[norsk mad] sammalt hvete
Fra : Ukendt

Dato : 31-03-04 06:35

Hvad betyder "sammalt" ? Eks. sammalt hvete, grov. Det er en eller
anden type mel, men hvilken på dansk?

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-03-04 12:53

"peet_dk" <peet at peet dot denmark> wrote in message

> Hvad betyder "sammalt" ? Eks. sammalt hvete, grov. Det er en eller
> anden type mel, men hvilken på dansk?

Groft malet (fuldkorn) vil jeg tro. Se f.eks. denne:
http://www.gladimat.no/FrontServlet?ds=2004-01&state=2004-01_dynamic&viewid=649

--
-Jens B.

Fra : Jakob Andersen

Dato : 31-03-04 19:19

> Groft malet (fuldkorn) vil jeg tro.

Det er rigtigt, i Norge bliver hele kornet (hvede eller rug) oftere brugt
end det gør i DK.
Når det er hele kornet, hedder det sammalt på norsk, også er der mange
forskellige udmalingsgrader.

Jakob