Præsters flinkeskolethed - "en tynd ferni~
Fra : Bo Warming

Dato : 22-04-04 22:14

Præsters flinkeskolethed - "en tynd fernis".?

Hvis få promille af betalerne møder op til gudstjeneste, så vil man justere
salmevalg efter hvad folk kan synge, hvis man lever efter
Nietzxsche-sloganet "Livskunst er at være vennesæl".

Hvis en konflikt med et menighedsrådsmedlem - om et eller mange liv efter
døden - går i hårdknude og løses ved udsmidning, så vil man efter
pågældende menighedsvalgperiodes afslutning invitere den udstødte tilbage
til sin dåbskirke, som han ønsker at være medlem af. Men så vennesæl var man
ikke. At tabe ansigt var lige så svært for danske præster som det engang var
for kinesere.

Hvis et lesbisk par fupper sig til heterobryllup via dokumentfalsk, ville
andre danskere sige "lad dog barnet" og vende venstre kind til, men nej -
præsten politianmeldte!

Biskop Lindhardt udstråler "flink, flink, flink" , men da jeg ved foredrag
spurgte ham om Sten Ribers ville være blevet smidt ud af Folkekirken, hvis
han havde været katolik, email-svarede han "ja".

I radioprogram erklærer Lindhardt sig skitzofren og vennesæl, og da jeg
fortalte ham, at hans missionering havde gjort mig dobbeltkristen - både
katolik og FK-medlem . smilede han "Det ignorerer vi".

Jeg er glad for at Sten Ribers ufarlige brug af sin ytringsfrihed mht sin
mange-efterliv formodning, har modnet Folkekirken, og man nu er lige så
tolerant som den katolske kirke, og tager sådant ligegyldigt
dobbeltmedlemskab med ophøjret ro.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 23-04-04 18:13

Bo Warming wrote:
> Præsters flinkeskolethed - "en tynd fernis".?

Ja, jeg er jo så ikke præst, meeeen!

> Hvis få promille af betalerne møder op til gudstjeneste, så vil man
> justere salmevalg efter hvad folk kan synge, hvis man lever efter
> Nietzxsche-sloganet "Livskunst er at være vennesæl".

Jeg har det sådan at jeg lige så godt kan betragte mit stamværtshus som en
slags kirke: Det er dèr, jeg møder folk jeg kender, og det er dèr, tingene
foregår. Hellere end DJ end en organist.

Jeg forstår så meget desto mere Jesus, bilder jeg mig ind! ;-D

Jeg elsker salmer, men moderne popmusik kan vække så meget desto mere
opmærksomhed om Evangeliet, da det er nærværende og personligt i en anden
grad end døde digteres digre digtninger...

> [...]
> efter pågældende menighedsvalgperiodes afslutning invitere den
> udstødte tilbage til sin dåbskirke, som han ønsker at være medlem af.

Jo. Hvis han anerkender at have taget fejl.

Kirken (hvilken som helst) skylder enhver at have denne mulighed.

Jeg ville selv - i kraft af forskellige personlige problemer - sikkert selv
være smidt ud af Kirken, hvis den var så striks, som jeg nogle gange idag
ville håbe at den kunne tillade sig at være.

> Men så vennesæl var man ikke. At tabe ansigt var lige så svært for
> danske præster som det engang var for kinesere.

Eller japanere...

> Hvis et lesbisk par fupper sig til heterobryllup via dokumentfalsk,
> ville andre danskere sige "lad dog barnet" og vende venstre kind til,
> men nej - præsten politianmeldte!

Det kommer faktisk alene an på lovgivningen: Jo, præsten KUNNE vælge at
ignorere, men præsten er - uluthersk nok, trods (eller snarere i kraft af!)
Reformationen - STATENS EMBEDSMAND.

I hvert fald på lønkontrakten!

> Biskop Lindhardt udstråler "flink, flink, flink" , men da jeg ved
> foredrag spurgte ham om Sten Ribers ville være blevet smidt ud af
> Folkekirken, hvis han havde været katolik, email-svarede han "ja".

Selvfølgelig?

Bo, det er altså simple "komplementære størrelser" (hinanden gensidigt
udelukkende størrelser), hvis du stiller det op matematisk.

> I radioprogram erklærer Lindhardt sig skitzofren og vennesæl, og da
> jeg fortalte ham, at hans missionering havde gjort mig dobbeltkristen
> - både katolik og FK-medlem . smilede han "Det ignorerer vi".

Ja, "VI": "Vi" er nok snarere den lutherske opfattelse af at ethvert
kristensamfund er en kirke.

Snak med din katolske Pater!

> [...]
> sin mange-efterliv formodning, har modnet Folkekirken, og man nu er
> lige så tolerant som den katolske kirke, og tager sådant ligegyldigt

Sagde du "dobbeltmoral"? For mig at se er Lutherdommen så langt modnere i
sin Kristuserkendelse: Uanset hvor og blandt hvem, du mindes Kristus, findes
en kirke. (jvf. "Hvor to jøder er forsamlet er der altid tre meninger til
stede"-vitsen)

Anders Peter Johnsen