Hvilken kaffe til Espresso
Fra : Nestor

Dato : 26-04-04 12:47

Er det ligemeget hvilken bønne man køber når man skal lave espresso, bare
den er malet fint? Eller "skal" det være mærkerne fra Illy og andre man skal
købe i dyre domme?

Fra : Flemming Kold

Dato : 26-04-04 13:26

Det er ikke lige meget.

Ekspresso kaffe skal være ristet noget mere end almindelig kaffe. Og
samtidig skal det også males finere.

Spørg efter ekspresso kaffe hos en Kaffe/The forhandler.

F.Kold...

Fra : Peter Westh

Dato : 26-04-04 13:46

"Flemming Kold" <rikkenavne@FJAERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
> Det er ikke lige meget.
>
> Ekspresso kaffe skal være ristet noget mere end almindelig kaffe. Og
> samtidig skal det også males finere.
>
> Spørg efter ekspresso kaffe hos en Kaffe/The forhandler.

Enig. Dog afhænger det med finheden af, hvilke bryggemetode man bruger. I en
espressomaskine skal du ganske rigtigt bruge fintmalet kaffe. I en
espressokande er det faktisk bedre med kaffe malet omtrent som man gør til
filterkaffe.

/Peter

Fra : Nestor

Dato : 26-04-04 14:19

"Peter Westh" <pwesth@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> espressomaskine skal du ganske rigtigt bruge fintmalet kaffe. I en
> espressokande er det faktisk bedre med kaffe malet omtrent som man gør til

Tak, det lyder bare underligt at man skal købe en espressokaffe til ca. 50,-
pr 250g, når man kan få den samme mængde alm kaffe for en tyver!

Fra : Peter Westh

Dato : 26-04-04 14:43

> Tak, det lyder bare underligt at man skal købe en espressokaffe til ca.
50,-
> pr 250g, når man kan få den samme mængde alm kaffe for en tyver!

Sådan er det jo med så meget, der smager godt. Man drikker jo heller ike
espresso i spandevis, sådan som vi danskere gør med vores almindelige
filterkaffe.

Når det er sagt, kan man nu godt gøre det billigere end 100 kroner pundet,
hvis man ser sig for.

/Peter

Fra : Nestor

Dato : 26-04-04 16:08

> [...]
> filterkaffe.
>
> Når det er sagt, kan man nu godt gøre det billigere end 100 kroner pundet,

Tak skal I have, så må jeg hellere gå til min lokale bønnepusher

Fra : -V-

Dato : 26-04-04 16:15

Nestor wrote:

> Tak skal I have, så må jeg hellere gå til min lokale bønnepusher

Eller brug nettet.

3 hurtige:
www.espressokaffe.dk
www.risteriet.dk
www.coffea.dk

-V-

Fra : Monty

Dato : 27-04-04 12:34

snip
> Tak, det lyder bare underligt at man skal købe en espressokaffe til ca.
50,-
> pr 250g, når man kan få den samme mængde alm kaffe for en tyver!
snip

Hvis du ikke har andre interesser i kaffe end at den skal være brun og varm,
så er kaffe til en tyver for 250g sikkert fint. Men hvis du nu kigger på
espresso
kaffe må din interesse stikke dybere. Det er med kaffe som alt andet -
kvalitet,
godt håndværk og omsorg for produktet koster penge.

mvh. Monty