De "fremmede" i biblen
Fra : Jakob Lyhne Thuesen

Dato : 07-04-04 22:49

Hej

Er der nogen kan sige mig hvor man kan finde tekster om fremmede i både det
GT og NT ?

Mvh

Jakob

Fra : Cyril Malka

Dato : 08-04-04 09:10

Den Wed, 7 Apr 2004 23:48:34 +0200
skrev "Jakob Lyhne Thuesen" <faril@DELETEfaril.dk> om De "fremmede" i
biblen :

JLT> Er der nogen kan sige mig hvor man kan finde tekster om fremmede i
JLT> både det GT og NT ?

Fremmede?

--
Venligst

Cyril

et-sect-era - Aktualitetsblad om sekternes verden
et-sect-era 3. årgang - nr. 47 - Tema: De evangeliske kristne - Parate
til at overtage verden?
http://www.etsectera.com/ - http://www.sekter.org/

Fra : Jakob Lyhne Thuesen

Dato : 08-04-04 11:21

De fremmede, som fx mennesker med anden tro, hudfarve, nationalitet, mening,
etc.

/Jakob

Fremmede?

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 08-04-04 13:36

Hej Jakob Lyhne Thuesen

"Jakob Lyhne Thuesen" <faril@DELETEfaril.dk> skrev i en meddelelse
> De fremmede, som fx mennesker med anden tro, hudfarve, nationalitet,
mening,
> etc.
>
> /Jakob

Først og fremmest bør du kigge på http://usenet.dk for at lære om
citationsteknik -- man citerer UNDER det skrevne... ;-D

Dernæst synes Galaterbrevet kapitel 3 at være relevant for besvarelse af dit
spørgsmål:

v26 For I er alle Guds børn ved troen, i Kristus Jesus. v27 Alle I, der er
døbt til Kristus, har jo iklædt jer Kristus. v28 Her kommer det ikke an på
at være jøde eller græker, på at være træl eller fri, på at være mand og
kvinde, for I er alle én i Kristus Jesus, v29 og hører I Kristus til, er I
også Abrahams afkom, arvinger i kraft af Guds løfte.

Henrik, Slagelse

Fra : Jakob Lyhne Thuesen

Dato : 08-04-04 19:52

Kender godt usenet - en ide om at det synes de personer er passende. Usenet
er på sin vis god og er en generel uskreven regel om hvordan man bør
håndterer nyhedsgrupper.

Så jeg følger nu min "citeringsreglen" og mange af usenets andre regler.

Tak for den ene tekst.

Mvh

Jakob

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 08-04-04 20:02

Hej Jakob Lyhne Thuesen

> [...]
> håndterer nyhedsgrupper.
> Så jeg følger nu min "citeringsreglen" og mange af usenets andre regler.

Så er der vel ikke så megen grund til at hjælpe yderligere, hvis det kun er
nogle af spillereglerne man skal overholde...

> Tak for den ene tekst.
> Mvh
> Jakob

Velbekomme.

God Påske.

Henrik, Slagelse

Fra : Britt Malka

Dato : 08-04-04 20:07

On Thu, 8 Apr 2004 20:51:46 +0200, "Jakob Lyhne Thuesen"
<faril@DELETEfaril.dk> wrote:

>Så jeg følger nu min "citeringsreglen" og mange af usenets andre regler.

Næh, det gør du ikke. Jo, din egen måske. Men det sikrer dig nok
plads i mangen et kill filter. Heriblandt mit. For et er, at man er
uvidende, det kan man ikke gøre for. Men når man bliver belært og
bevidst stadig gør noget forkert, så er man for dum.
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : Jakob Lyhne Thuesen

Dato : 08-04-04 23:03

Tjae...eller starte en diskussion om noget anden i en tråd.

Men det var nu ikke en af de utallige netetikette diskussioner, der skulle
startes, og ryger jeg i et filter - jamen så gør jeg det. Jeg overlever nok

Og folk kan jo bare markere den som læst, hvis de mener de bliver irriteret
eller ignorere den.

Men tak til de få, som har svaret på tråden. Flere modtages gerne.

Jeg søgte efter mere konkret viden fra selve biblen om hvad den siger
omkring fremmede. Det var primært for at kunne dykke ned i en bedre
forståelse for de kulturkonflikter, som eksisterer i det danske samfund i
dag. Endvidere set ud fra at kristendommen er forholdvis væk og kun
eksisterer som et levn i vores kultur.

Jeg er forholdsvis inde i de andre religioner, men mangler lidt fra
kristendommens synspunkt og dermed biblen.

God påske

/Jakob

Fra : Dres

Dato : 08-04-04 21:58

I news:40759fee$1$268$edfadb0f@dread12.news.tele.dk skrev
Jakob Lyhne Thuesen følgende:

> Så jeg følger nu min "citeringsreglen"

Tja, så er der jo ingen grund til at hjælpe dig yderligere!

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
*** Alle med debatforum ***

Fra : Cyril Malka

Dato : 08-04-04 16:07

Den Thu, 8 Apr 2004 14:36:14 +0200
skrev "Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> om Re: De
"fremmede" i biblen :

> [...]
HV> eller fri, på at være mand og kvinde, for I er alle én i Kristus
HV> Jesus, v29 og hører I Kristus til, er I også Abrahams afkom,

Ja, altså: alle dem, der er døbte i Kristus er brødre, uanset hvor de
kommer fra... Blot skal de være kristne.

Hvilket jo bekræftes af 1. thessalonikerbrev 12:14-16:

I, brødre, ligner jo Guds menigheder i Judæa, som er i Kristus Jesus,
for I har lidt det samme af jeres landsmænd, som de har lidt af jøderne,
der slog både Herren Jesus og profeterne ihjel, og som har
fordrevet os, og som ikke behager Gud og er imod alle mennesker,
fordi de hindrer os i at tale til hedningerne, så de kan blive frelst;
sådan fylder de altid deres synders mål. Men vreden er kommet over dem
til fulde.

I GT er hele problematikken om "de fremmede" meget anderledes og mere
vanskeligt at forklare, da begrebet "fremmed" er i sproget således at
jøderne var fremmede for andre.

--
Venligst

Cyril

(svar ikke til denne adresse som kun er et forward. Mails skal sendes
til cyril-snabel-a.malka.co.il)

Fra : Cyril Malka

Dato : 08-04-04 20:04

Den Thu, 8 Apr 2004 20:49:52 +0200
skrev "Jakob Lyhne Thuesen" <faril@DELETEfaril.dk> om Re: De "fremmede"
i biblen :

JLT> Citater er ikke lige det jeg er ude efter, men selve lignelser,
JLT> myter, historier eller fortællinger.
JLT> Jeg synes selv jeg burde være i stand til at finde de relevante
JLT> vers i fx lignelsen

Så må du være mere præcis i dine spørgsmål.

Upræcis og interesseret i at følge "dine" regler?

EOD herfra

--
Venligst

Cyril

(Mails skal sendes til cyril-snabel-a.malka.co.il)
et-sect-era 47 - Tema: De evangeliske kristne - Parate til at overtage

Fra : Jesper

Dato : 10-04-04 20:06

> [...]

> Hej
>
> Er der nogen kan sige mig hvor man kan finde tekster om fremmede i både det

GT:
1 Mos 19:

v1 De to engle kom til Sodoma ved aftenstid. Lot sad i Sodomas byport,
og da han så dem, rejste han sig og gik dem i møde, kastede sig til
jorden for dem v2 og sagde: »Kom med hjem, og overnat hos jeres tjener,
og få vasket støvet af jeres fødder. Så kan I gå videre i morgen
tidlig.« De svarede: »Nej, vi overnatter på torvet.« v3 Men han blev
ved med at nøde dem, indtil de tog hjem til ham. Han tilberedte et
måltid for dem og bagte usyrede brød, og de spiste.

v4 Næppe var de gået til ro, før huset blev omringet af mændene i byen,
alle Sodomas mænd fra den yngste til den ældste, hver eneste én. v5 De
råbte til Lot: »Hvor er de mænd, der er kommet til dig i nat? Kom ud med
dem til os! Vi vil ligge med dem!« v6 Men Lot gik ud i døråbningen til
dem, og da han havde lukket døren bag sig, v7 sagde han: »Nej, brødre,
I må ikke handle ondt! v8 Jeg har to døtre, som ikke har ligget med
nogen mand. Dem vil jeg føre ud til jer, så I kan gøre med dem, hvad I
har lyst til. Men disse to mænd må I ikke gøre noget; de er gæster under
fremmed og vil bestemme! Nu skal vi gøre noget ved dig, som er værre end
det, vi vil gøre ved dem!« De trængte ind på manden Lot og var ved at
sprænge døren. v10 Da rakte de to mænd hænderne ud, trak Lot ind i
huset til sig og lukkede døren. v11 Og de slog mændene uden for døren
med blindhed fra den mindste til den største, så de var ude af stand til
at finde døren.

global village idiots. - Paul Ginsparg.