Moses -> Jesus -> Stefanus
Fra : Britt Malka

Dato : 22-04-04 16:49

Goddag

Måske er der nogen i gruppen her, der kan opklare en ting, jeg har
tænkt over.

Hvordan kan det være, at en del ting vedrørende Moses gentages
vedrørende Jesus, fra hvem andre ting gentages i Stefanus.

Hvis denne sætning ikke var klar, så vil jeg uddybe:

Ramses I hører om en mægtig hersker, der skal fødes, og han vil derfor
dræbe alle nyfødte drengebørn. Moses' liv er i fare.

Herodes hører om en nyfødt konge og vil dræbe alle drengebørn. Jesus'
liv er i fare.

Moses' søster hed Miriam (Maria på hebraisk).
Jesus' mor hed Maria.

Moses er 40 år i ørkenen.
Jesus er 40 dage i ørkenen.

Jesus gør undere og tegn blandt folket.
Stefanus gør undere og tegn blandt folket.

Jesus bad: Fader, i dine hænder betror jeg min ånd..
Stefanus bad: Herre Jesus, tag imod min ånd!

Jesus sagde: Fader, tilgiv dem, for de ved ikke, hvad de gør.
Stefanus sagde: Herre, tilregn dem ikke denne synd.

Hvad er idéen bag disse gentagelser, hvoraf jeg har nævnt nogle?
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : Dres

Dato : 22-04-04 17:37

I news:afpf805f0s5i4fpmhqnnuk2fvlqg0vh774@4ax.com skrev
Britt Malka følgende:

[ ... ]
> Hvad er idéen bag disse gentagelser, hvoraf jeg har nævnt nogle?

Såmænd ikke andet end at Moses var et forbillede på Kristus, ligesom
offerlammet var et symbolsk forbillede på Kristus.

At der kan ses en vis lighed videre til Stefanus, kan det måske nok
skyldes at Stefanus var en så stærkt troende efterfølger af Jesus, at
han blev tildelt den velsignelse at måtte se sin Frelser stå ved
Faderens højre hånd ved den Himmelske trone.

En større bekræftelse fra Guds side til Stefanus kan næppe tænkes!

Alt hvad du nævner bestyrker og underbygger at Jesus er den ventede
Messias, som jøderne i deres selvgode egenretfærdighed ikke ville tage
imod, men tvætom forkastede selveste Guds egen Søn, deres Herre,
Mester, Frelser og Messias.

Desværre er denne forhærdelse stadig tilstede blandt mange jøder, - se
blot på den hånende nedladenhed i to Malka'er viser over for de
kristne i denne gruppe.

*Men stadig:* - ingen jøde er mere skyld i korsfæstelsen af Jesus end
ethvert andet menneske er skyldig dette.

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://bibel-skole.dk/
*** Alle med debatforum ***

Fra : Vidal

Dato : 22-04-04 18:47

Britt Malka wrote:

> Goddag
>
> Måske er der nogen i gruppen her, der kan opklare en ting, jeg har
> tænkt over.

Hvorfor spørge? Er der overhovedet nogen, I ikke har
plonket?

Eller er der åbnet op igen?

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Mr. D

Dato : 22-04-04 18:58

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor spørge? Er der overhovedet nogen, I ikke har
> plonket?
>
> Eller er der åbnet op igen?

Jeg vil på det kraftigste understrege, at jeg ikke er *plonket*. Jeg er
*EODet*, men det er, som jeg forstår det, ikke det samme - eller hva´?

Mr. D

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 22-04-04 19:08

I news:40880795$0$291$edfadb0f@dread12.news.tele.dk skrev
Mr. D følgende:

[ ... ]
> Jeg vil på det kraftigste understrege, at jeg ikke er *plonket*.
> Jeg er *EODet*, men det er, som jeg forstår det, ikke det samme -
> eller hva´?

Bare tag det helt roligt, - din tid skal såmænd også nok komme

Fra : Britt Malka

Dato : 22-04-04 20:06

On Thu, 22 Apr 2004 19:58:26 +0200, "Mr. D"
<s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote:

>Jeg vil på det kraftigste understrege, at jeg ikke er *plonket*. Jeg er
>*EODet*, men det er, som jeg forstår det, ikke det samme - eller hva´?

Meget seriøst. Meget. To svar, ikke ét af dem handler om emnet.

Jeg vil forslå, at du spørger på dk.admin.netikette, hvortil der
futtes. Du kan også bare læse på http://www.usenet.dk hvor de bl.a.
har et område for begyndere.

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 22-04-04 22:27

I news:fj5g80lkfvq9ucn6f8o64grpdjtusleoii@4ax.com skrev
Britt Malka følgende:

> Meget seriøst. Meget. To svar, ikke ét af dem handler om emnet.

Du taler ganske enkelt ikke sandt, - men det er du vel klar over!

Og så er du endda så uforskammet og netikettebrydende at du sætter FUT
uden at gøre opmærksom på det.

Gider du ikke godt bruge de næste 30 år på at sætte dig ind i
netiketten: http://usenet.dk inden du igen bevidst bryder den.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 22-04-04 23:01

"Andreas, Ravsted" <sort@hul.invalid> mælte sligt:

>Og så er du endda så uforskammet og netikettebrydende at du sætter FUT
>uden at gøre opmærksom på det.

Ret skal være ret, og i dette tilfælde tager du fejl. Læs Britts indlæg
igen. Hun gør tydeligt opmærksom på det.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"But it comes with a free Froghurt!"

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 22-04-04 23:27

I news:b2gg8097k27oj6mhlkl815k8j4ql4dumae@4ax.com skrev
Rasmus Underbjerg Pinnerup følgende:

> Ret skal være ret, og i dette tilfælde tager du fejl. Læs Britts
> indlæg igen. Hun gør tydeligt opmærksom på det.

Ja, jeg tog fejl! - Beklager og undskylder oprigtigt mange gange for
denne fæle fadæse fra min side!

Fra : Britt Malka

Dato : 23-04-04 08:50

On Fri, 23 Apr 2004 00:01:08 +0200, Rasmus Underbjerg Pinnerup
<pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote:

>Ret skal være ret, og i dette tilfælde tager du fejl. Læs Britts indlæg
>igen. Hun gør tydeligt opmærksom på det.

Anders *kan* ikke læse og forstå, hvilket er en af årsagerne til, at
han er i mit killfilter.

Dette er offtopic igen. FUT: dk.admin.netikette

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 23-04-04 13:42

Britt Malka wrote:

> Anders *kan* ikke læse og forstå, hvilket er en af årsagerne til, at
> han er i mit killfilter.

Øh, lille skat, nu er det altså MIG, der hedder Anders, mens det er Andreas
Falck, du taler om?

Hvordan synes du selv, det går?

> Dette er offtopic igen. FUT: dk.admin.netikette

Fut ignoreret, selv om du da snart selv burde sendes derover for at lære
lidt om anstændig netikette.

Anders Peter Johnsen

Fra : Vidal

Dato : 22-04-04 21:14

Mr. D wrote:
> "Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil på det kraftigste understrege, at jeg ikke er *plonket*. Jeg er
> *EODet*, men det er, som jeg forstår det, ikke det samme - eller hva´?

Nej, det betyder formentligt du godt må deltage i
denne diskussion, men ikke i den du er blevet EOD'ed.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Søren Bo Rødgaard He~

Dato : 22-04-04 22:37

On Thu, 22 Apr 2004 19:47:26 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote
in <4088042a$0$138$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

>Hvorfor spørge? Er der overhovedet nogen, I ikke har
>plonket?
>
>Eller er der åbnet op igen?

Villy, plonket eller ikke plonket - hvad om vi i stedet lod svaret
være, at vi overlod debatten af deres spørgsmål til dem selv -
indbyrdes, så får de som de vil have det - ingen kritik, ingen
spørgsmål, ingen undren, ingen .... ... . Så kan de stille spørgsmål
til hinanden, skrive til hinaden, bekræfte hinanden, etc.

.... og så kom der igen fred over land.

Med venlig hilsen
Søren Bo Rødgaard Henriksen

Fra : Vidal

Dato : 23-04-04 07:45

Søren Bo Rødgaard Henriksen wrote:

> Villy, plonket eller ikke plonket

Ja, jeg er jo kun et menneske...

> ... og så kom der igen fred over land.

Lad det være sådan.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Cyril Malka

Dato : 22-04-04 19:46

Goddag Mr.

Den Thu, 22 Apr 2004 19:58:26 +0200 skrev Mr. D om Re: Moses -> Jesus ->
Stefanus :

MD> Jeg vil på det kraftigste understrege, at jeg ikke er *plonket*. Jeg
MD> er*EODet*, men det er, som jeg forstår det, ikke det samme - eller
MD> hvad?

Er ovenstående om Moses -> Jesus -> Stefanus?

--
Venligst

Cyril

et-sect-era - Aktualitetsblad om sekternes verden
et-sect-era 3. årgang - nr. 48 - Nyheder: Tusinder af Jehovas Vidner
bliver misbrugt
http://www.etsectera.com/ - http://www.sekter.org/

Fra : Harald Mossige

Dato : 22-04-04 23:11

"Britt Malka" <news@foxladi.com> wrote in message
> [...]
http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html
> (Svar ikke til denne e-mail-adresse. Mail slettes på serveren p.g.a. spam)

"Stjæl litt fra Schaksper, heng på eit sitat"

Det å kunna lesa, betyr meir en å kunna gjengje dei orda som teksten består
av:
Det består også av å skjønna orda.
Det består av å kjenna konteksten.
Men like viktig er det å kunna "lesa imellom linjene".

Spørsmålet ditt er unødvendig; du kar svaret.

HM

Fra : Britt Malka

Dato : 23-04-04 08:51

On 23 Apr 2004 00:10:40 +0200, "Harald Mossige"
<haraldmnospam@hkabel.no> wrote:

>Spørsmålet ditt er unødvendig; du kar svaret.

Nej, hvilket du heller ikke har.

Fra : Vidal

Dato : 23-04-04 09:02

Britt Malka wrote:

> Nej, hvilket du heller ikke har.

Det lyder nu, som om du har det.

Hvilke konklusioner drager du selv?

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Cyril Malka

Dato : 23-04-04 09:45

Goddag Søren

Den Thu, 22 Apr 2004 23:37:29 +0200 skrev Søren Bo Rødgaard Henriksen om
Re: Moses -> Jesus -> Stefanus :

SBRH> >Eller er der åbnet op igen?
SBRH> Villy, plonket eller ikke plonket - hvad om vi i stedet lod svaret
SBRH> være, at vi overlod debatten af deres spørgsmål til dem selv -
SBRH> indbyrdes, så får de som de vil have det - ingen kritik, ingen
SBRH> spørgsmål, ingen undren, ingen .... ... . Så kan de stille
SBRH> spørgsmål til hinanden, skrive til hinaden, bekræfte hinanden,
SBRH> etc.
SBRH> ... og så kom der igen fred over land.

Har ovenstående noget med emnet at gøre?

FUT dk.admin.netikette

Fra : Peter T Nielsen

Dato : 23-04-04 12:59

"Britt Malka" <news@foxladi.com> wrote in message
> Hvad er idéen bag disse gentagelser, hvoraf jeg har nævnt nogle?
Ideen er vel at sådan var det... Men hvis du derimod taler om Gud's ide; Så
er det med Moses og mange andre at vise hen på Jesus, hvad angår Moses så er
de fedeste henvisninger nok den første påske, lamets blod frelser (som
Jesu), lamets knogler må ikke knuses(som Jesus knogler heller ikke bliver
knust).

Stefanus derimod, havde fanget hvordan Gudsriget fungere, han levede 99,9%
for Gud (for ikke at sige 100). Jesus sagde "I skal gøre større under end
mig", Steffanus troede det og gjorde det.

Et svar var det da, om du kan og vil bruge det, er op til dig...
mvh Peter

Fra : Britt Malka

Dato : 23-04-04 14:32

On Fri, 23 Apr 2004 13:58:30 +0200, "Peter T Nielsen"
<poffi@tiscali.dk> wrote:

>Ideen er vel at sådan var det...

Det kan det godt have været, ja, men på den anden side ved vi, at de
fire evangelister ikke altid er enige, fx, og at der fx er lavet
tilføjelser til teksten nogle steder (jf. fx de sidste vers i Fader
Vor, der menes at være tilføjet).

Med hensyn til Apostelenes Gerninger (som nævner Stefanus) og Paulus
breve, så er der uoverensstemmelser også her.

Så det KAN have været sådan, og det kan også være ting, der er
tilpasset senere.

Hvis det er tilpasset, hvorfor har man så lige valgt at lave ligheder
imellem disse tre personer? Okay, jeg kan forstå Moses og Jesus, fordi
det er sagt, at Messias skal være en profet på lige fod med Moses (5
Mos 18,15-19). Men hvorfor Stefan? Okay, det har du i hvert fald givet
et fornuftigt bud på længere nede.

> [...]
>de fedeste henvisninger nok den første påske, lamets blod frelser (som
>Jesu), lamets knogler må ikke knuses(som Jesus knogler heller ikke bliver

Smukt med lammets knogler. Den havde jeg ikke tænkt på. Ja,
selvfølgelig.

>Stefanus derimod, havde fanget hvordan Gudsriget fungere, han levede 99,9%
>for Gud (for ikke at sige 100). Jesus sagde "I skal gøre større under end
>mig", Steffanus troede det og gjorde det.

Så du tror, at det derfor var naturligt for ham at sige det samme, som
man har tillagt Jesus at sige? Er det sådan, jeg skal forstå det?

Det kunne være meget tænkeligt i hvert fald.

>Et svar var det da, om du kan og vil bruge det, er op til dig...

Det kan jeg da. Tak

Fra : Cyril Malka

Dato : 23-04-04 13:23

Goddag Peter

Den Fri, 23 Apr 2004 13:58:30 +0200 skrev Peter T Nielsen om Re: Moses
-> Jesus -> Stefanus :

PTN> Ideen er vel at sådan var det...

Nu vrimler bibelen med eksempler som *ikke* var sådan, men blot
"metaforer", så det er ikke sikker at en person som, pudsigt nok,
svarer til alle disse bibelske personer er en kødelig person.

Den kan sagtens være en metafor for at forklare noget andet.

Fra : Cyril Malka

Dato : 23-04-04 14:49

Goddag Britt

Den Fri, 23 Apr 2004 15:32:25 +0200 skrev Britt Malka om Re: Moses ->
Jesus -> Stefanus :

BM> Smukt med lammets knogler. Den havde jeg ikke tænkt på. Ja,
BM> selvfølgelig.

Nu er det en af jødernes mitsvah (Mitsvah 20: Man må ikke knuse knogler
af påskelammet - som man spiser til påske).(2.mos. 12:46)

Dette for at minde os om at vi er "kongens sønner", frie menensker som
ikke behøver at knuse knogler som var vi hunde.

Som nogle andre af disse mitsvoth, var det dog en mitsvah som kun var
gældende i tempelperioden (indtil 70), gældende for både mænd og kvinder
og hvis brud betød pisk

Om end den ikke bruges mere, så ville jeg mene at mange jødere ville ike
bryde sig om knoglebrydning af påskelammet under Pessah under alle
omstændigheder.

Sidebemærkning: Den trækker evangelisterne (johannes er det vist?) for
at påpege hvorfor Jesus ben ikke bliver knust på korset.

Det hændte, nemlig, at for at fremskynde processen, romerne knuste de
korsfæstedes skinneben, så de ikke kunne støtte på det og dermed døde
hurtigere.

Dette berettes dog kun gjort i de få tilfælde hvor romerske
soldater blev korsfæstede. Det var*yderst* sjældent, da det var
vanærende at blive korsfæstet og som regel ikke brugt til romere.

Det var faktisk et... skal vi sige... hjælp til at fremskynde døden,
hvilket man under alle omstændigheder ikke vil have brugt til en
ikke-romer.

Fra : Avatar

Dato : 25-04-04 18:27

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev...

> Hvordan kan det være, at en del ting vedrørende Moses gentages
> vedrørende Jesus, fra hvem andre ting gentages i Stefanus.

Well...nu er genkendelsens glæde jo ofte blandt de største. Det ser vi jo
gang på gang i litteraturen, hvor forfattere ofte "låner" gode idéer fra
andre - eller fra børnebøger, hvor de samme fortællemæssige elementer ofte
går igen flere gange i løbet af den samme historie til stor begejstring for
de kære små.

Ofte er det jo også sådan, at det kan være sværere at producere
originallitteratur end at plagiere...

Det er derfor ikke så mystisk at forfatterne til historierne om Jesus og
Stefanus låner visse elementer fra tidligere bibelske forfattere. På en
eller anden mærkværdig bagvendt måde kan dette også bidrage til at højne den
perciperede troværdighed af det skrevne.

--
Sorte huller er der, hvor Gud dividerede med nul

Fra : Britt Malka

Dato : 25-04-04 18:38

On Sun, 25 Apr 2004 19:27:00 +0200, "Avatar" <jesusavatar@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>eller anden mærkværdig bagvendt måde kan dette også bidrage til at højne den
>perciperede troværdighed af det skrevne.

God forklaring. Tak for dit indlæg.

>Sorte huller er der, hvor Gud dividerede med nul

Genialt!