Om at vende venstre kind til
Fra : Bo Warming

Dato : 17-04-04 13:19

Om at vende venstre kind til

En katolsk præst fortalte mig, at hans kirke ville aldrig have smidt Sten
Ribers ud for at være reinkarnations-tilhænger.
Det bidrog til at jeg så fordele ved deres type kristendom, som jo i fornem
grad har forladt dømmesyge mod kættere.
Min barndoms folkekirke er jeg også glad for pga Grundtvig-salmer og -
mildhed, men her er tre fejltrin, jeg gerne vil bidrage til at ændre på
A. da et lesbisk par klædte sig ud som hetero og blev gift i Stefanskirken,
politianmeldte præsten dem. Han skulle have "vendt venstre kind til".At
parret og deres dokumentfalskmedvirkende mandeven spildte et par timer af
præstens tid med mediehappening, hvis formalia bagefter annuleredes, var
bagatel.
B. da Ribers søgte at smugle genfødsels-automatik ind i lutherdommen, smed
man ham ud. Igen havde "repressiv tolerance" været en bedre løsning.
C. når menigheder salmesynger lavmælt eller ikke, så finder ingen præster på
at bede dem afkrydse anonymt på en liste over præstens firs yndlingssalmer,
så han kan tage et vist hensyn til, hvad de kan synge med på, og hvad kan
dermed gøre højmessen attraktiv for dem.
Imidlertid bliver disse tre små fejltrin mere end opvejet for mig, af
diverse solstrålehistorier, bl.a. følgende
1. da pastor Thorkild Grosbøll blev kendt som forkynder af allegorisk syn på
trosbekendelsen, valgte bispen vennesæl belæring og opsyn i gammeldags,
fundamentalistisk retning, ikke fyring.
2. da jeg delvis for provokationens skyld er katolik og folkekirkemedlem
samtidigt, siden 2001, og ikke er blevet ekskluderet trods alle instansers
viden derom, kan man se, at den knægtelse af ytringsfrihed som ramte Ribers,
er man under Fergo gået bort fra.
Med de præster vi har idag, er kirken desværre ikke det bolværk mod Islam,
jeg kunne ønske mig. Men pga bl.a. 1. og 2. ser jeg håb om at den
grundtvigske tolerance er så stærk, at dette kan bidrage til i fremtiden at
vinde indvandrere for vor kulturkristendom og dermed integrere dem, og gøre
danskere stolte af national-religiøs kultur-arv.

Bo Warming, kemigymnasielærer
Bjelkes Alle 46, 2200 København N
Tel: 3586 1000

--