/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Nærlys i begge lygter
Fra : Joachim B. Schmidt


Dato : 26-04-04 19:44

Er det nemt at lave nærlys i begge sine lygter, og skal jeg have fat i en
anden pære til den side hvor der kun er fjernlys?

Mc'en er en Yamaha FZR600R '95

/Joachim
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=589



 
 
SVW (27-04-2004)
Kommentar
Fra : SVW


Dato : 27-04-04 09:14

Du kan næppe få nærlys i begge lygter uden at skulle igennem urimeligt
omfattende ombygninger af lygtehuset.... men på Ebay kan man ofte finde
elektronik sæt til salg der giver svagt lys i fjernlyset så længe du kun
ønsker at køre med nærlys.... vælger du så fjernlys så tændes det 100 %.

Jeg har fundet et sæt til en SV650S, men de findes også til Fazer.... hvis
ikke SV-sættet allerede passer til en Fazer.
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7900911190&category=49876

v.h.

Steffen V.W.
SV650N (plus diverse)
http://home.worldonline.dk/flamer/SVupload.jpg


"Joachim B. Schmidt" <joachim.schmidt@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:408d5862$0$235$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Er det nemt at lave nærlys i begge sine lygter, og skal jeg have fat i en
> anden pære til den side hvor der kun er fjernlys?
>
> Mc'en er en Yamaha FZR600R '95
>
> /Joachim
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=589
>
>




GRISEN (27-04-2004)
Kommentar
Fra : GRISEN


Dato : 27-04-04 11:07

On Tue, 27 Apr 2004 10:14:19 +0200, "SVW" <svjepsen@image.dk> wrote:

>Du kan næppe få nærlys i begge lygter uden at skulle igennem urimeligt omfattende ombygninger af lygtehuset....


Er det ikke kun et spørgsmål om at køre til LC Racing og købe en H4 fatning til parabolen,
og sætte en strømtyv på ledningen til det korte lys i venstre side?

*
Jan


Hans Joergensen (27-04-2004)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 27-04-04 12:52

GRISEN wrote:
> Er det ikke kun et spørgsmål om at køre til LC Racing og købe en H4 fatning til parabolen,
> og sætte en strømtyv på ledningen til det korte lys i venstre side?

Og håbe at ledninger og relæ er beregnet til at trække det dobbelte
af hvad det normalt gør?

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

GRISEN (27-04-2004)
Kommentar
Fra : GRISEN


Dato : 27-04-04 16:52

On 27 Apr 2004 11:52:21 GMT, Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> wrote:

>Og håbe at ledninger og relæ er beregnet til at trække det dobbelte
>af hvad det normalt gør?

De ældre FZR1000'ere blev i mange lande leveret med lys i begge lamper.
Pga. danske regler blev det lavet specielt til os.

Om det er samme situation på FZR600, aner jeg ikke, men det kan vel undersøges.

*
Jan

Carl Dragert (27-04-2004)
Kommentar
Fra : Carl Dragert


Dato : 27-04-04 19:45

GRISEN wrote:
> De ældre FZR1000'ere blev i mange lande leveret med lys i begge
> lamper.
> Pga. danske regler blev det lavet specielt til os.
>
> Om det er samme situation på FZR600, aner jeg ikke, men det kan vel
> undersøges.
>
Min FZR600 us har nærlys og fjernlys i begge lygter (synet med det)

--
mvh Carl Dragert
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=531



SVW (29-04-2004)
Kommentar
Fra : SVW


Dato : 29-04-04 11:47

Det har du nok ret i. Jeg var ikke opmærksom på at det er en FZR der er tale
om.

Mange mc'er med dobbelt lygter foran er designet med forskelligt lygtehus
til respektivt nær- og fjernelys - det gælder f.eks. TDM, SZR og SV'er (pre.
2003) og mange andre.
I disse tilfælde kan jeg ikke umiddlebart forestille mig at det er så nemt
at man blot skal installere en H4'er..... men jeg kan jo tage fejl

Nu kan jeg jo så forstå at dobbelt nærlys faktisk er ulovligt - gisp !! Så
er SV'eren jo ulovlig I mere een forstand
--
Steffen V.W.
SV650N (plus diverse excl. twin headlight installeret senere.)
http://home.worldonline.dk/flamer/SVupload.jpg


"GRISEN" <grisen_fjern@grisen.org> skrev i en meddelelse
news:a1cs80plmvpo4i3n8t1eq6to09abr9k65b@4ax.com...
> On Tue, 27 Apr 2004 10:14:19 +0200, "SVW" <svjepsen@image.dk> wrote:
>
> >Du kan næppe få nærlys i begge lygter uden at skulle igennem urimeligt
omfattende ombygninger af lygtehuset....
>
>
> Er det ikke kun et spørgsmål om at køre til LC Racing og købe en H4
fatning til parabolen,
> og sætte en strømtyv på ledningen til det korte lys i venstre side?
>
> *
> Jan
>



Armand (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-04-04 16:34


SVW <svjepsen@image.dk> skrev i en
news:J05kc.150972$jf4.7978393@news000.worldonline.dk...
>
> Nu kan jeg jo så forstå at dobbelt nærlys faktisk er ulovligt - gisp !! Så
> er SV'eren jo ulovlig I mere een forstand

Nej da!
Det er netop her i landet at det som ét af de få steder er lovligt at køre
med nærlys i begge lygter - Forøvrigt endnu en sag der er ændret p.g.a.
DMC's benarbejde!

--
Armand.




Christian Knudsen (27-04-2004)
Kommentar
Fra : Christian Knudsen


Dato : 27-04-04 22:53


"Joachim B. Schmidt" <joachim.schmidt@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:408d5862$0$235$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Er det nemt at lave nærlys i begge sine lygter, og skal jeg have fat i en
> anden pære til den side hvor der kun er fjernlys?
>
> Mc'en er en Yamaha FZR600R '95
>

Hej Joachim

Det er i virkeligheden ret let.
Modellen er ligesom min (min er bare en 94'er), og i de fleste andre lande
kører cyklen med nærlys i begge forlygter.
Da modellen er den samme som i de andre lande er det utrolig let at få
nærlys i begge lygter. Den eneste forskel er at ledningen til den højre
lygte er klippet. Parabol, laderelæ etc er lavet til det, så det er bare at
komme i gang.

Du tager enten ledningen fra ledningensnettet, eller sætter en ledningen på
nærlys fra venstre pære (det er den øverste ledning), og så fører du bare
den anden ende af ledningen over til det øverste stik på højre pære, og
voila - så har du nærlys i begge lygter. Pæren der sidder i højre side er
formentlig allerede en H4, da det er det den er lavet til. Du skal bruge
55/60 pærer, hvis du engang skal skifte.

Smart, lækkert at se på og skide praktisk - og så tager det ikke mange
minutter.
Skriver lige en mail til dig med andre tricks senere på ugen

mvmch
christian



Mikker (28-04-2004)
Kommentar
Fra : Mikker


Dato : 28-04-04 11:23

Jeg synes faktisk det er mærkeligt at man i "påbudsdanmark" godkender
at der kun er lys i 1 nærlysparabol når der er dobbeltlygter.
F.eks. på Banditten er det - i udlandet - et kendt sikkerhedsproblem
at der ved nærlys kun i den ene lygte faktisk intet synligt lys er i
en vinkel på 45 grader forfra på motorcyklen!!! Det er dels pga.
parabolens placering dybt i kåben og dels selve parabolens udformning
der giver et spotagtigt lys.

Det er ikke så smart når man kommer rundt i et blødt venstresving i
skumringen og der holder en madkasse på en sidevej og er på vej ud...
Eller på motorvejen når man overhaler med lav fart, og vognen i højre
vognbane ikke kan se MC'en pga. manglende synligt lys fra venstre
nærlysparabol.

Det kan derfor kun anbefales at få lavet ændringen, både af
sikkerhedsmæssige årsager men da også fordi det ser bedre ud...

Mikker XJ600N med 1 KÆMPE forlygte...

Armand (28-04-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-04-04 18:05


Christian Knudsen <christian.knudsen@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i
en news:408ed524$0$308$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Joachim B. Schmidt" <joachim.schmidt@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:408d5862$0$235$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Er det nemt at lave nærlys i begge sine lygter, og skal jeg have fat i
en
> > anden pære til den side hvor der kun er fjernlys?
> > Mc'en er en Yamaha FZR600R '95
>
> Modellen er ligesom min (min er bare en 94'er), og i de fleste andre lande
> kører cyklen med nærlys i begge forlygter.

Dét er nok en sandhed med modifikationer!
DK er faktisk temmelig enestående omkring lige dén regel, :
Det var endurance-racerne der oprindeligt indførte trenden med de to lygter,
og det gjorde de for at have en ekstra lygte som belyste asfalten når
forgaflen ver i bund under nedbremsning, imens den på langsiderne stak 45°
skråt op i luften. Og hvis man anskuer derudfra er det som sådan helt fint
kun med fjernlys i den ene lygte :-/

> Da modellen er den samme som i de andre lande er det utrolig let at få
> nærlys i begge lygter. Den eneste forskel er at ledningen til den højre
> lygte er klippet. Parabol, ..........er lavet til det, så det er bare at
> komme i gang.

Hva' med lygteglasset?
Hvis lygteglassets facetter er ens i begge lygter er lygten beregnet til
dobbelt lysføring, men oftest er den ene lygte tydeligvis anderledes og
derved kun en fjernlys-projektør :-|

--
Armand.




Christian Knudsen (28-04-2004)
Kommentar
Fra : Christian Knudsen


Dato : 28-04-04 20:51


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:c6ooe9$2cqh$4@news.cybercity.dk...
>
> Christian Knudsen <christian.knudsen@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i
> en news:408ed524$0$308$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > "Joachim B. Schmidt" <joachim.schmidt@mail.dk> skrev i en meddelelse
> > news:408d5862$0$235$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > > Er det nemt at lave nærlys i begge sine lygter, og skal jeg have fat i
> en
> > > anden pære til den side hvor der kun er fjernlys?
> > > Mc'en er en Yamaha FZR600R '95
> >
> > Modellen er ligesom min (min er bare en 94'er), og i de fleste andre
lande
> > kører cyklen med nærlys i begge forlygter.
>
> Dét er nok en sandhed med modifikationer!
> DK er faktisk temmelig enestående omkring lige dén regel, :
> Det var endurance-racerne der oprindeligt indførte trenden med de to
lygter,
> og det gjorde de for at have en ekstra lygte som belyste asfalten når
> forgaflen ver i bund under nedbremsning, imens den på langsiderne stak 45°
> skråt op i luften. Og hvis man anskuer derudfra er det som sådan helt fint
> kun med fjernlys i den ene lygte :-/

Hmm - det var jeg så ikke klar over.

> > Da modellen er den samme som i de andre lande er det utrolig let at få
> > nærlys i begge lygter. Den eneste forskel er at ledningen til den højre
> > lygte er klippet. Parabol, ..........er lavet til det, så det er bare at
> > komme i gang.
>
> Hva' med lygteglasset?
> Hvis lygteglassets facetter er ens i begge lygter er lygten beregnet til
> dobbelt lysføring, men oftest er den ene lygte tydeligvis anderledes og
> derved kun en fjernlys-projektør :-|

Med parabolen burde jeg også skrive lygteglasset, der også er lavet til nær
og fjern i begge lygter.
http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?f=17032003221505.jpg&m=full

mvmch
christian



Joachim B. Schmidt (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Joachim B. Schmidt


Dato : 29-04-04 18:52

Så er tricket udført, og det var jo ganske enkelt. En strømtyv fra
ledningsnettet op til det ubenyttede stik på højre pære. Godt nok måtte jeg
afmontere det meste af kåben for at få ledningen trukket pænt, men så var
der lejlighed til at gøre lidt rent bag kåben.

Ja, jeg vil være lykkelig for andre ideer og tips, hvad end det måtte være!?

/Joachim
Yamaha FZR600R '95

> Smart, lækkert at se på og skide praktisk - og så tager det ikke mange
> minutter.
> Skriver lige en mail til dig med andre tricks senere på ugen
>
> mvmch
> christian
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste