|
| V-twin vs. række4 ?? Fra : André T. |
Dato : 25-04-04 03:06 |
|
Var ude og prøve Falco'en idag, og den kørte super, men ville høre
folk, hvordan de har det, mht ---> V-twin vs. række4.
Jeg syntes altid man hører "en gang v-twin altid v-twin", men hvordan
er den virkelige verden ?
Folk der skifter fra Tl1000s/r til GSXR osv. ?
Jeg må sige at v-twins køre fedt (har kørt Mille og Falco nu), men de
andre række4 raketter jeg har kørt, giver en mindst lige så fed
køreoplevelse uden tvivl (R6/Fireblade etc.)
Hvad mener i ?
Mvh André T.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=434
| |
Brian Lænø (25-04-2004)
| Kommentar Fra : Brian Lænø |
Dato : 25-04-04 07:49 |
|
"André T." skrev
>
> Var ude og prøve Falco'en idag, og den kørte super, men ville høre
> folk, hvordan de har det, mht ---> V-twin vs. række4.
>
> Jeg syntes altid man hører "en gang v-twin altid v-twin", men hvordan
> er den virkelige verden ?
>
> Folk der skifter fra Tl1000s/r til GSXR osv. ?
>
> Jeg må sige at v-twins køre fedt (har kørt Mille og Falco nu), men de
> andre række4 raketter jeg har kørt, giver en mindst lige så fed
> køreoplevelse uden tvivl (R6/Fireblade etc.)
>
> Hvad mener i ?
>
Selvfølgelig giver de alle nogle "fede" køreoplevelser, de er alle sports
maskiner med rigelig kræfter til danske veje.
Det er ikke lige sådan at sammenligne en 2 cylinder og en 4 Cylinder motor.
Der er lige så stor forskel på de forskellige 2 Cylinder motorer, som der er
på de forskellige 4 Cylinder motorer.
Så du er nød til først at beslutte, på hvilke præmisser de skal
sammenlignes.
Generelt kan man sige at V2 henter sine kræfter ved lavere omdrejninger end
R4, og den har flere af sine kræfter til rådighed ved normalt kørsel.
R4 yder generelt flere hk end en V2 med samme kubikcentimeter og
tuningsgrad.
Så hvis du går efter fest mulige hk pr kubikcentimeter, så skal du vælge en
R4.
Men hvis du af hensyn til forsikrings præmien, har et max antal hk du har
råd til at forsikre, så får du mest ud af en V2.
Men som altid, ingen regler uden undtagelser.
Der udover kan der jo være forskel på, hvilken type motor man bedst kan lide
at køre med.
--
Brian
Cagiva Elefant 750
| |
Moller (25-04-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 25-04-04 19:04 |
|
Brian Lænø wrote:
> Selvfølgelig giver de alle nogle "fede" køreoplevelser, de er alle sports
> maskiner med rigelig kræfter til danske veje.
Altså hvis det er sports V2 og R4.... for der er jo en masse choppere..
> Det er ikke lige sådan at sammenligne en 2 cylinder og en 4 Cylinder motor.
> Der er lige så stor forskel på de forskellige 2 Cylinder motorer, som der er
> på de forskellige 4 Cylinder motorer.
> Så du er nød til først at beslutte, på hvilke præmisser de skal
> sammenlignes.
Præcis... og en V2 og en R4 kan begge laves til de samme fordele og
ulemper.
> Generelt kan man sige at V2 henter sine kræfter ved lavere omdrejninger end
> R4, og den har flere af sine kræfter til rådighed ved normalt kørsel.
> R4 yder generelt flere hk end en V2 med samme kubikcentimeter og
> tuningsgrad.
Nopes, det er præcis det som Orla viste ikke passede.
> Så hvis du går efter fest mulige hk pr kubikcentimeter, så skal du vælge en
> R4.
Eller en V4 , eller en V2 eller en R3
> Men som altid, ingen regler uden undtagelser.
Præcis... der er nemlig flere undtagelser til at man kan lave
generaliseringer mellem de to typer.
> Der udover kan der jo være forskel på, hvilken type motor man bedst kan lide
> at køre med.
Når alt kommer til alt :) så er det lyden , bredten, tyngdepunktet
osv... som gør de størte forskelle mellem de to typer, og ikke motor
opførslen.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
" http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"
| |
Michal (25-04-2004)
| Kommentar Fra : Michal |
Dato : 25-04-04 23:20 |
|
On Sun, 25 Apr 2004 20:04:04 +0200, Moller wrote:
> Brian Lænø wrote:
>> Der udover kan der jo være forskel på, hvilken type motor man bedst kan lide
>> at køre med.
>
> Når alt kommer til alt :) så er det lyden , bredten, tyngdepunktet
> osv... som gør de størte forskelle mellem de to typer, og ikke motor
> opførslen.
Er der ikke også noget med vibrationerne? Det er da en opførsel :)
--
Venlig Hilsen
Michal
Den nysgerrige på DT175 '96
| |
Brian Lænø (26-04-2004)
| Kommentar Fra : Brian Lænø |
Dato : 26-04-04 02:00 |
|
"Moller" skrev
> > Selvfølgelig giver de alle nogle "fede" køreoplevelser, de er alle
sports
> > maskiner med rigelig kræfter til danske veje.
>
> Altså hvis det er sports V2 og R4.... for der er jo en masse choppere..
En bemærknink til de mc'er han nævner.
> > Det er ikke lige sådan at sammenligne en 2 cylinder og en 4 Cylinder
motor.
> > Der er lige så stor forskel på de forskellige 2 Cylinder motorer, som
der er
> > på de forskellige 4 Cylinder motorer.
> > Så du er nød til først at beslutte, på hvilke præmisser de skal
> > sammenlignes.
>
> Præcis... og en V2 og en R4 kan begge laves til de samme fordele og
> ulemper.
>
> > Generelt kan man sige at V2 henter sine kræfter ved lavere omdrejninger
end
> > R4, og den har flere af sine kræfter til rådighed ved normalt kørsel.
> > R4 yder generelt flere hk end en V2 med samme kubikcentimeter og
> > tuningsgrad.
>
> Nopes, det er præcis det som Orla viste ikke passede.
Det Orla viste var, at en V2 med masser af moment og hk ved lave
omdrejninger, sætter det hele til, hvis den er gearet til høj hastighed.
Han sammenligner 2 mc'er med ca. samme hk og topfart, V2'en arbejder ved
lavere omdrejninger en R4'en, og er derfor nød til at have en højere
gearing, for at nå samme topfart.
--
Brian
Cagiva Elefant 750
| |
Moller (26-04-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 26-04-04 09:21 |
|
Brian Lænø wrote:
> Det Orla viste var, at en V2 med masser af moment og hk ved lave
> omdrejninger, sætter det hele til, hvis den er gearet til høj hastighed.
> Han sammenligner 2 mc'er med ca. samme hk og topfart, V2'en arbejder ved
> lavere omdrejninger en R4'en, og er derfor nød til at have en højere
> gearing, for at nå samme topfart.
Tjaaaa... det han vist var at en V2 ikke har det famøse bundtræk som du
snakker om, og en R4 ikke har den vilde peak effekt... men det er
hvordan man geare dem til der gør det.
Tag. f.eks. en TL1000r , og en GSX-R 1100(gammel svend) ... begge
maskiner trækker ok fra bunden, og begge trækker pænt helt op ...
At så GSX-R trækker en del flere omdr. er nok fordi den liiiige har
lidt flere heste deroppe.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
" http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"
| |
Brian Lænø (26-04-2004)
| Kommentar Fra : Brian Lænø |
Dato : 26-04-04 17:00 |
|
"Moller" skrev
> > Det Orla viste var, at en V2 med masser af moment og hk ved lave
> > omdrejninger, sætter det hele til, hvis den er gearet til høj hastighed.
> > Han sammenligner 2 mc'er med ca. samme hk og topfart, V2'en arbejder ved
> > lavere omdrejninger en R4'en, og er derfor nød til at have en højere
> > gearing, for at nå samme topfart.
>
> Tjaaaa... det han vist var at en V2 ikke har det famøse bundtræk som du
> snakker om, og en R4 ikke har den vilde peak effekt... men det er
> hvordan man geare dem til der gør det.
>
> Tag. f.eks. en TL1000r , og en GSX-R 1100(gammel svend) ... begge
> maskiner trækker ok fra bunden, og begge trækker pænt helt op ...
>
> At så GSX-R trækker en del flere omdr. er nok fordi den liiiige har
> lidt flere heste deroppe.
Det er lige modsat
Den har mange hk på grund af de mange omdrejninger.
Hvor mange omdrejninger en motor tager, bliver styret af tændning,
indsugning og udstødning.
En langslaget motor kan ikke holde til så mange omdrejninger som en
kortslaget, da stempel hastigheden bliver alt for stor.
--
Brian
Cagiva Elefant 750
| |
Moller (26-04-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 26-04-04 17:07 |
|
Brian Lænø wrote:
>>Tag. f.eks. en TL1000r , og en GSX-R 1100(gammel svend) ... begge
>>maskiner trækker ok fra bunden, og begge trækker pænt helt op ...
>>
>>At så GSX-R trækker en del flere omdr. er nok fordi den liiiige har
>>lidt flere heste deroppe.
>
>
> Det er lige modsat
> Den har mange hk på grund af de mange omdrejninger.
de topper skam ca. samme sted, GSX-r topper få omdr. højere, men de
trækker begge lige godt fra bunden af, så igen det med en V2 har bedre
bundtræk holder ikke, og at en R4 skal ha mange flere omdr. er heller
ikke korekt, da det er ikke vildt meget højere, selv om det lyder sådan.
> Hvor mange omdrejninger en motor tager, bliver styret af tændning,
> indsugning og udstødning.
> En langslaget motor kan ikke holde til så mange omdrejninger som en
> kortslaget, da stempel hastigheden bliver alt for stor.
Det er jeg skam godt klar over, men fra det til at sige en V2'er yder
bedre ved lavere omdr.. det er noget som Harley sælgerne har forblindet
mange til at tro.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
" http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"
| |
André T. (27-04-2004)
| Kommentar Fra : André T. |
Dato : 27-04-04 01:45 |
|
>> Det er lige modsat
>> Den har mange hk på grund af de mange omdrejninger.
>
> de topper skam ca. samme sted, GSX-r topper få omdr. højere, men de
>trækker begge lige godt fra bunden af, så igen det med en V2 har bedre
>bundtræk holder ikke, og at en R4 skal ha mange flere omdr. er heller
>ikke korekt, da det er ikke vildt meget højere, selv om det lyder sådan.
Lige precis derfor jeg ikke forstår mange siger:
"en gang v-twin altid v-twin"
Eller det er måske kun dem der ejer en af slagsen :->
Trumpet(R4) vs. kontrabas --- > Spil på det du kan li'...
Mvh André T.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=434
If freedom is outlawed, only outlaws will have freedom...
| |
|
|