Sushi
Fra : Morten Nielsen

Dato : 13-04-04 22:53

Hej madmennesker!

Efter en tur til USA har jeg fået et afhængighedsforhold til suhsi, men da
kiloprisen i Føtex er over hårde stoffers, vil jeg prøve at lave det selv.
Jeg har købt et kit indeholdende alt undtagen fisken.
Mit spørgsmål er så hvilken type frisk fisk kan jeg bruge?
....og har i ideer til andet man kan servere samme med (ud over agurker og
gulerødder i skiver, men altså noget i den dur)

Mvh. Morten

Fra : Michael Hansen

Dato : 13-04-04 23:33

"Morten Nielsen" <denmark_mn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Mit spørgsmål er så hvilken type frisk fisk kan jeg bruge?

Jeg har prøvet med Laks, Tun og Marlin - jeg vil ikke anbefale det ene for
det andet - det var altsammen godt

> ...og har i ideer til andet man kan servere samme med (ud over agurker og
> gulerødder i skiver, men altså noget i den dur)

Ris (o;
Avocado

vh
Michael

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 14-04-04 05:51

> [...]
> ...og har i ideer til andet man kan servere samme med (ud over agurker og
> gulerødder i skiver, men altså noget i den dur)

Hej gruppe

On-line versionen af The New York Times (www.nytimes.com), har i nogen tid
haft en artikel om Sushi. Her er et uddrag:

"Sushi Fresh From the Deep . . . the Deep Freeze
By JULIA MOSKIN
Published: April 8, 2004
Food and Drug Administration regulations stipulate that fish to be eaten
raw - whether as sushi, sashimi, seviche, or tartare - must be frozen first,
to kill parasites. "I would desperately hope that all the sushi we eat is
frozen," said George Hoskin, a director of the agency's Office of Seafood.
Tuna, a deep-sea fish with exceptionally clean flesh, is the only exception
to the rule...."

Pointen er at fisk, som spises rå, skal i fryseren mindst 24 timer for at
udrydde orm og andre parasitter, som ellers ville kunne overføres til
mennesker.

Hilsen Peter

Fra : Lars Ehlers

Dato : 14-04-04 06:17

On Wed, 14 Apr 2004 06:50:47 +0200, "Peter Lauridsen"
<plau@vip.cybercity.dk> wrote:

>Pointen er at fisk, som spises rå, skal i fryseren mindst 24 timer for at
>udrydde orm og andre parasitter, som ellers ville kunne overføres til
>mennesker.

Al den fisk som vi kan købe herovre til sushi er frosset først, og jeg
har på fornemmelsen, at det samme er tilfældet i Danmark. Tag et godt
kig på f.eks Ahi Tuna (blue fin tuna), hvis farven er lys rød har den
ikke været frosset, er farven derimod dyb rød har fisken været
frosset. Ellers må man spørge fiskehandleren.

Jeg hører til dem, som har spist sushi stort set direkte fra fisken,
der er nu ikke noget, der kan slå sashimi fra en fisk, der stadig
spræller Frisk fisk! Det er mest tun (blue fin, yellow tail, eller
albacore) eller laks, som vi kan fange herovre.

--
Lars Ehlers, San Francisco

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-04-04 17:37

"Peter Lauridsen" <plau@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Pointen er at fisk, som spises rå, skal i fryseren mindst 24 timer for at
> udrydde orm og andre parasitter, som ellers ville kunne overføres til
> mennesker.

Og hvilke orm og parasitter er det så, der kan overføres fra fisk til
mennesker?

--
-Jens B.

Fra : Lars Ehlers

Dato : 14-04-04 19:54

http://www.bigfishtackle.com/Articles/georges_fish_tales_parasites.htm

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-04-04 09:51

"Lars Ehlers" <ehlersNOSPAM@hotmail.com> wrote in message

> http://www.bigfishtackle.com/Articles/georges_fish_tales_parasites.htm

Tak.

--
-Jens B.

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 14-04-04 21:29

> "Peter Lauridsen" <plau@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Og hvilke orm og parasitter er det så, der kan overføres fra fisk til
> [...]

Lars Ehlers svarede udtømmende på spørgsmålet med linken
http://www.bigfishtackle.com/Articles/georges_fish_tales_parasites.htm

Jeg kan kun tilføje linken http://www.norden.org/faktaof/text/02bog/27.htm
og citerer fra siden:
"Parasitter og orm

Fanger du din egen fisk, bør du se efter, om der er parasitter eller orm i
fisken. Det vil normalt være gjort i detailhandelen.

Se efter om der er parasitter eller orm i fileten. Parasitter og orm ses som
lyse gennemsigtige, aflange aftegninger i kødet (evt. sammenrullede). De
findes specielt i bugstykker samt på kødoverfladen af skindsiden. I frosne
og optøede fileter optræder de som lidt mørkere (gullige) aftegninger i
kødet.

Parasitter og orm skal skæres fra eller dræbes ved opvarmning til mindst
60°C eller frysning i 24 timer ved -20°C eller lavere.

Infektioner med sildeorm og torskeorm hos mennesker har været kendt fra
Holland siden slutningen af 1950'erne, hvor såkaldte "groene harings" er en
specialitet bestående af friske, let saltede sild, som spises urensede. I
forbindelse med fortæring af denne specialitet optrådte en række
sygdomstilfælde hos mennesker. Sygdommen gav stærke mavesmerter, som til
forveksling mindede om blindtarmsbetændelse. Ved en efterfølgende operation
opdagede man meget kraftige knudedannelser på overfladen af tyndtarmen, og i
en del af disse knuder blev der fundet levende sildeorm.

Torskeorm og sildeorm i fisk kan altså få alvorlige konsekvenser for
mennesker. Det skyldes, at vores organisme er en såkaldt blindvært. Der er
en række faktorer til stede, som gør, at ormen ikke kan udvikles og leve i
menneskets tarmsystem. I stedet reagerer ormen ved at bore sig ned i
tarmslimhinden og forårsage de kraftige knudedannelser."

Hilsen Peter

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-04-04 09:53

> Lars Ehlers svarede udtømmende på spørgsmålet med linken
> http://www.bigfishtackle.com/Articles/georges_fish_tales_parasites.htm
>
> Jeg kan kun tilføje linken http://www.norden.org/faktaof/text/02bog/27.htm

Tak. Jeg har tidligere fået oplyst, at det var gammel overtro, at orm og
parasitter kunne overføres fra fisk til menneske, men kan nu se, at jeg er
blevet misinformeret.

--
-Jens B.

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 14-04-04 10:11

> [...]
<klip>
> Mit spørgsmål er så hvilken type frisk fisk kan jeg bruge?

Hej gruppe

Jeg søgte med "sushi recipe" og "sushi opskrift" i forskellige søgemaskiner
og fandt et væld af opskrifter med alle mulige fisk. Tilsyneladende kan alt
spiseligt anvendes, hvis bare basisingredienserne benyttes samtidig. Her er
en link til TV2s side om sushi http://sites.tv2.dk/opskrifter/1469.htm (den
mindst kommercielle side jeg kunne finde). Prøv selv at søg, men husk at
_fisken skal fryses_.

Hilsen Peter

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-04-04 17:38

> men husk at
> _fisken skal fryses_.

Hvorfor?

--
-Jens B.

Fra : Hauge

Dato : 14-04-04 20:08

Hejsa

> Hvorfor?

For at blive rigtig kold ;)

/Hauge

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 14-04-04 20:50

> "Peter Lauridsen" <plau@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Hvorfor?
> -Jens B.

Kære Jens B
Som forklaret tidligere i denne tråd skal fiske der spises rå fryses for at
dræbe orm og parasitter, der ellers kan overføres til mennesker.
Hilsen Peter

Fra : Christina G

Dato : 14-04-04 14:51

"Morten Nielsen" <denmark_mn@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> ...og har i ideer til andet man kan servere samme med (ud over agurker og
> gulerødder i skiver, men altså noget i den dur)

Hej Morten,

Vi har brugt frisk tun, laks, tigerrejer (som skal koges), kammuslinger,
rødfisk,... og ellers
spurgt fiskemanden, hvad han kan anbefale.

Af andet tilbehør - en god flaske champagne eller hvidvin.
Jeg glæder mig til den første sushi efter fødsel og endt amning, suk.

God fornøjelse,
Christina

Fra : Mette

Dato : 14-04-04 20:46

"Christina G" <christina-g@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Af andet tilbehør - en god flaske champagne eller hvidvin.
> Jeg glæder mig til den første sushi efter fødsel og endt amning, suk.
>
> God fornøjelse,
> Christina

Jeg var så heldig at bo i Californien under min graviditet og amning, men
det kunne altså ikke afholde mig fra sushi alligevel. Jeg spiste dog ikke rå
fisk, men fik sushi med røget laks, røget ål, krabbe (der jo også er kogt) -
avocado/agurk og tigerrejer. Faktisk mine yndlings-sushier Så det kan
lade sig gøre!

Fra : Ditte Hansen

Dato : 14-04-04 20:32

> Jeg har købt et kit indeholdende alt undtagen fisken.

Hej Morten

Hvor har du købt det kit?

Hilsen Ditte

Fra : Morten Nielsen

Dato : 15-04-04 13:26

Fra : Ditte Hansen

Dato : 15-04-04 15:46

Tak, der vil jeg lede næste gang jeg er i Føtex *S*