Genstridig frituregryde...
Fra : Silver

Dato : 28-04-04 17:19

Davs.

Jeg har et lille problem jeg håber i kan hjælpe mig med herinde....ser
i...jeg har en frituregryde som efterhånden ligner noget der er slæbt ind
fra gaden med klumper af gammel friture og lign, så er det jeg ville høre
hvad den bedste metode til at få det hele fjernet med kunne være?, jeg har
brugt en kniv til at "skære" resterne af i selve gryden som sad oppe på
siderne, men låget er en helt anden sag da det er komplet indhyllet i
resterne nærmest (ja jeg ved godt at jeg skulle have renset den fra starten
af......jeg er doven som bare satan, ok? :) ).

Alle forslag vil blive forsøgt, med mindre i fyrer nogle komplet underlige
af, såsom brug af dynamit og lign....har på fornemmelsen at jeg ville ha
noget af et puslespil bagefter....

Mvh
Silver.

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 28-04-04 17:42

opløsningsmiddel - fx benzin opløser ret hurtigt fedtet.

Fra : Peter Græbe

Dato : 28-04-04 19:28

Silver skrev:

> [...]
> fra gaden med klumper af gammel friture og lign, så er det jeg ville høre
> hvad den bedste metode til at få det hele fjernet med kunne være?

Prøv at smøre låg og gryde ind i et tykt lag brun sæbe - den
gele-agtige, ikke den flydende.
Pak det lufttæt ind i film eller en plasticpose. Lad sæben arbejde et
par døgn. Skrab herefter på livet løs med en træspatel.
Gentag evt. behandlingen.

> Alle forslag vil blive forsøgt, med mindre i fyrer nogle komplet underlige
> af, såsom brug af dynamit og lign....har på fornemmelsen at jeg ville ha
> noget af et puslespil bagefter....

Du ender med ligeså mange dele som du begyndte med.

PS. Hvad bruger man egentlig et frituregrydelåg til?

Peter Græbe

Fra : Silver

Dato : 28-04-04 22:00

"Peter Græbe" <graebe_fjern@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Gentag evt. behandlingen.

> Du ender med ligeså mange dele som du begyndte med.
>
> PS. Hvad bruger man egentlig et frituregrydelåg til?

Erh, det er låget til gryden, der sidder nogle kulfiltre i det der filtrerer
noget af de dampe der kommer når man bruger det.

Tak for jeres råd, vil prøve det med benzin, jeg har en flaske rensebenzin
stående er det godt nok?

Mvh
Silver.

Fra : Rømer

Dato : 29-04-04 07:04

Øh - jeg ville så nok ikke lige bruge benzin i noget, der senere skal
anvendes til madvarer.

Den brune sæbe lyder ok - kan låget ikke skilles ad?
Tag alle stumper - evt. hele gryden - anbring det i en sort affaldssæk og
hæld en god slat tredobbelt salmiakspiritus ind - luk posen tæt - det skal
så stå et døgns tid - åbn posen - hold vejret og vask gryden ren.

Fra : qfha

Dato : 30-04-04 20:38

"Silver" skrev d. 28-04-04 17:19 dette indlæg :
> [...]

underlige
> af, såsom brug af dynamit og lign....har på fornemmelsen at jeg ville

Et forslag, som er i familie med brunsæbemodellen er tredobbelt
salmiakspiritus. En lille smule over gryden. Gryden sættes ind i en sort
plastpose som lukkes godt et par dage, herefter er det meget let vaske
fedtet af. Fungerer også til stegepande, ovnplade og lignende.
En lille advarsel. Når posen åbnes igen er dampene meget kraftige, så
stik ikke hovedet hen over den. Det varer kun et øjeblik. (taler af
erfaring).

http://www.kandu.dk/