Vegemite
Fra : Sofie

Dato : 22-04-04 13:22

Hej nyhedsgruppe!

Jeg sidder og pusler med nogle australske opskrifter jeg har fået
tilsendt. -
Vegemite, går igen i en del opskrifter - jeg har søgt på navnet og kan se at
det er et form for krydderi der spiser downunder -
Er det mon noget der kan købes her hjemme? hvis ja, nogen der ved hvor
På forhånd tak
Sofie

--
Besøg www.Familiemad.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 22-04-04 13:29

"Sofie" <fie@mash4077.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det er et form for krydderi der spiser downunder -
> Er det mon noget der kan købes her hjemme? hvis ja, nogen der ved hvor

Google viser ca. 48.000 resultater
Hvis du begrænser det til dansk, kommer der 48, hvoraf jeg klipper:

Lidt histori om...
AUSTRALSK VEGEMITE
Umiddelbart før udbruddet af Anden Verdenskrig opnåede "Vegemite"
officiel produkt godkendelse af The British Medical Association. Det blev
således tilladt, at Vegemite blev annonceret i The Australian Medical
Journal, og for læger at anbefale Vegemite som en energirig B-vitamin kilde
til mennesker i alle aldre.
Vegemite, en naturlig del af det Australske køkken, er et mørkebrunt,
tykt smørepålæg fremstillet af koncentreret gærekstrakt.
Vegemite er en naturlig energikilde, rig på B-vitamin, proteiner og
mineraler.

Ah, det var da træls med gul skrift - men prøv selv.
Hilsen Inger

Fra : Inger Pedersen

Dato : 22-04-04 13:31

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Ah, det var da træls med gul skrift - men prøv selv.

ok - den var heldigvis ikke gul her

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 22-04-04 13:36

I news:c68dtm$50b$1@sunsite.dk <Inger Pedersen>
<inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev:

> "Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en
> meddelelse

> ok - den var heldigvis ikke gul her

??

Hej Inger. Hvordan har *i*det?

Er du blevet skizofren, siden du er begyndt at svare dig selv?
Eller er du bare skeløjet? ;)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Inger Pedersen

Dato : 22-04-04 14:04

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

> Hej Inger. Hvordan har *i*det?
>
> Er du blevet skizofren, siden du er begyndt at svare dig selv?
> Eller er du bare skeløjet? ;)

Tak, udmærket
Forklaringen er såmænd den enkle, at da jeg havde kopieret fra google, stod
teksten på det, jeg sendte, med gul skrift på hvid baggrund og var derfor
nærmest ulæselig.
Derfor min beklagelse af det.
Bagefter kunne jeg så konstatere, at det gule var væk, og at teksten
fremstod helt normalt.
Derfor.
Jeg værdsætter, at du bekymrer dig om mit helbred - tak for det

Hilsen Inger

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 28-04-04 15:00

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> tykt smørepålæg fremstillet af koncentreret gærekstrakt.
> Vegemite er en naturlig energikilde, rig på B-vitamin, proteiner og

mmm, det minder om "Marmite" som muligvis fås i The british shop på Peter
Hvidfeltsstræde i KBH...

Sandra

Fra : Sofie

Dato : 22-04-04 18:08

Tak Inger for svaret ...
Det jeg specielt søger er om det er i handlen i Danmark

Fra : Lars Andersen

Dato : 22-04-04 18:07

Du kan købe det her
http://www.englishfoodsupplies.dk/shop/default.asp?Varenummer=VE

mvh Lars

Fra : Sofie

Dato : 22-04-04 19:33

Tak for hjælpen - jeg har bestilt - god side og så kører de næsten til min
dør, glæder mig til at prøve det.
Sofie

Fra : J.

Dato : 23-04-04 11:33

Man kan også få det i Metro, så det lige i den nye avis som er kommet med
posten i dag.

J.

Fra : ptchristensen@attbi.~

Dato : 23-04-04 16:07

Jeg er overbevist om at man skal vaere vokset up med Vegemite for at kunne saette pris paa det. Jeg synes det smager afskyeligt...!

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 23-04-04 17:02

On Fri, 23 Apr 2004 15:06:41 GMT, ptchristensen@attbi.com wrote:

> Jeg er overbevist om at man skal vaere vokset up med Vegemite for at
> kunne saette pris paa det. Jeg synes det smager afskyeligt...!

Enig!

Jeg har smagt det. Jeg troede der var noget i stil med Nutella men blev
overrasket på en ikke særlig rar måde

--
Mvh. Lars

Fra : JSM

Dato : 23-04-04 21:40

"Lars Jørgensen" <fake@email.invalid> skrev i en meddelelse

> Enig!
>
> Jeg har smagt det. Jeg troede der var noget i stil med Nutella men blev
> overrasket på en ikke særlig rar måde

Jeg har boet og arbejdet i Australien. Det er dejligt land med en lækker
madkultur, især hvis man er til BBQ.
MenVegemite er simpelthen noget af det mest afskyelige stads jeg har smagt.
Da jeg påpegede det over for en af mine australske venner fik jeg bare at
vide at jeg ikke vidste hvad jeg talte om, at Vegemite er sundt og at det
indgår i australske soldaters feltrationer. And if it's good enough for our
boys....
Det sidste tror jeg på. Løber de tør for ammo, kan de altid true fjenden med
servere Vegemite for dem. Er man i OZ skal man da smage det, men mest fordi
det (gudskelov) er en unik aussie-ting, for det smager ikke godt.

mvh
Jesper

Fra : Nicolai Zoffmann Hei~

Dato : 24-04-04 08:12

JSM wrote:
> [...]
> jeg bare at vide at jeg ikke vidste hvad jeg talte om, at Vegemite er
> sundt og at det indgår i australske soldaters feltrationer.

Du skal bare tilbyde at bytte lige over med super piratos e.l. - bagefter
kunne jeg næsten ikke engang få lov til at lave frikadeller og rød grød (med
fløde) til dem :)
hygge,
Nicolai