Nybegynder..!
Fra : Rasmus Boeriths Vest~

Dato : 29-04-01 23:31

Hej..

Min ven har lige købt sig en lille yamaha MC og den
skulle jeg selvføllig lige prøve, det var skægt!!!
jeg har også lige fået en lille tur på en Kavazaki Ninja zx6r
Så nu har jeg rigtig fået blod på tanden.... Jeg skal til at
begynde at tage kortet om et stykke tid, og har planlagt at
købe en MC.

Jeg har kigget på en Suzuki GS500E, men den skal jo neddrossels.
Hvor meget koster det? Jeg har hørt at man kan "fuske" lidt med det,
er det muligt? og er det en god begynder MC ?

Mvh.
Rasmus

Fra : Morten Christensen

Dato : 30-04-01 02:25

"Rasmus Boeriths Vestergaard" <Rasmus@re-z.dk> wrote in message
> Hej..
>
> Jeg har kigget på en Suzuki GS500E, men den skal jo neddrossels.
> Hvor meget koster det? Jeg har hørt at man kan "fuske" lidt med det,
> er det muligt? og er det en god begynder MC ?

Harj Rasser

Allerførst er jeg glad for at høre, at du har besluttet dig for at køre mc,
især lovligt .
At du så har kigget på en GS500, lyder kun fornuftigt også.

I min tid, da jeg startede at køre mc - 1997 - valgte jeg selv at købe en
en spritny GS500E, med fuldkåbe og geil skulle der jo til
Alt i alt, så blev der vistnok klasket i nærheden af de 65K på bordet
selvsamme dag jeg havde kortet i hus, og dermed også ny mc'ist. Og det var
skønt.
Jeg formåede at køre et pænt stykke vej - nærmere 47.359 km, indtil den
påskedag 2000, den blev solgt. Min GS'er var ikke neddroslet, og jeg skulle
heller ikke, da jeg lige nåede at falde ind under de "gamle" regler på det
område - så jeg havde alle mine 45 HK med mig rundt.

Om du køber en ny eller en brugt, vil jeg mene er helt op til dig selv, og
din pengepung. Men regn lige 10.000 kr fra, af de penge du vil købe cykel
for, og brug dem på udstyr. Det kan ikke anbefales hårdt nok. Om du så
vælger at købe en cykel der er droslet eller ej, må også være op til dig
selv. Modellen er den mest solgte gennem jeg ved ikek hvor lang tid - både
droslede og ikke-droslede udgaver findes i stor stil over alt på det danske
marked.
Hvordan den er droslet, fra "fabrikken" aner jeg intet om. Hvordan den kan
fuskes aner jeg heller ikke med sikkerhed - men mener, at det blot er 2
skiver, der begrænser luftindsugningen på karburatorerne - som *meget* let
kan fjernes.

Men når du så har fået din cykel, og *måske* besluttet dig for at køre
"ulovligt"... så tænk lige over det her:

Du kører på et køretøj, du faktisk ikke må køre på, da dit kørekort ikke er
gyldigt herfor.
En dag bliver du stoppet af Mr. Politi - første bøde i hus - lige i omegnen
af de første 5.000 kr.
Dagen efter, kører du lidt for stærkt, og drøner en barnevogn ned, barnet
bliver slået ihjel.
Ny bøde, for kørsel af køretøj uden rette kørekort.
+ en *helvedes* stor gæld, fordi mc'ens forsikring ikke dækker, da føreren
ikke har et *gyldigt* førerbevis til det forsikrede køretøj.
+ sikkert, at du ikke lige har dit kørekort de næste par år efter ulykken...

Er det vitterligt de 11 HK værd, som du så gerne vil ha' ekstra på din
kommende GS'er?

Mit råd til dig er:
Køb den droslet, ny eller brugt - men for guds skyld; lad dog være med at
køre "forkert" med kortet :-/

Lad der gå de 2 år der skal, og når din 2-års dag er oprunden, går du ned
til den lokale Sherif, smider 450 kr på hans bord, og for dit kørekort
"opgraderet" således, at du nu må køre på de store stykker legetøj også
I de 2 år, der så er gået.... har du (forhåbentligt) optjent to billige års
anciennitet på din forsikring - en GS'er er i forvejen nogenlunde billig at
kasko-forsikre.
Du har lært en masse om at køre på mc, og sikkerheden heri. Og med netop den
mc her vi snakker om nu, så har du faktisk fat i en ret god model, som kan
give et godt indblik i, hvordan større mc'er gerne vil behandles. Den kan
køres med sportslig stil, og er ret så letkørt generalt set - det eneste den
mangler er lige de sidste kræfter.
Når de 2 år gået, vil du sikkert alligevel gerne op og ha' en større model,
hvor man gerne skal kunne mærke noget mere, når man "klør den bag øret"

Det er sådan jeg selv har kørt mig ind i dette pragtfulde mc-liv, og synes
selv at jeg har gjort det den rette vej og på rette måde.

Held & Lykke i fremtiden, og jeg håber at du kan bruge mit svar til noget.

Med håbet om snart at se dig på vejene også...

--
Have a good ride
Morten, Københavnstrup

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 30-04-01 08:45

> Er det vitterligt de 11 HK værd, som du så gerne vil ha' ekstra på din
> kommende GS'er?

Til dette kan tilføjes:
En std GS500 leverer omkring 35 hk på baghjulet, og det er lige blevet
rapporteret herinde at én droslet ydede godt 34 på baghjulet. Hvis man er
heldig, er der altså ingen effektforskel at mærke, og man kører fuldt
lovligt (hvad jeg klart vil anbefale af de forsikringsmæssige grunde).

Mvh
Steen

Fra : Allan Ploug

Dato : 30-04-01 11:55

> Lad der gå de 2 år der skal, og når din 2-års dag er oprunden, går du ned
> til den lokale Sherif, smider 450 kr på hans bord, og for dit kørekort
> "opgraderet" således, at du nu må køre på de store stykker legetøj også

Skal man virkelig det? Jeg er ret sikker på, at min kørelærer i sin tid (1½
år siden) sagde, at det ikke ville være nødvendig med en opgradering af
kortet, da man ud fra datoen kan se, om personen må køre de store maskiner..

??

/AP

Fra : Lone

Dato : 30-04-01 14:37

"Allan Ploug" <ploug@dak.k64.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> år siden) sagde, at det ikke ville være nødvendig med en opgradering af
> kortet, da man ud fra datoen kan se, om personen må køre de store

Du behøver ikke at gå ned til sheriffen - - datoen er nok

Med venlig hilsen
Lone>

Fra : Morten Christensen

Dato : 30-04-01 18:22

"Allan Ploug" <ploug@dak.k64.dk> wrote in message
> [...]
> år siden) sagde, at det ikke ville være nødvendig med en opgradering af
> kortet, da man ud fra datoen kan se, om personen må køre de store

Narj, man *skal* ikke....

Men som det er omtalt før i en tråd, med problemer i udlandet, at der stadig
kun står "lille mc" derpå, og en græker er sådan set lige gald med en
dato.... Derfor er det måske en god ide, at "opgradere" sit kort....man kan
jo gøre det samtidig med at man fornyet sit pas.... *S*

Det var der, min pointe skulle ligges

--
Have a good ride
Morten, Københavnstrup

Fra : Rasmus Boeriths Vest~

Dato : 30-04-01 16:22

Tak for svarene....

Der er nok også bedst at få en neddrosselt, desuden
er jeg 20 år så jeg skal nok kunne vente 1 år på det store
kort...

Vi ses derude når kortet er hjemme....

mvh.
Rasmus

Fra : Lone

Dato : 30-04-01 17:59

"Rasmus Boeriths Vestergaard" <Rasmus@re-z.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Der er nok også bedst at få en neddrosselt, desuden
> er jeg 20 år så jeg skal nok kunne vente 1 år på det store

Det er rigtigt at du kun behøver at vente et år, men du skal lige til en ny
køreprøve på stor mc, hvis du vil have det store når du er 21 år - - ellers
skal du vente de 2 år.
med venlig hilsen
Lone

Fra : Thomas Jensen

Dato : 30-04-01 12:24

Hvis du skal have en maskine på 34hk eller under, ville jeg købe en lidt
større end en GS500.
Hvad med en droslet XJ600s div.
Så bliver det sjovere at fjerne droslingen senere, da der så kommer lidt
flere krafter

Thomas Jensen
XJ 600s div ´96

"(De fleste) Motorcyklister er sgu mere fornuftige ! "