Kyllingesuppe
Fra : Ditte Hansen

Dato : 02-04-04 18:14

Hej

Jeg har købt en hel kylling.
Den skal nu koges, så jeg kan putte en masse grøntsager i, en forholdsvis
fedtfattig suppe (skummer fedtet fra).
Men hvad skal jeg koge sammen med kyllingen, for at give god smag til
suppen?

Hilsen Ditte

Fra : Ralph

Dato : 02-04-04 21:58

"Ditte Hansen" <ditte--@bog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fedtfattig suppe (skummer fedtet fra).
> Men hvad skal jeg koge sammen med kyllingen, for at give god smag til

Først og fremmest, lad VÆRE med at skumme fedtet fra, det er det der giver
smagen, alt det ulækre skum skal selvfølgeligt væk, og der følger også noget
af fedtet med, det må være nok. Ellers kunne du nøjes med et par
buillonterninger, det giver nok nogenlunde samme smag.

Hvad angår grøntsager, så er der rodfrugter: gulerødder, selleri, pastinak,
løg, hvidløg, porrer, i store stykker så de kan koge med længe uden at koge
i smadder., og så er der smagsgivere - som bare skal smides ud efter endt
kogning - hvidløg, chilli, persille, porretoppe, laurbærblad (ental med
vilje, det kan godt tage overhånd) hele peberkorn. Og selvfølgeligt salt

Når kyllingen er mør er suppen færdig, tag de hele rodfrugter og kylling op,
si resten, og så har du uendelige muligheder:

1) skær rodfrugter og kyllingekød i små tern, tilsæt disse til suppen -
færdig.

2) Gem kyllingen til dagen efter (pastasalat, tarteletter med asparges og
champignon(brug saften fra asparges til stuvningen, sammen med suppe),
kylling i peberrodssovs med kartofler) og tilsæt kød og melboller sammen med
grøntsager

3) som 1) men gem resterne af suppen (siet) og dagen efter svitses løg og
hvidløg suppen tilsættes og koges op med timian tilsæt en dåse flåede
tomater og puré, si(pres tomatkød og løg gennem si med ske), jævn og tilsæt
kogte pastahorn (små skruer) og fiskeboller (gerne med lidt af "dåsevandet")

4) Hvis der så endnu er suppe i overskud, så frys den i isterningbakker,
godt (og gratis) tilskud til diverse sovser eller en flødelegeret
champignon-, asparges-, karry-suppe

server hvilkensomhelst suppe med brød, hattings med ost og paprika 10 min i
ovnen er fint, men hvis lidt overskud så bag dine egne flute, med ½ portion
gær, ½delen af melet erstattes med durummel (den rigtige gule) dobbelt
hævetid, og flutene rulles ud i flade firkanter, læg en "streg" soltørrede
tomater, blå ost, mozzarella, eller........ i midten og fold ind over to
gange, bages 10-15 min. ved 225 grader.

BILLIG mad, der er vel 10-15 portioner i en sådan kylling til maksimum 100
kr. ialt (med en GOD kylling, kan sikkert laves for det halve), med et par
okseben til 15 kr. så er der måske 3-5 portioner ekstra, og så er hunden
også glad.

--
venligst
Ralph