karse
Fra : Bolette Nielsen

Dato : 04-04-04 16:31

Hejsa

Jeg såede noget karse forleden dag, og nu er det klar til brug, men jeg
undre mig over hvorfor nogen af frøene ligger på toppen af karsen. Er der
nogen der kan gide mig en forklaring på det?

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : Ralph

Dato : 04-04-04 16:50

"Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg såede noget karse forleden dag, og nu er det klar til brug, men jeg
> undre mig over hvorfor nogen af frøene ligger på toppen af karsen. Er der
> nogen der kan gide mig en forklaring på det?

Tjaa, frøene deles i to og spiren kommer ud, nogle frø deles vertikalt og
spiren kommer op mellem de to halvdele, andre horisontalt, og der kan man
vel godt være heldig at spiren løfter "låget" med op i højden.

--
venligst
Ralph

Fra : Torben Abilgaard

Dato : 04-04-04 18:42

scripsit "Bolette Nielsen"
> Jeg såede noget karse forleden dag, og nu er det klar til brug, men jeg
> undre mig over hvorfor nogen af frøene ligger på toppen af karsen.

Normalt er kommer frøene til at ligge ovenpå karsen, når der sås for tæt.

--
vh ¸.·´¯)

Fra : Rikke Mors

Dato : 06-04-04 14:45

Bolette Nielsen wrote:
> [...]
> undre mig over hvorfor nogen af frøene ligger på toppen af karsen. Er der
> nogen der kan gide mig en forklaring på det?

Frøene ligger for tæt og proteinstofferne fra frøene - det som klistrer
- er først udfældet efter at dine frø er lagt på vattet. Derfor klistrer
frøskallerne fast på spirerne og ender med at ligge øverst. Prøv en
anden gang at lægge dine karsefrø i blød i lidt vand en times tid inden
du skal bruge dem. Vandet bliver helt klistret og tykt som lim, men det
er meget nemt at smøre frøene ud på vattet - og det helt uden at ende
med brune klatter i den friske grønne karse.

Venlig hilsen
Rikke Mors