Couscous
Fra : Padmé Amidala

Dato : 24-04-04 20:36

Hvad er couscous egentlig? Hvede, eller?

VH
Padmé

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-04-04 23:22

Padmé Amidala wrote:
> Hvad er couscous egentlig? Hvede, eller?

Knækkede hvedekerner.

/David

Fra : Padmé Amidala

Dato : 24-04-04 23:23

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message

> Knækkede hvedekerner.
>
> /David

Takker :)

VH
Padmé

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 25-04-04 16:19

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> wrote

> Knækkede hvedekerner.

Nej, det er det jo NETOP ikke, som det rigtigt staar i det andet svar.
Bulgur er knaekkede hvedekerner, hvorimod couscous er gryn af pasta
fremstillet af hvedemel og vand. Mange blander de to ting (bulgur og
couscous) sammen, men de er efter min mening ligesaa forskellige som
pastaskruer og groedris. PRoev evt. at koge en gryde af hver slags og
se selv!

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : -V-

Dato : 25-04-04 17:43

Kevin Edelvang wrote:
> Bulgur er knaekkede hvedekerner

....som er forkogt, typisk under vacuum.

> hvorimod couscous er gryn af pasta fremstillet af hvedemel og vand.

Ikke strengt nødvendigt. Findes også i udgaver lavet af majsmel.

-V-

Fra : martin

Dato : 25-04-04 19:17

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> wrote in message

> ...som er forkogt, typisk under vacuum.

> Ikke strengt nødvendigt. Findes også i udgaver lavet af majsmel.
>

> -V-

Eller hirse. Meget lækkert.
Martin

---

Fra : -V-

Dato : 25-04-04 19:24

martin wrote:

> Eller hirse. Meget lækkert.

Interessant, det vidste jeg ikke. Har aldrig set det nogetsteds (og jeg bor
endda på Nørrebro!).

Hvor har du fundet det henne?

-V-

Fra : martin

Dato : 26-04-04 15:02

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> wrote in message
> Interessant, det vidste jeg ikke. Har aldrig set det nogetsteds (og jeg
> [...]

I Senegal! Der hed "almindelig" couscous "couscous Marocaine" (eller noget i
den stil) og hirseversionen bare couscous eller "couscous de mil" eller
noget andet fransk halløj...
martin

---

Fra : -V-

Dato : 26-04-04 15:32

martin wrote:

> I Senegal! Der hed "almindelig" couscous "couscous Marocaine" (eller
> noget i den stil) og hirseversionen bare couscous eller "couscous de
> mil" eller noget andet fransk halløj...

OK, det var eksotisk.

Jeg regner ikke med at komme forbi Senegal i nærmeste fremtid, så jeg må jo
nok undvære....

-V-

Fra : Peter Westh

Dato : 26-04-04 07:46

Der er også couscous lavet af byg - det kaldes vistnok belboula. Jeg stødte
på den for nylig i en marokkansk butik lige i starten af Oehlenschlægergade
i København (eller var det Saxogade?). Den smager af lidt mere end den af
hvede, og så er den betydligt nemmere at tilberede, uden at den klistrer og
klumper, sådan som almindelig couscous har tendens til. Og så er det også
noget sundere, hvis man går op i den slags.

Angående bulghur, så er det jo ikk bare knækket hvede, kornene er dampet og
tørret først, deraf den korte tilberedningstid.

MVH

Peter

Fra : David Rasmussen

Dato : 25-04-04 20:07

Kevin Edelvang wrote:

> [...]
> couscous) sammen, men de er efter min mening ligesaa forskellige som
> pastaskruer og groedris. PRoev evt. at koge en gryde af hver slags og

Sorry, my bad.

/David