Jesu åg og vores
Fra : jørgen

Dato : 22-03-04 16:05

"Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg
vil give jer hvile.Tag mit åg på jer, og lær af mig, for jeg er sagtmodig og
ydmyg af hjertet, så skal I finde hvile for jeres sjæle."Matt 11,28

1. Komme til Jesus. Det første er at komme til Jesus. "Lider nogen iblandt
jer ondt skal han bede" siger Jakob.

2. Slide sig trætte og bære tunge byrder.
Kan måske være al slags modstand. "Hver dag har nok i sin plage" siger Jesus
andetsteds. Hvis man har en sygdom kan det at holde sig selv oppe hver dag
være en tung byrde.

3. Hvile. Siger ikke Han vil fjerne byrden, men give os hvile.

4. Tag Hans åg på os. Hvilket åg er det? Hvad indebær det?

5. Lær af Ham. Hvad skal vi lære?

6. Jesus er ydmyg og sagtmodig. Vi skal lære af Jesu karakter og være
ydmyge.

7. Hvile igen. Her siges at det er sjælens hvile.
Hvordan er den hvile Jesus giver anderledes eller bedre end den hvile vi kan
finde andre steder?

mvh jørgen.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 22-03-04 17:11

jørgen wrote:

> 3. Hvile. Siger ikke Han vil fjerne byrden, men give os hvile.

Dèn er vigtig at forstå, når det kommer til den misforståede
"Herlighedsteologi"...

> 4. Tag Hans åg på os. Hvilket åg er det? Hvad indebær det?

Det må vel være Korset, som også Paulus jo netop taler meget om?

Dermed sigtes der vel netop til troen på Ham som den korsfæstede, så vidt
jeg også forstår Paulus?

> 5. Lær af Ham. Hvad skal vi lære?

Du synes selv at besvare det herunder...

> 6. Jesus er ydmyg og sagtmodig. Vi skal lære af Jesu karakter og være
> ydmyge.

Nu vil jeg jo altså yderst nødig rode mig ud i at modsige Jesus, men der ER
da faktisk et par steder, hvor Han ikke umiddelbart virker særligt ydmyg,
herunder ved sine berømte veråb over farisæerne?

Eller SKYLDES disse veråb netop Hans ydmyghed over for Faderen?

> 7. Hvile igen. Her siges at det er sjælens hvile.
> Hvordan er den hvile Jesus giver anderledes eller bedre end den hvile
> vi kan finde andre steder?

Syndernes Forladelse må vel egentlig siges at være den ultimative "sjælens
hvile", nemlig en slags _dennesidig_ hvilen i Gud som frigjort sindstilstand
(nu skal jeg passe på med at lyde newage-inspireret, men det minder måske en
smule om buddhisternes "Nirvana"-tilstand?), allerede mens man lever? At man
virkelig tror sig frikøbt i Hans Blod og allerede dèr opnår en vis frihed
fra Verden, som så endelig fuldendes i død og genopstandelse?

Anders Peter Johnsen

Fra : Harald Mossige

Dato : 22-03-04 23:42

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> wrote in message
> jørgen wrote:

Ærlig talt Jørgen. Nå er det på tde å ta eit oppgjør med deg sjølv, kva det
er du trur på.

> "Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg
> vil give jer hvile.

(Med alle forbehold om feil oversettelser; der finnes eit par tusen av dei i
NT.) Her er der snakk om dagliglivets fysiske byrder.

> Tag mit åg på jer, og lær af mig,

Eit åk (åg) er eit hjelpeverktøy for å gjera det letta å bæra (vannbøtter).

> for jeg er sagtmodig og
> ydmyg af hjertet,

Her bryt stilen.

> så skal I finde hvile for jeres sjæle."Matt 11,28

Her lovast INGENTING om dagliglivets slit, utan at du trur at dagliglivets
(for)tunge slit skuldast "ulydighet mot gud." (Det var trua på den tida.)

> 1. Komme til Jesus. Det første er at komme til Jesus. "Lider nogen iblandt
> jer ondt skal han bede" siger Jakob.

Og her er det viktig å veta om der er snakk om fysisk smerte, eller om det
er vondt samvet. Kryssklippinga skjuler svaret. (Bevisst?)

> 2. Slide sig trætte og bære tunge byrder.
> Kan måske være al slags modstand.

I så fall må du lesa inn i teksten ting som ikkje finnes der. Der er snakk
om fysisk arbeid.

> "Hver dag har nok i sin plage" siger Jesus
> andetsteds.

Ja, men jesus meiner ikkje at du skal gje faen i morgondagen!
(Du deiv reint kunstnerisk (kryss)klipping.)

> Hvis man har en sygdom kan det at holde sig selv oppe hver dag
> være en tung byrde.

Slike sjukdommer kan gjera deg "uegna" til vanlig arbeid.

Han seier så, evangelisten.

> Dèn er vigtig at forstå, når det kommer til den misforståede
> "Herlighedsteologi"...

Implisitt betyr det at "tru og frelse" er irelevant for menneska sine
sjukdommer og slavevilkår ehr på jorda. Men ver så venlig å uttrykk deg
direkte.

Her påstår eg oversettelse eller sitatfeil. Språklig sett gjer ikkje
setningen meining. (muligvis tilsikta.)

Jau, du kan spørja.
Som sagt, åk er eit hjelpeverktøy, men det å bera "ein framande sitt åk, er
ei omskriving av begrepet slavearbeid. Reint språklig betyr det at du skal
påta deg å træla for gud.

> Det må vel være Korset, som også Paulus jo netop taler meget om?

I så fall:
Det betyr at du skal forsøka å bæra Jesu bør, som inneber at du skal påta
deg ei unødvendig fåfengd bør, at "det er ein fryd for gud når menneska
plager seg sjølv."

> Dermed sigtes der vel netop til troen på Ham som den korsfæstede, så vidt
> jeg også forstår Paulus?

Eg trur at du missforstår Paulus.

Du stiller spørsmål, og det har du grun til. Overlat det å svara til dei som
"veit" (og ikkje trur.)

> Du synes selv at besvare det herunder...

Er ikkje det overklassen si tolking overfor underståttane? Til tider var
Jesuus ein opprørsk sinnatag. Det munne vera det jesus meiner når vi skall
likna han.

> [...]
> da faktisk et par steder, hvor Han ikke umiddelbart virker særligt ydmyg,
> herunder ved sine berømte veråb over farisæerne?

Ein usannhet blir ikkja sann fordi den blir gjenntatt ofte.
Når du les evangelia, så kjem det tydelig fram at Jesus var ein sjølvbevisst
man som ikkje underkasta seg nokon, ikkje ein gong gud; han påsto å vera
guds sendebud. Ofte opptrådde han som ein sinnatagg.

> Eller SKYLDES disse veråb netop Hans ydmyghed over for Faderen?

Jesus var lydig mot gud, men han følde seg ikkje underkua og audmjuk.

Eg kan lova deg, dersom du ikkje gjev "sjela" di kvile frå alle religiøse
grubleriene i tillegg til den fysiske støyen du blir påført, så blir du
splitter pine gal.

Er den anderledes? Er du påvirka av vranglære?

> Syndernes Forladelse må vel egentlig siges at være den ultimative "sjælens
> hvile",

Eg er sikker på at Jørgen sin sjukdomm slit like mykkje på han som den slit
på ufrelste.

> nemlig en slags _dennesidig_ hvilen i Gud som frigjort sindstilstand

"Du prater tull". Det har du ikkje greie på. Du opptrer som ein kynisk
"frelseselger" som gjev faen i medmennesker sine fysiske lidelser, bare du
kan "berga endå ei sjel fot gud.

HM

Fra : Mark Langdahl

Dato : 22-03-04 22:54

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message
> 4. Tag Hans åg på os. Hvilket åg er det? Hvad indebær det?

Et åg er en bjælke, man lægger over skulderen for at gøre det lettere at
bære en tung byrde. Denne del af verset bliver ofte set som noget negativt,
men som jeg ser det er det netop her trøsten er. Det kan vel være, at vi har
tunge byrder at slæbe på, men med Jesus bliver de lidt lettere at bære.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

PS. Hej igen til alle de gamle rødder... Det er vist ved at være noget tid
siden sidst