/ Forside / Interesser / Andre interesser / Religion / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Religion
#NavnPoint
mblm 1770
summer 1170
ans 1142
JanneP 1010
e.p. 880
Rellom 850
Teil 728
refi 645
o.v.n. 630
10  molokyle 587
Død og genopstandelse i GT (lang)
Fra : Cyril Malka


Dato : 12-04-04 11:41

Shalom Mogens,

Før vi går videre så vil jeg gerne sige at jeg ikke er rabbiner selv og
derfor er det jeg har fundet frem til, ved granskning af hvad
forskellige lærde rabbinere har skrevet og tislvarende steder i GT ikke
nødvendigvis er fejlfri.


> Jeg finder dette emne (GT's vidnesbyrd om *de dødes opstandelse*) så
> vigtigt at få belyst (både fra en kristen og jødisk og også meget
> gerne fra en muslimsk synsvinkel), at det går forud for de andre emner
> vedrørende Messiahs-profetierne (jeg antager - muligvis fejlagtigt -
> at disse profetier skal ses i lyset af GT's vidnesbyrd om *de dødes
> opstandelse*). På tilsvarende vis med hensyn til forståelsen af Jesu
> ord vedrørende at tilsidesætte sig selv og sin familie og hellige sig
> Herren (Matt.10,37-39). Okay ?

Den første vigtig ting er at forstå den jødiske betydning af død i
det hele taget.

Det finder man især i den 41. paracha (Pinehas: 4.Mos. 25:10-30,1 - en
paracha er en ugelæsning)

Efter alle de angreb mod Israel, man har været vidne til i den forrige
paracha, svækkes Israel og folket svækkes af en ny våben, der bliver
brugt mod dens identitet og værdi: umoralitet.

I denne paracha, reagerer nogen: Det er Pinehas (symbol for ham, der
bliver til Eli). Parachaen analyserer hvilken reaktion kan redde folket.

Det handler om at forsvare livet mod døden. I haftara (1. Kong. 18:46 -
19:21) kan man se hvor meget mod Gud spørger os om, så vi kan overvinde
træthed og forfølgelse så vi kan overvinde fjender med Hans hjælp. Vi
skal huske at vi forventes at have mod

Pineas har så stoppet dette og han stoppede den død, som udspredte sig
på folket. Der var allerede blevet drabt 24000 personer, det stoppede
Pineas. Derfor, hvis man ser på grundskriften, kan man se, at der er
tilføjet et bogstav(yod) til hans navn.

Det er sjovt for hans navn staves uden bogtavet yod (der er et prik
under P, hvilket, på hebraisk giver et 'i', der bør derfor ikke tilføjes
bogstavet yod (i))

Når nu intet er tilfældigt i GT, skal man se lidt længere, vers 12, kan
man se (stadig på hebraisk) at bogstavet "vav" (o) i "shalom" er brudt
i to, så det ligner et yod.

Han har fortjent fredens pagt.

Det er værd at bemærke at der var 24.000 døde i den forførelsesmassakre
og der er 24 bøger i Tanakh (den jødiske bibel).

Dette er en advarsel: Hvis man vender torahen (Loven) væk
fra det væsentlige, vil folket visselig gå mod den sikre død.

Derefter bliver der mandtal igen og i resultatopgørelsen tages hensyn
til dem, der har gjort det gode, og dem, der har gjort det onde. Tallene
er præcise, pr. familie, så at enhver kan få det, han fortjener, uddelt
af Gud.

I dette andet opgørelse kan man konstatere at der ikke er en mand
tilbage, fra dem, der havde været i ørken, udover Moses, Joshua og
Kaleb.

Dog har kvinderne overlevet de moralske prøver og har allesammen
overlevet. det er vigtigt ikke at glemme denne detalje og finde hvad det
betyder.

Senere (kap. 27) beder Tselof Moses om at få deres far arv og Gud
fortæller Moses, at han skal se Israels jord. Han må se jorden og vil dø
derefter.

Moses overfører så sin magt og instruktion til Joshua og gentog til
Israels børn alt det, Gud havde befalet ham.

Dette (også vigtigt point) påpeger at Moses lære ikke blot var bøgerne,
men den lære der skulle føres videre. Dette blev sagt til hele folket
for at sikre en oral overlevering.

Ud af denne paracha, udleder man fire mitsvot:

- Arven går over til døtrene når der ingen søn er (27:8)
- Den vedvarende ofring (28:2)
- De to lams ofring (28:9)
- Ola ofring på første dag i måneden (28:11)
- Shavouot ofring (28:26-27)
- Høre shofaren på nytåret (Rosh Hashana) (29:1)

Igennem alle disse ting, uanset om du tager Pinhas eller mitsvotene, kan
du se at døden eksisterer i selve livets midte. Det er en trussel for
dem, der ikke kan skelne og for dem, som ikke kan finde ud af at nærme
sig dem. Den er til stede ved ofringer, en for mennesket ufarlig nærhed
af døden. Den er til stede ved at Moses dør.

Døden er til i midten af livet.

Rabbien Chla hjælper os med at forstå den inkludering af døden i livet.
Han har skrevet en del om det men man kan, kort sige at her hviler han
på Job 40:7 for at fortælle os at den uskyldige (Pinheas) har været
skånet men at de retfærdige (Nadav og Avihu) er døde. Dog er disse tos
nidkærhed gået inde i ham og Pinheas bliver stor præst.

Så på trods af døden, finder man disse positive udsagn.

Man kan se hvordan ånden overlever og hvordan endda selveste essensen af
nogen kan gå (til dels) videre til andre: Moses til Joshua eller endda,
ved belæringen, af Moses til hver jøde (også i dag).

Mange steder, hvor Chla omtaler døden, placerer han det i en positive og
optimist synsvinkel som en tredelt cyklus: forening - brud -
genforening.

De eksempler om døden som omtales (som Aarons eller zimri) har ikke
været viderebragt til os som noget der er sket til en person, i et
individuel liv, men som noget der berører hele fællesskabet, fordi det
indeholder en vigtig lære for hver medlem af folket.

Chlas kommentar om Pinehas' paracha siger (min oversættelse):

"Velsignet den, som har skabt mennesket med sin Visdom,
Jeg siger det for at mennesket skal være Viis og opføre sig med
intelligens ved en ren legeme og en sjæl som har sin kilde i den
Almægtige, så de kan være lige et. De skal være lige i deres indstilling
om det gode, at de skal være knyttede til Gud og leve for evigt."

Tager vi det stykke for stykke:

"Velsignet den, som har skabt mennesket med sin Visdom,": Altså: vi skal
se døden ved at sætte den i en verden hvor alt er velsignelse. Det
betyder et livstrøm fra livstrømning som skaber hver del af verden hver
øjeblik. Kun i dette forståelse skal man se mennesket.

Lad os fortsætte:

"Jeg siger det for at mennesket skal være Viis og opføre sig med
intelligens ved en ren legeme og en sjæl som har sin kilde i den
Almægtige, så de kan være lige et": I den verden, selv om der derefter
er død (hel eller til dels) skal man ikke forstå mennesket som del ved
at se tilbage på det. For mennesket er en enhed, komponeret af flere
elementer, men den finder sin samling i en kilde oven over sig selv.
disse to komponenter skal være set i deres enhed.

Vi fortsætter:

"De skal være lige i deres indstilling om det gode, at de skal være
knyttede til Gud og leve (i ental på hebraisk) for evigt": Dette enhed
har en retning, ved sin kilde, startspunkt, men også ved sin mål, og
menneske kan kan ved sin vilje og sin overvindelse af sig selv, nå dette
plan.

Heraf Chlas konklusion: Målet af dette er for mennesket et liv, og et
liv uden stop eller brud. Derudover holder Chla på at sjæl og krop,
samlingen, skal være sammensat med Gud og kan ikke destrueres.

Det er naturligvis ikke kun en personlig opfattelse af Chla da skabelsen
fortæller os at det er derfor mennesket er skabt.

Men mennesket har skadet pågældende plan og derfor er kroppen blevet til
noget der vil foregå. En af menneskets del er blevet til "materiel", som
er mere knyttet til det omkringliggende natur end det er knyttet til det
guddommelige væsen. Den er, som så, økologisk, og medvirker til det
synlige naturs væsen.

Dette kan ikke repareres som andet end et "brud": døden.

Det vil sige at kroppen er blevet forskellige af sin oprindelig væsen.
Det er ikke det lysende væsen der har været. For at nå til dette
optimale tilstand skal der komme et brud med det nuværende tilstand.
Dette brud, er døden.

Dette vil kun ændres når Messias vil komme og så vil verden blive det
samme som det var ved skabelsens begyndelse.

Altså er døden er delfase af en tredelt positiv proces:

- Brudet (døden)
- Messias tid hvor der vil være
- Reparation og genindførsel af den oprindelig tilstand.

Døden er altså en midlertidig fase som er nødvendigt, midlertidig og
positiv.

Derfor er der ingen anden udvej end at gå gennem døden for at fortsætte
på livets vej.

Man taler om genopstandelse, men det er ikke blot de dødes
genopstandelse, det er en gensammensætning af menneskets forskellige del
i den oprindelige tilstand.

Vi har fået Torahen, sandhedens torah som vil føre os til fremtiden.

Sandhed skal tages i hele betydningen og ved at medtage rigdommen af de
bogstaver, som sammensætter det. Sandhed, på hebraisk(Emet) består af
tre bogstaver: Alef Mem Tav

Det første bogstav, alef, er alfabetets første bogstav, indtil midten:
Mem (mem er den midterste bogstav i det hebraiske alfabet) og til Tav:
Det sidste del af eksistensen. Tav er det sidste bogstav i alfabettet.

Alef: som forbogstavet af guld, det oprindelige lys (første fase)
Mem: som forbogstavet af Mavet (døden, anden fase) og
Tav: som forbogstavet af Tehija (genopstandelse) eller Tikune
(reparation, restaurering) (tredje fase)

Voila det jeg havde at sige om død og genopstandelse.

--
Venligst

Cyril

(Mails skal sendes til cyril-snabel-a.malka.co.il)
et-sect-era 47 - Tema: De evangeliske kristne - Parate til at overtage
verden? http://www.etsectera.com/ - http://www.sekter.org/

 
 
Kall, Mogens (12-04-2004)
Kommentar
Fra : Kall, Mogens


Dato : 12-04-04 13:01

"Cyril Malka" skrev
news:20040412124128.10381409@cylle

> Shalom Mogens,
>
> Før vi går videre så vil jeg gerne sige at jeg ikke er rabbiner selv og
> derfor er det jeg har fundet frem til, ved granskning af hvad
> forskellige lærde rabbinere har skrevet og tislvarende steder i GT ikke
> nødvendigvis er fejlfri.
>
> > Jeg finder dette emne (GT's vidnesbyrd om *de dødes opstandelse*) så
> > vigtigt at få belyst (både fra en kristen og jødisk og også meget
> > gerne fra en muslimsk synsvinkel), at det går forud for de andre emner
> > vedrørende Messiahs-profetierne (jeg antager - muligvis fejlagtigt -
> > at disse profetier skal ses i lyset af GT's vidnesbyrd om *de dødes
> > opstandelse*). På tilsvarende vis med hensyn til forståelsen af Jesu
> > ord vedrørende at tilsidesætte sig selv og sin familie og hellige sig
> > Herren (Matt.10,37-39). Okay ?
>
> Den første vigtig ting er at forstå den jødiske betydning af død i
> det hele taget.
>
> Det finder man især i den 41. paracha (Pinehas: 4.Mos. 25:10-30,1 - en
> paracha er en ugelæsning)
>
> Efter alle de angreb mod Israel, man har været vidne til i den forrige
> paracha, svækkes Israel og folket svækkes af en ny våben, der bliver
> brugt mod dens identitet og værdi: umoralitet.
>
> I denne paracha, reagerer nogen: Det er Pinehas (symbol for ham, der
> bliver til Eli). Parachaen analyserer hvilken reaktion kan redde folket.
>
> Det handler om at forsvare livet mod døden. I haftara (1. Kong. 18:46 -
> 19:21) kan man se hvor meget mod Gud spørger os om, så vi kan overvinde
> træthed og forfølgelse så vi kan overvinde fjender med Hans hjælp. Vi
> skal huske at vi forventes at have mod
>
> Pineas har så stoppet dette og han stoppede den død, som udspredte sig
> på folket. Der var allerede blevet drabt 24000 personer, det stoppede
> Pineas. Derfor, hvis man ser på grundskriften, kan man se, at der er
> tilføjet et bogstav(yod) til hans navn.
>
> Det er sjovt for hans navn staves uden bogtavet yod (der er et prik
> under P, hvilket, på hebraisk giver et 'i', der bør derfor ikke tilføjes
> bogstavet yod (i))
>
> Når nu intet er tilfældigt i GT, skal man se lidt længere, vers 12, kan
> man se (stadig på hebraisk) at bogstavet "vav" (o) i "shalom" er brudt
> i to, så det ligner et yod.
>
> Han har fortjent fredens pagt.
>
> Det er værd at bemærke at der var 24.000 døde i den forførelsesmassakre
> og der er 24 bøger i Tanakh (den jødiske bibel).
>
> Dette er en advarsel: Hvis man vender torahen (Loven) væk
> fra det væsentlige, vil folket visselig gå mod den sikre død.
>
> Derefter bliver der mandtal igen og i resultatopgørelsen tages hensyn
> til dem, der har gjort det gode, og dem, der har gjort det onde. Tallene
> er præcise, pr. familie, så at enhver kan få det, han fortjener, uddelt
> af Gud.
>
> I dette andet opgørelse kan man konstatere at der ikke er en mand
> tilbage, fra dem, der havde været i ørken, udover Moses, Joshua og
> Kaleb.
>
> Dog har kvinderne overlevet de moralske prøver og har allesammen
> overlevet. det er vigtigt ikke at glemme denne detalje og finde hvad det
> betyder.
>
> Senere (kap. 27) beder Tselof Moses om at få deres far arv og Gud
> fortæller Moses, at han skal se Israels jord. Han må se jorden og vil dø
> derefter.
>
> Moses overfører så sin magt og instruktion til Joshua og gentog til
> Israels børn alt det, Gud havde befalet ham.
>
> Dette (også vigtigt point) påpeger at Moses lære ikke blot var bøgerne,
> men den lære der skulle føres videre. Dette blev sagt til hele folket
> for at sikre en oral overlevering.
>
> Ud af denne paracha, udleder man fire mitsvot:
>
> - Arven går over til døtrene når der ingen søn er (27:8)
> - Den vedvarende ofring (28:2)
> - De to lams ofring (28:9)
> - Ola ofring på første dag i måneden (28:11)
> - Shavouot ofring (28:26-27)
> - Høre shofaren på nytåret (Rosh Hashana) (29:1)
>
> Igennem alle disse ting, uanset om du tager Pinhas eller mitsvotene, kan
> du se at døden eksisterer i selve livets midte. Det er en trussel for
> dem, der ikke kan skelne og for dem, som ikke kan finde ud af at nærme
> sig dem. Den er til stede ved ofringer, en for mennesket ufarlig nærhed
> af døden. Den er til stede ved at Moses dør.
>
> Døden er til i midten af livet.
>
> Rabbien Chla hjælper os med at forstå den inkludering af døden i livet.
> Han har skrevet en del om det men man kan, kort sige at her hviler han
> på Job 40:7 for at fortælle os at den uskyldige (Pinheas) har været
> skånet men at de retfærdige (Nadav og Avihu) er døde. Dog er disse tos
> nidkærhed gået inde i ham og Pinheas bliver stor præst.
>
> Så på trods af døden, finder man disse positive udsagn.
>
> Man kan se hvordan ånden overlever og hvordan endda selveste essensen af
> nogen kan gå (til dels) videre til andre: Moses til Joshua eller endda,
> ved belæringen, af Moses til hver jøde (også i dag).
>
> Mange steder, hvor Chla omtaler døden, placerer han det i en positive og
> optimist synsvinkel som en tredelt cyklus: forening - brud -
> genforening.
>
> De eksempler om døden som omtales (som Aarons eller zimri) har ikke
> været viderebragt til os som noget der er sket til en person, i et
> individuel liv, men som noget der berører hele fællesskabet, fordi det
> indeholder en vigtig lære for hver medlem af folket.
>
> Chlas kommentar om Pinehas' paracha siger (min oversættelse):
>
> "Velsignet den, som har skabt mennesket med sin Visdom,
> Jeg siger det for at mennesket skal være Viis og opføre sig med
> intelligens ved en ren legeme og en sjæl som har sin kilde i den
> Almægtige, så de kan være lige et. De skal være lige i deres indstilling
> om det gode, at de skal være knyttede til Gud og leve for evigt."
>
> Tager vi det stykke for stykke:
>
> "Velsignet den, som har skabt mennesket med sin Visdom,": Altså: vi skal
> se døden ved at sætte den i en verden hvor alt er velsignelse. Det
> betyder et livstrøm fra livstrømning som skaber hver del af verden hver
> øjeblik. Kun i dette forståelse skal man se mennesket.
>
> Lad os fortsætte:
>
> "Jeg siger det for at mennesket skal være Viis og opføre sig med
> intelligens ved en ren legeme og en sjæl som har sin kilde i den
> Almægtige, så de kan være lige et": I den verden, selv om der derefter
> er død (hel eller til dels) skal man ikke forstå mennesket som del ved
> at se tilbage på det. For mennesket er en enhed, komponeret af flere
> elementer, men den finder sin samling i en kilde oven over sig selv.
> disse to komponenter skal være set i deres enhed.
>
> Vi fortsætter:
>
> "De skal være lige i deres indstilling om det gode, at de skal være
> knyttede til Gud og leve (i ental på hebraisk) for evigt": Dette enhed
> har en retning, ved sin kilde, startspunkt, men også ved sin mål, og
> menneske kan kan ved sin vilje og sin overvindelse af sig selv, nå dette
> plan.
>
> Heraf Chlas konklusion: Målet af dette er for mennesket et liv, og et
> liv uden stop eller brud. Derudover holder Chla på at sjæl og krop,
> samlingen, skal være sammensat med Gud og kan ikke destrueres.
>
> Det er naturligvis ikke kun en personlig opfattelse af Chla da skabelsen
> fortæller os at det er derfor mennesket er skabt.
>
> Men mennesket har skadet pågældende plan og derfor er kroppen blevet til
> noget der vil foregå. En af menneskets del er blevet til "materiel", som
> er mere knyttet til det omkringliggende natur end det er knyttet til det
> guddommelige væsen. Den er, som så, økologisk, og medvirker til det
> synlige naturs væsen.
>
> Dette kan ikke repareres som andet end et "brud": døden.
>
> Det vil sige at kroppen er blevet forskellige af sin oprindelig væsen.
> Det er ikke det lysende væsen der har været. For at nå til dette
> optimale tilstand skal der komme et brud med det nuværende tilstand.
> Dette brud, er døden.
>
> Dette vil kun ændres når Messias vil komme og så vil verden blive det
> samme som det var ved skabelsens begyndelse.
>
> Altså er døden er delfase af en tredelt positiv proces:
>
> - Brudet (døden)
> - Messias tid hvor der vil være
> - Reparation og genindførsel af den oprindelig tilstand.
>
> Døden er altså en midlertidig fase som er nødvendigt, midlertidig og
> positiv.
>
> Derfor er der ingen anden udvej end at gå gennem døden for at fortsætte
> på livets vej.
>
> Man taler om genopstandelse, men det er ikke blot de dødes
> genopstandelse, det er en gensammensætning af menneskets forskellige del
> i den oprindelige tilstand.
>
> Vi har fået Torahen, sandhedens torah som vil føre os til fremtiden.
>
> Sandhed skal tages i hele betydningen og ved at medtage rigdommen af de
> bogstaver, som sammensætter det. Sandhed, på hebraisk(Emet) består af
> tre bogstaver: Alef Mem Tav
>
> Det første bogstav, alef, er alfabetets første bogstav, indtil midten:
> Mem (mem er den midterste bogstav i det hebraiske alfabet) og til Tav:
> Det sidste del af eksistensen. Tav er det sidste bogstav i alfabettet.
>
> Alef: som forbogstavet af guld, det oprindelige lys (første fase)
> Mem: som forbogstavet af Mavet (døden, anden fase) og
> Tav: som forbogstavet af Tehija (genopstandelse) eller Tikune
> (reparation, restaurering) (tredje fase)
>
> Voila det jeg havde at sige om død og genopstandelse.


Shalom Cyril,

Tak for dit indlæg, hvor du begrunder *læren om de dødes opstandelse* som
værende en del af selve Torahen.

Forstået korrekt ?

Er de såkaldte ortodokse jøder enig med dig heri ?

Du skriver bl.a. ...:
> Man taler om genopstandelse, men det er ikke blot de dødes
> genopstandelse, det er en gensammensætning af menneskets forskellige del
> i den oprindelige tilstand.

.... hvilket vi kristne genkender bl.a. i Paulus ord fra 1.Kor.15.


Men dit spørgsmål lød jo ...

Date: 9. april 2004 CET 18:40
Subject: Re: Jesus - Messias eller ej?
news:20040409184030.0d4c009b@cylle
[ ... ]
> KM> Tror du på ægtheden af GT's vidnesbyrd om dødeopvækkelser ?
>
> Såsomt?


.... hvortil jeg svarer ...

1787 news:7VBdc.139129$jf4.7368597@news000.worldonline.dk
[ ... ]
>
> date: 11. december 2003 CET 14:59
> Subject: Re: Er det forfatterens frihed eller ????
> 1031 news:XTZBb.57185$jf4.3260731@news000.worldonline.dk
> (use http://www.google.dk/grphp )
> >
> > Troen på Opstandelsen var der (i GT):
> >
> > Profeten Ezekiel skriver (i et profetisk syn):
> >
> > "... blæs på disse dræbte, at de må blive levende ...
> > Jeg (JHVH) indgiver eder Min Ånd, så I bliver levende ..."
> > (Ez. 37,9.14)
> >
> > Profeten Daniel skriver:
> >
> > "Og mange af dem, der sover under mulde, skal vågne,
> > nogle til evigt liv, andre til skam, til evig afsky."
> > (Dan. 12,2)
> >
> > "Men gå du (Daniel) enden i møde,
> > læg dig til hvile og stå op til dit lod
> > ved dagenes ende!"
> > (Dan.12,13)
> >
> > Job siger:
> >
> > "Tag dog og gem mig i dødens rige (han var voldsom plaget af Iblîs,
> > djævelen), skjul mig, indtil din vrede er ovre, sæt mig en frist og
> > KOM MIG I HU."
> > (Job 14,13)
> >
> > At der her vitterlig er tage om opstandelsen fra de døde (i Bibelens
> > ældste
> > Bog, Jobs), fremgår af kap. 42,10, hvor der står:
> >
> > "... og HERREN (JHVH) gav Job ALT, hvad han havde ejet, tvefold igen."
> >
> > I vers 12-13 gøres regnestykket op. Dobbelt af alting, fornær hans
> > afkom.
> > Her får han kun 7 sønner og 3 døtre. Tidligere havde han haft 7 sønner
> > og 3
> > døtre (Job 1,2). De var nu døde (1,18-19)
> > Men i OPSTANDELSEN fra de døde bliver regnestykket:
> >
> > 14 sønner og 6 døtre - altså tvefold.
> >
> > Hebræerbrevet taler også om, at Abraham " ...regnede med, at Gud har
> > magt
> > til endog at vække fra de døde...", men da dette skrift tilhører NT, er
> > det - i denne speciffe sammenhæng - diskvalificeret.
>
>
> De konkrete eksempler er - (puha, det kan jeg jo ikke lige huske udenad;
> jo, her er et):
>
> Elias hos enken i Zarepta, 1.Kong.17,7-24
> Dødeopvækkelsen sker i vers 22
>
> Her er et andet eksempel:
>
> Elisa hos den rige kone i Sjunem, 2.Kong.4,8-37
> Dødeopvækkelsen sker i vers 35
>
> Her er et tredje eksempel, 2.Kong.13,21


Tillad mig derfor at gentage mit spørgsmål:

Tror du, Cyril på de dødes opstandelse ?

(Spørgsmålet var oprindeligt:
Tror du på ægtheden af GT's vidnesbyrd om dødeopvækkelser ? )

-

Og til jer andre:

Shalom,

Tror *I* på de dødes opstandelse ?


Fred være med Israel, og Han folk der bor i adspredelsen.


Med kærlig-venskablig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael.

Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm

Ønskes oplysninger om Mormonerne, Jehovas Vidner eller en anden sekt,
da kontakt Dialogcentret http://www.dci.dk/

Last-Informationfile:
1662 news:sbX3c.108512$jf4.6509896@news000.worldonline.dk
1766 news:suEac.131747$jf4.7131850@news000.worldonline.dk

File-number:
1813



Cyril Malka (12-04-2004)
Kommentar
Fra : Cyril Malka


Dato : 12-04-04 16:09

Shalom Mogens,

Den Mon, 12 Apr 2004 14:00:50 +0200
skrev "Kall, Mogens" <mogenskall@ikke.til.raadighed.dk> om Re: Død og
genopstandelse i GT (lang) :


KM> Tak for dit indlæg, hvor du begrunder *læren om de dødes
KM> opstandelse* som værende en del af selve Torahen.
KM> Forstået korrekt ?

Jeps


KM> Er de såkaldte ortodokse jøder enig med dig heri ?

Ja, det vil jeg mene. Det er jødisk lære.


KM> Du skriver bl.a. ...:
KM> > Man taler om genopstandelse, men det er ikke blot de dødes
KM> > genopstandelse, det er en gensammensætning af menneskets
KM> > forskellige del i den oprindelige tilstand.
KM> ... hvilket vi kristne genkender bl.a. i Paulus ord fra 1.Kor.15.

Ja, men nej, for det er ikke noget der bare sker sådan og her på jorden
lige med et.


KM> > > Profeten Daniel skriver:
KM> > > "Og mange af dem, der sover under mulde, skal vågne,
KM> > > nogle til evigt liv, andre til skam, til evig afsky."
KM> > > (Dan. 12,2)

Det er i overenstemmelse med læren om Torahen og de dødes
genopstandelse, ja.


KM> > > Hebræerbrevet taler også om, at Abraham " ...regnede med, at Gud
KM> > > har magt
KM> > > til endog at vække fra de døde...", men da dette skrift tilhører
KM> > > NT, er det - i denne speciffe sammenhæng - diskvalificeret.


Jeps


KM> Tillad mig derfor at gentage mit spørgsmål:
KM> Tror du, Cyril på de dødes opstandelse ?

Sådan som den læres i Torahen, og som jeg lige har fortalt? ja.


KM> (Spørgsmålet var oprindeligt:
KM> Tror du på ægtheden af GT's vidnesbyrd om dødeopvækkelser ? )

Ja og nej. vi taler her om de profetiske skrifter, og ikke Torahen
længere. Naturligvis har Gud magt til at vække de døde til livet igen,
men når dette nu er sagt så skal nogle af disse ses symbolsk.


--
Venligst

Cyril

(Mails skal sendes til cyril-snabel-a.malka.co.il)
et-sect-era 47 - Tema: De evangeliske kristne - Parate til at overtage
verden?
http://www.etsectera.com/ - http://www.sekter.org/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste