Fra : Kall, Mogens

Dato : 23-04-04 07:55

Mogens Kall skrev (til Cyril).

date: 17. april 2004 CET 18:49
Subject: Re: Jesus - Messias eller ej?
1907 news:afdgc.144054$jf4.7606922@news000.worldonline.dk

(citat start)

Vi kristne (både hedninge- og jøde-kristne) mener jo, at Es.53 er en profeti
om Jesus.

Synd er noget *personligt* ifølge GT-skrifterne. Således skriver profeten
Ezekiel i hans bog følgende:

"Herrens ord kom til mig således:
Den sjæl, der synder, den skal dø; søn skal ikke bære faders
misgerning, ej heller fader søns"

(Ez.18.1,20)

Således kan vi *konkludere*, at arvinger IKKE skal straffes for forældres
synd (og omvendt)!

[ ... ]

Derfor forekommer det mig úlogisk, at Es.53,12 er en profeti om nationen
Israel - således som du flere gange har givet udtryk for - idet der jo her
står skrevet:

"... dog bar Han manges synd ..."

Hermed mener jeg, at der er bevis for, at Es.53,12 kun kan være en profeti
om Gud-Hamselv (jævnfør Lukas 5,21b)

(citat slut)

Idet Cyril endnu ikke har modsagt dette, må konklusionen være, at Es.53 ér
en profeti om Gud-Hamselv.

Men kærlig venskablig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael.

Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm

Ønskes oplysninger om Mormonerne, Jehovas Vidner eller en anden sekt,
da kontakt Dialogcentret http://www.dci.dk/

Last-Informationfile:
1662 news:sbX3c.108512$jf4.6509896@news000.worldonline.dk
1847 news:wWtfc.143210$jf4.7527548@news000.worldonline.dk

File-number:
1965

Fra : Kall, Mogens

Dato : 27-04-04 22:53

"Kall, Mogens" skrev

[ ... ]
> [...]
>
> "... dog bar Han manges synd ..."
>
> Hermed mener jeg, at der er bevis for, at Es.53,12 kun kan være en profeti

Umiddelbart herefter fortsætter Esajas i næste vers:

"... Thi den *forladtes* børn er flere end hustruens børn ..."

Ordet *forladtes* er oversat i King James med *desolate*

På original-sproget er det benyttede hebraiske ord *shâmêm (8074,
shaw-mame').

Dette ord benyttes bl.a. i følgende Bibel-vers:

3.Mos.26,22.34.35.43
2.Krøn.36,21
Job 16,7
Sl.40,15; 69,25; 143,4
Es.49,19; 54,1
Jer.10,25; 12,11.11; 33,10

Ordet betyder her *destroy* (destrueret).

Kan man derfor oversætte sætningen (mere korrekt) med:

The children of the *destroyed* ... ?

Den *destrueredes* børn ...?

I så fald betyder dette, at Gud-Hamselv (Es.53,12) ikke alene bærer manges
synd, men endvidere også, at Han bliver destrueret (dør), og dog får mange
børn (apropos Gud ér vor Far (5.Mos.1,31)!

Sir!

WE FOUND THE MISSING LINK!

Heaven-Break:
(2004-04-27, CET 23:47)
- "You got output-order!"

Yes, Sir!

Må jeg ikke godt lige tjekke samtlige bibelvers (jeg nåede kun til Sl.40) ?

(Nå, det kan jeg jo altid gøre senere)

With kind regards,
Mogens Kall
The servant of Michael.

Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm

Ønskes oplysninger om Mormonerne, Jehovas Vidner eller en anden sekt,
da kontakt Dialogcentret http://www.dci.dk/
(denne kilde er *GRATIS*, Matt.10,8b, modsat "visse" andres)

Last-Informationfile:
( use http://www.google.dk/grphp )
1662 news:sbX3c.108512$jf4.6509896@news000.worldonline.dk
1847 news:wWtfc.143210$jf4.7527548@news000.worldonline.dk

File-number:
2008

Fra : Kall, Mogens

Dato : 27-04-04 23:10

"Kall, Mogens" skrev

[ ... ]
> I så fald betyder dette, at Gud-Hamselv (Es.53,12) ikke alene bærer manges
> synd, men endvidere også, at Han bliver destrueret (dør), og dog får mange
> børn (apropos Gud ér vor Far (5.Mos.1,31)!

DADDY-Break:
(2004-04-28, CET 00:08)
- "Så nært står Jeg jer (as a daddy)."

File-number:
2009

Fra : Kall, Mogens

Dato : 02-05-04 09:40

"Kall, Mogens" skrev

[ ... ]

Til www.religion.dk

Jeg har et spørgsmål til Overrabbineren:

Shalom Bent Lexner,

Vi har på nyhedsgruppen dk.livssyn.kristendom haft en noget livlig
diskussion om, hvorvidt Jesus udfra GT-Skrifterne var/er Messias.

I den forbindelse har jeg bl.a. skrevet følgende:

Date: 23. april 2004 CET 08:55
Subject: Konklusion vedr. Esajas 53
Newsgroups: dk-livssyn.kristendom
( use http://www.google.dk/grphp )
1965 news:263ic.148143$jf4.7848214@news000.worldonline.dk

(citat start)

Mogens Kall skrev (til Cyril).

[ ... ]

[...]

Er dette en korrekt bibeludlægning ifølge Jødedommen ?

Håber du kan give mig et svar herpå.

På forhånd mange tak.

Med venlig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael

Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm

2032

Fra : Kall, Mogens

Dato : 11-05-04 08:31

"Kall, Mogens" skrev

[ ... ]

> Til www.religion.dk
>
> Jeg har et spørgsmål til Overrabbineren:
>
> Shalom Bent Lexner,

Bent Lexner har nu været så elskværdig at svare ...
http://www.religion.dk/religionsdebatten:ktg=joededom:aid=215069

(citat start)

Gud besluttede at knuse Israel

Spørgsmål:

[...]

heller fader søns" (Ez. 18,20)

Således kan vi *konkludere*, at arvinger IKKE skal straffes for forældres
synd (og omvendt)!

Derfor forekommer det mig ulogisk, at Es. 53,12 er en profeti om nationen
[...]

Kære Mogens

Nej, det er ikke jødisk forståelse.

Allerede i sætning 10 er den jødiske bibelforståelse, at Gud besluttede at
knuse Israel, idet Gud besvarer nationernes spørgsmål ved at konstatere, at
Israels lidelse er en straf for dets egne synder.

Når folket forstår dette og fortryder, så vil de blive forløst og belønnet.
I 11 tales der om at Israel vil lære alle nationer om Guds retfærdighed og i
12 forklares det, at det jødiske folk bad for deres værtsnationer.

Husk på, at i enhver oversættelse er der en fortolkning. Her følger en
jødisk oversættelse fra den såkaldte "Stone edition." Sætning 10:

"God desired to oppres him (Israel) and he afflicted him; if his soul would
acknowledge guilt, he would set off spring and live long days and the desire
of God would succeed in his hand."

Sætning 12:

"Therefore, I will assign him a portion from the multitudes and he will
divide the mighty as spoils - in return for having poured out his soul for
death and being counted among the wiched, for he bore the sin of the
multitudes, and prayed for the wicked."

(citat slut)

-

Bent Lexner svarer *nej*, men resten af hans svar kommer overhovedet ikke
ind på problemstillingen *Kan andre end Gud forlade synd*, hvorfor min
konklusion bliver, at hverken Cyril eller Lexner muligvis har forstået
spørgsmålets dybde.

Bemærkes skal det, at den jødiske oversættelse, Lexner citérer fra, NETOP
anvender udtrykket *for he bore the sin of the multitudes*, hvilket på dansk
betyder omtrent *for han bar mængden/massernes/den-store-hobs synd*; altså
fuldstændig identisk med (hvad angår forståelsen) den danske
1931-oversættelse.

I mangel af en mere grundig feedback, bibeholder jeg derfor min konklusion,
at den jødiske bibeludlægning er forkert!

Men gid de dog kunne indse spørgsmålets dybde, så vi kunne få en rigtig
saglig diskusion, som kunne føre os frem til noget nyt!

Kan ingen af- eller bekræfte udsagnet:
(Luke 5,21)

"Hvem andre end Gud alene kan forlade synder?"

Med venlig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael

Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm

2038 news:t4Klc.153250$jf4.8172760@news000.worldonline.dk

File-number:
2085

Fra : Kall, Mogens

Dato : 12-05-04 16:21

"Kall, Mogens" skrev

[ ... ]
> Kan ingen af- eller bekræfte udsagnet:
> (Luke 5,21)
>
> "Hvem andre end Gud alene kan forlade synder?"

Cyril har indirekte svaret på spørgsmålet i et indlæg ...

Date: 10. maj 2004 CET 11:36
Subject: Re: Blot en tanke

=== citat start ===

I jødedommen er det gældende at:

De synder man har gjort mod Gud, kan kun Gud tilgive (på Yom Kippur).
Men gud kan ikke tilgive en det, man har gjort mod andre mennesker. Kun
de kan gøre det.

=== citat slut ====

Hermed har Cyril et forklaringsproblem mht. hans fortolkning af Es.53,12

Hvordan kan *mennesker* bære andres synd ?
("...dog bar Han manges synd...")

File-number:
2097

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 13-06-04 17:59

"Kall, Mogens" skrev

> [...]

> knuse Israel, idet Gud besvarer nationernes spørgsmål ved at konstatere,
> at Israels lidelse er en straf for dets egne synder.

Det kan nu *dokumenteres*, at HERRENS arm ér *Ordet* (4.Mos.11,23).

Es.53 er en profeti vedr. HERRENS arm (vers 1).

For kristne bliver Jesus identificeret som Ordet (John.1,1.14).

--
SETI: Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...
2475 news:iBLxc.10366$Vf.570870@news000.worldonline.dk