Atkins?
Fra : Erik B Madsen

Dato : 04-04-04 21:15

hej gruppe,

jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogle her der har erfaringer med Atkins diæt (den med lav
kulhydrat indtag), og gerne lidt for og imod. det meste man kan finde på nettet virker til enten at
være ren ukritisk Atkins reklame, eller lige så ukritisk nedrakning. vi har selv lidt erfaring med
den, men kunne bruge lidt mere input, og erfaringsudveksling. postive og negative erfaring, alm.
fejl og misforståelser, hvordan det fungerer i det daglige, hvad med hvis man har sukkersyge, lavt
blodsukker, højt kolestoltal etc.

--
venlig hilsen

Erik madsen

Fra : sune vuorela

Dato : 04-04-04 21:40

En der kalder sig "Erik B Madsen" <madssen@hotmail.com> skrev:

>hej gruppe,
>
>jeg kunne godt t?e mig at h?m der er nogle her der har erfaringer med Atkins diæt

Vi er da nogle stykker...

--
Sune

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-04-04 23:30

Erik B Madsen skrev:

> hvad med hvis man har sukkersyge

Det er glimrende beskrevet af Richard Bernstein:

   http://www.diabetes-normalsugars.com/

--
Klaus Alexander Seistrup · Copenhagen · Denmark
http://www.magnetic-ink.dk/ · http://www.pnx.dk/

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-04-04 06:35

"Erik B Madsen" <madssen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogle her der har erfaringer
med Atkins diæt

Du kan findes masser af indlæg om emnet - og masser at endevende emnet med
tillige - i følgende to grupper:

dk.helbred.slank samt alt.support.diet.low-carb

Mvh. Lisbeth

Fra : Peter Westh

Dato : 05-04-04 13:08

Er du interesseret i low-carb diæter og sukkersyge, er der en stærk
majoritet at low-carberne i den udmærkede gruppe misc.health.diabetes.

/Peter

Fra : Erik B Madsen

Dato : 05-04-04 23:44

TAk til alle der har svaret!

jeg var måske lidt upræcis, for det jeg eftersøgt var nok lidt mere personlige erfaringer med hans
kur. Lad mig derfor lægge for med egne erfaringer. gerne kommenter.

vi var tre der prøvede den her efter nytår - min yngre søster, hendes mand og jeg selv.

Min svoger har klaret det bedst. han har tabt ca. 7 kg på 10 uger og har egentlig været rimeligt
tilfreds med det. han har følt sig mere træt end under tidligere kure med samme antal Kjoule, men
har følt sig mere "mæt" og været meget mindre træt af maden.

Jeg har tabt ca. 4 kg, men er løbet ind i problemer med mit kolestoroltal, der er steget fra ca. 4
(for 2 år siden hvor jeg vejede det samme som før kuren startede her ved nytår) til ca. 5. jeg kan
dog ikke sige om stigningen er sket før eller under kuren. ellers er det gået fint og jeg har det
også godt med maden, men synes ikke rigtigt der er sket så meget som jeg havde håbet.

Endeligt er der min søster der har haft problemer. hun har (fået?) problemer med lavt blodsukker
(IKKE diabetes) og specielt kombinationen af kulhydratfattig mad og (måske?) sukkerfri sodavand har
fået det til at gå galt. Hendes læge siger nu til hende at hun var komplet vanvittig at gå på en
atkinskur når hun havde det problem, hvilket hun dog havde svært ved at vide på forhånd, da hun
aldrig før har vist at hende ubehag kunne skyldes lavt blodsukker. (Den med de sukkerfri vand skulle
være fordi sødmen trigger nogle mekanismer der "snyder" kroppen?)....

Er der nogen af de erfaringer og symptomer der er andre der er stødt på? Og er der nogle gode råd?

--
venlig hilsen

Erik madsen

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 06-04-04 20:41

[Erik B Madsen | Tue, 6 Apr 2004 00:43:47 +0200]

>jeg var måske lidt upræcis, for det jeg eftersøgt var nok lidt mere personlige erfaringer med hans
>kur.

Jeg gik på Atkins for ca. 3 år siden, og tabte 35 kg. de første 13
måneder, hvorefter jeg i resten af tiden har brugt en mere afslappet
version til at holde min vægt.

Jeg holder den ikke ultra slavisk mere, jeg hopper engang imellem af og
spiser "normalt usundt" (for mig) og når jeg er blevet træt af det,
hopper jeg på dieten igen.

Hvad dieten har gjort for mig, udover vægttab, er at de voldsomme
problemer jeg havde med mavesyre og begyndende mavesår helt gik i selv
selv igen, men viser lidt tænder når jeg har været af lowcarb dieten en
uge eller 2.

>Er der nogen af de erfaringer og symptomer der er andre der er stødt på? Og er der nogle gode råd?

Personligt synes jeg at den første uge på diet altid er slem, men den
helt store trang til sukker og søde ting (noget jeg normalt spiser alt
alt for meget af), men andre har slet ikke samme afsagn.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Erik B Madsen

Dato : 06-04-04 21:57

Rene' Hjorth skrev i meddelelsen <7f167058nfbmjn3fd0oqo684dk1i8s0pcc@4ax.com>...

> [...]
>problemer jeg havde med mavesyre og begyndende mavesår helt gik i selv
>selv igen, men viser lidt tænder når jeg har været af lowcarb dieten en

hvis du har økonomiske interesser i det skal du vel skamrose den. :)

men af ren interesse: anbefaler du/i /- en low carb til alle, eller er der nogle sundhedsmæssige
forbehold (blodsukker, kolestoltal m.v.) hvor i anbafaler noget andet?

>Personligt synes jeg at den første uge på diet altid er slem, men den
>helt store trang til sukker og søde ting (noget jeg normalt spiser alt
>alt for meget af), men andre har slet ikke samme afsagn.

hvad hvis det er omvendt, altså at ubehaget kommer senere i kuren?

--
venlig hilsen

Erik madsen

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 07-04-04 17:30

[Erik B Madsen | Tue, 6 Apr 2004 22:56:58 +0200]

>hvis du har økonomiske interesser i det skal du vel skamrose den. :)

Nix! Jeg skjuler ikke at jeg har økonomiske interesser i at mange engelske
forbrugere er på en lowcarb livsstil, men det påvirker ikke de råd jeg kan
give folk hér.

>men af ren interesse: anbefaler du/i /- en low carb til alle, eller er der nogle sundhedsmæssige
>forbehold (blodsukker, kolestoltal m.v.) hvor i anbafaler noget andet?

Jeg anbefaler normalt ikke, men hvis venner og bekendte spørger mig vil jeg
da snakke med dem om fordele og ulemper ved enhver diet. Der er da også
folk jeg har anbefalet at vælge DDV.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : -kastrup

Dato : 09-04-04 10:29

> [...]

> være fordi sødmen trigger nogle mekanismer der "snyder" kroppen?)....
>
> Er der nogen af de erfaringer og symptomer der er andre der er stødt på?

Generelt bør man næppe gå på slankekur uden at konsultere en læge, hvis man
har sygdomme eller symptomer af mere alvorlig karakter, og selvom din søster
ikke vidste hvad hendes symptomer betød, er det (hvis du tillader mig at
udtale mig lidt frit), lidt vanvittigt at gå igang med noget som atkins uden
et godt lægecheck, hvis der er det mindste man er i tvivl om.

Men ellers, har min ægteviv også prøvet Atkins (eller i hvert fald en
low-carb) diæt og oplevede lidt det samme som du selv. Hendes kolestoroltal
steg faktisk i løbet af de 3 måneder kun var "på", selvom hun tabte 5-6 kg,
men det hænger også sammen med hvilken type fedt hun indtog. Low-carb er
ikke carte blanche til at spise smør, bacon, fløde m.v., som nogle
Atkins-tosser tror (provokerende ja, men det er vanvittigt hvad man somme
tider hører nogle Atkins-advokater påstå). Det er præcis lige så usundt som
før.

/kastrup

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 05-04-04 12:34

On Sun, 4 Apr 2004 22:15:04 +0200, "Erik B Madsen"
<madssen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>fejl og misforståelser, hvordan det fungerer i det daglige, hvad med hvis man har sukkersyge, lavt

Jeg har ingen erfaring med den, men det var en stor historie for et
stykke tid siden, da det kom frem, at Atkins selv var død, stærkt
overvægtig, af hjerteproblemer. Det var blevet holdt skjult af hans
hustru og forlaget i et halvt år eller noget i den stil. Ikke den
bedste reklame for kuren.

Her er Ernæringsrådets (statsligt organ) holdning:
http://www.ernaeringsraadet.dk/frame.cfm?id=462&sprog=1&grp=10&menu=1

KS

Fra : David Rasmussen

Dato : 05-04-04 12:36

kelds@ofir.dk wrote:

> [...]
> overvægtig, af hjerteproblemer. Det var blevet holdt skjult af hans
> hustru og forlaget i et halvt år eller noget i den stil. Ikke den

*suk*

> Her er Ernæringsrådets (statsligt organ) holdning:
> http://www.ernaeringsraadet.dk/frame.cfm?id=462&sprog=1&grp=10&menu=1

*suk*

/David

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 05-04-04 13:55

On Mon, 05 Apr 2004 13:35:59 +0200, David Rasmussen
<david.rasmussen@gmx.net> wrote:

>*suk*
>

>*suk*
>
>/David

?
KS

Fra : David Rasmussen

Dato : 05-04-04 16:55

kelds@ofir.dk wrote:

> ?
> KS

Jeg sukker fordi du vælger at viderebringe underlødige oplysninger med
tilhørende underlødig konklusion, samt at du citerer fra et statsligt
organ der burde prøve at forholde sig objektivt til tingene, men istedet
skynder sig at hoppe til en underlødig konklusion. Virkeligheden er
noget mere nuanceret.

/David

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-04-04 16:56

<kelds@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ingen erfaring med den, men det var en stor historie for et
> stykke tid siden, da det kom frem, at Atkins selv var død, stærkt
> overvægtig, af hjerteproblemer.

1) Atkins døde efter et fald, der sendte ham i coma.

2) Der findes ingen kur, der er en garanti mod hverken hjerteproblemer,
diabetes, blodpropper eller andet.

3) Atkins overvægt ved hans død siges at skyldes væskeophobning under coma -
da det ikke kan afvises, kan vi heller ikke bruge hans overvægt til at
konkludere noget om hans kur.

4) Vi ved i øvrigt ikke, i hvilket omfang Atkins fulgte sin egen kur - ergo
kan vi dårligt konkludere noget om hans kur udfra netop Atkins egen
situation.

> Det var blevet holdt skjult af hans hustru og forlaget i et halvt år eller
noget i den stil.

5) Der var tale om, at nogen offentliggjorde oplysninger fra Atkins
lægejournal. At hævde, at de har holdt noget skjult forudsætter, at de burde
have offentliggjort de oplysninger, som nogen uretmæssigt offentliggjorde.
Og det rager jo sådan set ikke andre, hvad der står i hverken Atkins, din,
min eller andres lægejournal. Så de har bare gjort, hvad folk almindeligvis
gør.

> Ikke den bedste reklame for kuren.

Men heller ikke noget, der alene kan bruges til at tale imod kuren.

PS: Jeg vil for god ordens skyld understrege, at jeg med dette IKKE taler
FOR kuren - det er blot en indvending mod at drage forhastede konklusioner
på et særdeles tyndt og usagligt grundlag.

http://www.ernaeringsraadet.dk/frame.cfm?id=462&sprog=1&grp=10&menu=1
Ovenstående er en langt bedre indvending mod Atkins kur.

Mvh. Lisbeth

Fra : David Rasmussen

Dato : 05-04-04 17:15

Lisbeth Jacobsen wrote:

> [...]
> FOR kuren - det er blot en indvending mod at drage forhastede konklusioner
> på et særdeles tyndt og usagligt grundlag.

Også netop min pointe.

> http://www.ernaeringsraadet.dk/frame.cfm?id=462&sprog=1&grp=10&menu=1
> Ovenstående er en langt bedre indvending mod Atkins kur.

Hvilke af deres (efter min mening usaglige) punkter mener du er gode
indvendinger?

/David

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-04-04 18:07

> Hvilke af deres (efter min mening usaglige) punkter mener du er gode
> indvendinger?

For det første har jeg stor tiltro til Bjørn Richelsen, Formand for
Ernæringsrådet, professor, overlæge og dr.med.
http://www.auh.dk/aas/afd/afdc/dk/richel.htm

Jeg betragter ham som en seriøs forsker og at han - mig bekendt - ikke har
økonomisk vinding ud af tale hverken for eller imod en bestemt kur, øger
hans troværdighed i mine øjne. Tilsvarende daler min tillid, når det gælder
personer som Atkins og Arne Astrup.

Som udgangspunkt har jeg tillid til, at han ved, hvad han taler om. Og der
er ingen af de indvendinger, der nævnes i artiklen, jeg finder grund til at
betvivle eller betegne som usaglige.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 05-04-04 20:59

[Lisbeth Jacobsen | Mon, 5 Apr 2004 17:56:02 +0200]

>http://www.ernaeringsraadet.dk/frame.cfm?id=462&sprog=1&grp=10&menu=1
>Ovenstående er en langt bedre indvending mod Atkins kur.

Dette kan vi naturligvis ikke blive helt enige i, da Ernæringsrådet har
et lidt unyanceret syn på Atkins' kur - Atkins er jo ikke imod enhver
kulhydrat, kun de (let)omsættelige.

Men jeg svarede egentlig blot for at kippe med hatten og indrømme at det
var et seriøst og godt formuleret indlæg du skrev!

av, det gjorde næsten ikke ondt på mig at indrømme

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-04-04 21:31

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> Dette kan vi naturligvis ikke blive helt enige i, da Ernæringsrådet har
> et lidt unyanceret syn på Atkins' kur - Atkins er jo ikke imod enhver
> kulhydrat, kun de (let)omsættelige.

Ernæringsrådet skriver:

"Atkins' stærke fokuseringer på lavt indtag af kulhydrater betyder, at
fødevarer med et naturligt højt indhold af kulhydrater som kartofter (og
andre rodfrugter), ris, pasta og brød frarådes."

Jeg læser ovenstående som om Ernæringsrådet faktisk er opmærksom på, at
Atkins ikke er imod alle kulhydrater, men anbefaler et "lavt indtag" af
kulhydrater. Afsnittet viser efter min opfattelse tillige, at ernæringsrådet
udmærket ved, at det især er de letomsættelige kulhydrater fra kartofler,
ris, pasta og brød Atkins udpeger som skurken.

Der er tale om en artikel, der lynhurtigt og i et enkelt sprog skal forklare
nogle overordnede principper - for ganske almindelige mennesker uden stor
ernæringsmæssig viden. Dermed ryger der uundgåeligt flere af de finere
detaljer, der eller nuancerer tingene - men jeg tror ikke på, at en af
landets førende fedmeforskere ikke kender Atkins principper i detaljer. At
afvise hans indvendinger med den begrundelse, at han har et unuanceret syn
på Atkins, tror jeg med andre ord ikke er holdbart.

> Men jeg svarede egentlig blot for at kippe med hatten og indrømme at det
> var et seriøst og godt formuleret indlæg du skrev!

Ih tak *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 05-04-04 22:22

[Lisbeth Jacobsen | Mon, 5 Apr 2004 22:30:32 +0200]

> [...]
>
>Jeg læser ovenstående som om Ernæringsrådet faktisk er opmærksom på, at
>Atkins ikke er imod alle kulhydrater, men anbefaler et "lavt indtag" af

Ganske enig, sådan læser jeg det også. Det var en tidligere og mere
kortfattet tekst fra Bjørn Richelsen jeg havde bemærket som alt for
unyanceret.

Jeg kom faktisk forleden til at diskutere selvsamme doktor med et par af
hans kolleger, der mente at det var en tilbagegang for Ernæringsrådet at
have fået ham, da hans holdninger var mere sort/hvide og traditionelle.

De fortalte også at ligesom Dr. Astrup havde kælenavnet "SukkerArne",
havde Bjørn Richelsen kælenavnet "Doktor Skyklap"...

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 06-04-04 01:30

On Mon, 5 Apr 2004 17:56:02 +0200, "Lisbeth Jacobsen"
<LisbethJacobsen821_nospam@hotmail.com> wrote:

>1) Atkins døde efter et fald, der sendte ham i coma.

Det var ikke hans hjerteproblemer, der var den umiddelbare årsag til
at han kom på hospitalet i foråret 2003, det er rigtigt. Men så vidt
jeg kan læse mig frem til, ved man ikke med 100 pcrocents sikkerhed om
faldulykken alene var dødsårsagen. Familien modsatte sig obduktion,
hvilket jo giver grundlag for spekulation
Dødsattesten - den del, der efterfølgende kom frem mod familiens ønske
- fortæller dog, at Atkins havde hjerteproblemer, forhøjet blodtryk og
åreforkalkning, men det angives ikke direkte som dødsårsag. Han var i
øvrigt hospitalsindlagt i 2002 efter et hjerteanfald.

>2) Der findes ingen kur, der er en garanti mod hverken hjerteproblemer,
>diabetes, blodpropper eller andet.

Nej, men ifølge kritikere øger Atkins kur risikoen for
hjerte/kar-sygdomme - altså typiske fedmesygdomme.

>3) Atkins overvægt ved hans død siges at skyldes væskeophobning under coma -
>da det ikke kan afvises, kan vi heller ikke bruge hans overvægt til at
>konkludere noget om hans kur.

Hans personlige venner og læger, der alle er involveret i
millardforretningen Atkin Nutritionals m.m., er de eneste kilder til
oplysningen om, at han skulle have taget 30 kilo på i form af
væskeophobning i løbet af de ni dage han lå i koma.
Andre hævder, at det ikke kan lade sig gøre.

>4) Vi ved i øvrigt ikke, i hvilket omfang Atkins fulgte sin egen kur - ergo
>kan vi dårligt konkludere noget om hans kur udfra netop Atkins egen
>situation.

Ifølge de udtalelser hans kone kom med i forbindelse med at
dødsattesten blev offentliggjort, så fulgte han sin egen kur. Hun
mener dog, at hans hjerteproblemer skyldtes en virusinfektion.

> [...]
>min eller andres lægejournal. Så de har bare gjort, hvad folk almindeligvis

Jeg synes i høj grad det rager andre, at manden bag en af de mest
udbredte kostanbefalinger i nyere tid selv går hen og dør - muligvis
svært overvægtig og med sikkerhed med hjerte/kar-sygdomme.

Der var jo ikke kun tale om en velmenende doktor, hans hustru og
andre, som synes folk skal spise anderledes, men også en flok
mennesker med stærke økonomiske interesser i at folk fulgte/følger
livsstilen.
Hans firma, Atkins Nutritionals, der sælger og markedsfører
kostprodukter og fødevarer med Atkins lægelige anbefaling på i over
30.000 forretninger verden over, havde i 2003 et overskud på omkring
1,4 milliarder kroner. Dertil kommer et bogsalg på over 50 millioner
eksemplarer, klinikker m.m.

I øvrigt går en stor del af kritikernes modstand ikke på, at diæten er
virksningsløs som på kort sigt (ligesom mange andre kure) - men at
Atkins på et tidspunkt ukritisk gik over til at anbefale det som en
diæt, der skulle følges livet igennem.

KS

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-04-04 17:17

> [...]
> åreforkalkning, men det angives ikke direkte som dødsårsag. Han var i
> øvrigt hospitalsindlagt i 2002 efter et hjerteanfald.

Om Atkins så havde hjerteproblemer, forhøjet blodtryk, forhøjet
kolesteroltal og åreforkalkning og levede på sin egen diæt, kan vi ikke
derudaf konkludere hverken at hans kur er sund eller usund. Det kræver mere
end et enkeltstående tilfælde at drage sådanne konklusioner.

> Nej, men ifølge kritikere øger Atkins kur risikoen for
> hjerte/kar-sygdomme - altså typiske fedmesygdomme.

Og?

> Jeg synes i høj grad det rager andre, at manden bag en af de mest
> udbredte kostanbefalinger i nyere tid selv går hen og dør - muligvis
> svært overvægtig og med sikkerhed med hjerte/kar-sygdomme.

Det er vi så ikke enige i.

> [...]
> andre, som synes folk skal spise anderledes, men også en flok
> mennesker med stærke økonomiske interesser i at folk fulgte/følger

De økonomiske interesser bag princippet indebærer, at jeg er særdeles
skeptisk overfor de argumenter og påstande, der kommer fra Atkins-imperiet.
De vil nemlig ikke være interesserede i at offentliggøre undersøgelser, der
kan pille ved deres økonomiske grundlag, så jeg stoler ikke på Atkins og Co.
Jeg er lydhør - men det er ikke Atkins, der vil være i stand til at
overbevise mig.

Anyway.... jeg mener stadig ikke, at man kan drage brugbare konklusioner om
Atkins kur på baggrund af Atkins død.

Mvh.Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 06-04-04 18:09

[kelds@ofir.dk | Tue, 06 Apr 2004 02:29:34 +0200]

>Familien modsatte sig obduktion, hvilket jo giver grundlag for spekulation

Hvorfor det? Hvis en person jeg elsker og respekterer (som man må
formode gjorde sig gældende for Fru Atkins) falder, slår hovedet, går i
koma og dør, ville jeg heller ikke bryde mig om tanken om en obduktion,
eller for den sags skyld overhovedet kunne se formålet.

>Han var i øvrigt hospitalsindlagt i 2002 efter et hjerteanfald.

Atkins led af en hjerteinfektion, hvilket der aldrig har været den store
hemmelighed i.

> [...]
>væskeophobning i løbet af de ni dage han lå i koma.
>Andre hævder, at det ikke kan lade sig gøre.

Sludder, dødsatesten kan relativt nemt fremskaffes af en læge, selv
vores egen Dr. Astrup, der ikke var den store Atkinstilhænger, har læst
atesten og forklaret at der ikke var nogen årsag til at konkludere noget
da en kraftig vægtforøgelse ikke var sjældent under en koma.

>Ifølge de udtalelser hans kone kom med i forbindelse med at
>dødsattesten blev offentliggjort, så fulgte han sin egen kur. Hun
>mener dog, at hans hjerteproblemer skyldtes en virusinfektion.

Jeps, hun og diverse andre læger der har undersøgt ham - igen, det var
ikke den store hemmelighed at han havde en hjerteinfektion; hvorfor ser
du konspirationsteorier i det?

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Christian

Dato : 07-04-04 11:04

> [...]
> 30.000 forretninger verden over, havde i 2003 et overskud på omkring
> 1,4 milliarder kroner. Dertil kommer et bogsalg på over 50 millioner

Det er da besynderligt at der altid skal sættes spørgsmålstegn ved Atkins
kuren fordi der tjenes penge på de forretninger der forhandler
kostprodukterne. Strengt taget er det vel kun et udtryk for at der er ansat
gode og dygtige medarbejder, samt at produkterne er attraktive (måske for
specielt amerikanerne).

Her i Danmark tjener Atkins jo ikke meget på bogsalg. En bog på 500 sider,
som sælges for 249,- kr. (trykt i mindre serie af dansk Forlag Lindhardt og
Ringhof ) giver jo ikke det store overskud, hvis noget overhovedet.
Bogsalget formål er nok nærmere at henlede opmærksomheden på Atkins
net-shop, som naturligvis har et bredt udvalg af fødevarer og kostprodukter.

Det er i øvrigt helt frivilligt om man vil handle her, og vel ikke så meget
forskelligt fra DDV og WW, der også har deres net-shops hvor helt
tilsvarende produkter forhandles.

Ser man på priserne er der vel ingen tvivl om at det må være en meget
populært kur, med et enormt besøgsantal, der skaber det store overskud. Her
i Danmark kan man få næsten de samme produkter i helsekostforretninger og på
apoteket, godt nok til en lidt dyre pris, men da indkøb i Atkins net-shop
pålægges store forsendelsesomkostninger til Europa, er der nok ikke mange
danskere der handler der.

Bortset fra Atkins, hvor kuren altså ikke koster mere end anskaffelse af
bogen til 249,- en gang for alle (kan sikker også lånes gratis på
biblioteket), må man vel også se på hvad andre i den samme branche tjener
på slanke råd.

Hos DDV koster "hjælpen" 200 kr. i indmeldelse, + 50 kr. pr. uge. Svarende
til ca. 2.500,- det første år.

Hos WW koste "hjælpen" 185 kr. i indmeldelse, + 85 kr. pr. uge. Svarende
til ca. 4.000,- det første år. (Her er dog mulighed for rabat så års
medlemskab kommer ned på ca. 2.600,-, men samtidig skal man købe bøger for
mellem 500 og 1000 kr. )

Hverken hos DDV eller WW kan man vel tal om den store godgørenhed. For mig
at se er der her snare tale om en solid forretning hvor medlemmernes
pengepung også bliver hjulpet af med en del overflødig vægt.

Det kan vel konkluderes at når forskellige interessegrupper kommentere
hinandens slankekure (som regel ved at bruge ord som "usundt, skadeligt
eller livstruende"), er det vel mest af alt et forsøg på at vinde
markedsandele i kampen om slanke- millionerne.

Som Atkins skriver: "Hvad er det, der er så farligt ved at forbruge sine
egne fedtreserver?"

/Christian

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 07-04-04 13:24

On Wed, 7 Apr 2004 12:03:36 +0200, "Christian" <Olesen@tele.post.dk>
wrote:

> [...]
>eller livstruende"), er det vel mest af alt et forsøg på at vinde
>markedsandele i kampen om slanke- millionerne.

Nej, det kan ikke konkluderes.
Ernæringsrådet er ikke ude i en kamp om markedsandele - i modsætning
til Atkins-koncernen (som nu er ejet af et børsnoteret selskab), hvis
hovedmotiv er at tjene penge.

> Som Atkins skriver: "Hvad er det, der er så farligt ved at forbruge sine
>egne fedtreserver?"

Måske måden man gør det på.

KS

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 07-04-04 17:26

[Christian | Wed, 7 Apr 2004 12:03:36 +0200]

> [...]
>Bogsalget formål er nok nærmere at henlede opmærksomheden på Atkins
>net-shop, som naturligvis har et bredt udvalg af fødevarer og kostprodukter.

Ja, men det er så spørgsmålet. Jeg tror at du nok har ret i at der er en
værdiskabende effekt for netsalget at bogen går godt, men jeg tror effekten
(især i Danmark) er meget meget lille.

Jeg ved ikke hvordan indtægten fordeles, men kunne godt tro at en så "dyr"
bog som denne, ville det også være en rimelig del af bogsalget der røg retur
til USA som betaling for at bruge navnet m.m.

> [...]
>i Danmark kan man få næsten de samme produkter i helsekostforretninger og på

Nej, det synes jeg ikke du har ret i - Atkins har jo et meget stort udvalg
af færdigvarer, hvor du i normale butikker i Danmark "kun" kan få
sukkererstaning, sukkerfri småkager og sukkerfri chokolade.

Til gengæld er de sukkerfri varer du kan købe i almindelige butikker i
Danmark, typisk af en bedre kvallitet end de Amerikanske.

> [...]

>til ca. 4.000,- det første år. (Her er dog mulighed for rabat så års
>medlemskab kommer ned på ca. 2.600,-, men samtidig skal man købe bøger for

Woah, DET overraskede mig godt nok. Jeg har altid vidst at det naturligvis
kostede lidt penge på DDV/WW, men nu hvor du gør regnestykket op er det
faktisk lidt flere penge end jeg havde troet.

Så forstår jeg bedre at min kære søster valgte at kun være medlem af DDV de
første 3 måneder...

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Christian

Dato : 09-04-04 11:35

> [...]
retur
> til USA som betaling for at bruge navnet m.m.

Jag vil nu stadig hævde at bogsalget i danmark ikke har nogen salgsmæssig
værdi af betydning. Alle omkostninger lige fra oversættelse til ditribution
bliver sansynligvis betalt af Atkins som del af den almindelige
markedsføring af firmaets produkter. F.eks. kan jeg oplyse at, der på mit
arbejde, står en reol bag mig helt fyldt med murstenstykke leverandør
kataloger. Vi har så sent som i går modtaget det nye produktkatalog fra RS
elektronik, det er en sag på over 5 kg med størelsen A4, og 5 cm tyk.
Kataloget indeholder ca 1800 sider, og tilsendes uden beregning.

Atkinsbogen sælges sandsynligvis til noget nær kostpris (på grund af
omkostninger ifm. oversættelse og en lille serie). Bliver der blot solgt en
rimelig det af oplaget, behøver der på lidt længere sigt ikke at være så
mange der handler i netshoppen før det giver overskud.

Til med kunne salget kunne nok forøges en del hvis
forsendelsesomkostningerne blev sat efter vægt af det købte i stedet for
standarbeløbet på 40 $. Beløbet virker urimeligt hvis forsendelsen kommer
fra et lager i Tyskland.

> [...]

> af færdigvarer, hvor du i normale butikker i Danmark "kun" kan få
> sukkererstaning, sukkerfri småkager og sukkerfri chokolade.

Ja. det har du nok ret i. Der er ikke meget med protein. Og er de sødet med
saccharin giver de næsten lige så mange kulhydrater/kalorier som almindeligt
sukker.

/Christian

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 09-04-04 15:24

"Christian" <Olesen@tele.post.dk> skrev i en meddelelse

> Jag vil nu stadig hævde at bogsalget i danmark ikke har nogen salgsmæssig
> værdi af betydning.

Hvis Lindhardt og Ringhof mente det samme, ville de næppe udgive den.

> Alle omkostninger lige fra oversættelse til ditribution
> bliver sansynligvis betalt af Atkins som del af den almindelige
> markedsføring af firmaets produkter.

Hvorfor tror du det?

> Atkinsbogen sælges sandsynligvis til noget nær kostpris

Den koster 249,00 kr. hvilket er en helt normal pris for den slags bøger.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 09-04-04 17:13

[Christian | Fri, 9 Apr 2004 12:35:27 +0200]

> [...]
>værdi af betydning. Alle omkostninger lige fra oversættelse til ditribution
>bliver sansynligvis betalt af Atkins som del af den almindelige

Er du sikker - jeg har svært ved at tro det, da jeg på et tidligere
tidspunkt hørte at forlaget havde købt rettighederne til at lave en
oversættelse.

>Ja. det har du nok ret i. Der er ikke meget med protein. Og er de sødet med
>saccharin giver de næsten lige så mange kulhydrater/kalorier som almindeligt
>sukker.

Ja & Nej. Det er korrekt at der er meget, meget få produkter på det
"almindelige" marked hvor der er en større indhold af proteiner. Produkter
til en lowcarb diet findes der desværre ikke på det almindelige
fødevaremarked (endnu).

Men derudover indeholder sakkarin næsten ingen energi, så et produkt der er
sødet med sakkarin vil næsten altid indeholde noget mindre energi end et
produkt der er sødet med sukker.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-04-04 17:31

> [...]

> Det er da besynderligt at der altid skal sættes spørgsmålstegn ved Atkins
> kuren fordi der tjenes penge på de forretninger der forhandler

Det er da ikke det mindste besynderligt. Det ville være særdeles
besynderligt, om man IKKE stiller spørgsmål til metoder og rådgivning der
gives på en sådan baggrund!

Man bør ALTID være skeptisk overfor råd og vejledning, som den rådgivende
part har en kommerciel eller anden særlig interesse i.

Det betyder IKKE, at sådanne råd skal afvises! Det betyder ene og alene, at
man skal være opmærksom på den MULIGE fare for, at der ikke vejledes
neutralt, objektivt og til ubetinget fordel for brugeren!

Og det princip gælder såmænd ikke kun Atkins, men alle mulige andre
slankeguruer - samt din tandlæge, din VVS-mand, din TV-forhandler m.fl.

> Her i Danmark tjener Atkins jo ikke meget på bogsalg.

Atkins råd og principper varierer ikke fra land til land. Hvad hans imperium
tjener på dansk bogsalg har næppe nogen betydning. Men den information der
gives fra Atkins, er bestemt ikke upåvirket af, at imperiet gerne vil tjene
penge!

> Bogsalget formål er nok nærmere at henlede opmærksomheden på Atkins
> net-shop, som naturligvis har et bredt udvalg af fødevarer og
kostprodukter.

Det tvivler jeg på er tilfældet. Bogsalget i DK sker sandsynligvis kun fordi
et dansk forlag forventer at tjene penge på bogsalget.

> [...]
> bogen til 249,- en gang for alle (kan sikker også lånes gratis på
> biblioteket), må man vel også se på hvad andre i den samme branche tjener

Ja... uanset det er den ene eller anden, der tjener penge på at rådgive, bør
man være særligt opmærksom og kritisk, når der tjenes penge på de råd, der
gives om produktet/kuren.

> Hverken hos DDV eller WW kan man vel tal om den store godgørenhed. '

Nej.

Mvh. Lisbeth