/ Forside / Interesser / Andre interesser / Religion / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Religion
#NavnPoint
mblm 1770
summer 1170
ans 1142
JanneP 1010
e.p. 880
Rellom 850
Teil 728
refi 645
o.v.n. 630
10  molokyle 587
Jesu opstandelse - en historisk kendsgerni~
Fra : Dres


Dato : 27-03-04 19:04

Vil du vide mere om Jesu opstandelse og de kendsgerninger der gør
denne begivenhed til en historisk virkelighed?

Så læs denne artikel:
http://www.sda-net.dk/index.php?body=side_0016

På hjemmesiden er der også et debatforum, hvor man kan deltage i en
seriøs snak om Jesus og hans mission og forkyndelse.

Debatforumet finder du her:
http://sda-net.dk/phpBB2/index.php

--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://bibeltro.dk/ + http://bibel-skole.dk/
*** Alle med debatforum ***



 
 
Vidal (28-03-2004)
Kommentar
Fra : Vidal


Dato : 28-03-04 00:42

"Dres" <stort@sorthul.invalid> skrev i en meddelelse news:4065c219$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Vil du vide mere om Jesu opstandelse og de kendsgerninger der gør
> denne begivenhed til en historisk virkelighed?

Hvorfor ønsker du den begivenhed skal være historisk
dokumenteret? Med mindre man som en vantro Thomas selv
kan stikke fingrene i sårene, kan det jo ikke lade sig gøre.
Sådan noget her, er jo blot med til at skabe utroværdighed,
*kristne opdigter beviser for opstandelsen', ikke?

Du åbner jo op for de videnskabeliges angreb, som jo
ganske rigtigt siger, Guds eksistens ikke kan bevises.
Det kan man jo afvise med, det slet ikke er relevant,
men det bliver jo svært, hvis du mener det er vigtigt
at bevise opstandelsen.

Synes du ikke det er nok, at opstandelsen er omfattet af
troen? Eller er troen ikke nok for dig?

Jeg fatter ikke, du vil medvirke til at udsprede den slags.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard


Dres (28-03-2004)
Kommentar
Fra : Dres


Dato : 28-03-04 13:19

I news:4066107b$0$143$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Vidal følgende:

[ ... ]
> Jeg fatter ikke, du vil medvirke til at udsprede den slags.

Du fatter ikke at jeg vil være med til at udsprede budskabet om at
Jesu opstandelse er en faktisk begivenhed der virkelig har fundet
sted, og ikke kun er en opdigtet legende der alene eksisterer i
fantasien på nogle fundamentalistiske fornuftsforladte
hjernefordrejede personer?

Ind imellem forundres jeg over dine udsagn!

--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://bibeltro.dk/ + http://bibel-skole.dk/
*** Alle med debatforum ***



Vidal (28-03-2004)
Kommentar
Fra : Vidal


Dato : 28-03-04 15:16

"Dres" <stort@sorthul.invalid> skrev i en meddelelse news:4066c2cd$0$157$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> I news:4066107b$0$143$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
> Vidal følgende:

> > Jeg fatter ikke, du vil medvirke til at udsprede den slags.

> Du fatter ikke at jeg vil være med til at udsprede budskabet om at
> Jesu opstandelse er en faktisk begivenhed der virkelig har fundet
> sted, og ikke kun er en opdigtet legende der alene eksisterer i
> fantasien på nogle fundamentalistiske fornuftsforladte
> hjernefordrejede personer?

Hvis du så sådan på det, indtil du fik beviset på genopstandelsen,
kan jeg nok måske forstå dig. Men jeg havde ikke troet, din tro var
så svagt funderet. Det var godt, du fandt et bevis, så. Man må håbe
det holder, for ellers er du ude af troen, ikke? Du skal have bevis?

> Ind imellem forundres jeg over dine udsagn!

Tjah...

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard


Dres (28-03-2004)
Kommentar
Fra : Dres


Dato : 28-03-04 16:10

I news:4066dda3$1$135$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Vidal følgende:

[ ... ]
> Hvis du så sådan på det, indtil du fik beviset på genopstandelsen,

Anser du opstandelsen for at være en virkelig fysisk historisk
begivenhed?

--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://bibeltro.dk/ + http://bibel-skole.dk/
*** Alle med debatforum ***



Vidal (28-03-2004)
Kommentar
Fra : Vidal


Dato : 28-03-04 16:37

"Dres" <stort@sorthul.invalid> skrev i en meddelelse news:4066eb29$0$170$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> I news:4066dda3$1$135$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
> Vidal følgende:
>
> [ ... ]
> > Hvis du så sådan på det, indtil du fik beviset på genopstandelsen,
>
> Anser du opstandelsen for at være en virkelig fysisk historisk
> begivenhed?

Læser du ikke mine indlæg?

Hvorfor er du interesseret i, hvad jeg tror, er det ikke videnskabelige
beviser, der tæller for dig?

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard


Dres (28-03-2004)
Kommentar
Fra : Dres


Dato : 28-03-04 16:38

I news:4066f04f$0$181$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Vidal følgende:

[ ... ]
> Hvorfor er du interesseret i, hvad jeg tror,

Fordi det jo altså er lettere at føre en debat når man hvad den anden
mener og tror, og hvilken holdning og opfattelsen den anden har!

--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://bibeltro.dk/ + http://bibel-skole.dk/
*** Alle med debatforum ***



Vidal (28-03-2004)
Kommentar
Fra : Vidal


Dato : 28-03-04 17:36


"Dres" <stort@sorthul.invalid> skrev i en meddelelse news:4066f16d$0$175$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> I news:4066f04f$0$181$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
> Vidal følgende:
>
> [ ... ]
> > Hvorfor er du interesseret i, hvad jeg tror,
>
> Fordi det jo altså er lettere at føre en debat når man hvad den anden
> mener og tror, og hvilken holdning og opfattelsen den anden har!

Så prøv at læse:

news:4066dda3$0$135$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard


Dres (28-03-2004)
Kommentar
Fra : Dres


Dato : 28-03-04 18:34

I news:4066fe20$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Vidal følgende:

[ ... ]
>>> Hvorfor er du interesseret i, hvad jeg tror,
>>
>> Fordi det jo altså er lettere at føre en debat når man hvad den
>> anden mener og tror, og hvilken holdning og opfattelsen den anden
>> har!
>
> Så prøv at læse:
>
> news:4066dda3$0$135$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Ja, hvad vil du sige med det indlæg?

At du nok tror på opstandelsen, men kun i troens verden, sådan at
forstå at vi slet ikke skal bekymre os om det nu også er en faktisk og
virkelig begivenhed der har fundet reelt sted i den fysiske
håndgribelige og virkelige verden?

--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://bibeltro.dk/ + http://bibel-skole.dk/
*** Alle med debatforum ***



Thomas/**\\Jens (28-03-2004)
Kommentar
Fra : Thomas/**\\Jens


Dato : 28-03-04 21:41

Dres wrote:

> At du nok tror på opstandelsen, men kun i troens verden, sådan at
> forstå at vi slet ikke skal bekymre os om det nu også er en faktisk og
> virkelig begivenhed der har fundet reelt sted i den fysiske
> håndgribelige og virkelige verden?

det tror du vel ikke selv på ?

det er vist på tide du kommer forbi dsm du skal have din daglige dosis.



--
Thomas

Jeg repræsenterer med denne udtalelse ikke TDC



Vidal (28-03-2004)
Kommentar
Fra : Vidal


Dato : 28-03-04 22:43

"Dres" <stort@sorthul.invalid> skrev i en meddelelse news:40670cad$1$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> I news:4066fe20$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev

> > Så prøv at læse:
> >
> > news:4066dda3$0$135$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Ja, hvad vil du sige med det indlæg?
>
> At du nok tror på opstandelsen, men kun i troens verden, sådan at
> forstå at vi slet ikke skal bekymre os om det nu også er en faktisk og
> virkelig begivenhed der har fundet reelt sted i den fysiske
> håndgribelige og virkelige verden?

Vi har ingen mulighed for at finde ud af om 'det nu også er en faktisk og
virkelig begivenhed der har fundet reelt sted i den fysiske håndgribelige
og virkelige verden'.

Så at bekymre sig om at finde beviser for det er uinteressant.
Det er tankespind, det er ligegyldigt. Jeg tror det! Tro er mere
end viden.

Du kan se Lars Erik i et andet indlæg gennemgår de såkaldte
beviser, og det er jo ingenting. Hvem har brug for bedrag, hvor
helligt det end så er? Ikke de troende. Det bekymrer mig, du
har det.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard


Dres (29-03-2004)
Kommentar
Fra : Dres


Dato : 29-03-04 09:34

I news:4067476b$0$157$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Vidal følgende:

[ ... ]
> Hvem har brug for bedrag, hvor
> helligt det end så er? Ikke de troende. Det bekymrer mig, du
> har det.

Enten har du ikke læst artiklen, eller også har du slet ikke forstået
hvad der står i den.

Men du kunne jo også prøve at læse Mark Langdahl's indlæg. Han kommer
med virkelig konstruktiv *kritik* af artiklen og dens indhold. Noget
man virkelig kan forholde sig til.

--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://bibeltro.dk/ + http://bibel-skole.dk/
*** Alle med debatforum ***



Vidal (29-03-2004)
Kommentar
Fra : Vidal


Dato : 29-03-04 14:51


"Dres" <stort@sorthul.invalid> skrev i en meddelelse news:4067df5e$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> I news:4067476b$0$157$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
> Vidal følgende:


> Men du kunne jo også prøve at læse Mark Langdahl's indlæg. Han kommer
> med virkelig konstruktiv *kritik* af artiklen og dens indhold. Noget
> man virkelig kan forholde sig til.

Hvorfor skal jeg give konstruktiv af en artikel, hvor konklusionen
er udgangspunkt for indholdet?

Vi to har haft lange diskussioner, hvor vi diskuterede forhold
mellem tro og viden. Og det fremgår også i denne forbindelse
at troen ikke er så meget for dig. Det udleder jeg af denne
sætning:

"At du nok tror på opstandelsen, men kun i troens verden, sådan at
forstå at vi slet ikke skal bekymre os om det nu også er en faktisk og
virkelig begivenhed der har fundet reelt sted i den fysiske
håndgribelige og virkelige verden?"

Kun i troens verden!

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard.


Dres (29-03-2004)
Kommentar
Fra : Dres


Dato : 29-03-04 15:15

I news:40682990$0$178$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Vidal følgende:

[ ... ]
> Kun i troens verden!

Javel ja, opstandelsen er for dig altså noget der kun har fundet sted
i troens verden?

--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://bibeltro.dk/ + http://bibel-skole.dk/
*** Alle med debatforum ***



Vidal (29-03-2004)
Kommentar
Fra : Vidal


Dato : 29-03-04 20:18

"Dres" <stort@sorthul.invalid> skrev i en meddelelse news:40682f60$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> I news:40682990$0$178$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
> Vidal følgende:
>
> [ ... ]
> > Kun i troens verden!
>
> Javel ja, opstandelsen er for dig altså noget der kun har fundet sted
> i troens verden?

Altså, hvis der var et tegn, en smiley, for at ryste på hovedet,
så skulle den anvendes her.

Når du tror en begivenhed har fundet sted, i hvilken verden
tror du så den begivenhed har fundet sted? I virkelighedens
verden eller i troens verden? Hvad er troens verden?

Hvis du tror, men ikke ved, at dronningen har været på besøg
i Ravsted, hvilken verden mener du så, hun har været på
besøg i, i troens verden eller i virkelighedens verden?

Hvis du tror, hun *kun* har været der i troens verden, hvordan
skal det så forstås? Mener du ikke selv, din tro handler om
virkelighed?

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard


Harald Mossige (28-03-2004)
Kommentar
Fra : Harald Mossige


Dato : 28-03-04 03:11


"Dres" <stort@sorthul.invalid> wrote in message
news:4065c219$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Vil du vide mere om Jesu opstandelse og de kendsgerninger der gør
> denne begivenhed til en historisk virkelighed?
>
> Så læs denne artikel:
> http://www.sda-net.dk/index.php?body=side_0016
>
> På hjemmesiden er der også et debatforum, hvor man kan deltage i en
> seriøs snak om Jesus og hans mission og forkyndelse.
>
> Debatforumet finder du her:
> http://sda-net.dk/phpBB2/index.php
>
> --
> Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
> http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
> http://bibeltro.dk/ + http://bibel-skole.dk/
> *** Alle med debatforum ***
>
>
Er det ikkje trist? Du åpner debattfora gong etter gong, og ingen ønsker å
vera med på debatter. Det munne vera moduratoren som er for "hardhendt"

(Hedning?)

HM



Thomas/*\\Jens (28-03-2004)
Kommentar
Fra : Thomas/*\\Jens


Dato : 28-03-04 13:15

Dres wrote:

hvorfor har du fjernet 3 indlæg i gæstebogen ???

http://www.ravsted.dk/index.php?module=Guestbook







Dres (28-03-2004)
Kommentar
Fra : Dres


Dato : 28-03-04 13:27

I news:4066c1af$0$169$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk skrev
Thomas/*\Jens følgende:

> Dres wrote:

Hvorfor holder du ikke offtopic indlæg væk fra denne gruppe?

FUT dk.snak.mudderkastning

--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://bibeltro.dk/ + http://bibel-skole.dk/
*** Alle med debatforum ***



Thomas/**\\Jens (28-03-2004)
Kommentar
Fra : Thomas/**\\Jens


Dato : 28-03-04 13:41

Dres wrote:
> I news:4066c1af$0$169$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk skrev
> Thomas/*\Jens følgende:
>
>> Dres wrote:
>
> Hvorfor holder du ikke offtopic indlæg væk fra denne gruppe?
>
du kan jo bare svare på hvorfor du fjerner indlæg i den gæstebog ?
http://www.ravsted.dk/index.php?module=Guestbook



--
Thomas

Jeg repræsenterer med denne udtalelse ikke TDC



Dres (28-03-2004)
Kommentar
Fra : Dres


Dato : 28-03-04 13:48

I news:4066c7da$0$186$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk skrev
Thomas/**\Jens følgende:

[ ... ]
> du kan jo bare svare på hvorfor du fjerner indlæg i den gæstebog ?
> http://www.ravsted.dk/index.php?module=Guestbook

Hold dine offtopic indlæg ude af denne gruppe!

Og *jeg* fjerner ingen indlæg fra den gæstebog

FUT dk.snak.mudderkastning



Thomas/**\\Jens (28-03-2004)
Kommentar
Fra : Thomas/**\\Jens


Dato : 28-03-04 13:57

Dres wrote:
> I news:4066c7da$0$186$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk skrev
> Thomas/**\Jens følgende:
>
> [ ... ]
>> du kan jo bare svare på hvorfor du fjerner indlæg i den gæstebog ?
>> http://www.ravsted.dk/index.php?module=Guestbook
>
> Hold dine offtopic indlæg ude af denne gruppe!
>
> Og *jeg* fjerner ingen indlæg fra den gæstebog
>
> FUT dk.snak.mudderkastning
der svare du jo ikke.


som kristen må du vel ikke lyve ?

du kan jo bare svare på hvorfor du fjerner indlæg i den gæstebog ?
http://www.ravsted.dk/index.php?module=Guestbook


--
Thomas

Jeg repræsenterer med denne udtalelse ikke TDC



Mark Langdahl (28-03-2004)
Kommentar
Fra : Mark Langdahl


Dato : 28-03-04 23:04

"Dres" <stort@sorthul.invalid> wrote in message
news:4065c219$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Vil du vide mere om Jesu opstandelse og de kendsgerninger der gør
> denne begivenhed til en historisk virkelighed?
>
> Så læs denne artikel:
> http://www.sda-net.dk/index.php?body=side_0016

Artiklen er sådan set fin nok, hvis man ser den som en gennemgang af Jesu
lidelse død og opstandelse set både historisk og bibelsk. Den giver et godt
overblik over, hvad man ved og hvad man ikke ved, men det virker som om
forfatteren overser sine egne pointer hvad den sidste del angår. Alene det,
at overskriften "Historiske beviser på Jesu opstandelse" bruges på et
afsnit, der fortæller om de historiske indicier (et historisk dokument er jo
sådan set ikke et bevis, efter som det jo teoretisk set kan være et falsum)
på Jesu liv. Kort sagt, det vises, at Jesu liv er historisk bevidnet af
anerkendte antikke historikere. Men der er ikke det, der ligner et bevis for
opstandelsen, og en del af forklaringen nævnes også i teksten: Jesus viste
sig kun for sine tilhængere efter opstandelsen, og historikere kan vel næppe
berette om en opstandelse kun bevidnet af mennesker, der tilbeder den
opståede. Det ville svare til hvis Moon døde, og moon-bevægelsen hævdede, at
han genopstod, men ingen andre så det. Ville du så tro dem på deres ord? Jeg
forsøger ikke at nægte, at Jesus er opstået. Det tror jeg fuldt og fast, han
er. Men det er på ingen måde bevist hverken historisk eller på anden måde
videnskabeligt dokumenteret. Hvorvidt man kan tro på, at Jesus er opstået
fra graven er 100% en trossag. Sjovt nok er det også konklussionen på
artiklen, hvis man nøjes med at læse alle de fremlagte kendsgerninger
igennem og springer over forfatterens personlige konklussioner.

Et andet kuriosum omkring dette forsøg på historisk at bevise Jesu
opstandelse er, at det ikke engang i sin samtid blev regnet for et
udiskuterbart faktum, ikke engang inden for kirken. I Romerbrevet er Paulus
nødt til at skære ud i pap for Romerne, hvad det ville medføre, hvis Jesus
ikke var opstået, fordi der der var nogen, der troede, at Jesus ikke var
opstået fysisk, fordi døde ganske enkelt ikke opstår.

Så når du (ganske vist i en anden undertråd) spørger efter personlig
overbevisning omkring Jesu opstandelse, så må mit svar nok blive, at ja, jeg
tror, at Jesus opstod fra de døde påskemorgen år 33. Men nej, jeg mener
ikke, at det er historisk bevist. Intet menneske kan i dag _vide_ om Jesus
er opstået, for der er ingen beviser, kun forskellige indicier som kan
findes i Bibelen. Spørgsmålet bliver så, om hvor stor betydning, man giver
Bibelen som historisk dokumentation af virkelige begivenheder. Du og jeg kan
sikkert hurtigt blive enige om, at Bibelens ord er sandhed, og at det ikke
blot drejer sig om en billedlig eller åndelig virkelighed, men om en fysisk
og historisk virkelighed. Men det, at vi er blevet overbevist om dette gør
det ikke mere historisk beviseligt. Det handler først og sidst om tro. Og
hvad artiklen angår, så undrer det mig lidt, at man vil gøre et så stort
forarbejde med at skaffe sig historisk materiale for at kunne fremdrage
konklussioner, som ikke er underbygget af de indsamlede data, nemlig at Jesu
opstandelse er historisk dokumenteret.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl



Kall, Mogens (31-03-2004)
Kommentar
Fra : Kall, Mogens


Dato : 31-03-04 19:52

"Mark Langdahl" skrev
news:40674bd4$0$287$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

> "Dres" <stort@sorthul.invalid> wrote in message
> news:4065c219$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > Vil du vide mere om Jesu opstandelse og de kendsgerninger der gør
> > denne begivenhed til en historisk virkelighed?
> >
> > Så læs denne artikel:
> > http://www.sda-net.dk/index.php?body=side_0016
>
> Artiklen er sådan set fin nok, hvis man ser den som en gennemgang af Jesu
> lidelse død og opstandelse set både historisk og bibelsk. Den giver et
> godt
> overblik over, hvad man ved og hvad man ikke ved, men det virker som om
> forfatteren overser sine egne pointer hvad den sidste del angår. Alene
> det,
> at overskriften "Historiske beviser på Jesu opstandelse" bruges på et
> afsnit, der fortæller om de historiske indicier (et historisk dokument er
> jo
> sådan set ikke et bevis, efter som det jo teoretisk set kan være et
> falsum)

.... hvilket muslimer godt kunne lære noget af.

(Blot fordi en mand hævder, at han er udsendt af Gud, er det IKKE
nødvendigvis ensbetydende med, at manden rent faktisk ér udsendt af Gud).

> på Jesu liv. Kort sagt, det vises, at Jesu liv er historisk bevidnet af
> anerkendte antikke historikere. Men der er ikke det, der ligner et bevis
> for
> opstandelsen, og en del af forklaringen nævnes også i teksten: Jesus viste
> sig kun for sine tilhængere efter opstandelsen, og historikere kan vel
> næppe
> berette om en opstandelse kun bevidnet af mennesker, der tilbeder den
> opståede. Det ville svare til hvis Moon døde, og moon-bevægelsen hævdede,
> at
> han genopstod, men ingen andre så det. Ville du så tro dem på deres ord?
> Jeg
> forsøger ikke at nægte, at Jesus er opstået. Det tror jeg fuldt og fast,
> han
> er. Men det er på ingen måde bevist hverken historisk eller på anden måde
> videnskabeligt dokumenteret. Hvorvidt man kan tro på, at Jesus er opstået
> fra graven er 100% en trossag. Sjovt nok er det også konklussionen på
> artiklen, hvis man nøjes med at læse alle de fremlagte kendsgerninger
> igennem og springer over forfatterens personlige konklussioner.
>
> Et andet kuriosum omkring dette forsøg på historisk at bevise Jesu
> opstandelse er, at det ikke engang i sin samtid blev regnet for et
> udiskuterbart faktum, ikke engang inden for kirken. I Romerbrevet er
> Paulus
> nødt til at skære ud i pap for Romerne, hvad det ville medføre, hvis Jesus
> ikke var opstået, fordi der der var nogen, der troede, at Jesus ikke var
> opstået fysisk, fordi døde ganske enkelt ikke opstår.
>
> Så når du (ganske vist i en anden undertråd) spørger efter personlig
> overbevisning omkring Jesu opstandelse, så må mit svar nok blive, at ja,
> jeg
> tror, at Jesus opstod fra de døde påskemorgen år 33. Men nej, jeg mener
> ikke, at det er historisk bevist. Intet menneske kan i dag _vide_ om Jesus
> er opstået, for der er ingen beviser, kun forskellige indicier som kan
> findes i Bibelen. Spørgsmålet bliver så, om hvor stor betydning, man giver
> Bibelen som historisk dokumentation af virkelige begivenheder. Du og jeg
> kan
> sikkert hurtigt blive enige om, at Bibelens ord er sandhed, og at det ikke
> blot drejer sig om en billedlig eller åndelig virkelighed, men om en
> fysisk
> og historisk virkelighed. Men det, at vi er blevet overbevist om dette gør
> det ikke mere historisk beviseligt. Det handler først og sidst om tro. Og
> hvad artiklen angår, så undrer det mig lidt, at man vil gøre et så stort
> forarbejde med at skaffe sig historisk materiale for at kunne fremdrage
> konklussioner, som ikke er underbygget af de indsamlede data, nemlig at
> Jesu opstandelse er historisk dokumenteret.



Interessant saglig og konstruktiv kritik.

Dog efterlader Jesus os ikke helt uden vidnesbyrd om opstandelsen:



0595 news:3iRsa.45419$y3.3298664@news010.worldonline.dk
( use/benyt http://www.google.dk/grphp )
>
> Udfordringen uge 14 2002-04-04
> (dansk)
> -------------------------------------------------------------------------
>
> Død mand opstået
>
> Omkom ved bilulykke og lå i 2 døgn, men kom til live i kirke i Nigeria,
> hvor
> Reinhard Bonnke prædikede. Efter opvækkelsen fortalte den døde, at han
> skulle give "den rige mands" sidste advarsel ...
>
> af Henri
>
> "Bonnke oprejser død mand i Onitscha" skriver det store nigerianske
> dagblad The Post Express.
>
> Det fortæller den utrolige historie om en præst, der omkom ved en
> bilulykke, og var død som en sten i to døgn. Tilmed fik han en skarp
> kemisk
> indsprøjtning, så hans krop ikke skulle gå i opløsning i varmen, mens han
> lå og ventede på begravelsen.
> Men på grund af et bibelvers ville hans kone ikke acceptere, at han
> blev
> begravet. Hun bragte ham i stedet til en kirke, hvor evangelist Reinhardt
> Bonnke prædikede og helbredte i Jesu navn, men ikke vidste om den døde. Og
> pludselig begyndte liget igen at trække vejret.
> I løbet af nogle timer fungerede manden igen normalt.
> Han spurgte straks efter sin notesblok, for han havde i sin
> dødstilstand
> set både himmel og helvede og havde af to engle fået besked på at advare
> sin
> generation - som svar på den rige mands bøn. Englene fortalte ham, at han
> ville vågne op på Bonnkes møde, så beretningen kunne blive spredt til hele
> verden.
>
> Udfordringen bringer her den fantastiske, men veldokumenterede beretning
> om
> pastor Daniel Edechukwu Onitsha, Nigeria, der døde den 30. november, men
> kom til live igen d. 2. december...
>
> Om morgenen d. 30 november 2001, kørte Daniel Ekechukwu, der er præst i
> the
> Power Chapel Evangelical Church i Onitsha, Nigeria, sammen med sin ven
> Kingsley Iruka til sin fars landsby tæt på byen Owerri.
>
> De medbragte en ged som julegave. Daniel kørte selv sin 20 år gamle
> Mercedes 230. På vej hjem, ned af en stejl bakke, virkede bremserne
> pludselig ikke. Daniel kunne ikke gøre noget. Bilen fortsatte ned af
> bakken med stadig større fart og stoppede først, da den med et stort brag
> kørte ind i en stenpille.
> Uden sikkerhedsbælte blev Daniel kastet voldsomt fremover. Hans hoved
> ramte forruden og rattet røg ind i maven på ham. Daniel's ven Kingsley
> Iruka vendte sig chokeret, men ikke slemt skadet, mod Daniel, mens han
> håbede på, at Daniel var uskadt. Men synet fik ham til at blegne: Blodet
> løb
> fra Daniels næse fra en skade i hovedet, og han begyndte at kaste blod op
> fra voldsomme indre blødninger.
> Hjælpen kom hurtigt. Daniel holdt imponerende ud indtil han var
> anbragt
> i det lokale hospitals intensiv afdeling, eller det som svarer bedst til
> det
> under nigerianske forhold. Der var sendt bud efter hans kone Nneka. Hun
> så
> Daniel i live, men også kun lige. Han klamrede sig til livet for at få
> hende til at flytte ham til hans familie-læges hospital i Owerri - hvilket
> var en meget stor fejltagelse. Det betød nemlig en ikke just beghagelig
> rejse på halvanden time.
>
> Daniel dør
> Minutter efter at være blevet løftet ind i ambulancen, kunne Daniel
> mærke
> han døde. Han prøvede at hviske de sidste ord og instruktioner til Nneka.
> Specielt bad han hende om at fortsætte arbejdet i kirken. Han prøvede
> også
> at forklare hende om et par forhold i kirken, som hun skulle være
> opmærksom
> på, men han talte utydeligt, blev usammenhængende og tav til sidst, da han
> gled ind i bevidstløs tilstand.
> Ambulancens chauffør kørte alt, hvad han kunne og med hylende sirener.
> Da de kom til Owerri Regional Hospital løb de ind, mens de råbte
> "Emergeney! Emergeney!' (nødstilfælde).
> Daniels læge var imidlertid ikke på vagt, så en anden af det medicinske
> personale tog hånd om situationen og undersøgte Daniels nu slappe krop.
> Han vendte sig til de pårørende med et trist ansigt og kunne kun
> bekræfte, at Daniel allerede var død.
>
> Et bibelvers...
> Daniels kone Nneka var selvfølgelig chokeret. Men et bibelvers blev
> ved
> at ringe i hendes hoved, nemlig fra Hebræerbrevet 11, 35: "Kvinder fik
> deres
> døde igen ved opstandelse..."
> En irrationel overbevisning greb hende, at dette gjaldt hende, at hun
> ville se Daniel levende og rask igen. I det, der herefter skete, var
> Nneka nøglepersonen.
>
> Overbevisning om ting, man ikke ser
> Dette bibelord gjorde det umuligt for Nneka at acceptere den enkle
> sandhed, at Daniel var borte og tillade, at han blev begravet. Hendes
> ophidselse krævede, at noget måtte gøres. De skyndte sig hen til Daniels
> onkel, Okoronkwo Emmanuel, som boede nær hospitalet, og spurgte ham om han
> vidste, hvor familielægen opholdt sig. Det gjorde han ikke, men henviste
> dem til sin egen læge, Dr. Jossy Anuehunisa ved St. Eunice Clinic.
> Daniel blev bragt derhen, og da lægen så Nnekas bestemthed, undersøgte
> han endnu engang liget. Han kunne kun bekræfte, at døden var indtrådt.
> Det
> tidspunkt, der blev registreret var kl. 23.30 på den dag, da bilulykken
> skete.
> Lægen skrev herefter en dødserklæring på sin patient og spurgte om de
> ønskede at få Daniel anbragt i klinikkens ligkapel. De afslog, og i
> stedet
> flyttede de igen liget - til Daniels far i landsbyen nær Owerri og derfra
> igen til Ikeduru General Hospitals ligkapel, som lå tæt på.
>
> Kemisk indsprøjtning
> Den tilstedeværende bedemand, Mr. Barlington R. Manu, foretog igen de
> normale undersøgelser af liget, og da var klokken allerede over midnat,
> kl. 1 lørdag morgen.
> Da ligkapellet ikke havde et køligt opbevaringsnun, sørgede bedemanden
> for den sædvanlige kemiske indsprøjtning (som skulle forhindre liget i at
> gå
> i opløsning) og forberedte liget til balsamering den følgende morgen.
> Sammen med en anden ansat lagde han liget på en af ligkapellets plader
> mellem to andre døde. Så tog alle hjem for natten.
>
> Vendepunktet: Tro
> I mellemtiden var Daniels kone overbevist om, at hendes mand ville
> komme
> til live igen. Hun ville derfor have hans krop bragt til kirken i Onitsha,
> hvor Reinhard Bonnke skulle tale dagen efter ved en
> indvielses-gudstjeneste
> i 'The Grace of God Ministries". Daniels far var imidlertid mormon og
> sagde,
> at det ville han ikke acceptere. Han sagde, at han ville gå hen og "slå
> ham
> med Bibelen syv gange", og hvis Daniel ikke genopstod, så måtte Nneka
> acceptere, at han ikke ville genopstå fra de døde, og det måtte slutte
> sagen. Han gik så hen og slog liget, som han sagde, syv gange, men uden
> resultat.
> Nneka, som var kristen, tænkte at en mormon ikke forstod sig på den
> slags. Så hvad han gjordehavde ikke nogen betydning, og det var kum for
> at
> aflede hendes opmærksomhed. Men hun ville ikke give op. Hun plagede sin
> svigerfar. Daniel skulle til Bonnkes møde. Hun lod forstå, at hvis han
> nægtede hende det, ville hun huske det resten af sit liv, at han nægtede
> hende hendes ønske på sin mands vegne. Til sidst gav han efter.
>
> Næste dag, søndag d. 2 december, tog de kroppen fra lighuset. Men
> bedemanden var bekymret over, hvad de havde i sinde. For at skjule, at
> liget var på vej til at blive taget væk og skulle køres halvanden times
> kørsel til Onitsha, klædte han liget på som om det skulle til kirkegården,
> lagde det i en kiste og lukkede låget. Derefter tog de Daniel og kisten
> og tog afsted.
>
> Da de kom til Onitsha Kirkens område, så sikkerhedsvagten og
> kontrollørerne dem komme ind med en kiste og beordrede dem til at vende om
> og forsvinde med det samme. Men Nneka var fast besluttet. Hun bad om, at
> kisten ikke bare måtte være i området, men også komme ind i kirken.
> Sikkerhedsvagten så, at hun var ophidset, så han kontrollerede, at der
> var et lig i kisten og, at det ikke var et terroristforsøg på at placere
> en
> bombe i kirken. Da han så, at der kun var et blegt lig i kisten, gav han
> dem lov til at komme ind på området. Men det skabte bestyrtelse og
> diskussion, da de ville bringe en kiste eller et lig ind i en fyldt kirke.
> Til sidst fik ærkebiskoppens søn, Pastor Paul Jr., sin fars tilladelse til
> at bringe liget ind i bygningen, men det skulle være nede i
> børneafdelingen.
> Børnene blev vist ind i den nederste sal og liget blev bragt ind i den
> øverste sal og lagt på et bord. Biskoppens søn Paul og en anden af kirkens
> præster, Bathcomery Nkwando, overvågede dette og bemærkede at
> dødsstivheden var indtrådt og havde gjort lemmerne stive.
>
> Livet vender tilbage!
> To andre præster, Lawrence Onveka og Luke Ibekwe hjalp dem med at
> bevogte liget.
> Imens vidste Reinhard Bonnke ingenting og prædikede og bad ovenpå i
> hovedsalen. Efter et stykke tid opdagede præsterne en lille trækning i
> maven.
>
> Så tog liget en indånding, og straks begyndte liget at ånde
> uregelmæssigt
> ligesom i "små eksplosioner", berettede de. Opmuntrede af dette, kastede
> præsterne sig ud i indtrængende bønner, mens de tog ligklæderne af ham, og
> begyndte at massere ham over hele kroppen. Daniel var som sagt "stiv som
> en
> jernstang". De spurgte efter en vifte for at give Daniel mere luft at
> indånde.
>
> Da nyheden brød ud i kirkesalen ovenfor skabte det et hysterisk
> spektakel.
>
> Klokken 17:15 søndag eftermiddag åbnede Daniel igen sine øjne, satte
> sig
> op og lænede sig op imod pastor Lawrence, fortæller denne selv.
> Mennesker begyndte nu at trænge ind i rummet for at se denne
> opstandelses-mand. Pastor Lawrence blev bekymret for, at Daniel ikke
> skulle
> få nok ilt, så han løftede Daniel og bar ham ind i kirkerummet. For
> første
> gang sagde Daniel noget: "Vand.Vand".
> De gav ham først nogle slurke, og derefter varm te.For at give ham
> ånderum i mængden, satte de ham op på platformen på en stol, hvor
> hundreder
> af mennesker så ham langsomt komme sig.
> Endnu havde han ikke fået hold på sine tanker, og kunne til at begynde
> med ikke genkende nogen. Ikke engang sin egen søn, som kom op for at se
> sin
> far. Men det gik fremad, og i løbet af nogle timer fik han i løbet af
> aftenen fuld bevidsthed og sammenhængende tanker.
>
> Han var et under, og menneskemasser belejrede hans hus, så han blev
> kørt
> bort til et hemmeligt sted for at genvinde sin fysiske styrke i løbet af
> de
> næste to dage. Den tidligere døde var ikke blot opstået fra sin kiste,
> hans
> sår og skader efter ulykken, som havde medført hans død, var også helet,
> så der ikke var det mindste spor tilbage.
>
> Reinhard Bonnke havde i mellemtiden forladt stedet for at tage videre
> på en planlagt rejse.
>
> Og til dem, der endnu er i tvivl, er så her de kolde fakta, som ikke
> kan tilbagevises:
> I to dage trak Daniel ikke vejret, hans hjerte var holdt op med at slå.
> Det var i et varmt klima og ikke noget med, at livet var sat ud af
> kraft i et koldt isrum.
> Han var blevet indsprøjtet med en skrap kemisk opløsning for at holde
> liget fra at gå i opløsning.
> Som lig blev han kørt rundt i timer, rullet rundt, og lå i en snæver
> kiste uden ret meget luft i timevis.
> Han skulle have haft alvorlige hjerneskader, men han er levende nu og
> uden nogen skader efter døden.
>
> Dette er ikke en udokumenteret påstand om en eller anden, der er komme,
> til live igen under private former, som f.eks. i et hus. Dette var en
> offentligbegivenhed, en åben demonstration af opstandelse fra de døde.
> Hvis nogen skal fremhæves, så er det Nneka. Hendes uanfægtede tro
> alene
> sikrede, at Daniel ikke blev begravet, så hun kunne bringe ham derhen,
> hvor
> hun var overbevist om, at Gud kunne bringe ham tilbage til livet. Hun
> anså
> Reinhard Bonnke som en Guds mand, og troede at der hvor han prædikede var
> der en atmosfære af tro, hvor hendes mand kunne blive helbredt.
>
> Nnekas tro førte til hele denne begivenhed og hendes tro blev belønnet.
> Af hvem? Hvem belønnede hendes tro? Hvis det ikke var Gud, hvem så?
>
> Oversat af Henri Nissen
> efter rapport fra Robert Murphree og George Canty på stedet i Nigeria.
> --- END of Udfordringen 2002-04-04 ---------------------------------
>
>
> Udfordringen fulgte denne rapport op i uge 33 2002-08-15:
> -------------------------------------------------------------------------
>
> Himmel og Helvede
>
> - begge dele, og især det sidste er afskaffet i moderne prædikner. Men et
> øjenvidne fortæller, at de begge findes...
>
> Af Henri Nissen
>
> I moderne prædikener tales der sjældent om Himlen - og meget nødigt om
> Helvede.
>
> Tanken om et helvede er bestemt heller ikke rar.
> Mere eller mindre bevidst "afskaffer" mange præster indirekte helvede -
> enten ved teologiske forklaringer, eller - oftere - ved at tie det ihjel.
> Men kan helvede ties ihjel?
>
> Hvad sagde Jesus?
> Problemet er imidlertid, at Jesus Kristus selv nævner, at risikoen
> eksisterer.
> Matt. 5, 29-30: det er bedre at miste et øje eller højre hånd end at
> hele
> kroppen "kastes i helvede".
> Matt. 10,28 (+Luk.12,5): "frygt... ham, der kan lade både sjæl og
> legeme gå fortabt i Helvede."
> Matt. 23,15: "dobbelt så fortjent til helvede".
> Mat. 23, 33: "Hvordan vil I undgå at blive dømt til Helvede?"
> Markus 9,43-47: "komme i Helvede, til den uudslukkelige ild".
> Faktisk er Jesus den eneste i Ny Testamente, som bruger ordet helvede -
> bortset fra Jakob i sit brev.
>
> Jesus bekræfter altså at der er et helvede, og advarer.
> Benægter man, at der er et helvede, må konsekvensen være, at Jesus ikke
> har vist, hvad han talte om. Og i så fald skrider hele troen på, at Jesus
> er vejen, sandheden og livet. At han er udsendt af Gud - Guds søn og vor
> frelser.
> Så er der dem, der vil påstå, at ordene er lagt i munden på Jesus af
> kirken. Men da Ny Testamente er det bedst dokumenterede oldtids skrift i
> verden med over 10.000 afskrifter på forskellige sprog, er det ikke
> meningsfyldt at forestille sig en sådan forvanskning.
> Enten må man altså tro på Jesus og det, han siger - inklusiv det
> ubehagelige helvede - eller benægte begge dele.
>
> Svært at tro på helvede?
> Graham Greene, den verdensberømte forfatter, sagde, at han ikke havde
> problemer med at forestille sig et helvede - for det mente han, at vi
> mennesker allerede har skabt her på jorden. Det var sværere for ham at
> forestille sig en himmel, hvor alt var godt.
> Flere har efter nær-død oplevelser fortalt om oplevelser bag døden.
> Men
> i de tilfælde kan man måske være bange for, at dét, de ser, er en drøm -
> og resultat af, hvad de har oplagret i deres personlighed.
> Men for mindre end et år siden kom der et meget dramatisk eksempel,
> hvor
> en mand virkelig var stendød i to dage, og omstændighederne omkring det,
> han
> oplevede, var så bemærkelsesværdige, at man skulle tro, det var et tegn
> fra himlen.
>
> Død mand kom til live
> I slutningen af november sidste år skete der en skelsættende begivenhed
> i
> Nigeria, som vi i uge 14 beskrev i detaljer. (Artiklen ligger også på:
> www.Udfordringen.dk/ helbredelse.html) Men her er et kort resume:
>
> En kristen præst, Daniel Ekechukwa, Onitscha, Nigeria, kørte galt og
> omkom i de følgende timer, mens man forsøgte at bringe ham til en klinik.
> Han blev lagt i lighuset, fik en kemisk giftig indsprøjtning, for at
> kroppen
> ikke skulle gå i forrådnelse. Liget blev senere lagt i en kiste, gjort i
> stand til begravelse og derefter transporteret flere timer i en bil - for
> på
> tredjedagen, d. 2. december 2001 at komme til live igen ... !
> Dette skete, fordi hans kone nægtede at lade ham begrave og i stedet
> fik
> liget transporteret til en kirke, hvor en kendt vækkelsesevangelist skulle
> prædike. Selv om prædikanten, Bonnke, var uvidende om liget, der imens lå
> i
> et tilstødende lokale, bad han for syges helbredelse under mødet - og
> imens kom præsten pludselig til live.
> Straks de tilstedeværende bemærkede, at liget trak vejret, gav de ham
> massage af den kolde stive krop. Pludselig satte den "døde" sig op og
> spurgte efter sin notesblok.
> Der var ingen blok, men i sin livløse tilstand havde præsten åbenbart
> oplevet, hvad der gemte sig bag dødens forhæng, og i denne tilstand
> noteret
> det ned på en blok, han fik udleveret. I løbet af kort tid var han klar
> nok
> til at kunne fortælle om det, han havde set. Her gengives det fra den
> video, der er optaget:
>
> Hvad en død mand så...
> Pastor Daniel Ekechukwa fortæller, at to personer (engle) fulgte ham.
> Den ene sagde, at de nu skulle besøge Paradis.
> - Da vi nærmede os stedet så jeg skarer af mennesker, som så nøjagtig
> ud,
> som ham, der fulgtes med mig, den engel, der fulgtes med mig.
> Englen bar en hvid dragt. Kroppen var helt hvid. Dragten var helt
> hvid,
> og den så ikke ud til at kunne tages af.
> I mit hjerte sagde jeg: "Se, hvor englene samles!" Sådan tænkte jeg,
> for
> jeg kunne stadig have mine egne tanker der. Englen sagde til mig, at dette
> var stedet, hvor de hellige, som var døde, samledes.
> Mens jeg betragtede dem, sang de lovsang så vidunderligt. Véd du, det
> var ligesom der var en kraft i det område, som styrede, hvad de gjorde.
> Når de løftede hænderne, gjorde de det alle på samme tid. Ingen kom før
> eller bagefter. Når de ville bøje sig forover gjorde de det alle på én
> gang.
> Jeg hørte en masse instrumenter, men jeg så ingen.
> Mens det foregik, havde jeg en stor lyst i min ånd til at gøre det
> samme
> som dem. Jeg begyndte endda at bevæge mig henimod dem, men englen sagde:
> "Nej... jeg har stadig meget at vise dig. Lad os besøge den bolig, som
> Jesus lovede."
> Nu tog englen mig med til et vindunderligt sted. Hvad jeg så dér, kan
> jeg ikke beskrive. Det var så pragtfuldt.
> Det var en meget vidunderlig bygning. Du kunne se på bygningen, og den
> så ud som glas eller guld, eller hvad skal jeg sige? Selv blomsterne dér
> så
> ud som guld.
> Mens jeg nu betragtede stedet, sagde han til mig, at "Jesus har
> færdiggjort boligerne, men de hellige er ikke klar".
> Så sagde han: "Lad os besøge helvede". Det var det sidste, jeg så af
> himlen.
> Det, der skete, var, at så snart han sagde: lad os tage derhen, så var
> vi
> der. Der var aldrig noget med at flyve eller bevæge sig.
> I det øjeblik han sagde: "Lad os besøge boligen!" så var vi dér. Som i
> et øjeblik var jeg der og så det.
> Da han sagde: "Lad os besøge helvede!" så var vi dér straks. Vi så en
> port, der var så stor, så vældig. På toppen af den havde de skrevet:
> Velkommen til helvedes port.
> Så snart vi var kommet til porten, løftede englen sin hånd og vinkede,
> og
> straks åbnede porten sig med en voldsom lyd.
> Straks, da porten åbnede, kunne jeg høre klageråb. Jeg kiggede ind og
> så
> mennesker, som os. De bar tøj. Nogle var hvide, nogle sorte. De så ikke
> ud, som dem, jeg havde set på den anden side (himlen).
> De råbte - der var en masse lidelse. En masse pine.
> Straks da porten åbnedes, var det, som om de så mig. Jeg stod ved
> englen
> og de så mig, men de spurgte aldrig englen om at hjælpe dem. De spurgte
> mig
> om hjælp, de råbte.
> Jeg husker en frygtelig én, som rørte mig så meget, fordi jeg selv er
> præst og han, der råbte, var også præst. Han råbte: "Jeg er præst. Jeg
> stjal bare kirkens penge og jeg er parat til at betale dem tilbage
> straks."
> Og han ønskede, at jeg skulle hjælpe ham.
> Der var en kraft, der pinte dem. Jeg så aldrig nogen ild dér, og jeg
> så
> aldrig nogen flammer i helvede. Men den pine, dér var, var som om, de
> befandt sig i ild.
> Alle disse ting, som englen viste mig, skrev jeg ned på en blok.
> Englen
> gav mig en blokog en pen.
> Jeg skrev alle disse oplevelser ned. Da jeg vågnede her, var det
> første
> jeg huskede den blok. Jeg spurgte dem: "Hvor er min blok?"
> De forstod mig ikke, og senere forstod jeg, at det, jeg havde skrevet
> ned måtte være gemt i min hukommelse.
> Mens jeg råbte og spurgte englen om hjælp, sagde han, at jeg ville få
> en
> chance mere for at vende tilbage. Han nævnte, at den rige mands bøn i
> helvede skulle opfyldes til denne generation.
> Jeg forstod det ikke. Men da jeg slog efter i Bibelen forstod jeg, at
> den rige mand havde spurgt om, at en død mand skulle sendes tilbage til
> verden. Så det, han sagde, var, at den rige mands bøn skulle opfyldes som
> den sidste advarsel.
> Han sagde til mig, at han gav mig denne mulighed for at vende tilbage
> med
> den sidste advarsel til denne generation."
> --- END of Udfordringen 2002-08-15 ----------------------------------


Med kærlig broder-hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael.

Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm

Ønskes oplysninger om Mormonerne, Jehovas Vidner eller en anden sekt,
da kontakt Dialogcentret http://www.dci.dk/

Last-Informationfile:
1662 news:sbX3c.108512$jf4.6509896@news000.worldonline.dk

File-number:
1765



Lars Kristensen (29-03-2004)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 29-03-04 12:08

"Dres" <stort@sorthul.invalid> wrote in message news:<4065c219$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...
> Vil du vide mere om Jesu opstandelse og de kendsgerninger der gør
> denne begivenhed til en historisk virkelighed?
>
> Så læs denne artikel:
> http://www.sda-net.dk/index.php?body=side_0016
>
> På hjemmesiden er der også et debatforum, hvor man kan deltage i en
> seriøs snak om Jesus og hans mission og forkyndelse.
>
> Debatforumet finder du her:
> http://sda-net.dk/phpBB2/index.php

Hej Andreas,

I den første tid (40-200) efter Jesus død, opstod der mange
forskellige kristne grupper og nogle af disse anså opstandelsen som
noget åndeligt og ikke som en ren fysisk hændelse. Disse grupper blev
kaldt kættere, men det ved du givet alt om.

Nu er der blot den mærkelige ting ved hele dette foretagende
(kristendommen), at den samtidig var et socialt brud med den gænske
sociale norm. Jesus opførte sig jo ikke som en jøde skulle og blandede
sig med de udstødte - de urene.

Det var altså ikke et religiøst arbejde Jesus gjorde. At han var
rabiner gjorde blot det, at han kom i modsætning til den jødiske
religion, fordi jødedommen sammenblander det religiøse, politiske og
sociale sammen til en fælles ting, som havde det religiøse som det
øverst gældende.

For Jesus handlede det om social retfærdighed og han vidste, at den
sociale retfærdighed ikke kunne indføres her og nu, derfor talte han
om et rige, der vil komme og hvor den fattige (inkl. kvinder) vil have
nemmere ved at komme ind end den rige.

Et rige der var en modsætning til det daværende jødiske og romerske
rige.

I det jødiske og romerske rige havde de fattige slet ingen rettigheder
og de rige og rigtige (rene) så ned på de fattige og opfattede dem
slet ikke som mennesker.

De fattige og urene var ikke blot mennesker der blev opfattet som
"ikke mennesker", de var også uoplyste og analfabeter og derfor havde
de en umådelig overtro og fantasi, der gjorde at hallucinationer nemt
kunne opfattes som værende faktiske og virkelige hændelser.

Nu var det ikke kun de uoplyste og analfabeterne der kunne opfatte
hallucinationer som værende virkelige fysiske hændelser, det kunne
selv de oplyste og lærte også.

Derfor er historien om Jesus' opstandelse en hændelse, der må anses
som værende en hallucinationistisk oplevelse for de mennesker der
opleve den. Det vi i dag også kalder for massesuggestion, hvor mange
mennesker oplever den samme hallucinationistiske hændelse.

Datidens mennesker kendte heller ikke ret meget om almindelige
naturlige fænomener og hvordan disse opstår, i forholdet til os i dag.
Ikke dermed sagt at vi ved alt i dag, men dengang var menneskene langt
mere uoplyste og uvidende om almindelige naturlige hændelser.

Derfor skal vi tage Jesus' opstandelse med stor skepsis. Vi ved ikke
om det omtalte fænomen var en faktisk naturlig fysisk hændelse eller
om det var en hallucination.

Skulle hændelsen være en reel virkelig fysisk hændelse, da får jeg den
opfattelse, at den fysiske verden vi lever i, nærmest må være en slags
"The Matrix" computeranimeret verden og så er det jeg føler, at jeg er
ved at blive mere vanvittig end godt er.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408526
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste