Garam Marsala
Fra : Janni Nørmølle

Dato : 26-04-04 15:12

Hej NG

Har I nogle gode opskrifter hvori man skal bruge Garam Marsala? Er der
bestemte retter (evt. fra bestemte lande) hvor man primært bruger
krydderiet?

Jeg hører gerne fra folk der selv har gjort sig nogle erfaringer med
krydderiet - ikke bare fra folk der kan bruge Google, for den teknik mestrer
jeg også selv

Mvh. Janni

Fra : Peter Westh

Dato : 26-04-04 17:25

Geografisk hører Garam Masala (ikke Marsala, det er en italiensk hedvin) jo
hjemme i Indien og Pakistan, hvor det bruges i næsten alt. Ikke alene, men
som prikken over I'et i karryblandinger (det tilsættes altid de sidste
minutter, eller drysses over retten ved servering).

Bortset fra det, bruger jeg af og til en teskefuld i retter med et mere
mellemøstligt præg såsom gryderetter med lam, retter med ris eller bulghur,
og grøntsager som aubergine, squash etc. Jeg synes dog ikke rigtig, det kan
stå alene - det kræver skarpt modspil fra hvidløg, løg, chili, ingefær eller
lignende, ellers smager det mest af brunkagekrydderi.

For nylig lavede jeg f.eks. en gryderet med kalvebov braiseret i Ale (fra
Vestfyens bryggeri, føres i Aldi) med gulerødder og selleri, løg, hvidløg,
persille, citron (med skal og det hele), frisk rød chili, og den fik en
skefuld Garam Masala til sidst.

Kød skåret i strimler, kan marineret i citron, salt, peber chili, hvidløg og
Garam Masala og stegt i varm olivenolie på panden, smager hen ad Shawarma.

Her følger to opskrifter, som jeg i hvert fald kan borge for, og som
illustrerer den typiske brug af Grama Masala.

****
Krydrede kikærter

Følg opskriften på
http://www.recipesource.com/ethnic/asia/indian/01/rec0137.html . Den er fra
Madhur Jaffreys "Eastern Vegetarian Cooking", som er den mest slidte bog på
min køkkenhylde.

Lav en stor portion, den holder sig fint i køleskabet, og kan også fryses.

****
Rødbedecurry:
Fra Kirsten Skaarup, med vinger til solens køkken.

2 spsk. tamarindpasta

- lægges i blød i lunkent vand. Hvis du bruger den flydende version, så gør
intet. Citronsaft kan bruges, men det er ikke nær så godt.

300 gram kartofler
350 gram rødbeder

Koges møre - de kan godt koges i samme vand, men rødbederne skal have en
halv time længere. Pilles og skæres i store terninger.

200 gram gulerødder, skåret i halvmåner
100 gram ærter

- koges separat i en smule letsaltet vand. Frosne ærter kommes blot i det
sidste minut. Afdryppes i en sigte, gem kogevandet.

150 gram løg, finthakket
5 fed hvidløg
1 tsk gurkemeje
1 tsk knust bukkehornsfrø (købes stødt, de er umulige at få kål på i en
morter)
2 friske chilier (farve og styrke efter smag), finthakket

- svitses sammen i 4 spsk olie, ca 5 minutter. Derefter tilsættes:

150 gram grofthakkede tomater
1/2 dl frisk, groftrevet kokos
1 dl rosiner
Alle de kogte grøntsager
2-3 dl kogevand fra gulerødderne

Nu simrer karryen under låg i ca 5 minutter. Pres derefter tamarinden gennem
en fin sigte og kom en i saucen. Tilsæt

2 tsk garam masala

Varm retten igennem, og smag til med salt, peber og måske en anelse sukker.

Originalopskriften foreskriver at servere retten på en bund af friturestegt
pasta, men jeg synes den smager glimrende med brød eller ris og en stærk
youghurtsalat - eller som del af et større, indisk måltid.

MVH

Peter

Fra : rasmus carlsen

Dato : 26-04-04 19:08

> [...]
>
> Har I nogle gode opskrifter hvori man skal bruge Garam Marsala? Er der
> bestemte retter (evt. fra bestemte lande) hvor man primært bruger

- det er fantastisk til lam, men kylling og kalkun har også godt af det. Men
det skal ikke "brændes af" som karry.

ras

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 27-04-04 05:27

Janni Nørmølle wrote:
> Hej NG
>
> Har I nogle gode opskrifter hvori man skal bruge Garam Marsala? Er der
> bestemte retter (evt. fra bestemte lande) hvor man primært bruger
> krydderiet?

Fra FDB bogen "Mad let & hurtig" har jeg ofte lavet Pakistansk
masalakylling:

(4-5 pers.)

1 (1200 g) kylling eller 1000 g kyllingeoverlår
1 løg
1 1/2 tsk masala
1 tsk stærk karry
1 ds flåede tomater
1 dl vand
1/2 tsk salt
peber

Kyllingen skæres i 10 stykker. Brunes på begge sider i en gryde først
med skindsiden nedad. Kyllingestykkerne tages op. Løget hakkes og
svitses i gryden. Masala og karry svitses med. Flåede tomater, vand og
kyllingestykker tilsættes. Snurrer sammen ca. 40 min. Smages til med
salt og peber.

M.v.h
Niels