus
jomfrudommen på Es. 7:14. Så stopper man alt de her ubehageligheder.

Men det er et ret så enøjet oversættelse. På hebraisk, benyttes
udtrykket "alma", hvilket vil sige: Ung kvinde.

Oversætterne har oversat "alma" med "parthenos", "jomfruen". Hvilket er
med den nyere form af græsk benyttet af evangelisterne, en anden
betydning end det oprindelige, eller også dækkede "parthenos" over noget
andet da man skal notere sig at det eneste andet sted, hvor ordet
"parthenos" bruges i septuagint er om Dina, Jakobs datter, som har været
voldtaget. (1.mos. 34:3)

Jomfrufødslen som dække for uægte barn. For mange, er det nemmere at
tro, end det, der ellers tydeligt fremkommer af Jesus opførsel over for
sin familie, med hvem han tydeligvis har et anstrengt forhold.

Hvilket forklarer, hvorfor han ikke gifter sig: Det er forbudt for et
uægte barn at gifte sig med en "datter af Israel" (lov 576 af
de 613 som bygger på 5.mos. 23:3.). Ligeledes hvorfor han nøjedes med at
omgås letlevende kvinder, og de få kvinder, som var blevet "helbredt for
onde ånder og sygdomme" (Luk. 8:2).

Det er ikke en "metafor", at nogle af Jesu modstandere siger til ham "Vi
er ikke uægte børn" (Joh. 8:41).

Dog skal man lægge mærke til, at det, at være uægte søn, er af og til et
tegn fra Gud. I Hoseas, bliver Jizreel født af prostitution: Hos. 1:2-4.
Dette bliver udkommanderet af Gud så Jizreel kan blive Hans værktøj for
at samle sønner af Juda og af Israel. Men det var måske for svært at
acceptere... Hellere lave Maria om til en jomfru.

Ser vi på Jesu stamtræ ifølge Matthæus, ser vi noget spændende. Det er
sjældent man trækker kvinder inde i bøgerne. Dog vælger Matthæus at
inkludere hele fire kvinder i Jesu stamtræ (matt. 1:1-17)

Tamar: Som forklæder sig som prostitueret for at forføre sin stedfar
Rahab: Prostitueret (Jos. 2:2)
Ruth: Som forførte Booz (ruth 3:6-13) og
Batseba: Urias kone, Davids elskerinde.

Alle har utroskab eller prostituion som fællesnævner, som om Matthæus
vil "undskylde" eler beretige Marias handlinger. forklare det, ville man
sige i moderne psykologi.

Dog skal der bemærkes at den bibelske tradition frygter ikke at hæve
disse syndige kvinder så de bliver feterede: Rahab er jo en national
heltinde, Tamar er "har retten på sin side" (1.mos. 38:26).

Det er værre at bemærke at alle disse kvinder er ureglementerede mødre
af en"Davids søn", født for at gøre Guds vilje.

Et blink, et skjult budskab af Matthæus? En berettigelse?

Under alle omstændigheder er der intet under i, at Jesus, født af
ukendt far, betragtet som uægte barn af hans omgivelser, forjæget,
forbudt, smidt ud, forkastet ser en guddommelig skæbne i det.

--
Venligst

Cyril

et-sect-era - Aktualitetsblad om sekternes verden
et-sect-era 3. årgang - nr. 48 - Nyheder: Tusinder af Jehovas Vidner
bliver misbrugt http://www.etsectera.com/ - http://www.sekter.org/

Fra : Kall, Mogens

Dato : 23-04-04 10:22

"Cyril Malka" skrev

> [...]
> ukendt far, betragtet som uægte barn af hans omgivelser, forjæget,
> forbudt, smidt ud, forkastet ser en guddommelig skæbne i det.

Der er et gammelt ordsprog, som lyder således:

"Tyv tror hver mand stjæler."

Om det er tilfældet her, må "guderne" vide.

Se mine konklusion vedr. samme emner:

Date: 23. april 2004 CET 08:27
Subject: Konklusion vedr. jomfru Maria
1964 news:ZH2ic.148138$jf4.7847662@news000.worldonline.dk

Date: 23. april 2004 CET 08:55
Subject: Konklusion vedr. Esajas 53
1965 news:263ic.148143$jf4.7848214@news000.worldonline.dk

Date: 23. april 2004 CET 09:22
Subject: Konklusion vedr. om Jesu var jøde og af Davids slægt
1966 news:Gv3ic.148145$jf4.7848532@news000.worldonline.dk

Date: 23. april 2004 CET 09:48
Subject: Konklusion vedr. om Jesu-ord stammede fra Enochs bog
1967 news:fU3ic.148150$jf4.7848660@news000.worldonline.dk

Date: 23. april 2004 CET 10:56
Subject: Konklusion vedr. om Jesu opfordrede folk til at hade samt bryde
det 5. Bud (Ær din far og mor)
1968 news:0U4ic.148166$jf4.7848989@news000.worldonline.dk

Med kærlig venskablig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael.

Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm

Ønskes oplysninger om Mormonerne, Jehovas Vidner eller en anden sekt,
da kontakt Dialogcentret http://www.dci.dk/

Last-Informationfile:
1662 news:sbX3c.108512$jf4.6509896@news000.worldonline.dk
1847 news:wWtfc.143210$jf4.7527548@news000.worldonline.dk

File-number:
1969

Fra : Harald Mossige

Dato : 23-04-04 10:43

"Cyril Malka" <news@malka.co.il> wrote in message
[...]

Med det som bakgrunn, er det vel heller tvilsomt at Jesus var tømmermann, på
tross av at slike yrker som regel gjekk i arv?

HM

Fra : Cyril Malka

Dato : 23-04-04 10:49

Goddag Harald

Den 23 Apr 2004 11:42:42 +0200 skrev Harald Mossige om Re: Jesus vs.
Jesus - Født af prostitutionen? :

HM> Med det som bakgrunn, er det vel heller tvilsomt at Jesus var
HM> tømmermann, på tross av at slike yrker som regel gjekk i arv?

Beklager. Jeg forstår ikke, hvad du mener.

(I øvrigt behøver du ikke at citerer hele brevet for at svare med to
linjer, helt i bunden, under underskriften?)

Fra : John Raymond

Dato : 23-04-04 23:00

"Cyril Malka" <news@malka.co.il> skrev i en meddelelse
[...]

Du er jo gået fuldstændigt amok, burde i ikke søge lidt rådgivning, uanset
om hvad slags rådgivning vi taler om. Jeg kan slet ikke fatte at i to er
kørt af sporet i den grad. Alle de klager i har på Søren Bo og Jakob Munck
osv, det har jo været jer var galt på den hele tiden, vi er blevet ført bag
lyset af jer.

Fra : Lyrik

Dato : 24-04-04 12:06

[...]
+++++++++++++++++++++++++++++++
*PLONK*

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 24-04-04 12:21

I news:c6dhkc$28b8$1@news.cybercity.dk skrev
Lyrik følgende:

> [...]
> (Pandera), hun er blevet kaldt "libertine", "prostitueret", og,
> ifølge den alexandrine tradition påstod man at hun havde begået

Ja, det Cyrill skrev viser jo blot hvor forskruet han er blevet!

Han tror jo åbenbart på alt hvad der kan svine Jesus til.

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://bibel-skole.dk/
*** Alle med debatforum ***

Fra : Harald Mossige

Dato : 24-04-04 13:14

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> wrote in message

> [...]
> blevet kaldt "libertine", "prostitueret", og, ifølge den alexandrine
> tradition påstod man at hun havde begået incest med sin bror.

Nei seier du det.
Personlig synes eg at opplysninga er interesan. Sjølv skulle eg ønska ein
kilderefferanse.
Forsåvidt er det interesant at enkelte er så "svake i trua" at dei lyt verna
seg mot divergerande tanker, men eg har vansker med å skjønna kvifor slike
er med i diskusjonsgrupper i det heile tatt, men det er meg.

Personlig liker eg betre mennesker som er istand til å tenka noko som:

"Kva vil konsekvensen vera viss - - - ?"

Her i gruppa er mange svært flinke til å slå einannan med
"bibelhenvisninger". Eg undrast, er det den same sort personer som slår med
"meir handgripenege ting" ute i kvardagen?

"Kristen teori" er greit nokk. Eg trur at alle er tente med å kjenna dei
("kristne teoriane"). Personlig har eg store vansker med å knyta isaman
"kristent" liv med den "kristne" læra; det er derfor eg befinn meg her.

Ellers er det, kanskje, forstemmande at flesteparten må provoserast ganske
kraftig for at dei uttaler seg nokolunde fornuftig i så vanskelige spørsmål
som "praktisk kristent liv".

HM

Fra : Lyrik

Dato : 24-04-04 13:31

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Personlig liker eg betre mennesker som er istand til å tenka noko som:
>
> "Kva vil konsekvensen vera viss - - - ?"
++++++++++++++++++++++++++++++
Kunne du ikke i en dansk nyhedsgruppe i det mindste skrive på norsk!? Det
nynorske kan jeg ikke rigtig forstå . I hvert fald ikke når du polemiserer
som du gør her.
Hvad med "Jeg" istedet for "eg"? Bare sådan en lille ting ville hæve
forståelsen!
Kan du tale norsk, så vil jeg trygle dig om at skrive det!
Nynorsk er jo alligevel en anakronisme i dag!

Cyril er ikke modtagelig for argumenter. Man kan heller ikke argumentere
omkring Jesu undfangelse, det er et trosspørgsmål.
Derfor er hans indlæg ene og alene Gudsbespottelse! Han unddrager sig en
straffesag ved at postulere at "nogle gamle kilder skriver og mener" o.s.v..
Men jeg har kun dette ene svar til ham efter de "bidrag" han har givet og
det er plonk!
Han kan iøvrigt ikke læse hvad jeg skriver idet han har plonket mig for et
par dage siden.

Hilsen
Jens Erik Bech

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-04-04 14:36

> Derfor er hans indlæg ene og alene Gudsbespottelse! Han unddrager sig en
> straffesag ved at postulere at "nogle gamle kilder skriver og mener"
o.s.v..

Hvor er det liiiige, en straffesag overhovedet kan komme på tale?

--
-Jens B.

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 24-04-04 14:56

I news:c6dqgq$2ku3$1@news.cybercity.dk skrev
Jens Bruun følgende:

> Hvor er det liiiige, en straffesag overhovedet kan komme på tale?

Slår alt andet fejl, kan man vel blot tage samme metoder i anvendelse
som Cyrills to religioner er sande mestre i: en standret

Fra : Harald Mossige

Dato : 24-04-04 20:44

> [...]
> ++++++++++++++++++++++++++++++
> Kunne du ikke i en dansk nyhedsgruppe i det mindste skrive på norsk!? Det

Nu munne det være slik at språket er eit effektivt filter som utelukker
mennesker med en snever horisont.

> [...]

> forståelsen!

> Kan du tale norsk, så vil jeg trygle dig om at skrive det!
> Nynorsk er jo alligevel en anakronisme i dag!

Nå er det i alle fall vanskelig å komunisere med mennesker som ikke følger
med tiden; som ikke har forstått at værden er større en distriktet ditt i
Danmark.

> Cyril er ikke modtagelig for argumenter.

> Man kan heller ikke argumentere
> omkring Jesu undfangelse, det er et trosspørgsmål.

Litt mer presis. Det er et trospørsmål for deg.

> Derfor er hans indlæg ene og alene Gudsbespottelse!

Stakker, for ein smålig gud du har. Og så er han ikke istand til å forsvare
seg selv?

> Han unddrager sig en
> straffesag ved at postulere at "nogle gamle kilder skriver og mener"
o.s.v.

Du våger alldri å gå til straffesag med påstand om blasfemi. Bløffmaker.

> [...]
> det er plonk!

> Han kan iøvrigt ikke læse hvad jeg skriver idet han har plonket mig for et

Kvifor i svarte faen, (jeg stoler på at du ikke skjønner) hvorfor forsøker
du å kverulere med personer som har ærklært deg PLONK?

HM

Fra : Lyrik

Dato : 24-04-04 22:53

> Stakker, for ein smålig gud du har. Og så er han ikke istand til å
forsvare
> seg selv?
+++++++++++++++++++++++++++++++
Jo det er han men det er ikke ønskværdigt for et menneske at erfare.

> o.s.v.
>
> Du våger alldri å gå til straffesag med påstand om blasfemi. Bløffmaker.
+++++++++++++++++++++++++++++++
Han truer selv folk med anklager, så kan han lære det!

> Kvifor i svarte faen, (jeg stoler på at du ikke skjønner) hvorfor forsøker
> du å kverulere med personer som har ærklært deg PLONK?
>
> HM
+++++++++++++++++++++++++
Fordi du læser det))

Hilsen Jens Erik Som takker for "jeg"

Fra : Harald Mossige

Dato : 25-04-04 00:07

> [...]
> +++++++++++++++++++++++++++++++
> Han truer selv folk med anklager, så kan han lære det!

Har du høyrt den føt?
Far min er politi, han skal setja far din i fengsel om di
ikkje - - -

Men far min er prest, han skal begrava far din - - -.

Eg anbefaler, høyna debattnivået over det.

> +++++++++++++++++++++++++
> Fordi du læser det))
>
> Hilsen Jens Erik Som takker for "jeg"

Driv du og hetser au(ch).

HM

Fra : Cyril Malka

Dato : 25-04-04 09:48

Goddag Harald

Den 24 Apr 2004 14:14:19 +0200 skrev Harald Mossige om Re: Jesus vs.
Jesus - Født af prostitutionen? :

HM> Personlig synes eg at opplysninga er interesan. Sjølv skulle eg
HM> ønska ein kilderefferanse.

Så spørg: Historien dukkede op omkring 150 evt., den er citerede bl.a.
af Celasus (185-254)

Så vidt jeg husker omtales Jesus i (vist babylons) talmud under navnet
"ben panthera" (søn af panthera), hvilket i sin tid ligeledes blev
fremhævet for årsagen for hvorfor man forstod det som "ben parthenos",
altså;: søn af jomfruen.

Jeg tror ikke på den med den romerske soldat, skal der dertil siges. Men
fakta er, at Jesus *har* et problematisk forhold til sin kødelig
familie. At han *har* et problem med familieforhold i det hele taget
(dem, der ikke hader sin far og mor og følger mig osv.) og at han
*bliver* anklaget for at være en uægte søn af de andre.

Fra : Cyril Malka

Dato : 25-04-04 10:55

Goddag Harald

Den 25 Apr 2004 11:51:49 +0200 skrev Harald Mossige om Re: Jesus vs.
Jesus - Født af prostitutionen? :

HM> Takker, men dei refferansane er eg ikkje istand til å benytta.

Okay.