Næringsindhold i engelsk lakrids
Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-04-04 17:06

Hej gruppe

Jeg sidder med en dåse Kingfisher engelsk lakrids hvorpå der står
om næringsindholdet pr. 100 g:

    Protein: 0 g
   Kulhydrat: 5 g
    Fedt: 0 g

(hvilket stemmer overens med energiindholdet: 20 kcal / 85 kJ).

Hvis der kun er 5 g kulhydrat pr. 100 g, hvad i alverden udgør
da resten? Det kan da næppe være vand, så hårdt som engelsk
lakrids er?

--
Klaus Alexander Seistrup · Copenhagen · Denmark
http://www.magnetic-ink.dk/ · http://www.pnx.dk/

Fra : Gerner

Dato : 05-04-04 18:26

On Mon, 5 Apr 2004 16:06:10 +0000 (UTC), Klaus Alexander Seistrup
<klaus@seistrup.dk> wrote in dk.kultur.mad+drikke:

> [...]
>
>Hvis der kun er 5 g kulhydrat pr. 100 g, hvad i alverden udgør
>da resten? Det kan da næppe være vand, så hårdt som engelsk

Hvorfor ikke hvis det bruges som bindemiddel, opløsning, eller andet. Desuden
kan der være andre ting der udgør fyldstoffet, såsom sukker, lakrisal, m.m.
Det skal fremgå af indeholdsfortegnelsen.

--
Gerner
1011WU/4745hrs

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-04-04 19:42

Gerner skrev:

> Hvorfor ikke hvis det bruges som bindemiddel, opløsning, eller andet.

Fordi hvis produktet bestod af 95% vand, ville det næppe være hårdt og
sprødt at røre ved.

> Desuden kan der være andre ting der udgør fyldstoffet, såsom sukker,
> lakrisal, m.m.

Hvis fyldstoffet var sukker, ville det bidrage til kulhydratindholdet,
og der er angiveligt kun 5 g kulhydrat pr. 100 g. Desuden står der
"Ikke tilsat sukker eller kunstige sødestoffer" på dåsen.

> Det skal fremgå af indeholdsfortegnelsen.

Indholdsfortegnelsen lyder "100 % ren lakrids" (formodentlig = inddampet
saft af lakrisrod).

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 05-04-04 21:07

[Klaus Alexander Seistrup | Mon, 5 Apr 2004 16:06:10 +0000 (UTC)]

>Jeg sidder med en dåse Kingfisher engelsk lakrids hvorpå der står
>om næringsindholdet pr. 100 g:
>
>    Protein: 0 g
>   Kulhydrat: 5 g
>    Fedt: 0 g

Det lyder slet ikke rigtigt i mine øre - for at dette skal kunne lade
sig gøre skal der være en masse energitomme fyldstoffer i, hvor vand og
kostfibre er de mest kendte.

Men det giver stadig ikke mening, da dette produkt har en kraftig
lakridssmag, og typisk består ren lakridspulver af ca. 30-50% (naturlig)
stivelse.

Var der mange uopløselige fibre i, ville du have en "grødet konsistens"
mens du spiste dem (hvilket ikke er tilfældet) - og hvis der var meget
vand i ville de ikke længere være sprøde.

Den eneste naturlige opløselige kostfribre jeg kan tænke på der virker
"blød" er Inulin, der sikkert er en naturlig del af lakridssaft, men
alligevel har jeg svært ved at tro på deklarationen alligevel!

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-04-04 21:27

René Hjorth skrev:

> Den eneste naturlige opløselige kostfribre jeg kan tænke på
> der virker "blød" er Inulin, der sikkert er en naturlig del
> af lakridssaft, men alligevel har jeg svært ved at tro på
> deklarationen alligevel!

Helt enig -- jeg har skrevet til natur-slik.dk og spurgt efter
en mere nøjagtig deklaration.