/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Benzin i udstødningen hvorfor?
Fra : Boje Thosti


Dato : 24-04-04 19:33

Jeg kunne godt tænke mig at få en forklaring på hvorfor der kommer benzin i
udstødningen, jeg har observeret at det er når man slipper gassen at der
løber benzin ud i udstødningen og når udstødningen så er varm resultere det
i flammer ud af den.



Min egen teori er at motorcyklen ikke har en fuldstændig forbrænding (for
meget benzin) og så når man så slipper gassen så kan den ikke forbrænde alt
det benzin der lige er blevet sendt af sted, er det helt forkert eller hvad?


Mvh.
Boje Thosti



 
 
Gert Bo thorgersen (25-04-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 25-04-04 01:17


"Boje Thosti" <boje@skannerup.dk> wrote in message
news:408ab2c7$0$507$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg kunne godt tænke mig at få en forklaring på hvorfor der kommer benzin
i
> udstødningen, jeg har observeret at det er når man slipper gassen at der
> løber benzin ud i udstødningen og når udstødningen så er varm resultere
det
> i flammer ud af den.
>
>
>
> Min egen teori er at motorcyklen ikke har en fuldstændig forbrænding (for
> meget benzin) og så når man så slipper gassen så kan den ikke forbrænde
alt
> det benzin der lige er blevet sendt af sted, er det helt forkert eller
hvad?
>
>
> Mvh.
> Boje Thosti
>
Der er sikkert en del muligheder men her et par fra mig. I motorer bruger
man til tider at have for fed blanding da det mere benzin end det der er ilt
til i indsugningen køler og derved øger det indtagne volumen i til
forbrænding og dermed ydelsen/Hk. Derved vil der jo så gå uforbrændt benzin
ud i udstødningen. Men hvorfor det dér skulle antændes er jo en anden sag,
evt.pga. varmen eller ikke afsluttet forbrænding når udstødningsventilen
åbnes kombineret med ilt i lydpotten til den overskydende benzin, altså
ilt/atmosfæren som jo kommer ind fra lydpottens bagende.

Jeg oplevede for mange år siden noget lignende, men også brag/eksplosioner i
lydpotten samt rødglødende udstødningsrør og starten af lydpotten. Det var
på en Triumph fra 1939 og resultat af at tændingen konstant flyttede sig
indtil jeg fik afpudset konusen hvorpå tændingsknasten og
centrifugalreguleringen sad. Så forbrændingen var altså meget i gang/for sen
når udstødningsventilen åbnedes.

Mvh. Gert Thorgersen



Armand (25-04-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-04-04 11:43


Boje Thosti <boje@skannerup.dk> skrev i en
news:408ab2c7$0$507$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg kunne godt tænke mig at få en forklaring på hvorfor der kommer benzin
i
> udstødningen, jeg har observeret at det er når man slipper gassen at der
> løber benzin ud i udstødningen og når udstødningen så er varm resultere
det
> i flammer ud af den.
> Min egen teori er at motorcyklen ikke har en fuldstændig forbrænding (for
> meget benzin) og så når man så slipper gassen så kan den ikke forbrænde
alt
> det benzin der lige er blevet sendt af sted, er det helt forkert eller
hvad?

Sært nok hænger knald hhv. flammer ved nedgasning sammen med for mager
dysning af karbureringen!

En anden gang kunne det forøvrigt være rart at vide hvilken model at det
drejer sig om!

--
Armand.



Michal (25-04-2004)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 25-04-04 15:49

On Sun, 25 Apr 2004 12:42:59 +0200, Armand wrote:
>
> Boje Thosti <boje@skannerup.dk> skrev i en
> news:408ab2c7$0$507$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> Jeg kunne godt tænke mig at få en forklaring på hvorfor der kommer benzin
> i
>> udstødningen, jeg har observeret at det er når man slipper gassen at der
>> løber benzin ud i udstødningen og når udstødningen så er varm resultere
> det
>> i flammer ud af den.
>> Min egen teori er at motorcyklen ikke har en fuldstændig forbrænding (for
>> meget benzin) og så når man så slipper gassen så kan den ikke forbrænde
> alt
>> det benzin der lige er blevet sendt af sted, er det helt forkert eller
> hvad?
>
> Sært nok hænger knald hhv. flammer ved nedgasning sammen med for mager
> dysning af karbureringen!

for mager = for lidt benzin ifht. luft?

--
Venlig Hilsen
Michal
Den nysgerrige på DT175 '96

Moller (25-04-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 25-04-04 20:47

Michal wrote:

>>Sært nok hænger knald hhv. flammer ved nedgasning sammen med for mager
>>dysning af karbureringen!
>
>
> for mager = for lidt benzin ifht. luft?

   Ja, typisk fordi at ens tomgangs system er sat for magert, og løsningen
er som regel at man kan justere CO skruerne så de gir lidt mere benz...


--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
"http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"

Michal (25-04-2004)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 25-04-04 22:17

On Sun, 25 Apr 2004 21:47:23 +0200, Moller wrote:
> Michal wrote:
>
>>>Sært nok hænger knald hhv. flammer ved nedgasning sammen med for mager
>>>dysning af karbureringen!
>>
>>
>> for mager = for lidt benzin ifht. luft?
>
>    Ja, typisk fordi at ens tomgangs system er sat for magert, og løsningen
> er som regel at man kan justere CO skruerne så de gir lidt mere benz...

Men hvordan kan det så være at der kommer overskudsbenz ud af
udstødningen hvis man smider _mindre_ benz ind i kammeret?

--
Venlig Hilsen
Michal
Den nysgerrige på DT175 '96

Moller (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 26-04-04 10:29

Michal wrote:


> Men hvordan kan det så være at der kommer overskudsbenz ud af
> udstødningen hvis man smider _mindre_ benz ind i kammeret?

   Fordi der lukkes for lidt benzin ind til at der kommer en forbrænding,
og derved kommer der en lille sjat ind, som ikke blir antændt
ordentligt, og derved skydes den ud i udstødningen... når der så samles
nok derude prutter den...

   Mikuni skriver en del mere teori om det på deres side, og de siger også
at typisk højtydene maskiner prutter lidt, men de må ikke prutte for
meget da det er alt for magert..

   Men det er let at justere sig ud fra, nemlig via CO skruerne :) og hvis
man kan få lavet en justering mens man bruger en CO måler er det endu
bedre :)

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
"http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"

Michal (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 26-04-04 10:50

On Mon, 26 Apr 2004 11:28:56 +0200, Moller wrote:
> Michal wrote:
>
>
>> Men hvordan kan det så være at der kommer overskudsbenz ud af
>> udstødningen hvis man smider _mindre_ benz ind i kammeret?
>
>    Fordi der lukkes for lidt benzin ind til at der kommer en forbrænding,
> og derved kommer der en lille sjat ind, som ikke blir antændt
> ordentligt, og derved skydes den ud i udstødningen... når der så samles
> nok derude prutter den...
>
>    Mikuni skriver en del mere teori om det på deres side, og de siger også
> at typisk højtydene maskiner prutter lidt, men de må ikke prutte for
> meget da det er alt for magert..

Ahaa! Så den får faktisk ikke tænding hver gang den burde få det?


>    Men det er let at justere sig ud fra, nemlig via CO skruerne :)

Plejer der at være flere af den slags skruer? Afaik har jeg kun en
"luft"skrue (CO skrue?), og en tomgangsskrue...


> og hvis
> man kan få lavet en justering mens man bruger en CO måler er det endu
> bedre :)

Ja, det tror jeg på... Det er også noget man kan se på sit tændrør, ik'?
Ref: tråd om tændrør

--
Venlig Hilsen
Michal
Den nysgerrige på DT175 '96

Moller (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 26-04-04 12:10

Michal wrote:

> Ahaa! Så den får faktisk ikke tænding hver gang den burde få det?

   Yepsen.

> Plejer der at være flere af den slags skruer? Afaik har jeg kun en
> "luft"skrue (CO skrue?), og en tomgangsskrue...

   Du har 1 pr. Cyl... altså da din er en 1 Cyl. så har du kun 1 :)

> Ja, det tror jeg på... Det er også noget man kan se på sit tændrør, ik'?
> Ref: tråd om tændrør

   hmmm, tør jeg ikke svare på... men jeg vover pelsen alligevel og siger
nej :)


--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
"http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"

Hekto (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 26-04-04 11:25

Moller wrote:

> Mikuni skriver en del mere teori om det på deres side, og de siger
> også at typisk højtydene maskiner prutter lidt, men de må ikke prutte
> for meget da det er alt for magert..
>
> Men det er let at justere sig ud fra, nemlig via CO skruerne :) og
> hvis man kan få lavet en justering mens man bruger en CO måler er det
> endu bedre :)
>

Problemet er større på lavt ydende motorer, af den simple grund, at de
er 'sultet' endnu mere. På højtydende kan man, som du skriver, som regel
justere sig ud af det.
På en LS650 har man valgt at løse forureningsproblemerne ved at udsulte
den totalt! Det kan nemlig lade sig gøre fordi den ikke yder alverden,
og varme derfor ikke bliver et problem. Til overflod er der på de
amerikanske modeller foretaget en plombering af luftskruen.

Skifter man udstødningen, der er temmelig restriktiv, får man virkelig
knald i potten, og må dyse 5-10 numre op. Tomgangsdysen må også nogle
numre op.
Til gengæld bliver der noget mere spræld i den!

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
semi-rockets ... no thanks!

Moller (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 26-04-04 12:19

Hekto wrote:


> Skifter man udstødningen, der er temmelig restriktiv, får man virkelig
> knald i potten, og må dyse 5-10 numre op. Tomgangsdysen må også nogle
> numre op.

   uha, tomgangs dysen op :) f.eks. banditten er der nogen værksteder der
går op i tomgans dyse når de rullerne den :( dette er en stor fejl, da
man i forvejen går op i hoved dyse, samt hæver nålen. Og derved for
rigeligt med benzin i den lave gas position.. altså man skal ha en
mindre tomgangs dyse i, og så justere den sidste prutten fra via
tomgangs skruen (½-1 gang ud).

   Men som vi jo alle ved, så skal man jo starte med at finde den rigtige
hoved dyse, og ikke tomgangs dyse... så når et værksted starter med
tomgangs dyse (det var hvad der skete med Dennis B12), så ender man med
i værste tilfælde at maskine bruger ekstremt meget mere benzin.

> Til gengæld bliver der noget mere spræld i den!

   Mere foder til en for mager maskine :) er altid vejen til en hurtigere
maskine, men man skal huske at justere dem ind sådan at man kan køre
alm. transport kørsel uden at bruge ekstremt meget benzin, og når der så
gives rulle kommer vildyret frem og sluger lidt ekstra foder :)


--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
"http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"

Hekto (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 26-04-04 13:37

Moller wrote:

>
> Mere foder til en for mager maskine :) er altid vejen til en
> hurtigere maskine, men man skal huske at justere dem ind sådan at man
> kan køre alm. transport kørsel uden at bruge ekstremt meget benzin, og
> når der så gives rulle kommer vildyret frem og sluger lidt ekstra foder :)
>
Ja, ja! ... rolig nu! Det er en LS650'er vi taler om!!! ;oP


--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
semi-rockets ... no thanks!

Moller (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 26-04-04 13:48

Hekto wrote:
> Moller wrote:
>
>>
>> Mere foder til en for mager maskine :) er altid vejen til en
>> hurtigere maskine, men man skal huske at justere dem ind sådan at man
>> kan køre alm. transport kørsel uden at bruge ekstremt meget benzin, og
>> når der så gives rulle kommer vildyret frem og sluger lidt ekstra
>> foder :)
>>
> Ja, ja! ... rolig nu! Det er en LS650'er vi taler om!!! ;oP

   :) sådan en 1 dunker lyder kanon når den for prygl :) så hvorfor ikke
ikke lade den få ekstra foder ved fuld hane, så den onde lyd kommer
frem. Det gir pote ved Cafe blærerøvs afgangen :) især på kold motor *GGG*

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
"http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"

Hekto (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 26-04-04 14:57

Moller wrote:

> :) sådan en 1 dunker lyder kanon når den for prygl :) så hvorfor
> ikke ikke lade den få ekstra foder ved fuld hane, så den onde lyd kommer
> frem. Det gir pote ved Cafe blærerøvs afgangen :) især på kold motor *GGG*
>

Den ville være helt død på en uge, tror jeg.
Godt nok er krummeren lejret i rullelejer; men den lyder ikke helt sundt
nå den får omdrejninger.
Sådan nærmest som en GN250'er ganget med 3!

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
semi-rockets ... no thanks!

Armand (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-04-04 15:36


Michal <usenet@SPAMwodzinskiTRAP.dk> skrev i en
news:c6h9si$488$1@sunsite.dk...
> On Sun, 25 Apr 2004 21:47:23 +0200, Moller wrote:
> > Michal wrote:
> >
> >>>Sært nok hænger knald hhv. flammer ved nedgasning sammen med for mager
> >>>dysning af karbureringen!
> >>
> >>
> >> for mager = for lidt benzin ifht. luft?
> >
> > Ja, typisk fordi at ens tomgangs system er sat for magert, og løsningen
> > er som regel at man kan justere CO skruerne så de gir lidt mere benz...
>
> Men hvordan kan det så være at der kommer overskudsbenz ud af
> udstødningen hvis man smider _mindre_ benz ind i kammeret?

Du ser vel ikke ligefrem bensin fosse ud af udstødningen, men udleder
snarere at flammer og knald = mere bensin - Hvilket det paradoksalt ikke
er! :-|

--
Armand.







Armand (25-04-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-04-04 21:59


Michal <usenet@SPAMwodzinskiTRAP.dk> skrev i en
news:c6gj4d$ooa$1@sunsite.dk...
> On Sun, 25 Apr 2004 12:42:59 +0200, Armand wrote:
> >
> > Boje Thosti <boje@skannerup.dk> skrev i en
> > news:408ab2c7$0$507$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> >> Jeg kunne godt tænke mig at få en forklaring på hvorfor der kommer
benzin
> > i
> >> udstødningen, jeg har observeret at det er når man slipper gassen at
der
> >> løber benzin ud i udstødningen og når udstødningen så er varm resultere
> >> det i flammer ud af den.
> >> Min egen teori er at motorcyklen ikke har en fuldstændig forbrænding
(for
> >> meget benzin) og så når man så slipper gassen så kan den ikke forbrænde
> >> alt det benzin der lige er blevet sendt af sted, er det helt forkert
eller
> >>hvad?
> >
> > Sært nok hænger knald hhv. flammer ved nedgasning sammen med for mager
> > dysning af karbureringen!
>
> for mager = for lidt benzin ifht. luft?

Jup!
Og som jeg skriver: Sært nok!

--
Armand.



Michal (25-04-2004)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 25-04-04 23:27

On Sun, 25 Apr 2004 22:59:10 +0200, Armand wrote:
>
> Michal <usenet@SPAMwodzinskiTRAP.dk> skrev i en
> news:c6gj4d$ooa$1@sunsite.dk...
>> On Sun, 25 Apr 2004 12:42:59 +0200, Armand wrote:
>> >
>> > Boje Thosti <boje@skannerup.dk> skrev i en
>> > news:408ab2c7$0$507$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> >> Min egen teori er at motorcyklen ikke har en fuldstændig forbrænding
> (for
>> >> meget benzin) og så når man så slipper gassen så kan den ikke forbrænde
>> >> alt det benzin der lige er blevet sendt af sted, er det helt forkert
> eller
>> >>hvad?
>> >
>> > Sært nok hænger knald hhv. flammer ved nedgasning sammen med for mager
>> > dysning af karbureringen!
>>
>> for mager = for lidt benzin ifht. luft?
>
> Jup!
> Og som jeg skriver: Sært nok!

Står der ikke at der er for meget benz?

"alt det benzin... ikke har en fuldstændig forbrænding..."

--
Venlig Hilsen
Michal
Den nysgerrige på DT175 '96

Gert Bo thorgersen (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 26-04-04 02:01


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:c6hbuu$100i$3@news.cybercity.dk...
>
> Michal <usenet@SPAMwodzinskiTRAP.dk> skrev i en
> news:c6gj4d$ooa$1@sunsite.dk...
> > On Sun, 25 Apr 2004 12:42:59 +0200, Armand wrote:
> > >
> > > Boje Thosti <boje@skannerup.dk> skrev i en
> > > news:408ab2c7$0$507$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > >> Jeg kunne godt tænke mig at få en forklaring på hvorfor der kommer
> benzin
> > > i
> > >> udstødningen, jeg har observeret at det er når man slipper gassen at
> der
> > >> løber benzin ud i udstødningen og når udstødningen så er varm
resultere
> > >> det i flammer ud af den.
> > >> Min egen teori er at motorcyklen ikke har en fuldstændig forbrænding
> (for
> > >> meget benzin) og så når man så slipper gassen så kan den ikke
forbrænde
> > >> alt det benzin der lige er blevet sendt af sted, er det helt forkert
> eller
> > >>hvad?
> > >
> > > Sært nok hænger knald hhv. flammer ved nedgasning sammen med for mager
> > > dysning af karbureringen!
> >
> > for mager = for lidt benzin ifht. luft?
>
> Jup!
> Og som jeg skriver: Sært nok!
>
> --
> Armand.
>
Det er rigtigt nok det du skriver med for mager blanding. Jeg havde blot
glemt dette fordi det er umindelige tider siden jeg har var ude for dette;
vist da jeg i skolealderen rodede med en gammel englænder/fra50érne.

Gert



Boje Thosti (25-04-2004)
Kommentar
Fra : Boje Thosti


Dato : 25-04-04 19:48

> En anden gang kunne det forøvrigt være rart at vide hvilken model at det
> drejer sig om!

Det var en Kawasaki ZX-12R på rullefelt



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste