Optimal tilberedning af Culottesteg
Fra : rondo

Dato : 10-04-04 11:48

Jeg får fem venner til spisning i aften, oghar til det formål købt to
culotte stege på 1,4 og 1,8 kg. Men er ikke den store ekspert ud i
kokkekunsten, så hvordan tilbereder jeg dem optimalt (forberedelser,
tid i ovnen osv.)

Med venlig hilsen

Ronnie Ziegler

Fra : Helle Skoett

Dato : 10-04-04 13:25

"rondo" <newsnospam@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> culotte stege på 1,4 og 1,8 kg. Men er ikke den store ekspert ud i
> kokkekunsten, så hvordan tilbereder jeg dem optimalt (forberedelser,

Du starter med at smide den ene i fryseren. Hvis I bliver seks, kan I ikke
spise jer igennem tre kilo kød...
Derefter: Den culotte, du har valgt, ridser du i tern i fedtet - ikke skære
i kødet... (Det er vigtigt at ridse fedtet, fordi hvis du ikke gør det,
krymper det til en lille svedske, der trækker kødet med ud i en mærkelig
facon)
Så vender du bunden i vejret, kigger hvordan kødtrådene ligger, og gnider
undersiden med salt og peber (du kan også stikke små huller, som du fylder
med halve fed hvidløg - det er en smagssag).
Vender den om igen, (mere salt og peber) og smækker en kødnål eller en
tandstikker i det hjørne, du efter studering af kødet konstaterede ville
være et godt sted at starte med at skære den ud. (Det er som regel nemt at
se inden stegen kommer i ovnen - men når den først er brun og lækker efter
tilberedning er det sværere - husk i den forbindelse, at trådene ligger
diagonalt - altså: det hjørne du sætter tandstikken i, skal du starte med at
skære ud, når du er en tredjedel/halvvejs gennem stegen kan du se de vender,
og det gør du så også - og resten skærer du ud diagonalt... Du skal ALTID
skære på tværs af kødtrådene - ellers er det smadder sejt)
Nå - men så er du klar til at stege - et kvarterstid ved 225 grader til den
er brunet - derefter tager du stegen ud, knalder et kødtermometer i, hvor
stegen er tykkest, sætter temperaturen på ovnen til 160 grader og
termometeret til 65 grader. (Nogen sværger til 55 grader, men så er den
altså meget rød) og ind med stegen igen - du skal ikke vente på, at
temperaturen i ovnen falder...
Når den ønskede centrumtemperatur er nået, tager du stegen ud, dækker den
med sølvpapir og venter 20 minuter til den har sat sig, hvorefter du skærer
den ud. Den burde være rød og lækker indeni.
Du kan servere flødekartofler til, eller stegte kartoffelbåde - det kan du
lave i ovnen samtidig. Hertil en lækker tomatsalat - tomater skåret i
skiver, drysset med lidt salt, olie og balsamico - dænget til med rund hånd
af skiveskåret parmesanost evt. lidt frisk basilikum, flutes.
Så skulle den aften være godt i gang...
Om det er den optimale tilberedning, ved jeg ikke - men indtil videre er det
dét svar, du har fået - andre har sikkert andre ideer.
--
vh helle s

Fra : søren poulsen

Dato : 10-04-04 19:35

"Helle Skoett" <hs@bt.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
det
> dét svar, du har fået - andre har sikkert andre ideer.

og har du ikke lyst/evner til at lave en sovs kan du købe jensens steak sovs
den syntes jeg er god

--
Mvh.
søren poulsen

Fra : rondo

Dato : 11-04-04 11:43

On Sat, 10 Apr 2004 14:25:25 +0200, "Helle Skoett" <hs@bt.dk> wrote:

> [...]
>Om det er den optimale tilberedning, ved jeg ikke - men indtil videre er det
>dét svar, du har fået - andre har sikkert andre ideer.

Tak for de gode råd. Det var en succes, men jeg smed heldigvis ikke
den ene steg i fryseren, og der blev da også spist 2,9 kg. kød, 1,2
kg. flødekartofler, én bagt kartoffel til hver, pastasalat, 4
hvidløgsflutes og 2 alm. flutes samt blinnis og stenbidderrogn til
forret..... og ja, vi er noge spiselystne sportsmennesker, som skal
have noget indenbords

Med venlig hilsen

Ronnie Ziegler