olieforbrug xt600
Fra : anders majland

Dato : 24-04-04 10:54

Hvad er et "rimeligt" olieforbrug på en xt600. Den kører lange stræk -
ofte med 80-90% belastning af motoren.

Motoren sveder en smule (ved startmotoren - ikke nok til at den drypper)
men den har brugt omkring 0,5 liter på 6000km. Er det normalt. Det er en
10000km "ny" motor der ligger i.

Fra den lille aprilia er jeg ikke vandt til et målbart olieforbrug ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 24-04-04 13:42

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> writes:

> [...]
>
> Motoren sveder en smule (ved startmotoren - ikke nok til at den drypper)
> men den har brugt omkring 0,5 liter på 6000km. Er det normalt. Det er en

Det lyder ikke urealistisk. Min XT600Z brugte også lidt olie. Den
havde tendens til at svede lidt fra topstykket, men jeg + min
mekaniker nåede aldrig at finde ud af om det var fra indsugnings-
eller udstødnings ventilerne den svedte, før cykelen blev stjålet,
fundet igen 3 måneder efter ganske afpillet, og så solgt til en
kammerat som har lavet skovcykel ud af den.

--Kai

Fra : Christer Waleryd

Dato : 26-04-04 10:17

Kai Harrekilde-Petersen <khp@harrekilde.dk> writes:

> [...]
> fundet igen 3 måneder efter ganske afpillet, og så solgt til en
> kammerat som har lavet skovcykel ud af den.

Nåh, den svetter litt fortsatt. Stort sett bare i toppen. Men det er
lett å vaske av.
Oljeforbruket er relativt moderat fortsatt, men jeg tror den bruker
endel mere i varmt vær.

Og nu har den fått utstøtning i carbon. Brum, brum.

/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '74 CB500 '88 XT600

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-04-04 20:33

meddelelse news:c6ddj3$jjb$2@sunsite.dk...
> Hvad er et "rimeligt" olieforbrug på en xt600. Den kører lange stræk -
> ofte med 80-90% belastning af motoren.

1 liter pr. 12000km er ikke unormalt ved den belastning.
Ro på, det er en stor single med store tolerqancer

Rittig

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 25-04-04 06:59

> Motoren sveder en smule (ved startmotoren - ikke nok til at den
> drypper) men den har brugt omkring 0,5 liter på 6000km. Er det
> normalt. Det er en 10000km "ny" motor der ligger i.

Hej Anders

1L pr 12.000km er ingen ting for en luftkølet maskine ved
motorvejshastigheder. Når vi nærmer os 1L pr 1000km så kan vi tale om den er
ved at være slidt.

At den sveder lidt er kun et kosmetisk problem, så længe du ikke ødelægger
fliseindkørsler o.l. med oliepletter. Motoren er ligeglad.
Jeg hører tit folk sige at olieforbrug ikke er fordi motoren er slidt, men
fordi den sveder eller drypper lidt. Min erfaring er at selv en ubetydeligt
olieutæthed i motoren kan se "farlig ud", selv of tabet er umålbart. Olien
der kommer ud at motoren jo er varm under kørsel, og bliver blæst rundt over
det hele af fartvinden.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85 og Suzuki GSX 250 X

Fra : Armand

Dato : 25-04-04 11:17

Jens Jacob Bager Jensen <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en

> [...]
er varm
> under kørsel, og bliver blæst rundt over det hele af fartvinden.

Jup!
Det er at stikke blår i øjnene på sig selv at give synlige olie-utætheder
skylden for et givent olieforbrug - Det er indvendigt at det store forbrug
foregår!"
Hvis man tænker sig godt om skal der noget mere forbrændt olie til at
frembringe en given blå-sort tåge der kommer ud af udstødningen, end eks.v.
nogle dråber man kan følge løbe hen af motorblokken under kørsel :-|

--
Armand.

Fra : anders majland

Dato : 25-04-04 17:53

Bager:
> 1L pr 12.000km er ingen ting for en luftkølet maskine ved
> motorvejshastigheder. Når vi nærmer os 1L pr 1000km så kan vi tale om
> den er ved at være slidt.

Rittig:
1 liter pr. 12000km er ikke unormalt ved den belastning.
Ro på, det er en stor single med store tolerqancer

Takker - Med den lille bitte sjat olie der kan være i maskinen er det jo
noget der skal holdes øje med ... Det er bare små besværtligt at
checke/efterfylde når sæde og sidedæksler skal af for det. Den skulle
helst ikke være slidt - motoren har kun gået små 12000km

Det kædekit jeg satte på for 6000km siden er også allerede ved at være
"godt slidt". Jeg har ladet regnvejr om at rengøre kæden og så ellers
bruge rigeligt med kædespray. Dvs både ofte og rigeligt, men vinterens
salt har nok været hård ved den ....

En ting er sikker - der kommer en scotoiler eller lign på sammen med
næste kædekit...