Opbygning af en burger
Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 06-04-04 21:26

Da Jeg nu er er kommet til nr 2grill-bar-job og er ret uenig med chefen om
opbygning (han er også ny i faget) af en burger spørger jeg her hvad i helst
ville have, vi snakker en helt alm burger på en helt alm lille grill...:

nr1:

Underbolle
Salatmayonaise
rå løg
bøf
tomat
agurk
salat
dressing
overbolle med salatmayonaise

nr2:

Underbolle
salatmayo
rå løg
salat
tomat
agurk
dressing
bøf
salat
overbolle

Mine argumenter er:

Ved 2, går en del stegefedt i de underliggene grøntsager + dressing og
dermed spiser man halvstegte grønsager og dressing blandet med stegefedt...
Endvidere har denne model et ret højt tyngdepunkt hvilket gør den svær at få
den til at "balancere" - især ved en dobbelt model. - faktisk umuligt uden
den vælter.

Endvidere undrer det mig at det nye sted går ultra op i rengøring ved
lukketid (tager 4 personer en lille time og det er ikke en stor grill...) -
men ved gammeldaws is ved de ikke at man normalt dypper "skeen" i vand ved
hver kugle - og det vand skal skiftes flere gange dagligt? - De har bare to
skeer som man bare graver løs med som resulterer i chokolade is i jordbær
osv...

Og endeligt - jeg har ikke arbejdet med softicemaskiner før - er det normalt
at når man letter låget på sådan en - så er den fuld af "skum" øverst?

Fra : Ralph

Dato : 06-04-04 22:32

"Martin / Fårevejle" <jadahva@NEJhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
helst
> ville have, vi snakker en helt alm burger på en helt alm lille grill...:

du har klart ret, på mine hjemmelavede (og der MENER jeg hjemmelavede,
dressing, brød, bøf, ALT) kommer der meget lidt UNDER bøffen, den er - som
du skriver også ret tung - kun dressing, og måske syltede agurker.

> Endvidere undrer det mig at det nye sted går ultra op i rengøring ved
> lukketid (tager 4 personer en lille time og det er ikke en stor
grill...) -

fornuftigt, een dårlig mave kan ødelægge enhver grill - JEG besøger i hvert
fald ikke en grill anden gang, hvis jeg synes hygiejnen halter - og som
selvstændig sælger kører jeg meget ude, og spiser derfor også meget på
grill - hvis der ryges, eller hvis der ikke vaskes fingre efter toiletbesøg
så ser de ikke mig mere.

> [...]
> skeer som man bare graver løs med som resulterer i chokolade is i jordbær

det må du jo så fortælle dem, igen har du ret - udskriv evt. denne post, det
viser at du er engageret, en brokkerøv ok, men en engageret brokkerøv, det
værdsætter de fleste chefer.

PS. kommer I mayonnaise på ribbensandwich? Det gør man ikke, i hvert fald
ikke uden at spørge, ej heller remoulade.

PPS. jeg går også efter de griller der har en avis, så går tiden med det.

--
venligst
Ralph

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 06-04-04 22:50

> du har klart ret, på mine hjemmelavede (og der MENER jeg hjemmelavede,
> dressing, brød, bøf, ALT) kommer der meget lidt UNDER bøffen, den er - som
> du skriver også ret tung - kun dressing, og måske syltede agurker.

Oki ;)

> [...]
> selvstændig sælger kører jeg meget ude, og spiser derfor også meget på
> grill - hvis der ryges, eller hvis der ikke vaskes fingre efter

Ja den slags er jo en selvfølge - dog kan der ryges udendørs...

> [...]
det
> viser at du er engageret, en brokkerøv ok, men en engageret brokkerøv, det

Det må jeg da prøve... ; )

> PS. kommer I mayonnaise på ribbensandwich? Det gør man ikke, i hvert fald
> ikke uden at spørge, ej heller remoulade.

Vi spørger som regel, nogen vil gerne have det andre ikke, det er meget op
og ned... remolade hænder også, men standard er gangske enkelt: rødkål +
agurkesalat...

> PPS. jeg går også efter de griller der har en avis, så går tiden med det.

Vi har både BT og ektrabladet ;)

Fra : Janne Vestergaard

Dato : 07-04-04 15:16

Vi lavede dem med salatmayo på bollen og så agurksalat og rødkål, og salt
på kødet.

Janne

Fra : Jakenold

Dato : 06-04-04 22:55

Hej Martin!

Lækkert at se et seriøst post fra dig

Jeg ville klart vælge Nr1, da det er så altafgørende om man kan holde burgeren med 2 hænder uden at halvdelen vælter ned i skødet på
en! I burde desuden måske lade kunden vælge om han/hun vil have ketchup / sennep / mayonaise eller en blanding af de 3 i sin burger!

Jakob

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 06-04-04 23:09

> Lækkert at se et seriøst post fra dig

??????????????????????????

> Jeg ville klart vælge Nr1, da det er så altafgørende om man kan holde
burgeren med 2 hænder uden at halvdelen vælter ned i skødet på
> en!

Så enig så enig....!

I burde desuden måske lade kunden vælge om han/hun vil have ketchup / sennep
/ mayonaise eller en blanding af de 3 i sin burger!

Jow... jeg har det lidt sådan at folk må lidt acceptere at der er et
"standard-produkt" - vil folk have noget specielt bør de nævne det - det
tager 2 somre at lave en burger hvis man skal spørge til hver evig eneste
ingrediens....

Fra : Peter Holm

Dato : 06-04-04 23:36

Helt klart nr.1.

Dog ville jeg undlade agurk, men det er jo nok mest fordi at jeg hader
agurk.

H.P. Holm

Fra : alfaekko

Dato : 07-04-04 08:57

"Peter Holm" <dko10966@REMOVEvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Helt klart nr.1.
>
> Dog ville jeg undlade agurk, men det er jo nok mest fordi at jeg hader
> agurk.

Det skal under alle omstændigheder være syltet drueagurk, IKKE frisk agurk.
Det kan ødelægge selv den bedste burger, smagen af fad, smålun slatten
agurk.

Anders

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-04 07:07

> [...]
helst
> ville have, vi snakker en helt alm burger på en helt alm lille grill...:

Alt andet end nr. 1 vil være en forbrydelse.

> [...]
> skeer som man bare graver løs med som resulterer i chokolade is i jordbær

Det troede jeg alle var klar over - har din chef aldrig selv fået en is et
eller andet sted?

Hvis I er 4 personer på arbejde kan det vel næppe være en lille grill - men
det lyder godt nok lidt vildt, at det tager en time at gøre rent.

> Og endeligt - jeg har ikke arbejdet med softicemaskiner før - er det
normalt
> at når man letter låget på sådan en - så er den fuld af "skum" øverst?

Hvad siger brugsvejledningen?

--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg

Fra : Janne Vestergaard

Dato : 07-04-04 11:42

Jeg har været på 2 grillbarer og har været vant til denne måde begge steder:

> nr2:
>
> Underbolle
> salatmayo
> rå løg
> salat
> tomat
> agurk
> dressing
> bøf
> salat
> overbolle

Tilgengæld undre det mig, når man bestiller en cheeseburger, at osten ikke
lige får lov at ligge på bøffen på panden, så den får lov at smelte.

> Endvidere undrer det mig at det nye sted går ultra op i rengøring ved
> lukketid (tager 4 personer en lille time og det er ikke en stor
grill...) -

Vi brugte 20- 40 min. til rengøring afhænig af hvor meget der har været at
lave. Den store tidsrøver er helt sikkert gulvet, men en aften hvor der var
dødt, startede vi på dette før lukketid. Ellers blev der vel brugt en times
tid om dagen til at lave den løbende rengøring. jeg synes godt nok 4 mand i
en time lyder af meget.

> [...]
> skeer som man bare graver løs med som resulterer i chokolade is i jordbær

Jeg synes også det er normalt at dyppe skeen i vand, men har også set mange
steder at de ikke gør det, så det er vel lidt en temperangsag.

Janne

Fra : Kate Hald

Dato : 08-04-04 19:17

> Og endeligt - jeg har ikke arbejdet med softicemaskiner før - er det
normalt
> at når man letter låget på sådan en - så er den fuld af "skum" øverst?

Der er ikke umiddelbart noget galt med at der er skum i toppen af maskinen,
men jeg vil sige at det kommer *meget* an på hvilken maskine det er og hvor
tit den rengøres.

Jeg har arbejdet et sted hvor maskinen blev *grundigt* rengjort 1 gang om
ugen - men denne maskine var så automatisk, at den hver nat varmede op til
(er det) 75 grader, for at slå evt. bakterier ihjel.
Hvis maskinen i løbet af natten havde fejlet i at nå op på den korrekte
temperatur, eller havde kølet ned for langsomt, kom den med en alarm. I så
fald var det bare igang med at rense maskinen helt forfra.
Ved rensning af maskinen så søg for at følge manualen eller skaf en manual,
det er *meget* vigtigt at få alle dele skilt ad og rengjort.

Så følg din sunde fornuft - og vær opmærksom på at mælkebakterier er nogle
sure nogle at komme i nærheden af